Bukefalos 28 år!

Kombination Halvblod & Welsh Cob

bejkonfis

Trådstartare
Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och jag har börjat fundera på att ev. betäcka henne till nästa år.
Detta är ingen extraordinär häst som har "gjort allt" men hon har en trevlig stam (e.dressyrhingst u. fullblodssto) och ett fantastiskt psyke med fin ridbarhet som lämpar sig för både hopp och dressyr. Självklart är tanken att jag ska behålla både sto och avkomma livet ut så jag vill helst slippa idiotförklaringar här om hur jag "bidrar till dålig avel genom att avla på vad som helst".

Det jag vill få ut av denna betäckning är en allroundhäst av trevlig modell, 150-160cm i mankhöjd (mitt sto är 163cm så det gör inget om den blir lite större) som ska fungera till lättare tävling i både hopp och dressyr.
Jag har alltid varit överförtjust i Welsh Cob och tror personligen att detta kan bli väldigt bra.

Vad tycker ni? Skriv era erfarenheter, åsikter, gärna bilder/fakta om lyckade korsningar osv.osv. :)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Jag tycker idén är tilltalande, hade själv gärna gjort den korsningen.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Halvblod/welsh har ju visat sig vara en utomordentligt bra korsning när man ser till tävlingsponnyer!

Jag har själv två stycken föl födda i år med welsh mountain pappa och en med hbl mamma och en med fbl mamma, och jag är MYCKET nöjd med mina :D

Hur det är med just welsh cobbarna och korsningar med dom vet jag inte så mycket om, antagligen för att det inte finns så många som avlar just den korsningen pga "dålig" storlek på resultatet.
Men om man vill ha den storleken så tror jag absolut att resultatet kan bli mycket trevligt :)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Har en halvblodskorsning, Hon är dock bara 148 hög, helt underbar i lynnet.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Vill du ha exempel? På Burhults ridskola finns Burhults Foxtrott, Burhults Farrago och Burhults Fantomen. De har alla welsh cob-pappa och halvblods-mamma. Om du googlar lite på namnen hittar du Burhults ridskola samt bilder och stam på dem. De räknas som welsh partbred large.
Det finns säkert fler av samma sort ute i landet. I UK är det inte ovanligt med kombinationen welsh cob x engelskt fullblod.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Jag hade gärna köpt en. Tycker att det verkar bli lyckat.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Slutet av 90-talet fanns det ju en hel drös med ponnyer som gick internationell dressyr som var den blandningen. Flertalet hade Urbino som pappa.

Jag hade den stora turen att äga en av dem och det var en mkt trevlig individ, skulle inte ha något alls emot att ha en igen!
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Jag har en väldigt trevlig! :)
Han har två helsyskon, ston och dom har stannat som maxade d-ponnyer och jag vet att en av dom iaf tävlar på msv-nivå. Min kille har vuxit över och blivit kring 154-156cm.

e. Halvblod ee. Fullblod
u. Ridponny ue Welsh/fullblod uu Welsh uee Welsh

Tror alla u:n och e:n vart rätt nu ;)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Har själv hand om ett sto av den korsningen. Inte meningen att det skulle bli dock, så modersmaterialet (welsh) var kanske inte det bästa att avla på iom svåra brunster. Nu har denna donnan inte tagit över allt, men visst har hon det lite jobbigare emellanåt. Utöver det dock, så är hon en fruktansvärt trevlig individ i mycket trevlig modell, ca 155 med ponnylynne och storhästkänsla i ridningen.
Står även en annan halvblod/welsh-korsning i samma stall, han är några storlekar större och mer av halvblodsmodell men riktigt trevlig han med.

Tycker ofta det är lyckliga blandningar, av de erfarenheter jag har haft genom åren. Som tidigare nämnt, så är det rätt vanligt i UK och de var också väldigt trevliga ridhästar :)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

jag har gjort kombinationen welsh cob X arab och welsh cob X ridponny (sto med halvblodsinslag) . Alla 3 blev ungefär 155-7cm, och jättetrevliga allroundhästar med bra gångarter och hoppförmåga utöver det vanliga. Hade samma hingst stått i närheten igen hade jag absolut gjort samma kombination igen.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Ja det ar ju som sagt en beprovad blandning. Sa lange du valjer hingst utifran ditt sto precis som vanligt tror jag du har stor chans att fa en trevlig kuse.
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

:) Jag har haft en ren Welsh cob och en som hade Welshpappa och W.cobmamma och har flera halvblod.
Cobbarna har varit smarta uppfinningsrika individer med mycket go i, stor famåtanda och genomsnälla men ett helt annat lynne än mina halvblod.
Cobbtraven är lite katapult varning på.
Mitt cobsto var det många som frågade om det var en nordsvensk, hon var svart och väldiga flashiga rörelser,
Väldigt lättsålda hästar har dessa två maxade d-ponnyar varit men har krävt mer av mig som uppfödare med hantering som unghästar än halvbloden (har haft ett 10 tal).
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Jag har ridit en Halvblod/Welsh korsning som dock bara var 139 i mankhöjd, men han var superfin. Det var en mycket lyckad häst med väldigt mycket arbetsmoral ett fantastiskt steg och hade bra temperament :)
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Jag tycker att korsningen i sig är tilltalande.

Jag tycker inte att det är tilltalande att avla på en häst som redan som femåring tas ur bruk pga bristande hållbarhet (om det inte är direkt yttre våld som orsakat skadan).
 
Sv: Kombination Halvblod & Welsh Cob

Jag tycker att korsningen i sig är tilltalande.

Jag tycker inte att det är tilltalande att avla på en häst som redan som femåring tas ur bruk pga bristande hållbarhet (om det inte är direkt yttre våld som orsakat skadan).

Skadan orsakades av yttre trauma. Skulle aldrig avla på dålig hållbarhet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 519
Avel Spanar lite å en kompis vägnar... Hon har ett sto f-96 e. Rebel Z-Leuthen I ur stofamilj 46. Stoet är 165-166 cm och av trevlig modell...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: Emsan
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 525
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 333
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp