Bukefalos 28 år!

Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

tgd

Trådstartare
Sonen, 5 år, har nu på prick-test reagerat på häst, katt, hund och diverse gräs. Inte på björk, al, kvalster, gummi/latex, kanin. Vi har katter (2 st) och häst och bor på landet med mycket gräs. Allergin/astman är i den omfattningen att det är bara jag som mamma som märkt av det i och med att jag tyckt att sonen inte orkat speciellt mycket (måste stanna och vila ideligen ute, t.ex. när vi sparkar fotboll eller cyklar). Pappa (där sonen bor varannan vecka, katt finns där med) eller dagis har inte märkt något. När sonen är rejält sjuk med feber mot 40 grader är infektionsastman uppenbar, skedde vid två tillfällen under föregående vinter.

Till saken. Ingen i våra släkter har allergi/astma så jag kan och vet ännu väldigt lite. VAD kan jag göra för att underlätta livet och hålla nere allergibesvären för sonen? Tips till en novis mottages med tacksamhet!
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Jag hade "barnastma" när jag var liten, hade precis fått en liten ponny att sköta om när vi fick reda på det.

Men jag var envis, tog mina mediciner ( gav sjutton i att hålla på med höet ) och borstade alltid hästen utomhus..

Visst periodvis var det jätte jobbigt och doktorn sade åt min mamma att inte skaffa en ny hund ( hade dock gammelhunden kvar )..

Men en ny hund blev det och hästar fortsatte jag med..

Idag är jag vuxen, astma har jag inte längre men allerigsk mot hö,kissekatter diverse pollen m.m är jag fortfarande.

Allergin mothäst/hund känner jag aldrig av numer, så man kan väl säga att den växte bort ..
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

När jag var runt 10 år (är 30 nu) så började jag med hästar. I början var jag jättedålig men det blev bättre allt eftersom. Nu märker jag mest av det om jag av någon anledning låter bli hästar ett längre tag och sedan är i stallet.

För några år sedan blev jag stucken av en geting och svullnade upp ganska rejält runt ögat (där jag blev stucken alltså). På sjukhuset gjorde de då en sådan sticktest. Det visade att jag var allergisk mot pälsdjur (mest hund, katt och häst) och diverse grässorter och björkpollen. Enligt testet så reagerade jag mycket på just häst, hund och katt.

Läkaren rådde då mig att undvika dessa djur så mycket som möjligt. Kunde bara skratta åt honom. Dessutom så trodde han mig inte att jag hade två hästar och två hundar och några kaniner utan att vara minsta besvärad utav detta. Hundarna sover dessutom i sängen varje natt.

Det som jag däremot reagerar på är katt men då har jag ingen katt själv så det kan ju bero på det.

Björkpollen säsongen är ju också mindre rolig då brukar jag vara tvungen att ta lite mediciner. Sen är det två veckor runt midsommar då antagligen någon speciell växt blommar. Brukar alltid nysa som en galning då men det går över så fort jag tar någon tablett.

Min slutsats är att man kan nog vänja sig vid det mesta om intresset finns där för visst är det väldigt jobbigt i början. Sen har jag blivit lite bättre för varje år.
När det gäller ditt barn så får man kanske vara observant så att det inte blir riktigt illa. Det kan ju faktiskt bli så att det blir värre och värre hela tiden. Min bror är ju sådan för honom så är det inte kul men då har han undvikit djur och sådant sedan han var liten (han har helt enklelt inget djurintresse) och har alltså inte "härdats" som jag.

Mvh

Tora
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Min son pricktestades som femåring, reagerade då mot katt och kvalster.
Vi behöll katterna ändå (du anar inte vad skit vi fått för det )
Han testades igen när han var 12 eftersom han fick en allergichock mot kräftor.
visade då även som tidigar katt & kvalster fast i mycket lägre grad än som femåring. Dessutom hade häst tillkommit (mamma börjat rida igen :angel: ).
Han ska snart ut på prao. Gissa vad han ville göra?
Jobba i Zoo-affär :crazy: ?
Det ända han absolut inte får komma i kontakt med är just skaldjur eftersom det är det enda som sätter sig i luftrören och ger andnöd.
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Du säger att han reagerar på pricktest, men reagerar han med astma eller allergi även i "verkligheten"? Jag är enligt pricktest och rasttest superallergisk mot katt och knappt spårbart allergisk mot hasselnöt. I verkligheten funkar katter alldeles ypperligt medan nötter orsakar kraftiga reaktioner.

Vad jag vill säga är att testerna inte är entydiga, det enda som säkert avgör allergi är provokation, dvs. hur din son faktiskt reagerar när han kommer i kontakt med allergenet.
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Jag minns att jag läst att det är ytterst viktigt att ha ett allergifritt sovrum men har tyvärr ingen källhänvisning. Hade jag varit i din sits hade jag låtit katterna bli utekatter och varit noga med att dra på mig en hästoverall (som får bo i en utegarderob) över mina vanliga kläder när jag gått ut i stallet eller umgåtts med hästarna. Vad jag har förstått så är det kontakten med hästarnas hårrem och stöv som är högallergent.
En god väns pappa är egentligen hästallergisk men har byggt upp ett slags immunförsvar som gör att det fungerar i stallet så länge han inte är borta ett längre tag från hästarna, då blir han dyngallergisk.
När det gäller ett barn skulle jag dock inte rekommendera den metoden utan försöka göra barnets tillvaro så lågallergen jag bara kan utan att flytta.
Du kan säkert googla för att få mer vetenskapliga svar än mina, forskningen inom allergiområdet går ständigt framåt.
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Sar svarade med det jag tänkte svara. Själv kompromissar jag inte med sonens allergi utan håller honom från pälsdjur och all mat han är allergisk från.

Jag vet inte hur jag skulle ha gjort om jag bodde på landet, men är nu glad att vi bor i stockholm. Katten hade jag tagit bort innan Sonen kom till världen och trots att jag älskar hundar, tar jag det lugnt med dem. Hästarna får ligga på is tills jag orkar ta tag i det igen.

Min syster är allergisk och när jag höll på med hästar på gotland mellan 80-90 så fick jag byta om i garaget och duscha så fort jag kom innanför dörren, Fick cykla till stallet och på nåder blev jag hämtad i bland och fick då sitta på plastsäckar i framsätet.

Så jag vet inte om jag orkar med det mankemanget igen just nu.

Vi undviker ochså att träffa människor med husdjur alltså går inte hem till dem utan de får hälsa på här. Så nu kan vi inte hälsa på mina föräldrar som skaffade katter efter att syrran flyttade hemifrån.

Syrran har förresten börjat med kattavel för hon anser att det går bra för att hon måste ju ändå ta alla mediciner. Så henne träffar vi inte så ofta heller..
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Tack alla för era synpunkter och erfarenheter! Vad har ni vidtagit för åtgärder hemma för att underlätta?

De åtgärder jag hittills kommit på att genomföra är följande:
-Sovrummet totalt djurfri välstädad zon utan mattor och "tunga" dammsamlande gardiner
-Luftrenare modell "bättre" till sovrummet som får gå med timer om dagarna
-Mamma ser till att duscha o inte dra häst-allergener till sovrummet...
-Stallkläderna utanför huset
-Gäster välkomna men inte stallklädda gäster inne i huset
-Inte vädra inne när gräs blommar ute (sommarhalvåret alltså)
-Inte torka kläder ute
-Uppmuntra katterna till att vara ute (de är gärna ute normalt, de har tillgång till varma utrymmen ute med fåtöljer, soffa, klösbräden och matskålar utanför huset hur som helst)
-Inte införskaffa fler inne-pälsdjur och inte ersätta med ny katt om någon av katterna "trillar av pinn" (Blir sonen sämre, förstås offras katterna, men dom är viktiga för honom så inte i nuläget)
-Prioritera städningen inne med våttorkning av golven


Hur blir man av med allergener? Är t.ex. nytvättade stallkläder (tvättade i 40 grader i tvättmaskin) allergiframkallande?
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Du säger att han reagerar på pricktest, men reagerar han med astma eller allergi även i "verkligheten"? Jag är enligt pricktest och rasttest superallergisk mot katt och knappt spårbart allergisk mot hasselnöt. I verkligheten funkar katter alldeles ypperligt medan nötter orsakar kraftiga reaktioner.

Vad jag vill säga är att testerna inte är entydiga, det enda som säkert avgör allergi är provokation, dvs. hur din son faktiskt reagerar när han kommer i kontakt med allergenet.


Jag har faktiskt aldrig märkt att han skulle ha reagerat på något djur i verkligheten... Och eftersom han är djurälskare av stora mått så har han träffat djur och haft djur med sig varje dag i hela sitt liv. Och det har inte märkts av på honom. Igår var vi och hälsade på kusinens nyanskaffade hundvalp - ingen reaktion. Häromveckan var vi och gosade med 7 hundvalpar och deras mamma, ingen reaktion. Då var vi inomhus med dem och länge, över en timme. Hund är det han är mest allergisk mot av djuren.

Ute, sommartid, har jag märkt av att han reagerat i och med att han blivit "trött" fort. Å andra sidan har lill-killen vuxit enormt mycket i sommar så det borde också ge trötthet. Igår när han ville vila när vi cyklade försökte jag fråga lite försiktigt varför och det var för att det blir så jobbigt för benen sade han. Inte andningen.

Första kvällen som allergiker invigde han med att rida barbacka på ponnyn :crazy: och ingen reaktion. Men på pricktest är det en märkbar reaktion!
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Jag minns att jag läst att det är ytterst viktigt att ha ett allergifritt sovrum men har tyvärr ingen källhänvisning. Hade jag varit i din sits hade jag låtit katterna bli utekatter och varit noga med att dra på mig en hästoverall (som får bo i en utegarderob) över mina vanliga kläder när jag gått ut i stallet eller umgåtts med hästarna.

Det här med allergifritt sovrum tror jag är jättevettigt! Även för icke-allergiker... Och ett barn tillbringar ju mycket tid i sovrummet så det känns verkligen spontant som prio Ett.

Det här med hästkläderna känns också spontant som jättevettigt att inte ha dem inne i huset utan man byter om utanför huset. Min enda tanke just nu med det är att jag byter kläder ute, men kläderna jag har på mig när jag går ut... de drar ju på sig allergener i utrymmet där stallkläderna förvarades om jag lämnar dem där medan jag är stallklädd... Så de behöver förvaras på annat sätt skilt under tiden för att ge bättre effekt tror jag.
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Sar svarade med det jag tänkte svara. Själv kompromissar jag inte med sonens allergi utan håller honom från pälsdjur och all mat han är allergisk från.

.

Ja, det är säkert det absolut vettigaste!
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Intressent att läsa! Ger bra hopp för sonens vuxna framtid!!
 
Sv: Kombinera livet med gård på landet o allergiskt barn

Min son pricktestades som femåring, reagerade då mot katt och kvalster.
Vi behöll katterna ändå (du anar inte vad skit vi fått för det )
Han testades igen när han var 12 eftersom han fick en allergichock mot kräftor.
visade då även som tidigar katt & kvalster fast i mycket lägre grad än som femåring. Dessutom hade häst tillkommit (mamma börjat rida igen :angel: ).
Han ska snart ut på prao. Gissa vad han ville göra?
Jobba i Zoo-affär :crazy: ?
Det ända han absolut inte får komma i kontakt med är just skaldjur eftersom det är det enda som sätter sig i luftrören och ger andnöd.


Jo, jag anar precis hur mycket skit ni fått för att ni valde att behålla katterna!! Var inne hos svägerskan igår med deras två katter och hund och min son som aldrig reagerat där på något var förstås med och svägerskan gick på att nu måste jag ju sluta ha med sonen i stallet (tjena, jättelätt, jag är ensamstående mor) och katterna skulle ju självfalletvis ut ur mitt hus nu. Men bara ur mitt hus, att han är där med huset fullt av djur tyckte hon är helt ok...

Och jag anar att detta bara är början.

Underbart att läsa att eran sons allergi förbättrats!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp