Kombinerad rasthage och ridanläggning?

jordanssonsanna

Trådstartare
Hej! Jag håller på att planera en liten utomhus ridanläggning på min gård och undrar om någon har gjort detta i en kombination med rasthage? Hästarna har tillgång på större betesmarker så detta är i anslutning till själva stallet. Jag har ca 50 x 60 m som kan användas. Eller kan man dela upp dom lite smart med möjlighet att kombinera för ett större utrymme vid behov? Några idéer? Tack!
 
Menar du att du vill ha ridbana och hage i ett?
Jo precis, men kan styckas upp så att man har gräs på ena halvan och sand på andra. Alternativt (om möjligt) kombinerat så att allt är ridunderlag men med mat stationer som kan flyttas. Jag har en arkitekt som är häst/stall/drift expert men tänkte höra om någon hade några smarta lösningar! Men, dom har alltså tillgång på betesmark i tillägg till rasthage!
 
Den vettiga användning av en rasthage så, som också ska kunna passa för ridändamål jag kan se och har sett bra exempel på i verkligheten är väl en mer "naturridbana" med gräsunderlag och lite naturbommar och småstockar för något skutt. Kanske något Upp/nedhopp, någon vattenpöl eller liknande.

Vill du ha en del ridbana med vettigt underlag hade jag i så fall stängslat den så att den delen inte används i hagsyfte, men går att öppna upp när det inte går hästar där för att tex kunna dra ut en slinga på "gräsdelen" när man bygger hoppbana.
 
Den vettiga användning av en rasthage så, som också ska kunna passa för ridändamål jag kan se och har sett bra exempel på i verkligheten är väl en mer "naturridbana" med gräsunderlag och lite naturbommar och småstockar för något skutt. Kanske något Upp/nedhopp, någon vattenpöl eller liknande.

Vill du ha en del ridbana med vettigt underlag hade jag i så fall stängslat den så att den delen inte används i hagsyfte, men går att öppna upp när det inte går hästar där för att tex kunna dra ut en slinga på "gräsdelen" när man bygger hoppbana.
Men det låter ju smart, då kan man ha en mindre del för säg dressyr och öppna till liten hoppbana när underlaget tilllåter!
 
Nej skulle jag säga. Dels för att det är väldigt svårt att få marken att hålla för både ridning och som hage och dels för att många hästar tappar sugen precis om de ska ridas i sin hage. Hagen ska de ju få leva hästliv i och att då också rida där kan få den mest taggade hästen att tycka att ridningen är tråkig.
 
Något annat som är viktigt att tänka på är att rasthagen måste mockas väldigt noggrant om hagen är tänkt att fungera som ridbana, ffa om hästarna ska gå i delen utan gräs. När bajset bryts ner förstörs underlaget snabbt. Högarna kan även bli väldigt hala på gräsdelen.
 
Jag hade anlagt en ordentlig ridbana med ändamålsenligt underlag MEN satt upp staket som fungerar som hagstaket och en ordentlig grind. Är det extremt blött någon dag med stor skaderisk i dem vanliga hagarna kan man ju låta hästarna gå på ridbanan den dagen. På det förra ställer jag stod inackorderad hade de det och det var jättepraktiskt dem få vinterdagarna när det helt enkelt inte gick att få ut hästarna i hagarna på ett säkert vis pga storm/is. Ridbanan låg precis vid stallet, i lä bakom ridhuset. Om jag någongång bygger eget stall tänker jag sno den idén.
 
Jag hade anlagt en ordentlig ridbana med ändamålsenligt underlag MEN satt upp staket som fungerar som hagstaket och en ordentlig grind. Är det extremt blött någon dag med stor skaderisk i dem vanliga hagarna kan man ju låta hästarna gå på ridbanan den dagen. På det förra ställer jag stod inackorderad hade de det och det var jättepraktiskt dem få vinterdagarna när det helt enkelt inte gick att få ut hästarna i hagarna på ett säkert vis pga storm/is. Ridbanan låg precis vid stallet, i lä bakom ridhuset. Om jag någongång bygger eget stall tänker jag sno den idén.
Och vi tänke precis tvärt om - vi har inget staket runt ridbanan för att ingen ska komma på tanken att använda den som hage. Vi är rädda om vårt ridunderlag! Sen har vi hagar som är hårdgjorda och grusade och alltså optimala för hästar under kladdiga perioder- precis i anslutning till en bakdörr från stallet.
 
Hej! Jag håller på att planera en liten utomhus ridanläggning på min gård och undrar om någon har gjort detta i en kombination med rasthage? Hästarna har tillgång på större betesmarker så detta är i anslutning till själva stallet. Jag har ca 50 x 60 m som kan användas. Eller kan man dela upp dom lite smart med möjlighet att kombinera för ett större utrymme vid behov? Några idéer? Tack!

Nagot som ar vart att tanka pa ar ocksa om du planerar att fodra i rasthagen/pa ridbanan, da detta kan snabbt forstora underlaget

Jag hjalper till [a en liten anlaggning dar vi nvander ridbanana som hage pa grund av markbrist, men det ar strikt hoforbud!
 
Och vi tänke precis tvärt om - vi har inget staket runt ridbanan för att ingen ska komma på tanken att använda den som hage. Vi är rädda om vårt ridunderlag! Sen har vi hagar som är hårdgjorda och grusade och alltså optimala för hästar under kladdiga perioder- precis i anslutning till en bakdörr från stallet.
Det är ju så klart bäst. Men om man inte har utrymme till både grushagar och ridbana och bor på ett ställe där det är hästovänligt väder, tycker jag att man får se till att hästarna fortfarande kan gå ut under säkra former. Det är viktigare för mig att hästarna kan gå ut varje dag (även om det blir i skift) än att ridbanan aldrig används som något annat än ridbana. Det är alltför vanligt häromkring att hästarna får stå inne när det är vissa former av dåligt väder just pga att hagarna inte kan anses säkra av en eller annan anledning (ligger på andra sidan en väg, vägarna till hagen blir glashala när regnet fryser och inga hästar har brodd, etc etc etc) och för mig är det inte OK. Men det du beskriver är ju så klart det ideala.
 
Ridbaneunderlag påverkas ju också negativt om hästarna springer/busar rejält, om de gräver när de tex ska rulla sig osv. Många som är rädda om sina underlag tillåter ju inte ens lösa hästar på ridbanan alls eller ingen longering osv.
 
Det är ju så klart bäst. Men om man inte har utrymme till både grushagar och ridbana och bor på ett ställe där det är hästovänligt väder, tycker jag att man får se till att hästarna fortfarande kan gå ut under säkra former. Det är viktigare för mig att hästarna kan gå ut varje dag (även om det blir i skift) än att ridbanan aldrig används som något annat än ridbana. Det är alltför vanligt häromkring att hästarna får stå inne när det är vissa former av dåligt väder just pga att hagarna inte kan anses säkra av en eller annan anledning (ligger på andra sidan en väg, vägarna till hagen blir glashala när regnet fryser och inga hästar har brodd, etc etc etc) och för mig är det inte OK. Men det du beskriver är ju så klart det ideala.
Oj, känns jättekonstigt. Jag har nog aldrig varit med om att hästarna måste stå inne pga is eller liknande.
 
Jag ser inget problem med det om man inte har förutsättningar att lösa det på annat sätt.
Finns flertalet stall häromkring som har hästarna i paddocken delar av året. Men det kräver ett ordentligt underlag som klarar påfrestningen. Och givetvis noggrann mockning.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 790
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp