Kombinationen jobb och djur på gården

C

Chine

Jag har precis flyttat till en liten gård och på gården bor jag, min sambo, min dotter, två hästar och fyra katter. Planerar också att skaffa kycklingar till våren.
Själv jobbar jag på vårdcentral och hittills har jag tyckt det varit ett roligt jobb. Jag har också lärt upp mej på lite olika saker på vårdcentralen så jobbet blir variationsrikt, bra så långt, men nu kom problemet, hästarna och katterna hemma...
Eftersom mina hästar är här hemma så blir det ju jag som måste sköta dom och detta krockade totalt med jobbet.
Vad gör ni som har hästar hemma när t.ex veterinären ska komma, hovslagaren ska komma osv?
Det hela uppdagades först av att jag inte fick ledigt för att åka och träna, fick avslag på min semesteransökan, med motivet att det gällde för alla att inga semestrar beviljades, vilket inte var sant, flera stycken arbetskompisar har åkt på semester. Sedan skulle hovslagaren komma och då blev det nej igen, så han kunde bara sko den ena hästen, den han behövde hjälp att hålla fick vara. Nu försökte jag få ledigt om sex veckor för då kommer hovis igen, men nej det blev avslag på ledigheten igen. Sammanlagt har jag sedan förra semestern fått 2 dagar beviljade varav en var för att mina glsögon kraschat och jag behövde till optikern (men då ville de att jag skulle byta och ta en annan optiker som låg närmre så jag bara kunde springa över lite snabbt emellan) och en annan var när jag var tvungen att åka in och röntga min rygg som gjorde så ont att jag fick gå på starka smärtstillande.
Nu vet jag inte vad jag ska ta mej till om:

- Djuren blir sjuka? på jobbet säjer de att jobbet är viktigast och jag måste förstå att i den här frågan är inga djur prioriterade.
- Hovis ska komma? min hovslagar jobbar bara dagtid och jag har häster med väldigt extrema hovar så det är inte läge att byta.
- Vill vara lediga för att åka och träna mm?

Hur har ni andra det? är det så här på alla jobb? Om inte kanske det är läge att försöka byta jobb, men är det samma på alla jobb så kanske jag inte kan ha djur öht, med det ansvar som det för med sig.

Till saken hör att jag gärna jobbar när andra vill vara lediga t.ex jul och sport- och påsklov med den motivationen att då kanske jag kan få vara ledig någon gång när jag behöver det, men det verkar ingen förstå alls, djur är INGET man stannar hemma för.

Funderar faktiskt på att skita i att begära ledigt och bara ringa på morgonen och säja att JAG är sjuk när hovis kommer, men då böejar de väl undra varför jag är sjuk en dag exakt var 6:e vecka, jag som bara varit sjuk en vecka sedan jag började jobbet 2006.

Bättre kreativa förslag än mitt sökes med ljus och lykta för jag vill varken vara arbetslös eller djurlös igentligen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Det är knepigt att kombinera djur med vissa typer av jobb. Jag kommer inte skaffa flera djur så länge jag måste jobba hemifrån just pga sånt här (skulle gärna vilja ha får och höns). Jag har t ex jobbat mycket i reception som MÅSTE vara bemannad 8-17, och då har det inte funnits något utrymme för att åka hem till en hovslagare eller gå till frissan på förlängd lunchrast o.s.v. Och det är svårt för arbetsgivaren när man söker ledigt eftersom det då måste tas in vikarie. Men jag har även haft jobb med mycket frihet (t ex mitt senast som kyrkvaktmästare) där jag kunnat bestämma mitt schema själv och vilka tider jag vill jobba bara jobbet blir gjort. Kan inte din man ta ledigt istället eller har han ett liknande jobb? Fast det låter som en himla knepig arbetsgivare om du inte ens får ta ut semester någon dag då eller då, har aldrig varit med om det faktiskt. Varför måste du berätta orsaken till din ledighet, det har man väl ingen skyldighet till (?).
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Jag har heltids jobb 7,5 mil hemifrån och min man likadant. Vår nyckel till att få det att fungera är att vi hjälps åt och planering. Kan ingen få ledigt får man planera in en tid när någon kan. Jag har lyckan att ha en arbetsgivare som låter mig få ledigt utan problem om det är något akut.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Det som blir jobbigt är ju att även om jag försöker planera så går det inte. Nu tyckte jag att jag var ute i god tid när det var 6 veckor innan och det bara rörde sig om 3 timmar.
Så oroar jag mej för om det blir något akut, vad gör jag då?
Lösningen är nog ändå att byta jobb, kyrkovaktmästare, ja kanske ska kolla på det istället.
Min sambo åker inte hem från jobbet för mina hästar det är jag rätt säker på, men dottern åker hem från skolan om det behövs och hon kan fixa det mesta, men behöver man åka någonstans t.ex till Skara så kan ju inte hon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Om du har barndagar kvar och tar ut dem i god tid, så kan inte arbetsgivaren neka. Du ska inte behöva tala om varför du ska vara ledig, det är väl många gånger man ska göra saker med barnen/familjen.Visst många semesterdagar måste du ta ut varje år och om du som jag inte tar många under sommaren, så kan arbetsgivaren inte neka hur mycket som helst under resten av året om du klargör att du har dagar som du måste ta ut. Hur gör ni om ni måste VABBA? Det är INTE så här som du beskriver det på alla jobb, men jag som jobbar varannan helg får också krångla för att komma iväg till träning och tävling.

Vad gäller hovslagaren så kan du väl göra ett försök med någon annan.Det finns faktiskt många duktiga hovslagare. Annars kan du kanske kan skaffa en medryttare/stalltjej som kan vara hovslagaren behjälplig dagtid.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Jag har inga barndagar tyvärr (dottern är 16 år:D). På jobbet är det några som VABBAR och då får ju vi som inte gör det rycka in.
Som det är nu så fungerar det med hovis fram till sommaren, då jag bokat upp honom på tider jag kan ända till sommaren.
Så här har det inte varit hela tiden utan det har blivit nu med alla neddragningar på personal. Vi får inte ta in vikarier även om det finns.
Funderar på att boka en sk jobbcoach, för någon typ av jobb borde finnas som går att ha i kombination med djuren.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Nu vet jag inte vad du gör på vårdcentral, men ett alternativ är ju att söka liknande jobb på avdelningar (tex akuten) som har oregelbundna arbetstider. Då får du ju jobba lite dag, kväll, helg, vardag och kan på så sätt få lediga vardagar att hinna med hovslagare, träning mm på. Med nackdelen såklart att du får jobba udda tider. Min mamma är läkarsekreterare på akuten och hon gilar variationen, men är inte alls förtjust i det 3-3-sytem dom har där nu. Måna helger sabbas ju helt och hållet då.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Inte alls dålig idé. Jobbade förr på ett stort sjukhus och då hade vi inte alls de här problemen eftersom man med mer personal blir mindre sårbar. Tyvärr är jag inte läkarsekreterare (men har funderat på att bli). Jobbar lite inhopp med delar av sekreterarnas uppgifter och det är ett jättekul jobb.
Utbildning till läkarsekreterare, någon som vet? Hur länge är den? var finns den? Går det att läsa på distans?
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Oj, den var på två år, undra om jag får gå i skola så länge när jag är såhär gammal.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Går det att ta bara någon timme här och där kompledigt? Så har jag gjort med hovslagarbesöken. Min hovis åker vi till, 6 mil bort, så det tar sin lilla tid. Men om jag frågar efter hans absolut senaste tid, så brukar det bli kl 16. Förra terminen (jobbar på förskola) slutade jag som tidigast kl 15, men om jag tog 1,5 timme ledigt så hann jag med det jag skulle ändå. Nu har vi lagt om schemat och även vi som jobbar heltid har var tredje fredag ledig numera. Då kommer jag att passa på att lägga hovslagarbesöken på fredagar och eftersom vi åker var sjätte vecka så blir det ju toppen :)! Annars vid klinikbesök har jag faktiskt fått semester/ta komp en hel dag utan att någon har sagt något, men det har inte varit mer än ett par gånger. Vi är rätt duktiga på att hoppa in och jobba för varandra vid behov på vår arbetsplats, men så är det ju inte överallt...
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Just nu har jag varannan fredag när jag slutar tidigt. Då har jag bokat in hovis, men det var en fredag när han inte kunde och då var jag tvungen att ta måndagen veckan efter och det var den jag inte fick vara ledig. Nu löste det sig ändå för dottern tar ledigt några timmar från skolan och åker hem. Men jag blev så RÄDD, tänkte att om det är så svårt att gå ifrån med så lång varsel, hur skulle det då bli om jag behöver åka akut. När det gällde barn var det ju inga problem, då hade man lagen på sin sida, men med djuren har man ju inte det.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Jag jobbar också inom vården.
Tränar gör jag på kvällar och helger, hovslagaren kommer på helger -eller också får jag låta hästarna vara inne den dagen han kommer så fixar han det ensam. Jag jobbar 3,5 mil från min gård.

Akuta veterinärbesök har jag hittills inte behövt under de nio år jag haft mina hästar, men jag antar att jag får använda flexen eller ta ut semesterdagar om det kör ihop sig.
Vi är två personer som delar på mitt jobb och det torde vara upp till mig och min kollega att schemalägga. Det är klart att det inte vore så kul att behöva boka om hembesöken hos patienter, men jag tror att min kollega och mina sjuksköterskor skulle anstränga sig för att hjälpa mig om det blir kris.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Jag vet att det ser lite si och så ut med jobb nuförtiden men om det går: Byt jobb!

Gå in på första bästa mansdominerade arbetsplats och fråga hur de har det vad gäller såna här saker. Givetvis inga större problem... Vissa ställen jag varit på har personalen tom åkt hem och eldat i husen under lunchen då det varit kallt vintertid (1 mil hem och dessutom ett arbete utan lunchrast öht, bara matuppehåll). Inget gnäll varken från kollegor eller arbetsledning. Tjänster och gentjänster kallas det.
På farsan och morsans jobb är det milsvid skillnad (stor skogskoncern resp landstinget) både vad gäller ynka semesterdagar samt andra förmåner. Morsan springer som en skållad råtta med övertid och underbemanning och farsan åker på "teambuilding" flera helger per år med gratis boende, mat, dryck och jakt. Morsan har EN gång fått resa bort en vecka med jobbet - på konferensvecka så klart :grin:

Jag är själv undersköterska och jag blev helt enkelt spyless på hur lite värd man är som personal. Förhoppningsvis är det fler som säger upp sig. Nån gång måste beslutsfattarna inse att människor får nog av att trampas på :mad:

/en som är på krigsstigen:angel:
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Jag vet att det ser lite si och så ut med jobb nuförtiden men om det går: Byt jobb!
/en som är på krigsstigen:angel:
Vad jobbar du med nu, behöver tips om jag ska byta.
// också spyless på att inte vara värd ett skit
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Om du ansöker om semester så behöver inte chefen ha reda på VARFÖR. Din chef är kanske ingen djurvän och har någon förståelse för den biten. Trist.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Jag pluggar på en tvåårig utbildning till processoperatör (de som sitter och styr och övervakar tex framställning av pappersmassa, malmförädling, värmepannor etc). Blir klar i maj/juni 2011. Får jag jobb då kommer jag att gå skift om fm, em, natt och helg. Passar mig utmärkt. Även lönen.
Så nu är det bara att hålla tummarna för att jag ska behövas nånstans efter skolan. Isf kommer jag att kunna ha både häst, vettig bostad och ett sparkonto på lönen. Och framförallt kommer jag inte att vara beroende av någon sambo som medsponsor. Känns för mig som en underbar frihet, till skillnad från mitt förra jobb som undersköterska - för att ha råd med ovanstående skulle jag nog behövt gå mer än heltid men då har man ju i utbyte ingen ork kvar till resten... :crazy:


Mitt tips till dig är att gå till en jobbcoah som du sa, prata igenom vad du är intresserad av, vilka branscher som är i behov av folk och vad för utbildning som krävs. Ett tips är att många mansdominerade yrken gärna vill ha in kvinnor, och därför kan det löna sig att utbilda sig till något sådant. Jag tycker personligen att två år är lagom att läsa för att få ett bättre och roligare jobb där man slipper vända på kronorna efter att räkningarna är betalda...
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Hjälp! När jag läser detta inser jag att jag kanske har det rätt bra på mitt jobb ändå. Jag jobbar som vårdadministratör på sjukhus, det är liknande läkarsekreterare men med mer IT, utbildningen är 2 år och finns i Jönköping.
Jag har 35 minuter till jobbet och har hästar, katter, får, hund och höns hemma. Och hela senaste året har jag haft extremt mycket otur med djuren, jag har själv ramlat av och behövt vara sjukskriven, hästarna har blivit skadade så jag behövt ta ut veterinären/åka till klinik 5 gånger, och utöver dessa 5 gånger har jag fått ta ut vet för vaccinering och koll av tänder 3 gånger - 8 ggr :eek: :crazy:
I fredags fick jag även samtal på jobbet av en granne som sa att hästarna var ute ur hagen, det var svettigt och jag visste inte om jag skulle behöva åka hem men en annan granne hjälpte då till.

Hur som helst, det skulle inte varit några problem att åka, har aldrig varit problem alls, bara jag ser till att prata med de andra på jobbet som kan ta över mina uppgifter när jag går. Behöver heller knappt ta ut heldagar med semester utan jag flexar ett par timmar, antingen på morgonen eller på eftermiddagen, pratar alltid med vet och hovis och ber dem komma tidigt eller sent, de vet att jag jobbar i stan och har en bit att åka.

Berättade nu för min sambo vad jag satt och läste och det första han sa var: "Jobbar hon på Landstinget eller?"
Jag skulle nog försöka byta ställe om jag var du!
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

KL

Jag har en kompis som jobbar inom vården, och den gången hennes häst blev sjuk så ringde hon bara och sa att "Jag är hemma för vård av häst. Bara så ni vet. Hej då". Vad hon tog för ledighet vet jag inte.

Själv har jag åkt från jobbet nån timme när veterinären skulle komma, fick jobba längre den dan bara. Ingen ifrågasatte det för jag sa att djurplågeri är straffbart.
 
Sv: Kombinationen jobb och djur på gården

Berättade nu för min sambo vad jag satt och läste och det första han sa var: "Jobbar hon på Landstinget eller?"
Jag skulle nog försöka byta ställe om jag var du!

Exakt. Det är så det är. Beskriver man liknande situationer så säger folk nästan uteslutande det.

Jag undrar om det finns nån yrkesgrupp som blir mer spottade på av sina arbetsgivare som de som jobbar lågavlönat åt kommun och landsting... Dom borde vara glada att det fortfarande 2010 finns de som ens ställer upp och jobbar för den pisslön de erbjuder, att de ens har mage att bete sig så småaktigt som det gör är rent ut sagt skamligt :mad: Jag hoppas verkligen att folk, framförallt kvinnor, lär sig att ryta ifrån i takt med att det sker generationsbyten...

/fortfaranade på krigsstigen :angel:
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 003
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp