Bukefalos 28 år!

Komma igång med stalluthyrning!?

Stalligbg

Trådstartare
Hej, vet inte om jag skriver på rätt ställe men har en liten fråga till er på forumet!

Jag och min familj håller just nu på och budar på en gård med stall och hagar.
Varken jag eller min sambo har någon koll på hästar över huvud taget! (har en syster som hållit på lite i yngre dagar men annars har jag knappt sett en häst ;-) )

Tanken är att vi skall köpa denna gård och vi tycker det hade varit otroligt trevligt med hästar i stallet och hagarna. Men vi har själva ingen möjlighet att göra något med hästarna p.g.a. allergi :-(
Att låta ett sådant fint stall stå tomt så nära Göteborg vore väl skamligt! Så vi skulle vilja komma igång och hyra ut platserna.

Då kommer dem stora frågorna:
Vi kommer inte ha möjligheten att sköta om hästarna på ett par år alls! (mycket resor i jobbet, allergi m.m.)
vi kommer alltså inte kunna sköta insläpp utsläpp utfodring eller något. Är det lätt att hitta folk som vill sköta sådant själv?

Vad behöver stallet kunna stå för?

Och vad vore isåfall ett själigt pris för att hyra en plats i ett sådant stall, där de som hyr in sig får sköta allt själva? (ca 1mil utanför göteborg) (vi är inte ute efter att göra någon vinst, men har som sagt heller inte mögligheten att ta hand om något annat än att se till att stallet är helt och har el och vatten)

Tack på förhand!
 
Ni kan hyra ut hela stallet till en person som sedan hyr ut boxarna. Då slipper ni tänka på insläpp m.m.
personen som hyr stallet, betalar kallhyra, hagar, el och vatten.
Sen får personen själv fixa grovfoder och strö m.m.
 
Många frågor att ta ställning till för er.

Vem ska ansöka om tillståndet? Personligen hade jag nog velat hyra ut till företagare i er sits. Någon som tar över helhetsansvaret så ni inte blir sittande med dumpade hästar och ekonomiska åtaganden.

Vem ska stå för underhåll av fastigheten? Hagar, stallar etc.
 
Min erfarenhet är att om man ska hyra ut så fungerar det bäst om det finns någon ansvarig som själv sköter det vardagliga, eller ser till att allt det vardagliga flyter på. Eftersom ni själva inte alls vill/kan befatta er med skötsel av stall eller hästar så om jag vore jag er hade jag hyrt ut hela stallet till en person som vill och kan det.

Nu har jag några egna hästar i eget stall hemma, men vis av erfarenhet från inackorderingsstall så har jag hellre tomma boxar än inackorderingar här, det kostar oftast mer än det smakar, både ekonomiskt och mentalt. Så tänk igenom ordentligt hur ni vill ha det hemma hos er om ni väljer att ha inackorderingar och skriv ordentliga kontrakt med regler innan de flyttar in.

Länk till när 16 § tillstånd behövs, det söks hos Länsstyrelsen
https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000885/DFS_2004-05.pdf
 
Nu framgår det ju inte hur stort stallet är och vad det finns mer i form av hagar, träningsbanor m m. Därför är det svårt att säga vad som är bäst eller för hur mycket.
Men generellt kan det nog vara bättre att hyra hela stall och hästdelen till någon som har egen rörelse och kanske kan fylla hela stallet med egna hästar. Än att ha många olika som ska stalla upp enstaka hästar.
 
Hej!

Är ni helt säkra på att ni klarar att ha hästar så nära med allergin? Allergener har ju en tendens att flyga runt en del, jag vet att min stallägare ibland klagar på hästhår på tvätten ca 150-200 m från stallet, på andra sidan från stallplan.

Jag har hyrt ut hela stallet till någon som får ta ansvar för det, så kan ni se hästarna men behöver inte vara inblandade alls.

/Lavinia
 
Huruvida tillstånd krävs har ju att göra med antalet hästar ? Eller läser/förstår jag frågan helt fel ? Det framgår inte av TS tråd hur många platser det handlar om men bortsett från detta är mitt svar utifrån att TS själv inte vill vara delaktig i själva hästverksamheten och inte heller är hästkunnig som flera svarat att isåfall hyra ut till en enskild person som i sin tur isåfall får ansvara för ev. Inackorderade .
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp