Kolloidalt silver (utbruten från Svamphelvete! Vad göra?)

Kolloidalt silver? Really?
En gissning till att alternativa metoder får genomslag är att den som råkar ut för långvariga/kroniska/obotliga problem griper efter halmstrån. Jag gissar att man - när allt annat är provat och verkningslöst - frångår sitt förnuft och tänker att "vad som helst är värt att testa". Man ska inte underskatta desperation som drivkraft. Och när en googling på diverse skumma bloggar ger enhälligt svar "det här funkar som magi" så orkar man inte läsa in sig i vad det är man köper. Tror att man blundar för faktan som skriker "köp inte!" och ser det man vill se. Man hivar upp plånboken och så står man där och dricker gift och hoppas få magiskt resultat. Oftast med besvikelse som utfall.

Det sorgliga är inte de som köper (som sagt, desperation är något att ta på allvar) utan de som utan skrupler säljer. Som faktiskt gör pengar på desperata människor.

Och jag är ändå rätt öppen för alternativa lösningar här i världen, men tycker att det är stor skillnad mellan att ex. koka te på bark och att dricka något som förgiftar både mig och naturen.
 
Jag har lungcancer, skulle inte falla mig in att inmundiga kolloidalt silver.
Ja alltså. Både du och jag vet ju att jag har lite historik med div problem så helt utan sånt är jag ju inte och jag har hittills inte trott på att "humbug" ska göra mig problemfri. Däremot har jag aldrig varit i "du kommer att dö om 6 månader" så jag kan ju inte säga varken bu eller bä om det men det är ju fullt möjligt att jag skulle göra mycket som någon slags överlevnadsinstinkt eller nåt. Jag har absolut ingen aning förrän jag varit där och provat. Vi får se om den dagen kommer helt enkelt. Jag hoppas att jag slipper den ett tag till.
 
Alla ni smarta! Jag satt och funderade.
Hur använder man det som vattenrenare? Rent praktiskt alltså.

Jag tror det bara är att silvret dödar bakterier i vattnet. Alltså att man kan göra ett bakteriellt otjänligt vatten tjänligt. Rent praktiskt tänker jag att silvret sitter i ett filter som man långsamt filtrerar vattnet genom (detta är en ren gissning :D ).
 
Jag tror det bara är att silvret dödar bakterier i vattnet. Alltså att man kan göra ett bakteriellt otjänligt vatten tjänligt. Rent praktiskt tänker jag att silvret sitter i ett filter som man långsamt filtrerar vattnet genom (detta är en ren gissning :D ).
Ja jag fick någon liknande uppfattning också, minus det där filtret då. Jag kan inte riktigt förstå poängen med att filtrera då jonerna väl är pyttsmå..? :o men kanske?

Inte riktigt mitt ämne, än i alla fall. Kanske borde skriva en uppsats om ämnet i plugget när jag slutar vara sjukskriven därifrån. Det är ju lite intressant detta.
 
Ah, homeopati, då!
Tänker att det väl går in under absolut sista lösningen om det är riktig katastrof med vattnet i ett större område? Kanske? Den dagen ryssen kommer och ställer till med oreda? :p vad vet jag? Jag kan själv inte komma på någon annan anledning till att använda det för att rena vatten. Jag tänker att så länge det finns vatten på typ macken/grannen eller nåt och man kan ta sig dit när egna brunnens är otjänligt kan jag inte se någon större anledning till att använda sånt.
 
Tänker att det väl går in under absolut sista lösningen om det är riktig katastrof med vattnet i ett större område? Kanske? Den dagen ryssen kommer och ställer till med oreda? :p vad vet jag? Jag kan själv inte komma på någon annan anledning till att använda det för att rena vatten. Jag tänker att så länge det finns vatten på typ macken/grannen eller nåt och man kan ta sig dit när egna brunnens är otjänligt kan jag inte se någon större anledning till att använda sånt.

Jag sökte lite på vattenrening och silver. På den sida jag hittade (och inte kollade vad den hette men den såg rätt seriös ut ;) ) så stod det att kolloidalt silver än så länge får säljas som vattenreningsmedel eftersom det räknas som ett desinfektionsmedel. Men att det väntas på någon form av dom eller utslag i EU.
Så med lite tur kanske man inte får sälja det som vattenreningsmedel heller, inom en inte alltför avlägsen framtid.

Av intresse är ju också att det är samma företag som förbjudits att sälja produkten för förtäring, som nu i stället säljer precis samma produkt som vattenreningsmedel i stället. Men fortsatt på hälsokostaffärer.
Snyggt - eller inte.
 
Jag sökte lite på vattenrening och silver. På den sida jag hittade (och inte kollade vad den hette men den såg rätt seriös ut ;) ) så stod det att kolloidalt silver än så länge får säljas som vattenreningsmedel eftersom det räknas som ett desinfektionsmedel. Men att det väntas på någon form av dom eller utslag i EU.
Så med lite tur kanske man inte får sälja det som vattenreningsmedel heller, inom en inte alltför avlägsen framtid.

Av intresse är ju också att det är samma företag som förbjudits att sälja produkten för förtäring, som nu i stället säljer precis samma produkt som vattenreningsmedel i stället. Men fortsatt på hälsokostaffärer.
Snyggt - eller inte.
Ja jag noterade det igår med. Ett kort ögonblick funderade jag på att jag läst för länge sedan om att man skickat/skickar något vattenreningsmedel till fattiga länder. Inte alls läst in mig på vad det är men min känsla är att det inte är silver man skickar och att det i så fall borde finnas annat att tillgå som kan fungera bra det med? Nu ångrar jag att jag inte satt mig in i det mer. Kanske får bli kvällens projekt :D
 
Ja jag noterade det igår med. Ett kort ögonblick funderade jag på att jag läst för länge sedan om att man skickat/skickar något vattenreningsmedel till fattiga länder. Inte alls läst in mig på vad det är men min känsla är att det inte är silver man skickar och att det i så fall borde finnas annat att tillgå som kan fungera bra det med? Nu ångrar jag att jag inte satt mig in i det mer. Kanske får bli kvällens projekt :D

Det låter väldigt bra.
Särskilt om du sammanfattar det du kommer fram till och delger oss andra - när vi nu kommit en bit från ämnet i trådstargen :)
 
Det låter väldigt bra.
Särskilt om du sammanfattar det du kommer fram till och delger oss andra - när vi nu kommit en bit från ämnet i trådstargen :)
Började leta lite snabbt. Det är (bland annat?) Unicef som skickar tabletter som heter aquatabs. Ännu inte hittat innehållsförteckning. Kanske kollar det på högskolans onlinebibbla sen och ser om jag kan hitta mer info om det.
 
Tänker att det väl går in under absolut sista lösningen om det är riktig katastrof med vattnet i ett större område? Kanske? Den dagen ryssen kommer och ställer till med oreda? :p vad vet jag? Jag kan själv inte komma på någon annan anledning till att använda det för att rena vatten. Jag tänker att så länge det finns vatten på typ macken/grannen eller nåt och man kan ta sig dit när egna brunnens är otjänligt kan jag inte se någon större anledning till att använda sånt.
Det finns bra vattenrenigstabletter att köpa om man tex ska ut i naturen utomlands. De är någon slags klor. Sen när det verkat klart droppar man i något ur en liten flaska som tar bort klorsmaken
 
Jag sökte lite på vattenrening och silver. På den sida jag hittade (och inte kollade vad den hette men den såg rätt seriös ut ;) ) så stod det att kolloidalt silver än så länge får säljas som vattenreningsmedel eftersom det räknas som ett desinfektionsmedel. Men att det väntas på någon form av dom eller utslag i EU.
Så med lite tur kanske man inte får sälja det som vattenreningsmedel heller, inom en inte alltför avlägsen framtid.

Av intresse är ju också att det är samma företag som förbjudits att sälja produkten för förtäring, som nu i stället säljer precis samma produkt som vattenreningsmedel i stället. Men fortsatt på hälsokostaffärer.
Snyggt - eller inte.
"Produktvalsprincipen (substitutionsprincipen) finns i Miljöbalkens 2 kapitel 4 §. Principen innebär att man så långt som möjligt ska undvika att sälja eller använda sådana kemiska produkter som kan befaras medföra risk för människa eller miljö om de kan ersättas med sådana produkter som kan antas vara mindre farliga. " https://www.kemi.se/prio-start/kemikalier-i-praktiken/utfasning

Kan det vara tillämpning av substitutionsprincipen det handlar om? Efter vad jag fattar så kan man rena vatten lika bra med andra metoder utan att det blir dyrare och med mindre risker.
 
"Produktvalsprincipen (substitutionsprincipen) finns i Miljöbalkens 2 kapitel 4 §. Principen innebär att man så långt som möjligt ska undvika att sälja eller använda sådana kemiska produkter som kan befaras medföra risk för människa eller miljö om de kan ersättas med sådana produkter som kan antas vara mindre farliga. Har produkten mirakulösa egenskaper för ett brett sjukdomspanorama inträder däremot det motsatta, den bör ersätta alla former av kvalificerad medicinsk bedömning samt vetenskap och beprövad erfarenhet och vanligt sunt förnuft.

Du glömde en bit.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en del silver örhängen och liknande som börjar bli svarta/är svarta. Tyvärr har de någon sten som jag inte vet vad det är så...
Svar
6
· Visningar
954
Senast: MJLee
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
105
· Visningar
4 827
Katthälsa En bekant till mig vars katt har vaginit, säger att veterinären ordinerat kolloidalt silver (...) - hon ska dra upp lösningen i en...
Svar
11
· Visningar
2 110
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp