Kombinera omeprazol och Novalucol??

_FiA_

Trådstartare
Någon som har lite koll på mediciner? Jag har inhandlat både omeprazol och novalucol på apoteket, men hon jag pratade med där verkade inte särskilt kunnig skrämmande nog... hon kunde inte ge mig ett svar på om jag kan kombinera dessa? alltså ta omeprazolen på morgonen och sedan under dagen ta novalucolen vid behov.

Anledningen till att jag köpte båda är för att omeprazolen inte ger effekt förrän efter 2 dygn och jag behöver lindring mot min förmodade magkatarr gärna nu. Det står inget om att kombinera dessa två i bipacksedel och jag hittar inget när jag googlar. :p
 
Det är nog inget problem, jag använde både och innan och sa det till min läkare som inte reagerade på det. Dock fick jag efter gastroskopi utskrivet flytande Gaviscon istället och fick ta bort Novalucolen. Jag har magkatarr och en magmun som inte sluter tätt. Jag tror att du får bättre effekt av Gaviscon (som också är receptfritt) men det ska nog inte vara ngn fara att kombinera Omeprazol och Novalucol.
 
Står det inget i bipacksedeln så är det nog ingen fara. Jag tar ranitidin på kvällen (mot sura uppstötningar nattetid) och novalucol vid behov.

Vill du vara säker så kan du gå in på janusinfo och skapa inloggning på SFINX, där kan man kolla interaktioner mellan olika läkemedel.
 
Jag lever och jag kombinerade de två en tid.
Har du testar ta två omeprazol morgon och två på kvällen och trappa ner till 2 per dag efter nån vecka (beroende på hur kraftig katarr du har. Jag skulle äta så i 6 veckor men då var det riktigt illa.) och sen fortsätta äta 2 per dag några veckor?

Återkommande magkatarr rekommenderar jag att man utreder. Det kan bli mycket värre och det är inte roligt.
 
Jag har både frågat läkare och fick svaret att de gick bra att kombinera. Det kommer inte heller upp varning på jobbet om interaktion heller så det är lugnt. :)
 
Jag lever och jag kombinerade de två en tid.
Har du testar ta två omeprazol morgon och två på kvällen och trappa ner till 2 per dag efter nån vecka (beroende på hur kraftig katarr du har. Jag skulle äta så i 6 veckor men då var det riktigt illa.) och sen fortsätta äta 2 per dag några veckor?

Återkommande magkatarr rekommenderar jag att man utreder. Det kan bli mycket värre och det är inte roligt.
Det står i bipacksedeln att man ska ta en tablett morgon bara? 20 mg är det.
Jag har haft det sjukt stressigt och ångestfyllt på sistone så det är antagligen därför jag har fått dessa symptom nu.
 
Det står i bipacksedeln att man ska ta en tablett morgon bara? 20 mg är det.
Jag har haft det sjukt stressigt och ångestfyllt på sistone så det är antagligen därför jag har fått dessa symptom nu.

Köper du receptfritt så rekommenderar de bara 20 mg på morgonen, men det är iga problem att ta dubbel dos, våra patienter får ofta den ordinationen. Då en morgon och en kväll.
 
Köper du receptfritt så rekommenderar de bara 20 mg på morgonen, men det är iga problem att ta dubbel dos, våra patienter får ofta den ordinationen. Då en morgon och en kväll.
Jo det är ju receptfritt jag köpt, men okej då vet jag att jag kan ta en till kvällen också. tack
 
Det står i bipacksedeln att man ska ta en tablett morgon bara? 20 mg är det.
Jag har haft det sjukt stressigt och ångestfyllt på sistone så det är antagligen därför jag har fått dessa symptom nu.

Jag fick det ordinerat av läkare så antog att det inte var någon fara.

Okej, men om det inte försvinner eller att det återkommer så lova att du söker för det :). Jag har haft besvär till o från i flera år och det sluta i att jag blev ursjuk och inlagd.
 
Jag fick det ordinerat av läkare så antog att det inte var någon fara.

Okej, men om det inte försvinner eller att det återkommer så lova att du söker för det :). Jag har haft besvär till o från i flera år och det sluta i att jag blev ursjuk och inlagd.
Okej är nog som tidigare person skrev att det står 20 mg en tablett bara för att det är receptfritt.
Jo det måste jag ju göra.. på vilket sätt blev ju jätte sjuk? I magkatarr?
 
Okej är nog som tidigare person skrev att det står 20 mg en tablett bara för att det är receptfritt.
Jo det måste jag ju göra.. på vilket sätt blev ju jätte sjuk? I magkatarr?

Precis :)

Går man med långvarig katarr kan det bli magsår. Jag åkte in förra hösten med blödande magsår, blev inte bra och fick åka in i början av denna vår då det hade blivit sår och irriterat (nedre magmun svullnade så det blev helt täppt). Jag kan inte påstå att jag mådde särskilt dåligt innan jag blev asdålig så därför ska man vara observant.
 
Bäst effekt av Omeprazol får du om du tar den på fastande mage.
Väntar du en stund innan du äter frukost efter att du tagit den, så hinner den göra sitt jobb. Och därefter kan du äta precis som vanligt. Novalucol är ju "bara" lite kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid, vars uppgift är att för stunden sänka pH i magsäcken så att magsyran blir lite mindre frätande. (Omeprazol är mer långtidsverkande, eftersom den minskar syraproduktionen.) Och det faller nog in under vanliga livsmedel, typ.
 
Bäst effekt av Omeprazol får du om du tar den på fastande mage.
Väntar du en stund innan du äter frukost efter att du tagit den, så hinner den göra sitt jobb. Och därefter kan du äta precis som vanligt. Novalucol är ju "bara" lite kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid, vars uppgift är att för stunden sänka pH i magsäcken så att magsyran blir lite mindre frätande. (Omeprazol är mer långtidsverkande, eftersom den minskar syraproduktionen.) Och det faller nog in under vanliga livsmedel, typ.

Nä, höja pH... Annars håller jag med! :)
 
Sådant som händer när man hittar sin legitimation i ett flingpaket.
Haken är väl att det inte verkar finnas särskilt många apotekare (eller receptarier) på apotek nuförtiden. Finns det en per apotek har man nog tur; mitt intryck framför allt sedan avregleringen är att huvuddelen av personalen har sämre produktkoll än jag själv.
 
Nä, höja pH... Annars håller jag med! :)
HAHA, jag får skylla på allergikoma... :p
Haken är väl att det inte verkar finnas särskilt många apotekare (eller receptarier) på apotek nuförtiden. Finns det en per apotek har man nog tur; mitt intryck framför allt sedan avregleringen är att huvuddelen av personalen har sämre produktkoll än jag själv.
Ett apotek utan receptarie eller apotekare får inte lämna ut receptbelagda läkemedel.
Men ja, det stämmer att det är brist på farmaceuter och det finns två huvudorsaker till det. Det ena är avregleringen. Det andra är att avregleringen kommer vid samma tidpunkt som en stor andel av de äldre farmaceuterna går i pension... Det var nämligen stort överskott på farmaceuter när staten tog över apoteken (på 70-talet, om jag minns rätt - vilket det inte finns någon garanti för...) och då slutade man att utbilda såna. Det utbildades inte en enda ny farmaceut på typ 20 år. Och det är effekten av det vi ser nu...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 206
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 437
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 936
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp