Bukefalos 28 år!

tanten

Trådstartare
Dotter har under tre-fyra månader inte kunnat äta. Hon klarar frukost och lunch men äter hon senare på dagen tillbringar hon hela natten på toaletten.

Nu har det nått stadiet att hon klarar en egenkomponerad smothie med blåbär, vatten och örtpulver på morgonen. sedan äter hon någon kokt grönsak eller kokt fisk till lunch. Ingenting efter det. Nutriletts näringsdrycker funkar också. Bröd funkar inte, men kaffebröd gör av någon anledning? För säkerhets skull har hon själv uteslutit laktos.
jag räknade ut att hon äter max 800 kalorier per dag. Hon magrar ur men magen är som en stor ballong. Hon ser ut att vara i minst tredje månaden.

Vården har tagit flera omgångar blodprover och avföringsprover och nu är hon kallad till koloskopi.

Någon här som har erfarenheter? Hon ska dricka sex liter av någon lösning kvällen innan. Hur får man i sig sex liter vätska??


Hittills har hon inte fått några teorier alls om vad som kan vara fel. Fast både hon och jag har funderingar till de två penicillinkurer hon gick igenom förra året. Hon fick bakterier i blodet och PC i dropp vid två tillfällen. Vi tror bägge två att hennes tarmflora är helt fel, eller obefintlig.


Några koloskopi-erfarenheter eller erfarenheter av tarmproblem? Hur mår man efteråt?
 
Sv: koloskopi

Min pappa har gjort samma undersökning några gånger på grund av tarmsjukdom. Vet inte så mycket om det mer än att vätskan som ska drickas smakar salt och tydligen är rätt vidrig att få i sig...
 
Sv: koloskopi

Jag har ingen erfarenhet av koloskopi, men min första tanke när jag läste det där var glutenintolerans/celiaki. Men jag antar att åtminstone blodprov för det är taget?

Om jag inte minns fel, så ska det vara möjligt att få något annat laxermedel, som innebär att man endast behöver dricka någon liter vätska. Kanske värt att ringa mottagningen och fråga om alternativ? 6l vätska låter horribelt.

Det finns även en gammal tråd gällande koloskopi här.
 
Sv: koloskopi

Laktos är ju huvudmisstänkt #1 vid rutten mage, men det var ju uteslutet här. Mitt ex är dock så känslig att hon enligt egen uppgift nu reagerar på "laktosfri filmjölk".

Hur är det med fiberförgiftning, dvs excessivt intag av Det Undergörande Fenomenet "fiberberikat"?
Olösliga fibrer löser ingenting
 
Sv: koloskopi

Har hon testat någon probiotika (levande mjölksyrabakterier som är snälla mot mage och tarm)? Jag köpte lactocare och först tog jag en varannan dag i några veckor och sedan tog jag en varje dag och det har faktiskt hjälpt min mage lite. (Jag har ett elakt magsår som inte vill läka och har levt på rostat bröd sedan i april någon gång för varje gång jag äter mat så får jag ont igen.) Det kanske kan vara värt att testa någon probiotika iallafall om ni misstänker att det är antibiotikan som har slagit ut magen.

Sedan det hon ska dricka inför undersökningen, jag vet att det finns i koncentrerad form. Be läkaren att hen skriver ut det istället för det är nästan hopplöst att få i sig 6 liter vätska som dessutom smakar hur äckligt som helst.
 
Sv: koloskopi

Jag har gjort koloskopi. Det finns två olika laxermedel att välja mellan inför en sådan undersökning. Den ena är 4 liter utspädd laxervätska och den andra är koncentrerad som du själv får spä ut hur mycket du vill. Jag valde den senare just för att kunna spä ut den hur mycket jag ville. Den heter Phosporal(stavning?). Det smakar mycket vidrigt kan jag villigt erkänna. Lite som flytande salt typ. :crazy: Det som funkade bäst att dölja smaken med var koncentrerad saft.
Själva undersökning är inte så farlig som man tror. Jag har känsliga tarmar så jag fick lite lugnande och smärtstillande men de flesta klarar detta utan det har jag förstått.
På din beskrivning så kan det vara glutenintolerans, laktosintolerans eller kanske IBS. Just detta med så svullen mage får mig att tänka på IBS som jag själv har.

Hoppas det går bra och att ni får ett svar på vad det kan vara snart.
 
Sv: koloskopi

Jag har gjort, men jag var sövd så det var kanske inte mycket till hjälp. Kände dock ingenting av det efteråt. Jag tänker på Crohns när jag hör om din dotters besvär. Har en vän som har det och det tog tydligen rätt lång tid innan det upptäcktes.
 
Sv: koloskopi

De flesta tycker att vätskan man ska dricka, oavsett mängd (olika mängd vid olika vätskor) är vidrig....tyvärr.
Jag skulle dricka 2 liter av en vätska, fick i mig drygt 1 på betydligt längre tid än det borde tagit, men det räckte som tur var.
När jag ska göra koloskopi senare i år har jag bett om citra-fleet, där man tar 2x250 ml. Smakar visst också vedervärdigt, men är betydligt mindre mängd. Om jag var du (eller dottern, beroende på hur gammal hon är) skulle jag ringa och be att få byta medel.

Det man ska tänka på, oavsett vilken sorts tarmsköljande medel man får är att man ska dricka mycket däremellan, läsk, vatten, saft (allt som inte är tjockflytande eller mjölk, kaffe), annars blir man lätt uttorkad.

Under själva koloskopin fick jag både lugnande och smärtstillande (morfinpreparat) så jag lyckades somna ifrån allting. Min tarm var väldigt skadad invändigt pga sjukdomen det visar sig att jag har, Crohns, så därför gjorde det rätt ont innan jag somnade.
Efteråt var jag gasig till tusen då läkaren använder luft för att utvidga tarmen för att se. I övrigt mådde jag ok efteråt, trött pga medlen jag fått naturligtvis, men i övrigt ok.

Hoppas de hittar vad som är fel med din dotter, det är hemskt när man inte kan äta.
 
Senast ändrad:
Sv: koloskopi

Gud så olika det kan vara!

Jag fick både smärtstillande och lugnande.
Det smärtstillande fyllde de på 4 ggr, märkte inte av det alls...
Det lugnande däremot hade en spännande effekt!
Istället för att göra mig lugn och tog det bort alla filter jag hade i huvudet, vilket innebar att gjorde det minsta pyttelilla ont så skrek jag rätt ut :eek:
Så under hela undersökningen så skrek och grät jag som en galning, trots att det inte gjorde speciellt ont överhuvudtaget, bara var jävligt obehagligt O_o

Efteråt så stod sköterskorna och viskade, men jag hörde... "Jag har aldrig varit med om något liknande" :laugh:

Jag tog det laxermedlet som man bara tar 250 ml * 2 av, äckligt, ja, men det gick ändå.
 
Sv: koloskopi

Tyvärr är mitt intryck att hon har någon form av inflammatorisk mag-tarmsjukdom. Jag har Crohns och känner igen det där med att allt går rätt igenom men magen är ändå uppsvälld.

Det finns flera sätt att rensa magen innan en koloskopi och dricka 6l vätska går att få ner även om det är vidrigt (jag har tappat räkningen på hur många koloskopier jag gjort). Det man kan göra (fast det är ju sällan man gör det inför första gången) är att ta en diskussion med sin läkare, det finns flera metoder att rensa magen. Det viktiga är att verkligen följa instruktionerna, är det ingen mjölk som gäller så är det verkligen noll mjölk som gäller.

Själva koloskopin är inte trevlig (har beskrivit hur det fungerar för mig i hemligs tråd) men det går faktiskt att ta sig igenom det. Alternativet att strunta i koloskopin är så mycket värre än själva koloskopin.

Jag hoppas allt går bra för din dotter och att de hittar vad som är fel snabbt.
 
Sv: koloskopi

Innan jag somnade hade läkaren tydligen sagt "vi får se om det går att genomföra eller om vi får söva" till min sambo. Men som sagt, jag sov bort större delen av undersökningen, jätteskönt :)
 
Sv: koloskopi

Ett halvt OT...
Athena: har du provat citra-fleet eller phosphoral någon gång? Vilken smakar bäst/minst vidrigt? För det är väl bägge två sådant man ska dricka mindre mängder av.
 
Sv: koloskopi

Ett halvt OT...
Athena: har du provat citra-fleet eller phosphoral någon gång? Vilken smakar bäst/minst vidrigt? För det är väl bägge två sådant man ska dricka mindre mängder av.

Jag har testat Phosforal istället för Laxabon och det fungerade väldigt bra på mig, även om jag måste dricka mer annan vätska än rekommenderat för att det ska fungera. Man slipper ju den där "hetsdrickningen" man måste göra med Laxabon. Är det meningen att CitraFleet ska smaka bättre än Phosforal?

Tillägg: Kollade Fass nu och både CitraFleet och Phosforal är kontraindicerade om man har Crohns så det vete sjutton om jag vill använda någon av de nästa gång.
 
Senast ändrad:
Sv: koloskopi

Jag lider av något som heter fruktos malabsorbtion, dvs jag saknar ett enzym som tar upp fruktsocker. Glukos går bra men får jag i mig fruktos blir jag akut mycket sjuk med symptom som din dotter.
Jag haft detta under många år men inte fattat förens det brakade helt. Nu får jag nästan hämtas på bår om jag råkar få i mig t ex honung dold i maten.
Kanske kan vara värt att kolla upp?
 
Sv: koloskopi

Min svåger mår bra om han äter/dricker ekologisk mjölk/fil etc. Annars får han tillbringa en hel del tid på toaletten.....
Det tog ett tag för läkarna att konstatera att (om jag nu minns rätt) han är överkänslig mot konstgödningen i den mat korna äter.

Kostar ju inte så mycket att prova....


....slarvläste tydligen tråden, såg nu att hon mådde dåligt även utan mjölkprodukter....
 
Sv: koloskopi

Dotter har under tre-fyra månader inte kunnat äta. Hon klarar frukost och lunch men äter hon senare på dagen tillbringar hon hela natten på toaletten.

Nu har det nått stadiet att hon klarar en egenkomponerad smothie med blåbär, vatten och örtpulver på morgonen. sedan äter hon någon kokt grönsak eller kokt fisk till lunch. Ingenting efter det. Nutriletts näringsdrycker funkar också. Bröd funkar inte, men kaffebröd gör av någon anledning? För säkerhets skull har hon själv uteslutit laktos.
jag räknade ut att hon äter max 800 kalorier per dag. Hon magrar ur men magen är som en stor ballong. Hon ser ut att vara i minst tredje månaden.

Vården har tagit flera omgångar blodprover och avföringsprover och nu är hon kallad till koloskopi.

Någon här som har erfarenheter? Hon ska dricka sex liter av någon lösning kvällen innan. Hur får man i sig sex liter vätska??


Hittills har hon inte fått några teorier alls om vad som kan vara fel. Fast både hon och jag har funderingar till de två penicillinkurer hon gick igenom förra året. Hon fick bakterier i blodet och PC i dropp vid två tillfällen. Vi tror bägge två att hennes tarmflora är helt fel, eller obefintlig.


Några koloskopi-erfarenheter eller erfarenheter av tarmproblem? Hur mår man efteråt?

Ursäkta mig, ta inte illa upp, men jag kunde inte låta bli att skicka ...


"ABOUT THE WRITER: Dave Barry is a Pulitzer Prize-winning humor columnist for the Miami Herald.


Colonoscopy Journal: I called my friend Andy Sable, a gastroenterologist, to make an appointment for a colonoscopy.

A few days later, in his office, Andy showed me a color diagram of the colon, a lengthy organ that appears to go all over the place, at one point passing briefly through Minneapolis.




Then Andy explained the colonoscopy procedure to me in a thorough, reassuring and patient manner.

I nodded thoughtfully, but I didn't really hear anything he said, because my brain was shrieking, 'HE'S GOING TO STICK A TUBE 17,000 FEET LONG UP YOUR BEHIND!'

I left Andy's office with some written instructions, and a prescription for a product called 'MoviPrep,' which comes in a box large enough to hold a microwave oven. I will discuss MoviPrep in detail later; for now suffice it to say that we must never allow it to fall into the hands of America's enemies..

I spent the next several days productively sitting around being nervous.

Then, on the day before my colonoscopy, I began my preparation. In accordance with my instructions, I didn't eat any solid food that day; all I had was chicken broth, which is basically water, only with less flavor.

Then, in the evening, I took the MoviPrep. You mix two packets of powder together in a one-liter plastic jug, then you fill it with lukewarm water. (For those unfamiliar with the metric system, a liter is about 32 gallons). Then you have to drink the whole jug. This takes about an hour, because MoviPrep tastes - and here I am being kind - like a mixture of goat spit and toilet cleanser, with just a hint of lemon.

The instructions for MoviPrep, clearly written by somebody with a great sense of humor, state that after you drink it, 'a loose, watery bowel movement may result.'

This is kind of like saying that after you jump off your roof, you may experience contact with the ground.

MoviPrep is a nuclear laxative. I don't want to be too graphic, here, but, have you ever seen a space-shuttle launch?This is pretty much the MoviPrep experience, with you as the shuttle. There are times when you wish the commode had a seat belt. You spend several hours pretty much confined to the bathroom, spurting violently. You eliminate everything. And then, when you figure you must be totally empty, you have to drink another liter of MoviPrep, at which point, as far as I can tell, your bowels travel into the future and start eliminating food that you have not even eaten yet.

After an action-packed evening, I finally got to sleep.

The next morning my wife drove me to the clinic. I was very nervous.. Not only was I worried about the procedure, but I had been experiencing occasional return bouts of MoviPrep spurtage. I was thinking, 'What if I spurt on Andy?' How do you apologize to a friend for something like that? Flowers would not be enough.

At the clinic I had to sign many forms acknowledging that I understood and totally agreed with whatever the heck the forms said. Then they led me to a room full of other colonoscopy people, where I went inside a little curtained space and took off my clothes and put on one of those hospital garments designed by sadist perverts, the kind that, when you put it on, makes you feel even more naked than when you are actually naked..

Then a nurse named Eddie put a little needle in a vein in my left hand. Ordinarily I would have fainted, but Eddie was very good, and I was already lying down. Eddie also told me that some people put vodka in their MoviPrep.. At first I was ticked off that I hadn't thought of this, but then I pondered what would happen if you got yourself too tipsy to make it to the bathroom, so you were staggering around in full Fire Hose Mode. You would have no choice but to burn your house.

When everything was ready, Eddie wheeled me into the procedure room, where Andy was waiting with a nurse and an anesthesiologist. I did not see the 17,000-foot tube, but I knew Andy had it hidden around there somewhere. I was seriously nervous at this point..

Andy had me roll over on my left side, and the anesthesiologist began hooking something up to the needle in my hand.

There was music playing in the room, and I realized that the song was 'Dancing Queen' by ABBA. I remarked to Andy that, of all the songs that could be playing during this particular procedure, 'Dancing Queen' had to be the least appropriate.

'You want me to turn it up?' said Andy, from somewhere behind me...

'Ha ha,' I said. And then it was time, the moment I had been dreading for more than a decade. If you are squeamish, prepare yourself, because I am going to tell you, in explicit detail, exactly what it was like.

I have no idea. Really. I slept through it. One moment, ABBA was yelling 'Dancing Queen, feel the beat of the tambourine,' and the next moment, I was back in the other room, waking up in a very mellow mood.

Andy was looking down at me and asking me how I felt. I felt excellent. I felt even more excellent when Andy told me that It was all over, and that my colon had passed with flying colors. I have never been prouder of an internal organ.

On the subject of Colonoscopies...

Colonoscopies are no joke, but these comments during the exam were quite humorous..... A physician claimed that the following are actual comments made by his patients (predominately male) while he was performing their colonoscopies:
1. Take it easy Doc.. Youre boldly going where no man has gone before.

2. 'Find Amelia Earhart yet?'

3. 'Can you hear me NOW?'

4. 'Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet?'

5. 'You know, in Arkansas , we're now legally married.'

6. 'Any sign of the trapped miners, Chief?'

7. 'You put your left hand in, you take your left hand out...'

8. 'Hey! Now I know how a Muppet feels!'

9. 'If your hand doesn't fit, you must quit!'

10. 'Hey Doc, let me know if you find my dignity.'

11. 'You used to be an executive at Enron, didn't you?'

And last but not least:

12. 'Could you write a note for my wife saying that my head is not up there?' "
 
Sv: koloskopi

Jag har haft mååånga år med utredning hos mag-tarmläkare. Hade konstant ont i magen, var uppblåst, trött och det blev outhärdligt efter att jag ätit. Gjorde alla tänkbara undersökningar; samt koloskopi, gastroskopi, ¨samt undersökning av tunntarmen. Läkarna ville kolla om det fanns någon inflammatorisk tarmsjukdom eller gluten eller nåt sånt.
Tillslut kom man fram till att det var IBS. När man läser om IBS tror man att det bara är ngn form av stressmage, men som jag vet nu kan man verkligen bli riktigt sjuk av det. Så kolla upp IBs är mitt tips.
Visst det är jobbigt att göra koloskopi och de andra undersökningarna, men det är bara att stålsätta sig. för att få en diagnos måste man ta sig igenom undersökningarna. Och det är bara att se till att dricka på.
 
Sv: koloskopi

Jag gör koloskopi ofta pga bråkig tarmsjukdom.

Tror din dotter fått Laxabon utskrivet, jag klarar inte av varken laxabon eller Phosphoral.
Det är vidervärdigt och jag spyr å spyr å spyr...

Numera får jag Citrafleet istället som man inte behöver dricka så mkt av, den är inte helt vidervärdig utan smakar citron.
Sen måste man ändå dricka flera liter med vätska som tex saft, te eller drickbuljong för att det ska sköljas rent ordentligt.
Men hellre det än 6 liter äckel päckel!
Så jag hade bett om att få citrafleet istället.

Själva underskökningen kan göra rejält ont och vara obehaglig, jag sövs när det ska göras.
Men många tycker det är okej att göra det i vaket tillstånd även om det är jobbigt men jag sover hellre.

Efteråt är man oftast lite trött, vilket inte är så konstigt när man inte ätit och sen brukar iaf jag ha ordentligt ont i magen men det är inget farligt utan beror på att de pumpat upp tarmarna med luft så de ser vad de pysslar med.
En del går å fiser massor efteråt för att få ur den där luften.

Hoppas de hittar problemet och kan hjälpa din dotter, för så som hon har det nu går ju inte :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: koloskopi

Jag fick en tjocktarmsinflammation efter långvariga infektioner med upprepade antibiotika kurer.
Jag svullnade upp som en ballong och hade jätteont.
Magen var som en stor deg.

Läkarna skippade koloskopi för att inte reta upp tarmen mera.
Det gick över på kanske ett halvår.
Men det var inte kul alls.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det visade sig att min ena katt har njursvikt, försökte fasa över honom på njurfoder men han blev jättedålig, fick springa till toan 10...
Svar
18
· Visningar
3 160
Kropp & Själ Min vuxna avkomma har de senaste fem månaderna inte kunnat äta. Hon lever på egenkomponerad smothie och Nutriletts dito. Nu har hon gått...
2
Svar
35
· Visningar
10 960
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp