Kolloidalt silver (utbruten från Svamphelvete! Vad göra?)

I vissa fall kan silver hjälpa, ja. Men det är inget som ska användas oansvarigt av gemene man och utan vetenskaplig evidens.
Jag frågar om kollodialt silver är effektivare än antibiotika och pencillinkurer om en människa håller på att dö eller få men. Du svarar -silver kan i bästa fall hjälpa. Pratar vi om samma sak?
 
Alternativare får enligt svensk lag överhuvudtaget inte behandla minderåriga barn. Det har inget med kollodialt silver att göra
Nej det har inte med silver att göra, så varför tar du upp det i tråden då?
Den nyhet som @karamelldrottningen länkade (i det citerade men kapade inlägget) handlade om försäljning av silver, inte om alternativmedicinsk behandling av barn. Citat: – Vi vill jobba med hälsa och välmående, vi vill sälja sådana produkter som främjar det. Vi tycker inte att kolloidalt silver passar in där.
Appropå diskussionsteknik...:angel:
 
Jag frågar om kollodialt silver är effektivare än antibiotika och pencillinkurer om en människa håller på att dö eller få men. Du svarar -silver kan i bästa fall hjälpa. Pratar vi om samma sak?
Det tror inte jag att ni gör, nej.
Kolloidalt silver används synnerligen sparsamt inom sårbehandling. Det var större bruk tidigare, men så upptäckte man problem med resistens. Skälet att använda silver var egentligen att slippa "strössla" med antibiotika - ett val som bedömdes vara det minst onda.
Nu är man allt mer restriktiv med både silver och antibiotika vid sårbehandling, även om båda alternativen ibland används.
Numera krävs läkarordination för att få använda "silveromslag" vid sårbehandling vilket inte alltid har varit fallet. Och som sagt, användningen minskar.

När det gäller människor med livshotande infektioner, används inte silver som ett alternativ till antibiotika. Så nej, kolloidalt silver är inte effektivare än antibiotika vid livshotande infektion.

Vad gäller din sats "antibiotika och penicillinkurer" så är penicillin ett preparat inom gruppen antibiotika.
 
Vad var det du ville säga med den kommentaren då?
Att förskrivningsrätten borde ligga på andra än läkare?
Nej att det är läkarkåren som bidragit till den enorma överanvändning av antibiotika i tid och otid. Därmed också antibiotikaresistensen som kommer att ge mänskligheten stora bekymmer.
 
Bevisligen har du inte läst (eller iaf inte förstått) vad som står på Livsmedelsverkets hemsida. Silver ÄR en giftig metall som vi inte ska svälja eller stoppa in i kroppen på annat sätt. Missade du totalt att det är helt förbjudet att sälja det som kosttillskott i Sverige?!

Och ja, som naturvetare och dessutom geolog har jag fått lära mig vilka ämnen som är giftiga och varför... dvs jag vidhåller att det är rent vansinne att dricka en tungmetall (som dessutom är i form av mycket små partiklar).
Här borde en geolog om NÅGON veta vad den snackar om ang metaller. Kan inte se nån härskarteknik här öht. Däremot en fråga om du har läst på livsmedelsverkets hemsida och om du förstått innebörden.
Och bevisligen tar du till härskartekniker i diskussionen. Fegt och fult- och inte ovanligt då det gäller dig.... och Jag har både läst och förstått sidan!!! Jag gav TS och andra och tillgång till sidan för -beroende på vilka glasögon man har -bedöma själva!
Nej jag missade inte det -men det säljs i hälsokostbutiker -vad man vill använda det till är upp till var och en. Eller?
Kolloidalt silver är inte en tungmetall. Det kan inte jämföras med rent silver.
säljs i hälsokostbutiker just nu, men kommer att tas bort (iofs kan företagen ev köra en fuling men då lär den produkten även tas bort efter granskning).
Jag ser snarare att det är du som hugger. Skriver att det är härskartekniker och att det dessutom hör till vanligheten att den användaren gör det.
Skitskumt verkligen, då jag aldrig läst vare sig nu eller tidigare.
Ja, jag tycker att påståendet: Bevisligen har du inte läst (eller iaf inte förstått) är härskarteknik -en kommentar som inte har något annat syfte.
Alternativare får enligt svensk lag överhuvudtaget inte behandla minderåriga barn. Det har inget med kollodialt silver att göra
Att du rekommenderar kolloidalt silver på ett forum där flera läser blir så fel. En sak är att skriva ”att det hjälpte för mig” men det blir på en annan nivå när man som du inte tar till dig forskning på området och beskyller andra när de framför sina åsikter baserade på forskning.

(Lägger in samtliga citat så det är lätt att se vad som tidigare skrivits. Kommenterar efter varje citat.)
 
Nej att det är läkarkåren som bidragit till den enorma överanvändning av antibiotika i tid och otid. Därmed också antibiotikaresistensen som kommer att ge mänskligheten stora bekymmer.

Ja, visst är det så.
Att läkarkåren genom att förskriva antibiotika även när det inte behövts, har bidragit till utvecklingen av antibiotikaresistens.
Men vi ska också komma ihåg att Sverige är det land i världen som har minst problem med resistenta bakterier.
Problemet ökar i rask takt pga människors flitiga resande utomlands, man tar med sig olika resistenta bakterier hem till Sverige igen.
I många andra länder, även inom EU, säljs antibiotika receptfritt på apotek. I de länderna är problemet med resistens väldigt mycket större än i Sverige, och det problemet "importeras" också till Sverige.

Ett annat skäl till ökande antibiotikaresistens är användandet av antibiotika i olika djurbesättningar, även det framför allt i andra länder än Sverige där vi är mer restriktiva.

Så visst har läkares förskrivning av antibiotika bidragit till spridning av resistens, men det svenska förskrivningsmönstret i stort, har bidragit ganska lite till det problemet.
Den stora orsaken är ju receptfria köp utomlands och synnerligen generös antibiotikapolicy utomlands.

Det kan också vara intressant i perspektivet att få veta att det faktiskt förekommer att människor hotar de läkare som inte vill skriva ut antibiotika på felaktiga grunder. Eller anmäler dem till HSAN (eller numera IVO). För att patienten inte är nöjd med beskedet att antibiotika inte ska användas.
Visserligen fråntar inte sådant läkaren ansvaret, men kanske kan ge en förståelse för att läkare skriver ut för mycket ibland.

Tillägg: inte för att jag förstår varför du tycker att läkares förskrivning av antibiotika är relevant för diskussionen om kolloidalt silver.
 
Nej att det är läkarkåren som bidragit till den enorma överanvändning av antibiotika i tid och otid. Därmed också antibiotikaresistensen som kommer att ge mänskligheten stora bekymmer.
Penicillinet sågs som guds gåva till mänskligheten och det har räddat oerhört många liv.
Tyvärr var vetenskapen för sen med att inse att det frikostiga användandet orsakade resistens. Vissa inser det fortfarande inte. (framförallt inte i de länder där det fortfarande ges i fodret i förebyggande syfte... DET är ett stort riskbeteende vad gäller antibiotikaresistens...)
Idag har man lärt sig sin läxa och begränsat förskrivningen.
 

Fast länken handlar ju om två saker: dels att en alternativare i strid mot lagen behandlat ett så ungt barn.
Dels om att kolloidalt silver inte får säljas som kosttillskott, utan som vattenrening.
Så det faktum att kolloidalt silver används fel, blir ju inte mindre fel av att den aktuelle alternativaren dessutom bröt mot "kvacksalverilagen".
 
Jag frågar om kollodialt silver är effektivare än antibiotika och pencillinkurer om en människa håller på att dö eller få men. Du svarar -silver kan i bästa fall hjälpa. Pratar vi om samma sak?
Silver är bakteriedödande (eftersom det är giftigt) - det kan alltså vara försvarligt att använda det vid en alvarlig bakterieinfektion i ett sår, där det gäller att slå ut en grupp bakterier fort för att personen inte ska dö.

Eftersom silver är bakteriedödande är det lika dumt att använda det för att döda bakterier som kroppen själv kan slå ut eller bakterier som bara är obehagligt (silverjoner användes för att ta bort svettlukt ur sportkläder :eek:) - detta eftersom de flesta bakterier är sådana som vi behöver. Bakterier samverkar med vår matsmältning och vårt immunförsvar, begränsar levnadsutrymmet för andra farliga bakterier etc.

Silver dödar alltså både snälla och elaka bakterier (om det nu inte skapas resistens). Det är dessutom farligt även för andra organismer (inklusive människor).
 
Det framgick ganska tydlig att det var den nyhet det rapporterades om (=den stoppade försäljningen) som @karamelldrottningen avsåg med länkningen genom det som står i inlägget. Att redaktionen sen slänger in lite fria hänvisningar till sina egna gamla nyheter förändrar inte det. Och som du sade, den delen om alternativbehandlingen har ju inte med ämnet vi diskuterar att göra...
 
Tillägg: inte för att jag förstår varför du tycker att läkares förskrivning av antibiotika är relevant för diskussionen om kolloidalt silver.
Men hur menar du att det har bäring på vad man ska eller inte ska göra IDAG för att förebygga mer resistens? Både i fråga om användningen av silver och av antibiotika.
I inlägg 9 skrev en användare att denne blivit bra i sina ögon efter att ha droppat kollodialt silver i sina ögon efter antibiotika kur. (kan även uppfattas som att det vara flera kurer) Ögonen blev bra. Personen ställde frågan om det kan tänkas vara ett ok användande. Svaret blev, inlägg 14: Nej det är helt enkelt för farligt att experimentera med. Plus att det då hamnar i vatten och det var farligt för vattenlevande organismer. Personen hade använt antibiotika som ju också är dödande för vattenlevande organismer -som jag ochså påtalade. Inlägg 18 får jag då till svar att Antibiotika skrivs ut av läkare och inte av kvackare, varpå jag svarar i inlägg 22 Det är läkares generösa utskrivning av antibiotika i tid och otid som bär ansvaret för den enorma resistens vi har idag. Ingen annan står ansvarig för det.
 
I inlägg 9 skrev en användare att denne blivit bra i sina ögon efter att ha droppat kollodialt silver i sina ögon efter antibiotika kur. (kan även uppfattas som att det vara flera kurer) Ögonen blev bra. Personen ställde frågan om det kan tänkas vara ett ok användande. Svaret blev, inlägg 14: Nej det är helt enkelt för farligt att experimentera med. Plus att det då hamnar i vatten och det var farligt för vattenlevande organismer. Personen hade använt antibiotika som ju också är dödande för vattenlevande organismer -som jag ochså påtalade. Inlägg 18 får jag då till svar att Antibiotika skrivs ut av läkare och inte av kvackare, varpå jag svarar i inlägg 22 Det är läkares generösa utskrivning av antibiotika i tid och otid som bär ansvaret för den enorma resistens vi har idag. Ingen annan står ansvarig för det.

OK, lite svårt att följa men nu förstår jag hur frågan uppstod.
Jag tycker dock att du tar i för hårt när du skriver att "ingen annan står ansvarig" än läkare när det gäller antibiotika.
veterinärer och livsmedelsindustrin, till exempel, som pumpar ut betydligt större mängder antibiotika jämfört med läkare.

Som tillägg: det troliga gällande just ögonen är ju dessutom att det inte var en bakterieinfektion, det vill säga att antibiotikadroppar var fel behandling. Där är förskrivningen fortfarande alldeles för stor, även i Sverige. Man slarvar med diagnostiken och bara förskriver, trots att omkring 90% av ögoninflammationer/ögoninfektioner är orsakade av vanliga förkylningsvirus.

Personligen skulle jag inte våga lägga silverlösning i ögonen, alldeles för stor risk för lokal irritation. Men det är jag, det.
Och jag skulle ju inte använda antibiotikadroppar till ögonen i första taget heller, i och för sig.

Generellt sett får jag en känsla av att många människor tänker att "hälsokosten (eller naturligt), då kan det ju inte vara farligt" medan verkligheten är att preparaten oftast inte är testade så man har ingen aning. Det förekommer ju en del biverkningar, varav några är allvarliga, även på hälsokostmedel.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en del silver örhängen och liknande som börjar bli svarta/är svarta. Tyvärr har de någon sten som jag inte vet vad det är så...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: MJLee
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 611
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa En bekant till mig vars katt har vaginit, säger att veterinären ordinerat kolloidalt silver (...) - hon ska dra upp lösningen i en...
Svar
11
· Visningar
2 146
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp