Kolloidalt silver (utbruten från Svamphelvete! Vad göra?)

(jag vet, då jag har läst allehanda kemikurser på universitetet, men är nyfiken på vad ditt svar är...)
:confused: Men om du vet...varför vill du ha svar av mig? Om det inte är för att bara kunna smälla till mig över munnen. Google är till för alla, där finns material för alla som vill läsa om kolloidalt silver. Det svar du skulle få av mig är copypaste
 
:confused: Men om du vet...varför vill du ha svar av mig? Om det inte är för att bara kunna smälla till mig över munnen. Google är till för alla, där finns material för alla som vill läsa om kolloidalt silver. Det svar du skulle få av mig är copypaste
Därför att du skriver att det är skillnad på silver och kolloidalt silver. Att det är fel att skriva silver när man menar kolloidalt silver.
Och jag undrar om du verkligen förstår själv vad kolliodalt silver innebär? Och varför det är stor skillnad mellan en silverklump och samma mängd silver i kolloidal lösning?
Eller om du bara bajsar ord för att försvara hur bra det är att använda gift mot bakterier?

Tillägg: När man googlar så hittar man de svar man söker efter.
Vill man bara veta hur ofarligt det är och få andra ovetenskapliga svar, så är det lätt att hitta. Vill man veta hur det påverkar celler på riktigt får man söka lite djupare bland forskningsresultaten. Där finns betydligt mer skrämmande information än den idiotförklaring av vetenskapen man kan läsa på den sida där kolloidalt silver marknadsförs som hårdast...

Man använde DDT förr, det var skitbra mot alla möjliga typer av ohyra, t.ex innehöll huvudlusmedlet Tenutex DDT. Det ansågs ofarligt, min egen far sprutade potatis med DDT utan minsta skyddsutrustning. (det är inte alls otroligt att det var ett av skälen till att han dog av en hjärntumör 30 år senare)
Sen insåg man att DDT nog borde undvikas även om det är hur effektivt som helst, eftersom man insåg hur farligt det var.
Kan du inte se att det skulle kunna vara exakt samma sak med silver? Att det har effekt är oomtvistat, men bevisligen värderas bieffekterna väldigt olika.
Vetenskapen har bedömt att det är olämpligt att använda till annat än vattenrening. En snubbe som själv tjänar stora pengar på att sälja det marknadsför det - mot gällande lagar!! - som ett undermedel som botar allt och saknar biverkningar.
 
Senast ändrad:
:confused: Men om du vet...varför vill du ha svar av mig? Om det inte är för att bara kunna smälla till mig över munnen. Google är till för alla, där finns material för alla som vill läsa om kolloidalt silver. Det svar du skulle få av mig är copypaste
Därför att det är du som deltar i diskussionen, inte Google. För att förstå dina argument - när en central del i dem är att betona skillnaden - blir det ju nödvändigt då att få veta vad det är DU menar är skillnaden.
 
Jag använde kollodialt silver en gång när jag hade ögoninflammation. Hade hållt på med antibiotika hur länge som helst (kändes det som) och när då andra ögat blev smittat så provade jag kollodialt silver och dagen efter var problemet borta.

Du som verkar ha lite verklig kunskap om ämnet (och inte en frälst person som bara har läst på tillverkarens hemsida) känns det som ett ok användande? Vi pratar en droppe i varje öga :)

Det som fungerar bast for ogon inflammationer om man inte vill anvanda antibiotica ar att brygga ett starkt camomile tea som far svalna och sedan droppar man i ogat en gang i timman (eller sa) under en halv till en dag. Ena sonen hade ogoninflamationer fran poolen varenda manad nar han var ung ... tills jag fick tipset att anvanda Camomile tea. Efter det anvande vi det i forebyggande syfte nar han varit i poolen lange och ogon inflamationerna aterkom bara nar vi inte "preppat" innan en helg med mycket pool lek.
 
Det som fungerar bast for ogon inflammationer om man inte vill anvanda antibiotica ar att brygga ett starkt camomile tea som far svalna och sedan droppar man i ogat en gang i timman (eller sa) under en halv till en dag. Ena sonen hade ogoninflamationer fran poolen varenda manad nar han var ung ... tills jag fick tipset att anvanda Camomile tea. Efter det anvande vi det i forebyggande syfte nar han varit i poolen lange och ogon inflamationerna aterkom bara nar vi inte "preppat" innan en helg med mycket pool lek.
På apoteket i Sverige har de droppar för barn receptfritt. Det är bara skydd för ögonen och inget som går in i kroppen. Jag kommer inte ihåg innehållet men de var väldigt bra. Apotekspersonalen vet säkert. Nu förståjag att du inte är i Sverige men villändå säga det.

Nu... omöverskriften , i Finland har de en öppen diskussion om kolloidalt silver. Webbadress svenska.yle.fi

Här länkar jag till en artikel med hemska bilder. Silver är en giftig tungmetall även kolloidalt. https://svenska.yle.fi/artikel/2017...ad-som-tonaring-jag-blir-upprord-nar-folk-ger
 
På apoteket i Sverige har de droppar för barn receptfritt. Det är bara skydd för ögonen och inget som går in i kroppen. Jag kommer inte ihåg innehållet men de var väldigt bra. Apotekspersonalen vet säkert. Nu förståjag att du inte är i Sverige men villändå säga det.
<snip>

Tack for infon ... Det var nar vi bodde i Saudi Arabien och alla sa at oss att kopa antibiotica pa apoteket. Including Brittiska Dr. Prescot, sa det var till att hitta pa nagot ofarligt som fungerade. :p
 
Eller om du bara bajsar ord för att försvara hur bra det är att använda gift mot bakterier?
Jag bajsar inte ord för att försvara något! Det är töntigt av dig att skriva sådär.
Ja det är inte helt omöjligt att din pappa dog av den enorma mängd DDT han utsattes för. Liksom det är svårt att veta hur mycket de barn som fick sitt hår tvättat med en pytte mängd DDT någon gång i livet för att bli av med envisa hårlös. (OBS tolka nu inte detta som jag tycker det är dåligt att DDT togs bort från lusschampoo)
I 20 års tid har jag jobbat med travhästar. Vi har med riktigt stor framgång behandlat ett flertal hästar med ren arsenik. Här snackar jag verkligen mirakel....Hästar som kom till oss magra, muskelfattiga, håglösa och glanslösa. 5 dagar med en liten mängd rent vitt dödligt gift kunde (inte alltid..... men förvånansvärt många) ge sådan effekt att man förstod att det där giftet hade någon positiv verkan. Jag pratar alltså inte om att arsenik gavs regelbundet eller slentrianmässigt, utan som en kur och i i v ä l d i g t små mängder -OCH i vissa fall!!
 
Jag bajsar inte ord för att försvara något! Det är töntigt av dig att skriva sådär.
Ja det är inte helt omöjligt att din pappa dog av den enorma mängd DDT han utsattes för. Liksom det är svårt att veta hur mycket de barn som fick sitt hår tvättat med en pytte mängd DDT någon gång i livet för att bli av med envisa hårlös. (OBS tolka nu inte detta som jag tycker det är dåligt att DDT togs bort från lusschampoo)
I 20 års tid har jag jobbat med travhästar. Vi har med riktigt stor framgång behandlat ett flertal hästar med ren arsenik. Här snackar jag verkligen mirakel....Hästar som kom till oss magra, muskelfattiga, håglösa och glanslösa. 5 dagar med en liten mängd rent vitt dödligt gift kunde (inte alltid..... men förvånansvärt många) ge sådan effekt att man förstod att det där giftet hade någon positiv verkan. Jag pratar alltså inte om att arsenik gavs regelbundet eller slentrianmässigt, utan som en kur och i i v ä l d i g t små mängder -OCH i vissa fall!!
Och vad sa veterinär?
 
Därför att du skriver att det är skillnad på silver och kolloidalt silver. Att det är fel att skriva silver när man menar kolloidalt silver.
Och jag undrar om du verkligen förstår själv vad kolliodalt silver innebär? Och varför det är stor skillnad mellan en silverklump och samma mängd silver i kolloidal lösning?
Eller om du bara bajsar ord för att försvara hur bra det är att använda gift mot bakterier?

Tillägg: När man googlar så hittar man de svar man söker efter.
Vill man bara veta hur ofarligt det är och få andra ovetenskapliga svar, så är det lätt att hitta. Vill man veta hur det påverkar celler på riktigt får man söka lite djupare bland forskningsresultaten. Där finns betydligt mer skrämmande information än den idiotförklaring av vetenskapen man kan läsa på den sida där kolloidalt silver marknadsförs som hårdast...

Man använde DDT förr, det var skitbra mot alla möjliga typer av ohyra, t.ex innehöll huvudlusmedlet Tenutex DDT. Det ansågs ofarligt, min egen far sprutade potatis med DDT utan minsta skyddsutrustning. (det är inte alls otroligt att det var ett av skälen till att han dog av en hjärntumör 30 år senare)
Sen insåg man att DDT nog borde undvikas även om det är hur effektivt som helst, eftersom man insåg hur farligt det var.
Kan du inte se att det skulle kunna vara exakt samma sak med silver? Att det har effekt är oomtvistat, men bevisligen värderas bieffekterna väldigt olika.
Vetenskapen har bedömt att det är olämpligt att använda till annat än vattenrening. En snubbe som själv tjänar stora pengar på att sälja det marknadsför det - mot gällande lagar!! - som ett undermedel som botar allt och saknar biverkningar.
Jag är i alla fall nyfiken på hur du hade förklarat kolloidalt silver :)
 
Fint att du förtydligar vad AA säger och menar...så det inte blir en massa missförstånd
Ja alltså AA envisas med att prata om silver -jag pratar om kollodialt silver.
Då svarar jag att om AA hävdar det så vet AA inte ett dugg om ifall antibiotika enbart skrivs ut efter konstaterat behov eller om det ges i förebyggande syfte. För det gör det var så säker! Det skrivs ut trots att läkaren inte vet om just den antibiotikan kommer att hjälpa, eller om det ens ÄR en bakteriell infektion. Det händer allt som ofta att personer får prova flera olika sorter innan rätt sort biter (stackars naturen, stackars människors tarmar, mage). OCH det skrivs ut i förebyggande syfte i vissa fall. (oavsett om man vet om det behövs eller inte)

Jag undrar också över vad du anser kolloidalt silver är...

Sedan är jag väl medveten om hur antibiotika förskrivs, jag har varit tvungen (tyvärr) att äta rätt många kurer pga min kroniska tarmsjukdom samt eksem (perioral dermatit). Mina läkare har skrivit ut det efter att behov konstaterats. Tyvärr tål jag inte de tillgängliga topiska medicinerna mot dermatiten så jag har varit tvungen att äta antibiotika mot den två gånger. Det var INTE lätt att få dem utskrivna så min erfarenhet säger att det inte alls är lätt att få antibiotika. Flera av mina vänner har samma erfarenhet så nog har det blivit restriktivare med förskrivningen, med rätta.
 
Jag bajsar inte ord för att försvara något! Det är töntigt av dig att skriva sådär.
Ja det är inte helt omöjligt att din pappa dog av den enorma mängd DDT han utsattes för. Liksom det är svårt att veta hur mycket de barn som fick sitt hår tvättat med en pytte mängd DDT någon gång i livet för att bli av med envisa hårlös. (OBS tolka nu inte detta som jag tycker det är dåligt att DDT togs bort från lusschampoo)
I 20 års tid har jag jobbat med travhästar. Vi har med riktigt stor framgång behandlat ett flertal hästar med ren arsenik. Här snackar jag verkligen mirakel....Hästar som kom till oss magra, muskelfattiga, håglösa och glanslösa. 5 dagar med en liten mängd rent vitt dödligt gift kunde (inte alltid..... men förvånansvärt många) ge sådan effekt att man förstod att det där giftet hade någon positiv verkan. Jag pratar alltså inte om att arsenik gavs regelbundet eller slentrianmässigt, utan som en kur och i i v ä l d i g t små mängder -OCH i vissa fall!!
Grejen är inte att silvret inte fungerar - det dödar ju bakterier så det funkar mot en hel del olika sjukdomstillstånd. Grejen är att det ger externa effekter - det är giftigt och när det används spridds det i vår miljö (och att det kan ge oönskade effekter även för den som väljer att använda det).

Här blir antibiotika-användningen relevant. Det är bakteriers resistensutveckling mot antibiotika som har lärt oss att de externa effekterna av läkemedelsanvändning är jätteviktiga och måste tas i beaktande även vid begränsad användning. Tidigare funderade man inte så mycket om effekterna på tredje man.

PS arsenik till ök är ett ökänt gammalt hästhandlarknep. Ämnet är upptaget på Svensk Travsports lista över förbjudna preparat som kan ge livstidskarens från tävling (en viss mängd arsenik i urinen är tillåten eftersom det förkommer naturligt)
 
Senast ändrad:
Ett litet halvsteg på ett sidospår, men tycker det är för "lustigt" för att inte nämnas i sammanhanget.

KS-förespråkarna brukar oftast vara väldigt snabba med att dra konspirationsteorier om "big pharma" och att allt bara handlar om att lura folk och tjäna pengar, inte på att bota människor.

När det i finland gjordes en undersökning av de silvervatten som fanns på marknaden så hittade man faktiskt ett silvervatten som var ofarligt... för det innehöll inget silver öht :grin:

Och flera av de andra så innehöll inte vad det stod att de skulle innehålla, så ja, det var ju det där om att luras och tjäna pengar...
 
Ett litet halvsteg på ett sidospår, men tycker det är för "lustigt" för att inte nämnas i sammanhanget.

KS-förespråkarna brukar oftast vara väldigt snabba med att dra konspirationsteorier om "big pharma" och att allt bara handlar om att lura folk och tjäna pengar, inte på att bota människor.

När det i finland gjordes en undersökning av de silvervatten som fanns på marknaden så hittade man faktiskt ett silvervatten som var ofarligt... för det innehöll inget silver öht :grin:

Och flera av de andra så innehöll inte vad det stod att de skulle innehålla, så ja, det var ju det där om att luras och tjäna pengar...
Det borde stå om det i linken jag lade in
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ett litet halvsteg på ett sidospår, men tycker det är för "lustigt" för att inte nämnas i sammanhanget.

KS-förespråkarna brukar oftast vara väldigt snabba med att dra konspirationsteorier om "big pharma" och att allt bara handlar om att lura folk och tjäna pengar, inte på att bota människor.

När det i finland gjordes en undersökning av de silvervatten som fanns på marknaden så hittade man faktiskt ett silvervatten som var ofarligt... för det innehöll inget silver öht :grin:

Och flera av de andra så innehöll inte vad det stod att de skulle innehålla, så ja, det var ju det där om att luras och tjäna pengar...

På lite samma tema tycker jag det är intressant att läkemedelsverket och läkemedelstillverkarna (och vetenskapen) framställs som onda och giriga, medan alternativarna framställs som goda och de som faktiskt vill människor väl.

Ena gruppen är på något vis granskad och har strukturer för läkemedelstestning, den andra är det inte. Båda behöver pengar för att överleva, jag förstår inte vad som gör alternativarna mindre giriga i folks ögon?
 
Jag undrar fortfarande vad dottern gjorde med silvret efter hon gurglade sig, @gulan Spottade hon ut det i avloppet eller sparade ni det? Med tanke på att det är riskavfall så hoppas jag verkligen att det inte hamnade i naturen via avloppet eller på något annat sätt. :mad:
 
Jag kan förklara kolloida system rent fysikalisk-kemiskt.
Men jag är bara töntig, så jag gör väl som vissa andra och hänvisar till Google 😜
Rackarns :p får göra en sökning i högskolans "onlinebibbla" någon dag när jag har lite mindre ont i skallen. Där borde jag i alla fall kunna hitta vettig info om det ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en del silver örhängen och liknande som börjar bli svarta/är svarta. Tyvärr har de någon sten som jag inte vet vad det är så...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: MJLee
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
102
· Visningar
4 665
Senast: Ramona
·
Katthälsa En bekant till mig vars katt har vaginit, säger att veterinären ordinerat kolloidalt silver (...) - hon ska dra upp lösningen i en...
Svar
11
· Visningar
2 109
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp