Kombinerad tvättmaskin/torktumlare?

Det jag tycker är skönast är att slippa flytta tvätt mellan maskiner och att jag inte behöver göra rent tummlaren(eftersom det är är samma maskin görs det ju rent när jag kör det automatiska rengöringsprogramet)
Göra rent? :o Vad ska man göra? Jag gör rent 2 olika filter och tar bort ludd kring öppningen, torkar av den utvändigt. Men det är väl sånt man måste göra på kombinerade också?
 
Jag har kombi och är jätte nöjd, smidigt och tvätten blir helt torr. Men packar man för mycket i den blir tvätten inte torr, så man kan inte köra fulla maskiner om man vill ha torkning.
Det funkar när vi bara är 2 pers i hushållet, men har man barn blir det ofta mycket tvätt, och då är det troligen smidigare med en vanlig tvättmaskin och torktumlare.
 
Göra rent? :o Vad ska man göra? Jag gör rent 2 olika filter och tar bort ludd kring öppningen, torkar av den utvändigt. Men det är väl sånt man måste göra på kombinerade också?

Jag tror inte du behöver göra rent något direkt, tror jag. Det är nog bara min bacillskräck som spökar. Typ om jag tex, skulle tumla något som inte är nytvättat(typ för att få bort damm) så vill jag på en vanlig tummlare torka ur den för att försäkra mig om att det inte är någon "smuts" kvar innan jag tummlar ren tvätt:o.

Ludd får man plocka ja (kan vara lite svårt att få bort fastar lätt endel i gummiringen) , filter har jag ett som jag brukar kolla någon gång i månanden men det brukar inte vara något skräp direkt, ibland blir det ludd men det är nog för att jag lätt slarvar med att plocka ludd i maskinen.
 
Jag hade en sådan för några år sen. Tycker inte alls det är lika bra som att ha en separat torktumlare, dels för att den inte torkade lika bra men också för att jag vill kunna ha igång tvättmaskin och torktumlare samtidigt (eftersom det är mer effektivt om man brukar tvätta flera maskiner i följd).
Jag skulle inte köpa en kombinerad igen om jag har möjlighet att ha separat tvättmaskin och torktumlare. Dock hellre kombinerad än att vara utan torktumlare.
 
Jag tror inte du behöver göra rent något direkt, tror jag. Det är nog bara min bacillskräck som spökar. Typ om jag tex, skulle tumla något som inte är nytvättat(typ för att få bort damm) så vill jag på en vanlig tummlare torka ur den för att försäkra mig om att det inte är någon "smuts" kvar innan jag tummlar ren tvätt:o.

Ludd får man plocka ja (kan vara lite svårt att få bort fastar lätt endel i gummiringen) , filter har jag ett som jag brukar kolla någon gång i månanden men det brukar inte vara något skräp direkt, ibland blir det ludd men det är nog för att jag lätt slarvar med att plocka ludd i maskinen.
Jaha! Jag skulle aldrig ens tumla något som inte var nytvättat. Också lite bacillskräck.
 
Tolkar det hela som att ni som inte är nöjda främst inte är det pga att det tar tid och ni vill kunna köra flera maskiner? Här hemma så blir det sällan mer än två maskiner i veckan, och det är när jag samtidigt hjälper min mor med tvätten. Tänker mig också att man inte behöver vara hemma när tvättmaskinen håller på, så det borde ju vara lätt att sätta igång den på morgonen och sedan tömma den när man kommer hem från jobbet?
 
Göra rent? :o Vad ska man göra? Jag gör rent 2 olika filter och tar bort ludd kring öppningen, torkar av den utvändigt. Men det är väl sånt man måste göra på kombinerade också?

Min kombinerade har ett rengöringsprogram som jag startar så görs den rent invändigt :up:
 
Tolkar det hela som att ni som inte är nöjda främst inte är det pga att det tar tid och ni vill kunna köra flera maskiner? Här hemma så blir det sällan mer än två maskiner i veckan, och det är när jag samtidigt hjälper min mor med tvätten. Tänker mig också att man inte behöver vara hemma när tvättmaskinen håller på, så det borde ju vara lätt att sätta igång den på morgonen och sedan tömma den när man kommer hem från jobbet?
Ja, det som är så smidigt med en kombi, tex kan man kasta in dem kläder man vill ha nästa morgon innan man lägger sig och sover, när man vaknar är kläderna rena, torra och klara :up:
Enda - jag kan se är som sagt att man inte kan köra fulla maskiner om man ska torka.
 
Vanliga tumlare torkar ju inte heller torrt efter ett år eller så. Så då får du också köra antingen 2-3 program eller hänga efter tvätt. Spelar ingen roll känns det som 🤷‍♀️

Jag har haft torktumlare sedan tidigt 80-tal och aldrig haft nagon som slutat torka torrt.

Vad är det för tumlare?
Har aldrig hört om någon tumlare som torkar torrt på ett program efter 2 år (oftast mindre).

Jag har haft flera Europeiska tumlare (det enda marke jag minns ar Siemens), men mest Amerikanska som ar storre an de Europeiska. Inte en enda har slutat torka torrt. Tvart om, de flesta har torkat for torrt om jag vill stryka sa jag har fatt passa tvatten innan modellerna borjade ha program for stryktorr tvatt.
 
Ja dom i gemensamma tvättstugor verkar av någon anledning hålla. Men såna man köper hem privat verkar inte hålla speciellt länge. Så finns det något märke och modell någon har som faktiskt funkar år efter år så vill jag gärna veta för jag vill också ha en sån :D
Jag har en Whirlpool. Fanns i huset när jag flyttade in för snart fem år sedan så jag vet inte exakt hur gammal den är. Kör jag programmet "skåpstorrt plus" blir det torrt.
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har en kombinerad tvätt- och torktumlare, dvs tvättmaskin och torktumlare i ett? I dagsläget har vi bara tvättmaskin...
2
Svar
38
· Visningar
4 280
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Efter dagens tvättfadäs med tvättmaskin som inte alltid vill göra färdigt tvättprogrammen (och jag som kramat ur kläderna jag ska ha...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Badger
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: hastflicka
·
Hemmet är det något att ha? Ni som har en sådan, vad har ni för märke/modell och är ni nöjda? Min tvättmaskin som fanns i lägenheten när jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp