Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Luna10

Trådstartare
Ja går det?
När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker). Han var hyfsat överviktig och helt ur kondition. Han gick alldeles utmärkt att leda runt barn på, rörde inte en fena i onödan. Trava med ryttare var överkurs enligt honom. Förra ägaren hävdar att barn har kört honom själva med rockard. Det verkade också helt rimligt, han var mycket lugn på gränsen till slö att köra. Till saken hör kanske att han var inkörd och körd med en sk "skitsele" och ganska tung rockard utan svängel.
Jag började i alla fall köra honom regelbundet under vintern-våren, både sele och rockard byttes efterhand ut mot riktig bröstsele och lätt rockard med fjädring och svängel. Han har även gått som handhäst när jag ridit kallblodet samt blivit riden/åkt på av nu 5-åriga sonen. Nu i slutet på sommaren/hösten har jag varit uppe i 6-10 km rundor mestadels i trav med rockard, ibland med bara mig, ibland även sambo och son med. Ponnyn orkar även utan vidare hålla kallblodets tempo under 1 h runda i alla gångarter (vilket innebär minst jogg för ponnyn:D).
Nu till problemet; i samma takt som konditionen har stigit har han blivit mindre lämplig som barnponny.... Gå rakt fram på grusväg i rask skritt går bra men går man i lite terräng så tar han alla chanser att ta ett stort språng över vattenpölar, ta något galoppsprång i uppförslut och bara vara allmänt oredig... Står man stilla för länge kan han falla in i sin gamla ovana att nafsa efter den som leder, en ovana jag trodde jag fått bort (han var ganska nafsig när vi fick hem honom).
Han är dock helt underbar att köra, pigg men lyhörd och med en arbetsvilja som få. Men jag skulle nog inte sätta ett barn på kuskbocken, speciellt inte på bortaplan där han ibland blivit så laddad att han har lättat fram i halterna:o.
Så frågan är om jag har "förstört" en fin barnponny :nailbiting: genom att köra kondition på honom, eller om han egentligen aldrig varit så lämplig.
Det är i övrigt en i mitt tycke mycket fin ponny med hög kapacitet som jag gärna skulle börja tävla i framtiden! :)
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Du har inte förstört ponnyn utan snarare så har du hjälpt den väldigt mycket, du har gett den energi och glädje ;).

Lite disciplin och uppfostran igen nu så kan det nog gå att åka häst på den igen. Alternativt att ni rider in den på nytt.
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Jo, så tänker ju jag också :).
Angående inridning så misstänker jag att han aldrig är ens inriden, bara insutten... Han går nog bra att styra från ryggen men skänklar förstår han inte alls :crazy:.
Men han är ju bara 90 cm hög och jag vill helst inte sätta mer än 30 kg på honom så vet inte riktigt hur det ska lösas.

Kan bjuda på lite före och efter bilder också

December 2012, ganska exakt 1 år sedan.


April 2013


Oktober 2013
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Om du rider in hästen så att den förstår åk ridning så borde det fungera med tömkörning och en vikt på ryggen. Dvs skippa skänklar och använd rösthjälper och tygeltag. Borde vara perfekt för småbarn också att slippa skänkeln, de små brukar ju ändå ha svårt att röra benen när de sitter på platt ryggade shettisar :p.
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Jag håller med Buck, du har inte alls förstört honom:) Träna honom mer från marken, mycket lydnad och följsamhet. Lär honom att man gärna få ha energi men att ett stopp är ett stopp och gångart bestämmer människan. Sen kanske det kan vara en ide att jobba av honom lite innan ridning och planera in ridning så att det får vara en form av "aktiv vila". Om barnen är nog stora så börja sätt krav på dom också, att rida honom istället för att bara åka:)
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Bra tips, speciellt att träna från marken. Faktum är att det hela riden kommer fram grejer som man märker att inte lärt in ordentligt och befästs. Som att stå uppbunden, få benen spolade, gå undan för tryck. Saker som säkert har funkat hyfsat ändå pga hans lilla storlek och att han inte "orkat bråka"...

Kom också på att jag kan ju tömköra när sonen rider! Har mer koll och kan få honom att förstå att man kan gå framåt med ryttare utan att någon leder, kan säkert få in skänklar också för han tar drivning vid tömkörning mycket bra. Och kanske tömköra en liten stund i trav före ridning för att ta bort värsta udden. ;)

Kan också rapportera att idag hade jag ponnyn med som handhäst, red kallblodet. Red en runda på ca 6 km, mestadels trav och en del galopp förutom där det var för brant neråt. Förstås skritt i början och slutet. Ponnyn hängde på bra :P och låg längst fram i grimskaftet och skulle vara först... Sista halva kilometern kunde han trava lugnt på "sin" plats vid sidan med slakt grimskaft, inte förr...;) så det finns liiiite kondis och vinnarskalle....
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Åh vilken sötnos! :love:

Håller med Buck, att lära in rösthjälper vid tömkörning (som sedan kan appliceras på skänkelhjälpen om man vill) gör nog susen. Låter som en väldigt trevlig ponny ni har fått hem och jag tror heller inte alls att den har blivit "icke barnvänlig". Den har bara fått mer energi och livsglädje! Lite skolning på det så kommer det bli toppen :) Uppdatera oss gärna hur det går :)
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Jag måste bara säga att jag blev så glad när jag läste om din lille häst! Det är så många shettisar som har det som han hade, de går som "sällskap" och blir feta och trötta och uttråkade.

Att få läsa om en som fått ett roligt hästliv känns så bra!

Jag tänkte också på tömkörning och rösthjälper när jag läste. "Problemet" med "urhästar" som shettisar är att de är väldigt smarta - ofta smartare än sina små ryttare. Som vuxen har man större chans, även om det inte är det lättaste alltid. :p
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Jag kände lika:) Att det är ju SÅ en shettis skall få ha det och av bilderna att döma så ser den ju ut att vara i prima form och att det är konstigt om man skall ångra att man satt kondition i hästen. Så det är bara att gratulera ägaren till ett bra jobb och så hoppas jag att vi får läsa här inne om hur det går med att utbilda den till barnponny :-)
Apropå "ponnyakutstråden" så kanske det vore något att se Tobbe jobba med även om jag trots att jag beundrar honom undrar om han skulle klara det.
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Vad kul att läsa, jag köpte ett russ för ca 1½år sen som jag både kör och rider. Har upptäckt lite samma problematik, desto mer kondition och desto piggare och mer lyhörd hon blir i körningen och ridningen desto mindre "lämpad" barnponny är hon, eftersom man gärna vill ha dem lite "avtrubbade" när barn rider och inte att de ska fatta galopp för vikthjälperna ;) :)
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Tack tack för alla uppmuntrande ord!
Tog med ponnyn på kvällspromenad igår och passade på att träna lite följsamhet, så att han ska hänga med så fort jag svänger, stannar o.s.v. Det gick riktigt bra efter några försök :)

Jag har också börjat med klickerträning med honom, "klickade in" tidigare i vintras men har inte blivit så mycket mer sen. Det ska jag satsa lite mera på, så han får använda sin lilla hjärna lite mer!:)
 
Sv: Kombinera barnponny med körponny i tävlingskondis?

Inte förstört!!! Det låter mer som om du fått den lilla hästen att börja leva! :-)

Och jag tycker inte nödvändigtvis att en barnponny behöver vara slö och avtrubbad - är barnen bara hyfsat "träningsbara" (läs inte alltför små!) så lär de sig snabbt att hantera en känsligare, piggare häst. Och blir känsliga, lyhörda ryttare på köpet!!!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 780
Senast: kolblakkur
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 741
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp