Kombinerad tvättmaskin/torktumlare?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har nyligen upptäckt att sådant alls existerar, och det låter ju supersmart! I lägenheten här så är det faktiskt förberett för tvättmaskin, och tvättstugan som de boende kan dela på är så bedrövlig att det saknas ord för att beskriva eländet...

Är det någon här som har erfarenhet av en sån där kombinerad maskin? Jag tänker att det totalt sett borde bli billigare att köpa en sådan än att köpa en tvättmaskin och en torktumlare. Behöver man tänka på något speciellt vid köp av kombinerad?

Tanken just nu är att hoppas på att det dyker upp något på mellandagsrean, men oooom jag ska köpa något sådant så vill jag verkligen läsa på i god tid och kunna göra ett genomtänkt och bra köp.
 
Jag hade planerat att köpa en kombinerad nu på black friday, men efter att ha pratat med folk som haft kombinerade blev slutsatsen att jag köper en tvättmaskin och en torktumlare. :)
Vad var det som gjorde att du kom fram till det? Jag har läst att de kombinerade aldrig kan torka lika mycket som man tvättar, men att det annars kan bli lika bra. Tycker dock det är svårt att hitta tester och köptips osv utan att samtidigt bli helt överöst med reklam för specifika produkter (lite därför jag skriver här, tänker att buke är fullt av kunniga människor :D ).
 
Vad var det som gjorde att du kom fram till det? Jag har läst att de kombinerade aldrig kan torka lika mycket som man tvättar, men att det annars kan bli lika bra. Tycker dock det är svårt att hitta tester och köptips osv utan att samtidigt bli helt överöst med reklam för specifika produkter (lite därför jag skriver här, tänker att buke är fullt av kunniga människor :D ).

Alla jag känner har varit missnöjda tyvärr.
 
Vad var det som gjorde att du kom fram till det? Jag har läst att de kombinerade aldrig kan torka lika mycket som man tvättar, men att det annars kan bli lika bra. Tycker dock det är svårt att hitta tester och köptips osv utan att samtidigt bli helt överöst med reklam för specifika produkter (lite därför jag skriver här, tänker att buke är fullt av kunniga människor :D ).
Ja, kapaciteten blir lägre. Och det blev aldrig riktigt torrt sa de jag frågade. De var alltså tvungna att hänga tvätten trots att den tumlades. Jag letade länge efter någon lämplig, då det bara ryms en maskin i min tvättstuga. Men det kommer bli så att tumlaren kommer bo på en annan plats, den ska främst användas för att torka duntäcken och liknande.
 
Jag har en Husqvarna 7000 series, har inte exakt koll på produktnumret då den ingick i lägenheten jag köpte tidigare i år. Jag var lite skeptisk när jag flyttade in men det har funkat över förväntan.

Den är jättebra, jag har ingenting att klaga på egentligen. Tvätten blir både ren och torr. Det står på den att den kan tvätta 8 kg och torka 4 kg men jag har torkat mer än så. Det som händer då är att tvätten blir mer skrynklig, men torr blir den fortfarande. Det går att välja om man vill bara tvätta, bara torka eller köra både och direkt efter varandra.

Enda nackdelen jag kan komma på är väl att man inte kan köra en maskin tvätt och en maskin tork samtidigt vilket jag gjorde när jag hade två maskiner.
 
Ja, kapaciteten blir lägre. Och det blev aldrig riktigt torrt sa de jag frågade. De var alltså tvungna att hänga tvätten trots att den tumlades. Jag letade länge efter någon lämplig, då det bara ryms en maskin i min tvättstuga. Men det kommer bli så att tumlaren kommer bo på en annan plats, den ska främst användas för att torka duntäcken och liknande.
Ah, ja så är det med nuvarande tvättstugan här också... Jag hade en 4 timmar lång tvättid nu på förmiddagen. Nu hänger det tvätt runtom i lägenheten eftersom det inte blev torrt :cool:
 
Vi är inne på vår andra kombinerade tvätt och tork och vi är jättenöjda. Vi är sex pers i familjen och försöker undvika att torktumla annat än underkläder då vi såklart har massor med tvätt och om du vill torktumla får man packa i lite mindre (5kg) mot för om man bara tvättar (8kg). Enda nackdelen är att tvätt och tork- programmet tar drygt 4 h så det gäller att köra det programmet när ingen annan behöver maskinen.
 
Jag övervägde att köpa en sån när vi flyttade in i huset och sambon ville ha tumlade kläder, men efter att ha rådfrågat lite så köpte jag en renodlad torktumlare istället. Det var alldeles för många som var missnöjda med halvtorr tvätt samt att kapaciteten dras ned rätt rejält om man ska tumla också. Köpte en torktumlare med samma kapacitet som tvättmaskinen, 7 kg tvätt i maskin, 7 kg tvätt i tumlaren. Vi klarar oss i allmänhet på en tvätt i veckan om vi inte byter sängkläder eller handdukar.
 
Jag köpte en begagnad på blocket för 1500:-, den tvättar 8 kg och torkar 5. Programmen är ganska långsamma men jag är jättenöjd.
 
Vanliga tumlare torkar ju inte heller torrt efter ett år eller så. Så då får du också köra antingen 2-3 program eller hänga efter tvätt. Spelar ingen roll känns det som 🤷‍♀️
 
Vi har en ny LG kombinerad tvättmaskin/torktumlare som vi är väldigt nöjda med. Tvätten blir helt torr. Vi köpte den i våras.

Jag tror att tidigare generationers kombinerade maskiner nog inte var så bra för många berättar gärna vad de hört, att deras bekanta inte varit så nöjda, men recensionerna av modellerna som säljs nu ger en annan bild. Och jag är också väldigt nöjd men har inte skrivit någon recension på den.

Vår maskin både tvättar bra och torkar bra. Tyvärr blir det inte handdukarna lika fluffiga som i vår gamla torktumlare, men de blir mycket bättre än vid hängtorkning. Tvättprogrammen tar lika lång tid som med vår förra tvättmaskin. Det finns ungefär lika många program att välja på och det går också att ladda hem fler om man vill. När jag skulle köpa maskinen var det viktigt för mig med hög tvätt- och torkkapacitet, högt centrifugeringstal (min 1400, helst 1600 rpm), låg ljudnivå. I efterhand har jag dock insett att om man tänker tumla tvätten torr ska man centrifugera på lite lägre rpm så om man kommer tumla all sin tvätt räcker det med 1200 rpm. Det gör också maskinen tystare.
 
Jag har en Samsung, den tvättar 8 kg och tumlar 6 kg. ÄLSKAR den. För mig som är ensam räcker det gott och väl, kan tvätta och tumla allt(typ tre maskiner) samma dag. Men visst, envisas jag med att försöka tumla 8 kg så kommer det vara fuktigt efter. Är en liten maskin fortfarande fuktig efter tumling brukar det vara dags att göra rent filtret. Mitt absolut bästa inköp. :)
 
När vi pratade med en säljare om att köpa kombinerat så sa han i stort 'det finns en anledning till att det finns tvättmaskiner OCH torktumlare'.
Så han tyckte vi gjorde helt rätt som valde endast tvättmaskin.
Fick för mej att det nog ligger nåt i det. Men självklart kan det säkert fungera bra ändå.
 
Torktumlaren som är i huset vi hyr nu är också typ 10år men funkar fint. Torkar som vilken tumlare som helst.

Haft kombinerad, minns ej märket men kanske va en Cylinda? Tog 7kg tvätt och 4kg tork nått sånt. Lakan osv. torkade den inte torrt men underkläder och strumpor däremot inga problem.
 
Vi har en combi tvatt/tork i husbussen som har samma storlek som de flesta tvattmaskiner i Sverige. Forra agaren av husbussen rev ett overskap for att fa plats med en torktumlare ovanpa tvattmaskinen.
Jag har provat att kora tvattmaskinen och torktumlaren samtidigt da jag haft mycket att torka. Jag fick aldrig tvatten riktigt torr i tvatt/tork maskinen och nar den jobbat pa med det dubbelt sa lange som det tog for torktumlaren att torka tvatten gav jag upp och torkade det i torktumlaren.

Bara tanken pa hur mycket langre jag korde generatorn for att torka i tvattmaskinen far mig att rysa. :cautious:
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har en kombinerad tvätt- och torktumlare, dvs tvättmaskin och torktumlare i ett? I dagsläget har vi bara tvättmaskin...
2
Svar
38
· Visningar
4 330
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Efter dagens tvättfadäs med tvättmaskin som inte alltid vill göra färdigt tvättprogrammen (och jag som kramat ur kläderna jag ska ha...
Svar
17
· Visningar
2 111
Senast: Badger
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 346
Senast: hastflicka
·
Hemmet är det något att ha? Ni som har en sådan, vad har ni för märke/modell och är ni nöjda? Min tvättmaskin som fanns i lägenheten när jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp