Kolloidalt silver (utbruten från Svamphelvete! Vad göra?)

OK, lite svårt att följa men nu förstår jag hur frågan uppstod.
:up:
Jag tycker dock att du tar i för hårt när du skriver att "ingen annan står ansvarig" än läkare när det gäller antibiotika.
veterinärer och livsmedelsindustrin, till exempel, som pumpar ut betydligt större mängder antibiotika jämfört med läkare.
Jo det förstås-men alla tre kategorier du radar upp har en enorm makt. Läkare och Veterinärer kan luta sig tungt på sin legitimation och får i princip ordinera hur mycket medicin de vill...vilket de också gör. Informationen kring antibiotikaresistens har existerat i många många år. Och livsmedelsindustrin är en sådan tung maktfaktor att beslutsfattare inte vågar sätta hårt. Förbud mot antibiotika till djur som vi ska äta. Men nää! Veterinärer tänker med plånboken...jag har själv jobbat med hästar och vet hur mycket som skrivs ut till djur.
Personligen skulle jag inte våga lägga silverlösning i ögonen, alldeles för stor risk för lokal irritation
:up:Och personligen har jag upplevt klara förbättringar med kollodialt silver. Allt från munskölj vid tandköttsinflamation till kurera svamp i underlivet. Min dotter har haft körtelfeber (konstaterad hos genom odling) två gånger. De halsmandlarna, det varet, och för att inte tala som stanken från hennes andedräkt går inte av för hackor. Hon gurglade kollodialt silver flera gånger om dagen och redan efter första dagen med upprepade gurglingar såg det mycket bättre ut. dagen efter kunde hon tala utan att det lät som gröt och kunde faktiskt få i sig någonting annat än flytande.
 
Jag frågar om kollodialt silver är effektivare än antibiotika och pencillinkurer om en människa håller på att dö eller få men. Du svarar -silver kan i bästa fall hjälpa. Pratar vi om samma sak?

Jag skrev "i vissa fall" inte i bästa fall, i övrigt se @kryddelydds eminenta svar nedan (jag håller verkligen inte med henne alla gånger men i det här fallet gör jag det eftersom jag litar på hennes kompetens... hon är läkare).

Det tror inte jag att ni gör, nej.
Kolloidalt silver används synnerligen sparsamt inom sårbehandling. Det var större bruk tidigare, men så upptäckte man problem med resistens. Skälet att använda silver var egentligen att slippa "strössla" med antibiotika - ett val som bedömdes vara det minst onda.
Nu är man allt mer restriktiv med både silver och antibiotika vid sårbehandling, även om båda alternativen ibland används.
Numera krävs läkarordination för att få använda "silveromslag" vid sårbehandling vilket inte alltid har varit fallet. Och som sagt, användningen minskar.

När det gäller människor med livshotande infektioner, används inte silver som ett alternativ till antibiotika. Så nej, kolloidalt silver är inte effektivare än antibiotika vid livshotande infektion.

Vad gäller din sats "antibiotika och penicillinkurer" så är penicillin ett preparat inom gruppen antibiotika.
 
Som lite kuriosa, en gång i tiden ansågs både kvicksilver och radium vara enormt nyttigt... idag anses båda med rätta vara mycket giftiga. Jag fattar inte var vurmandet för silver kommer ifrån i dagens upplysta samhälle. Men visst, vill man bli blå (och döende i förtid) så...

Argyria:
335x220_what_is_argyria_ref_guide.jpg
 
Jag är fascinerad och ganska mörkrädd över det faktum att många som förespråkar intag av kolloidalt silver (en giftig tungmetall) dagligen mot en lång lista sjukdomar, också vägrar vaccinera sina barn pga att (de väl beprövade) vaccinerna som ges vid enstaka tillfällen innehåller en pytteliten mängd kvicksilver (en annan giftig tungmetall).
 
:up:Och personligen har jag upplevt klara förbättringar med kollodialt silver. Allt från munskölj vid tandköttsinflamation till kurera svamp i underlivet. Min dotter har haft körtelfeber (konstaterad hos genom odling) två gånger. De halsmandlarna, det varet, och för att inte tala som stanken från hennes andedräkt går inte av för hackor. Hon gurglade kollodialt silver flera gånger om dagen och redan efter första dagen med upprepade gurglingar såg det mycket bättre ut. dagen efter kunde hon tala utan att det lät som gröt och kunde faktiskt få i sig någonting annat än flytande.

Diskussion handlar inte om att kollodialt silver skulle vara overksamt på bakterier. Det upplever jag att alla i tråden samt de fakta och studier som finns, vara överens om.
Det som är diskussionen är att kollodialt silver är ett potent gift som gör bakterier resistenta och dödar alla typer av bakterier.
Kollodialt silver är ett giftigt ämne, som du uppenbarligen ger din avkomma, istället för rätt och adekvat vård. Hade jag vetat vem du var hade jag anmält dig för vanvård av barn eller annat lämpligt.
 
I inlägg 9 skrev en användare att denne blivit bra i sina ögon efter att ha droppat kollodialt silver i sina ögon efter antibiotika kur. (kan även uppfattas som att det vara flera kurer) Ögonen blev bra. Personen ställde frågan om det kan tänkas vara ett ok användande. Svaret blev, inlägg 14: Nej det är helt enkelt för farligt att experimentera med. Plus att det då hamnar i vatten och det var farligt för vattenlevande organismer. Personen hade använt antibiotika som ju också är dödande för vattenlevande organismer -som jag ochså påtalade. Inlägg 18 får jag då till svar att Antibiotika skrivs ut av läkare och inte av kvackare, varpå jag svarar i inlägg 22 Det är läkares generösa utskrivning av antibiotika i tid och otid som bär ansvaret för den enorma resistens vi har idag. Ingen annan står ansvarig för det.
AA säger att silver är för farligt för att mickla med på fri hand. Du ställer det emot att antibiotika faktiskt också är skadligt i ute i vattendragen. AA påtalar skillnaden i att antibiotika bara används efter konstaterat behov och förskrivning, samt inte förebyggande. Alltså under restriktioner och så konsekvenserna begränsas i den mån det är möjligt.
Som svar på det säger du att läkarna är ansvariga för den fram tills idag tillkomna antibiotikaresistensen. Vad är det du menar att säga om farlighet, riskhantering, begränsningar eller inte, vem som bedömer behoven eller hur vi ska förhålla oss till att använda silver/antibiotika idag med en kommentar om vem som bör bära skuld om vad som skett historiskt? Är bara det som jag undrar.

Nej. Det är helt enkelt för farligt att experimentera med. Plus att det ska som sagt inte hamna i vatten eftersom det är så farligt för vattenlevande organismer.
:angel: Antibiotika -det är helt OK för vattenlevande organismer...…..
Det har jag aldrig sagt men antibiotika är skrivs ut av läkare vid behov... det säljs inte över disk av kvacksalvare till vem som helst. Dessutom verkar ju många som blivit frälsta av silver ta det i förebyggande syfte...
Ohhh ja.... antibiotika skrivs ut av läkare. Vem bär ansvar för den enorma antibiotikaresistens vi har idag?
 
Jag är fascinerad och ganska mörkrädd över det faktum att många som förespråkar intag av kolloidalt silver (en giftig tungmetall) dagligen mot en lång lista sjukdomar, också vägrar vaccinera sina barn pga att (de väl beprövade) vaccinerna som ges vid enstaka tillfällen innehåller en pytteliten mängd kvicksilver (en annan giftig tungmetall).

Jo, det var det där med att sila mygg och svälja kameler...
 
:up:

Jo det förstås-men alla tre kategorier du radar upp har en enorm makt. Läkare och Veterinärer kan luta sig tungt på sin legitimation och får i princip ordinera hur mycket medicin de vill...vilket de också gör. Informationen kring antibiotikaresistens har existerat i många många år. Och livsmedelsindustrin är en sådan tung maktfaktor att beslutsfattare inte vågar sätta hårt. Förbud mot antibiotika till djur som vi ska äta. Men nää! Veterinärer tänker med plånboken...jag har själv jobbat med hästar och vet hur mycket som skrivs ut till djur.
:up:Och personligen har jag upplevt klara förbättringar med kollodialt silver. Allt från munskölj vid tandköttsinflamation till kurera svamp i underlivet. Min dotter har haft körtelfeber (konstaterad hos genom odling) två gånger. De halsmandlarna, det varet, och för att inte tala som stanken från hennes andedräkt går inte av för hackor. Hon gurglade kollodialt silver flera gånger om dagen och redan efter första dagen med upprepade gurglingar såg det mycket bättre ut. dagen efter kunde hon tala utan att det lät som gröt och kunde faktiskt få i sig någonting annat än flytande.
Din dotter gurglade sig flera gånger om dagen, vad gjorde du med silvret hon gurglade sig med? Sparade det i flaskan eller spottade hon ut det i vasken? :banghead:
 
Fint att du förtydligar vad AA säger och menar...så det inte blir en massa missförstånd
AA säger att silver är för farligt för att mickla med på fri hand.
Ja alltså AA envisas med att prata om silver -jag pratar om kollodialt silver.
AA påtalar skillnaden i att antibiotika bara används efter konstaterat behov och förskrivning, samt inte förebyggande. Alltså under restriktioner och så konsekvenserna begränsas i den mån det är möjligt.
Då svarar jag att om AA hävdar det så vet AA inte ett dugg om ifall antibiotika enbart skrivs ut efter konstaterat behov eller om det ges i förebyggande syfte. För det gör det var så säker! Det skrivs ut trots att läkaren inte vet om just den antibiotikan kommer att hjälpa, eller om det ens ÄR en bakteriell infektion. Det händer allt som ofta att personer får prova flera olika sorter innan rätt sort biter (stackars naturen, stackars människors tarmar, mage). OCH det skrivs ut i förebyggande syfte i vissa fall. (oavsett om man vet om det behövs eller inte)
 
Fint att du förtydligar vad AA säger och menar...så det inte blir en massa missförstånd
Ja alltså AA envisas med att prata om silver -jag pratar om kollodialt silver.
Då svarar jag att om AA hävdar det så vet AA inte ett dugg om ifall antibiotika enbart skrivs ut efter konstaterat behov eller om det ges i förebyggande syfte. För det gör det var så säker! Det skrivs ut trots att läkaren inte vet om just den antibiotikan kommer att hjälpa, eller om det ens ÄR en bakteriell infektion. Det händer allt som ofta att personer får prova flera olika sorter innan rätt sort biter (stackars naturen, stackars människors tarmar, mage). OCH det skrivs ut i förebyggande syfte i vissa fall. (oavsett om man vet om det behövs eller inte)
Generellt skrivs antibiotika ut utan att bakterier konstaterats, om man vet att problemet med mycket stor sannolikhet är bakteriell orsakat. Man börjar för det mesta med ett så smalt spektrum som möjligt (=ska ha så lite påverkan som möjligt på de bakterier man inte vill påverka). Undantaget är om det finns risk att patienten dör innan provsvar hinner komma, då börjar man med ett bredspektrigt antibiotika. Att man ibland behöver byta antibiotika beror alltså inte på slarv och bristande ansvar, det beror på att läkare och veterinärer inte är synska.
 
Då svarar jag att om AA hävdar det så vet AA inte ett dugg om ifall antibiotika enbart skrivs ut efter konstaterat behov eller om det ges i förebyggande syfte. För det gör det var så säker! Det skrivs ut trots att läkaren inte vet om just den antibiotikan kommer att hjälpa, eller om det ens ÄR en bakteriell infektion. Det händer allt som ofta att personer får prova flera olika sorter innan rätt sort biter (stackars naturen, stackars människors tarmar, mage). OCH det skrivs ut i förebyggande syfte i vissa fall. (oavsett om man vet om det behövs eller inte)

Arbetar du inom sjukvården? Eller varför tror du att det går till såhär? Det går INTE till så som du beskriver.
 
...
Och personligen har jag upplevt klara förbättringar med kollodialt silver. Allt från munskölj vid tandköttsinflamation till kurera svamp i underlivet. Min dotter har haft körtelfeber (konstaterad hos genom odling) två gånger. De halsmandlarna, det varet, och för att inte tala som stanken från hennes andedräkt går inte av för hackor. Hon gurglade kollodialt silver flera gånger om dagen och redan efter första dagen med upprepade gurglingar såg det mycket bättre ut. dagen efter kunde hon tala utan att det lät som gröt och kunde faktiskt få i sig någonting annat än flytande.

Du är uppenbarligen intresserad av och inläst på silver så du vet att silverjoner är giftigt, samtidigt använder du silver i kolloidal form som avger mängder av silverjoner.
Du tror att kolloidalt silver funkar ungefär motsvarande som antibiotika och tycker att antibiotikaanvändningen är på tok för oansvarig. Samtidigt tycker du att kolloidalt silver bör användas som hemmakur mot lite allt möjligt.

Har jag förstått dig korrekt?
 
Du är uppenbarligen intresserad av och inläst på silver så du vet att silverjoner är giftigt, samtidigt använder du silver i kolloidal form som avger mängder av silverjoner.
Du tror att kolloidalt silver funkar ungefär motsvarande som antibiotika och tycker att antibiotikaanvändningen är på tok för oansvarig. Samtidigt tycker du att kolloidalt silver bör användas som hemmakur mot lite allt möjligt.

Har jag förstått dig korrekt?
"Innehåller ca 70% silverjoner och 30% silvernanopartiklar"
Ionosil innehåll
 
Fint att du förtydligar vad AA säger och menar...så det inte blir en massa missförstånd
Ja alltså AA envisas med att prata om silver -jag pratar om kollodialt silver.
Då svarar jag att om AA hävdar det så vet AA inte ett dugg om ifall antibiotika enbart skrivs ut efter konstaterat behov eller om det ges i förebyggande syfte. För det gör det var så säker! Det skrivs ut trots att läkaren inte vet om just den antibiotikan kommer att hjälpa, eller om det ens ÄR en bakteriell infektion. Det händer allt som ofta att personer får prova flera olika sorter innan rätt sort biter (stackars naturen, stackars människors tarmar, mage). OCH det skrivs ut i förebyggande syfte i vissa fall. (oavsett om man vet om det behövs eller inte)

Nja, nu var det inte förtydligande över hennes huvud jag gjorde. (@athena_arabians ) Det var ett referat.
Delvis för att samla det aktuella meningsutbytet till bättre överblick. Delvis för att det referat som du gjort hoppade över anledningen till varför förskrivningen ens kom in i diskussionen, nämligen som sätt att hantera giftighet/biologisk risk etc. med användande av preparaten. Och utan den kopplingen så kunde jag inte förtydliga vad det var jag undrade över i det som du sade.

Men principen med att ha ett förskrivningssystem (eller liknande funktion)? Detaljer i tillämpningen och huruvida det fullt ut sköts till perfektion säger väl inte något om huvudfrågan om fritt bruk i relation till risker med användningen etc.

Vad gäller orden så skriver jag för min del silver av ren bekvämlighet, och tycker det är uppenbart av sammanhanget att det är det som finns i dest.vattenflaskorna vi talar om allihopa.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en del silver örhängen och liknande som börjar bli svarta/är svarta. Tyvärr har de någon sten som jag inte vet vad det är så...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: MJLee
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
102
· Visningar
4 665
Senast: Ramona
·
Katthälsa En bekant till mig vars katt har vaginit, säger att veterinären ordinerat kolloidalt silver (...) - hon ska dra upp lösningen i en...
Svar
11
· Visningar
2 109
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp