Kombinera akademiskt med vanlig "ridskoleridning"?

P

puckis

Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Hej.
Jag har precis skaffat mig en alldeles fantastisk tränare i akademiskt. Jag har varit på en helgkurs med min häst och han har aldrig gått bättre. Tyvärr är det så att inte bara jag tycker att hon är fantastisk och alla sliter i hennes kunskaper. Därför kommer hon bara kunna komma ut lite då och då och jag kan åka på kurs när jag har råd ( typ aldrig).
Nu är det så att jag har tillgång till dressyrträning en gång i veckan för en "vanlig" tränare. Hur tycker ni att jag ska göra? Går det att kombinera två tränare med olika syn eller blir det bara pannkaka?
Tacksam för svar / H
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Jag tycker att det kan gå om grundsynen på ridningen överenstämmer både mellan dig själv och de bägge tränarna. Annars kan du ju prova ett tag och se hur det känns och funkar det inte så är det bara att sluta.

Det kan ju vara bättre att ha någon tränare än att ingen alls ha. Någon som kontinuerligt håller koll på sitsen och så, så man inte lägger sig till med nå dåligheter. De är så jobbiga att träna bort..!!

Jag tycker att man ska välja tränare som man känner förtroende för oavsett "märket" på tränaren.
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Vill bara förtydliga vad jag menar med grundsyn: alltså rida på hästens vilkor, harmoni och lätta hjälper.
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Jag tror så här:
Om man super seriöst satsar på att snabbt som katten bli jätte bra på exempelvis barocken så ska man hålla sej till tränare som undervisar på samma sätt.
Men vill man "bara" lära sej bättre ridning och utvecklas som ryttare kan det vara en stor fördel att ta hjälp av olika tränare med lite olika syn på ridningen.
Men det gäller att du själv tänker lite och plockar gobitarna från dina olika tränare.

Själv rider jag western, engelskt, barock, skogsmulleridning och leker mycke när jag rider. Jag trivs med att blanda och ha kul med min häst samtidigt som jag hela tiden vill lära mej nya saker och bli en bättre ryttare.

:D :rofl: :D
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Håller med om "tänka själv" - det är det viktigaste!

Du kan mycket väl få motsägande instruktioner - om böjning, skänkelhjälper, tygeltag, tempo etc. Då gäller det att ha en egen plan, men det kan nog bli lite rörigt tror jag, speciellt i början... För min del funkade det inte att rida "bägge stilarna" samtidigt. Dressyren får bli rent akademisk och uteritter och annat lite kompromiss-aktiga.
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Jag tycker att man gott kan rida för olika, och "plocka godbitar" från alla håll och kanter.

Samtidigt tycker jag att man måste ha en konsekvens i sin ridning, för hästens skull.

För att sno en klyscha, A måste betyda A och B måste betyda B oavsett vem man rider för.

Ett tips, som gäller alla, men den som ska rida för mer än en tränare i synnerhet, är att läsa så mycket ridlitteratur det bara går av alla typer av tränare.

Då kommer man att hitta en hel del saker som kan betecknas som "minsta gemensamma nämnare" för ridning.

Ju mer man läser, lyssnar och lär, desto solidare kommer denna kärna av gemensam ridkunskap att bli.

En sån kärna är ett bra stöd att ha när man lägger ut en linje för sin rdning. Inte minst om man rider för olika tränare och regelbundet tvingas ta ställning till vems sätt man ska göra en viss sak på.

Ställs man i en besvärlig valsituation så ska man också be sin tränare att motivera varför man ska välja det ena eller andra sättet.

Jag har en del elever som rider för andra tränare, och tycker att det är en intressant utmaning när en elev kommer och säger "men den och den tränaren säger att jag ska göra si eller så".

Då tvingas jag tänka till, fundera på om den andra tränarens sätt är bra och något jag kan lära mig av, eller om jag kan komma med ett bättre sätt att lösa problemet på och motivera det på ett sätt som gör att eleven väljer den lösningen i stället.
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Tack för alla svar. Jag tror jag väljer godbitarna ur allt. Vi får väl se hur det går...
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Bra. Tänk bara på att både inlagd sill och chokladmousse är gott, men inte tillsammans :D
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Jag haller som vanligt med Svea fullstandigt, vill bara komplettera lite :)

Min macke ar fem ar och kan fortfarande inte ga i form ett helt traningspass, det kan fa det att klia i fingrarna pa vilken vanligt dressyrtranare som helst ;)

Med sin stora kropp och sina enorma rorelser han har annu svart att balansera sig och bara upp sig tillrackligt, han forsoker men det maste fa ta sin tid. Han ar fortfarande i vingelstadiet dar han i borjan av ridpasset vill bara sitt huvud hogt och nar han borjar spanna av hamnar han for lagt istallet och nosen trillar in for mycket. En vanlig dressyrtranare skulle satta pa en graman for att forskara sig om att inte huvdet aker upp och sen be mig att rida med ett kraftigt stod, laga hander och mycket ledande tygeltag tills han ar saker pa vad hur han ska halla hals och huvud.

Det skulle vara enormt confusing for honom att ena veckan bli ombedd att sjalv soka en fin kontakt med bettet framat nerat och nasta vecka bli ordentligt tillsagd att backa av fran en hard hand, boja pa nacken och ga kvar dar med bibehallet tryck fran bettet.

Vi har daremot kombinerat den dagliga traningen hemma och de helgkurse i AR vi varit ivag pa med att hopptrana varannan veckan. Detta fungerar tack vare att jag hittat en sympatisk och odmjuk tranare som sjalv rider valdigt mjukt och fint, med focus pa latthet och sjalvbarighet. Inget tygeltag betyder boj pa nacken utan tygeln ar enbart vagvisande, stallande eller bromsande.

Detta har fungerat kanon for oss!

Men sitt inte och rid for olika tranare om det kanns motsagelsefullt, for hastens skull.

Frida -praktiserar cowboydressage i Kalifornien och ar for tillfallet mer an lovligt splittrad da ridningen skiljer sig avsevart fran vad jag ar van vid. :crazy: :p
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

"Tänk bara på att både inlagd sill och chokladmousse är gott, men inte tillsammans"

Tack för den kommentaren! Något att tänka på när floskeln om godbitar o klyschan om russin ringer allt för högt i huvudet. För att kunna passa in russin i sin egen kaka måste man först kunna baka en kaka.
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Oh shit!

Att man nästan måste vara sadelmakare, veterinär, massös, foderexpert, hovslagare, dansare och lite till för att blir en bra ryttare hade jag nästan börjat vänja mig vid tanken på.

Men att behöva kunna BAKA KAKOR också?!?

Ja, ja, vad gör man inte för sina hästar... :rofl:
 
Re: Kombinera akademiskt med vanlig \"ridskoleridning\"?

Måste bara hålla med! Efter att ha varit på väg mot akademisk ridning i flera år (till och med innan jag visste att det fanns något sådant) har jag äntligen varit på min första helgkurs för S. Cewé. Jag har under de senaste 6-7 åren provat att rida för ett flertal 'klassiska' (läs:tävlingsdressyr) instruktörer med gott renommé inom sitt område, och inte kunnat fortsätta för de har utan undantag velat få mig att 'ge hästen mer stöd med handen' eller hålla henne mellan en fastare skänkel och hand.

Eftersom min häst är väldigt känslig har den sortens ridning resulterat i att hästen blir väldigt frustrerad och antingen försöker ta sig ur detta framåt, uppåt eller genom att krypa bakom hand. Så detta att spänna upp hästen som en pilbåge mellan skänkel och hand har liksom diskvalificerat sig självt för mig. Jag har alltså ridit hästen låg, böjd och med lätt bett/tygelkontakt jämfört med de flesta andra ryttare jag känner som rider för 'vanliga' tränare.

När jag nu under kursen får instruktionen att rida med en mindre dominant hand :o och släppa hästen mer fri i sina rörelser har jag svårt att se hur jag skulle kunna BÅDE försöka följa detta sätt att rida, som alltså säger mindre hand, finare skänkelhjälp, hjälpgivning i timade impulser -OCH en inriktning som säger stadigare och jämnare tygel- och skänkelkontakt. I alla fall skulle JAG inte fixa att bli duktig på varken-eller, men jag betvivlar också att min häst skulle begripa vad jag håller på med...
Jaha, detta var mitt premiärinlägg här på barockforumet! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp