Kolonilott

Philosophia

Trådstartare
Jag blev väldigt inspirerad av Gerberans nyinskaffade kolonilott så nu går jag i egna kolonitankar. Men jag vet ju egentligen inte vad det innebär i realiteten så jag tänkte höra vad det finns för erfarenheter här!

-Vad behöver man tänka på när man skaffar en kolonilott/odlingslott?

-Hur är det att ha en kolonilott? Är folk elaka mot nykomlingar och nybörjare?

-Behöver man ha tillgång till bil (jag tänker på transport av jord och växter)?

-Vad får man plantera? Finns det restriktioner? (Nej jag tänker inte på cannabis, utan jag menar om man t.ex. få plantera fruktträd och andra skuggande växter).

-Jag har förstått att man ofta får sätta upp ett växthus som är max 150 cm högt (och max 5 kvm stort), men var hittar man så små växthus?

-Etc..
 
Sv: Kolonilott

Jag tänkte svara på det lilla jag vet.

-Vad behöver man tänka på när man skaffar en kolonilott/odlingslott?
1. visste jag detta kanske jag inte vågat mig på projekt kolonilott :D

-Hur är det att ha en kolonilott? Är folk elaka mot nykomlingar och nybörjare?
2. Ännu vet jag inte så mycket men hon som ansvarar för medlemmar min förening var otroligt gulllig. en riktig pysseltant som gärna gav råd!

-Behöver man ha tillgång till bil (jag tänker på transport av jord och växter)?
Det här återstår väl att se, men vi kommer nog inte plantera något mkt större. spadar och grepar och plankor har vi tänk transportera i kollektivtrafiken :D

-Vad får man plantera? Finns det restriktioner? (Nej jag tänker inte på cannabis, utan jag menar om man t.ex. få plantera fruktträd och andra skuggande växter).
Alla föreningar har sina egna regler gällande saker men i regel tror jag man måste be om lov för att odla eller ta bort träd. Där min lott är får man inte ha mer än 10% ickeodlad jord, tex. plattor eller gräs. Sen finns det väl en del riktlinjer men jag tror inte säpo kollar in en.

-Jag har förstått att man ofta får sätta upp ett växthus som är max 150 cm högt (och max 5 kvm stort), men var hittar man så små växthus?
mycket bra fråga. Jag är väldigt sugen på ett växthus själv men det kommer få vänta något år i så fall.

I övrigt är det så i stockholm att i innerstaden är kön 10 år< och utanför tullarna finns det lediga lotter redan idag! strålande. och kostnaden är några hundralappar om året, så det blir i princip bara växterna som kostar.
 
Sv: Kolonilott

Tack Gerbera för svaren! :)

Jag är väldigt velig fortfarande. Du skriver att du inte tror att Säpo kollar hur mycket man har odlat eller inte odlat, men jag är mer skeptisk. Jag har fått uppfattningen om att många kolonister är säpowannabees (eller till och med stasiwannabees) och det är just därför som jag tvekar lite. Folk som går runt med måttstock och mäter höjder på häckar och bokför förekomst av ogräs. Men jag kanske har en lite felaktig bild?

Mer koloniinformation tack!
 
Sv: Kolonilott

i vår förening kan man se stpr skillnad på folks odlingslotter trots att det är den här tiden på året. vissa är mycket välskötta och andra inte lika. Jag tror det är hårdare inne i stan i stuglotter osv. Du kanske kan titta runt lite och försöka få ett intryck av olika föreningar? Eller så ser du bara till att få lotten brevid min (som ÄR ledig) för då kommer du skina i jämförelse :D
 
Sv: Kolonilott

Folk som går runt med måttstock och mäter höjder på häckar och bokför förekomst av ogräs. Men jag kanske har en lite felaktig bild?

Jag tror att du tänker på villaägare, möjligen radhusägare.

Kolonister är fridfullt folk, enligt min erfarenhet. Pga annan tidskrävande hobby plus ärvt sommarhus har jag ingen lott längre, men en av mina bästa kompisar har en på samma ställe och det är extremt avspänt.

Hon har ingen bil, men jag har kört åt henne när det kniper och så kommer hon och mockar åt mig ibland mot att hon får ta med skiten hem till lotten i en sopsäck. Jag brukar skjutsa henne vid dessa tillfällen, så att hon slipper åka kollektivt med hästskiten.

Detta har lett till att flertalet kolonister blivit extremt intresserade av mockning. Snart kan jag låta folk köpa biljetter för att få mocka åt Pålle.

Torven som oundvikligen kommer med när ovana personer mockar är bara bra att blanda i jorden, den med.
 
Sv: Kolonilott

Jag brukar skjutsa henne vid dessa tillfällen, så att hon slipper åka kollektivt med hästskiten.

:rofl: Jag förstår att hon är dig evigt tacksam!

Det känns bra med lite positiva bilder. Jag ser nämligen två vitt skilda bilder av mig själv som kolonist.

Bild 1: Jag påtar och pillar i mina välskötta rader av prunkande squash, givetvis iklädd i behagligt fladdrande linnekläder från Gudrun Sjödén. Solen värmer behagligt och när jag cyklar hem så har jag korgen full av goda och färgglada grönsaker och vackra blommor.

Bild 2: Regnet öser ned. Hallonbuskarna har ruttnat bort. Kålen har ätits upp av mördarsniglar och rådjuren har glufsat i sig alla lökväxter. Själv står jag mitt i leran iklädd ett par läckande Tretorn och en fotlång knallgul regnkappa. Det går inte att se skillnad på lerig sten och på potatis och jag får en tillsägelse om att min koloni inte är tillräckligt välskött. På vägen hem så får jag punktering på cykeln.
 
Sv: Kolonilott

Jaha! :) Orhem Trekanten? Det har jag faktiskt tittat på även om Gubbkärret ligger bättre till geografiskt sett. Men jag är inte den som är den. Jag kan ta cykelkorgen med grönsaker i T-banan också, även om det inte ser fullt lika idylliskt ut.

Vill du ha en lottgranne? :bump:
 
Sv: Kolonilott

Det känns bra med lite positiva bilder. Jag ser nämligen två vitt skilda bilder av mig själv som kolonist.

Jag får erkänna att mina minnen av förra årets sommar i mitt sommarhus har betydligt mer gemensamt med scenario 2. än scenario 1. Med tung lerjord blir det också ett slitage på kläderna som får mig att satsa på Blåkläder, snarare än Gudrun sjödén.

Lera kan du ju undkomma genom att inspektera jorden innan du slår till. Blåleran jag odlar i är mycket bördig, men det är svårt för rotfrukter att expandera. Grönsaker som pumpa, tomat, sallad av olika slag, bönor av olika slag etc går däremot bra, förutsatt att solen tittar fram då och då.

Jag åker med skörden i en spann på pendeltåget, och det känns inte direkt idylliskt men ganska anakronistiskt på ett underhållande sätt. Särskilt om jag behåller de leriga odlarkläderna på, istället för att klä om till vad som på landet kallas "stadskläder".

En annan rolig sak med det är att jag känner mig som ett helt litet samhälle i miniatyr: jag odlar på landet, transporterar råvarorna till staden, förädlar dem och äter upp dem i staden, köper nya frön i staden, som jag tar med tillbaka till jordbrukarsamhället osv osv. Detta tilltalar mitt sinne för humor. Särskilt som de råvaror vi talar om främst är sådant som hallon, rucola, vaxbönor och basilika - överlevnadsvaror, som du märker. :D

Jag tycker inte att det är särskilt roligt att odla stapelvaror, det blir ju ändå så lite på mina måttfulla arealer. Tex när squashen är skördefärdig, så kostar den 20 kronor kilot på torget - och då har jag mördat sniglar en timma varje morgon och en timma varje kväll för att få fram några kilon.

Sniglarna verkar inte tycka om rucola, bara en sån sak, och den är aldrig särskilt billig i affären. Inte basilikan och bladspenaten heller - den senare måste man dock vakta hela tiden, annars tar sniglarna den redan på groddstadiet och man hinner inte ens se den.
 
Sv: Kolonilott

Jaha! :) Orhem Trekanten? Det har jag faktiskt tittat på även om Gubbkärret ligger bättre till geografiskt sett. Men jag är inte den som är den. Jag kan ta cykelkorgen med grönsaker i T-banan också, även om det inte ser fullt lika idylliskt ut.

Vill du ha en lottgranne? :bump:


Klart man vill ha en trevlig och lagom ambisiös granne i gudrun sjödénkläder!! Fast jag måste varna lite, Jag delar lotten med min vän vi kanske inte är de mest skillade spadarna i trädgårdslådan... men viljan finns där!! Tror nog vi kommer vara där en hel del i sommar också. Om det är ett plus eller minus vet jag dock inte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 055
Senast: jemeni
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 666
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp