Komma överens om utfodring

Andersson

Trådstartare
Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i stallet.
När vi fodrade med hö i hagen så var det sagt att vi skulle turas om att fodra hästarna under ca 3 veckor i taget. Var och en fick avgöra själv hur man ville lägga upp sin utfodring men den ena hästägaren var mycket angelägen om att hästarna skulle ha fri tillgång av hö i hagen. Den andra brydde sig inte lika mycket. Så några veckor efter att min häst hade varit där så blev det min tur, då den som fodrade då jag kom till stallet var de som hade fått stå för hö under en väldigt lång tid tydligen, eftersom den andra hade haft problem med att skaffa fram hö. Antingen av ekonomiska skäl eller annat, lite osäker faktiskt.
Så jag tog på mig att jag kunde göra detta denna gång och köpte in några storbalar då det var vad de ansåg vara bäst för att tillgodose att det blev ”fri tillgång”
När min period nu var över så flyttade en utav de inhyra ut från stallet (de som hade fodrat under en lång tid) och kvar blev jag och den andra.
Nu sen ca 4 dagar tillbaka så är det den andras tur att fodra under ca 3 veckor men h*n har ännu inte hämtat något hö och jag har nu fått ta av mitt egna hö som jag bara fodrar med inne på kvällen egentligen. Och eftersom jag lägger ut i hagen till min häst så äter ju naturligtvis den andra hästen också av detta.
Jag var ganska nyligen och köpte nytt hö (småbalar) som jag hade planerat räcka för en viss tid. Men det kommer ta slut vilken dag som helst för att jag måste ha och fodra ute och ge båda hästarna.
Hur ska man ens gå tillväga när den andra inte bryr sig att hämta och troligtvis inte har ekonomin till att bidra med hö under sin ”egen period” ? Dela av hagen och bara fodra min egen? Här finns tyvärr ingen stallägare som lägger sig i hur vi gör utan det är något vi ska sköta själva.
Känner mig bara så stressad av situationen och vill inte börja tjafsa om saken, även om det kanske finns anledning att faktiskt säga ifrån. Någon som har något bra tips?
Just nu känner jag mig mest ensam i detta och undrar hur ”alla andra” löser sånt här?
 
Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i stallet.
När vi fodrade med hö i hagen så var det sagt att vi skulle turas om att fodra hästarna under ca 3 veckor i taget. Var och en fick avgöra själv hur man ville lägga upp sin utfodring men den ena hästägaren var mycket angelägen om att hästarna skulle ha fri tillgång av hö i hagen. Den andra brydde sig inte lika mycket. Så några veckor efter att min häst hade varit där så blev det min tur, då den som fodrade då jag kom till stallet var de som hade fått stå för hö under en väldigt lång tid tydligen, eftersom den andra hade haft problem med att skaffa fram hö. Antingen av ekonomiska skäl eller annat, lite osäker faktiskt.
Så jag tog på mig att jag kunde göra detta denna gång och köpte in några storbalar då det var vad de ansåg vara bäst för att tillgodose att det blev ”fri tillgång”
När min period nu var över så flyttade en utav de inhyra ut från stallet (de som hade fodrat under en lång tid) och kvar blev jag och den andra.
Nu sen ca 4 dagar tillbaka så är det den andras tur att fodra under ca 3 veckor men h*n har ännu inte hämtat något hö och jag har nu fått ta av mitt egna hö som jag bara fodrar med inne på kvällen egentligen. Och eftersom jag lägger ut i hagen till min häst så äter ju naturligtvis den andra hästen också av detta.
Jag var ganska nyligen och köpte nytt hö (småbalar) som jag hade planerat räcka för en viss tid. Men det kommer ta slut vilken dag som helst för att jag måste ha och fodra ute och ge båda hästarna.
Hur ska man ens gå tillväga när den andra inte bryr sig att hämta och troligtvis inte har ekonomin till att bidra med hö under sin ”egen period” ? Dela av hagen och bara fodra min egen? Här finns tyvärr ingen stallägare som lägger sig i hur vi gör utan det är något vi ska sköta själva.
Känner mig bara så stressad av situationen och vill inte börja tjafsa om saken, även om det kanske finns anledning att faktiskt säga ifrån. Någon som har något bra tips?
Just nu känner jag mig mest ensam i detta och undrar hur ”alla andra” löser sånt här?
Jag skulle flytta till annat stall med vettigare rutiner.
 
Ja tanken om detta finns just nu och det känns ju tråkigt eftersom jag har nära så att kan gå ner på 2 min till stallet. Men å andra sidan så är detta ej hållbart för för min del!
 
Ta in din häst och låt den äta inne, anmäl samtidigt till Länsstyrelsen att den andra hästen inte får det tillsyn som den behöver.

Väcker ont blod från den andra hästägaren javisst, men ingen hästägare/fodervärd skal förvänta sig gratis foder från andra uppstallade "bara för att det är synd om hästen"...

Hade själv en ekonomiskt svår situation på 90 talet då jag hade foderhäst, men såg till att hon hade både mat och stallplats. Avstod från ström och lägenhet samt införskaffade en billig husvagn att bo i under den svåraste perioden, men såg alltid till att hon hade det bra. Har man införskaffad en häst går den alltid före egna ekonomiska behov enligt min mening.
 
Det låter ju som en jättekonstigt rutin, att hästarna ska byta foder var tredje vecka beroende vem som är ansvarig för utfodringen? Jag står också i ett litet stall (just nu 2 personer på 3 hästar) och vi köper i maten gemensamt (=den ena ansvarar rent praktiskt för att köpa in det och så delar vi på kostnaden).
 
Jag tycker att det låter helt vansinnigt. Att dela på fodringarna är en sak - om ert system funkar så kör på det. Inget konstigt. Men att den som fodrar en viss vecka också ansvarar för att köpa fodret för den veckan, det låter faktiskt helt uppåt väggarna. Det verkar inte finnas rutin för att se till att det finns foder att köpa, utan det är upp till var och en att lösa några veckor i taget??! Att ni delar på jobb (med att hämta osv) och kostnad är inget konstigt, det heller, men upplägget här.. Jag hade inte varit okej med det. Jag hade flyttat min häst. Ni lär ju åtminstone prata ihop er och se till att ni hittar en bonde, så att ni köper från samma allihop.
 
Menar du verkligen att ni håller på och byter grovfoder var tredje vecka? Det är ju som att be om att hästarna ska få magproblem. Hur orkar du ens räkna ut foderstat och trixa med det i treveckors perioder? Så kan man inte göra. Ett nytt grovfoder ska vänjas in under minst två veckor men helst längre. Själv hade jag jättedåligt samvete över att jag bara kunde vänja över i fyra veckor i år pga en miss i min beräkning. Jag brukar vänja över i sex veckor för att slippa problem.

I ditt läge hade jag antingen flyttat eller löst det genom att köpa in ett parti hö själv för hela säsongen som man normalt sett gör och sedan hade den andre hyresgästen fått betala den summan hens häst äter för till dig.
 
Har du ens pratat med den andra hästägaren om det här? Om du inte har något emot att ansvara för själva inköpet av hö, så kan du ju kräva att den andra kompenserar dig. Jag tycker först och främst du måste ha ett samtal med den där personen, du gissar att det kan vara deras ekonomi men säger att det kan vara andra orsaker. Om hö finns, kan dom ens ta sitt ansvar att fodra hästarna på sina veckor? Du som i princip bor på gården, kan du tänka dig att göra det om dom inte gör det? Tänk till vad du ska lägga till på notan för den servicen också så du har klart för dig vad du kan gå med på innan du pratar med dom. Om dom inte går med på något och/eller du får klarhet i om det är så att dom hävdar att dom inte har råd att utfodra sin häst då är det läge att gå till gårdsägaren. Gårdsägaren vill väl inte förlora alla sina inackorderade heller för att en person (med dålig ekonomi?) förstör, en har ju redan flyttat och låter som det där stolpskottet till hästägare du nu är fast med var en faktor, så även om du säger att gårdsägaren inte lägger sig i och allt skall skötas av hästägarna så tycker jag du ändå ska informera gårdsägaren att dom förlorar intäkten på dig om detta inte kan lösas för då flyttar du. Dom har ju egenintresse att behålla dig som hyr både stallplats och hus från dom, i motsatts till den här andra som bara hyr stallplats.
 
Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i stallet.
När vi fodrade med hö i hagen så var det sagt att vi skulle turas om att fodra hästarna under ca 3 veckor i taget. Var och en fick avgöra själv hur man ville lägga upp sin utfodring men den ena hästägaren var mycket angelägen om att hästarna skulle ha fri tillgång av hö i hagen. Den andra brydde sig inte lika mycket. Så några veckor efter att min häst hade varit där så blev det min tur, då den som fodrade då jag kom till stallet var de som hade fått stå för hö under en väldigt lång tid tydligen, eftersom den andra hade haft problem med att skaffa fram hö. Antingen av ekonomiska skäl eller annat, lite osäker faktiskt.
Så jag tog på mig att jag kunde göra detta denna gång och köpte in några storbalar då det var vad de ansåg vara bäst för att tillgodose att det blev ”fri tillgång”
När min period nu var över så flyttade en utav de inhyra ut från stallet (de som hade fodrat under en lång tid) och kvar blev jag och den andra.
Nu sen ca 4 dagar tillbaka så är det den andras tur att fodra under ca 3 veckor men h*n har ännu inte hämtat något hö och jag har nu fått ta av mitt egna hö som jag bara fodrar med inne på kvällen egentligen. Och eftersom jag lägger ut i hagen till min häst så äter ju naturligtvis den andra hästen också av detta.
Jag var ganska nyligen och köpte nytt hö (småbalar) som jag hade planerat räcka för en viss tid. Men det kommer ta slut vilken dag som helst för att jag måste ha och fodra ute och ge båda hästarna.
Hur ska man ens gå tillväga när den andra inte bryr sig att hämta och troligtvis inte har ekonomin till att bidra med hö under sin ”egen period” ? Dela av hagen och bara fodra min egen? Här finns tyvärr ingen stallägare som lägger sig i hur vi gör utan det är något vi ska sköta själva.
Känner mig bara så stressad av situationen och vill inte börja tjafsa om saken, även om det kanske finns anledning att faktiskt säga ifrån. Någon som har något bra tips?
Just nu känner jag mig mest ensam i detta och undrar hur ”alla andra” löser sånt här?
Jag har aldrig någonsin hört talas om något sådant där system? Det låter ju ovettigt. Köp storbalar så det räcker en längre tid och dela upp kostnaden.
 
Byt stall så snart som möjligt är mitt tips! Varför ens byta foder var tredje vecka? Så dumt, hade varit bättre om man fodrat med alla foder hela tiden på olika mål istället. Om ni nu måste köpa in från olika håll..
 
Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i stallet.
När vi fodrade med hö i hagen så var det sagt att vi skulle turas om att fodra hästarna under ca 3 veckor i taget. Var och en fick avgöra själv hur man ville lägga upp sin utfodring men den ena hästägaren var mycket angelägen om att hästarna skulle ha fri tillgång av hö i hagen. Den andra brydde sig inte lika mycket. Så några veckor efter att min häst hade varit där så blev det min tur, då den som fodrade då jag kom till stallet var de som hade fått stå för hö under en väldigt lång tid tydligen, eftersom den andra hade haft problem med att skaffa fram hö. Antingen av ekonomiska skäl eller annat, lite osäker faktiskt.
Så jag tog på mig att jag kunde göra detta denna gång och köpte in några storbalar då det var vad de ansåg vara bäst för att tillgodose att det blev ”fri tillgång”
När min period nu var över så flyttade en utav de inhyra ut från stallet (de som hade fodrat under en lång tid) och kvar blev jag och den andra.
Nu sen ca 4 dagar tillbaka så är det den andras tur att fodra under ca 3 veckor men h*n har ännu inte hämtat något hö och jag har nu fått ta av mitt egna hö som jag bara fodrar med inne på kvällen egentligen. Och eftersom jag lägger ut i hagen till min häst så äter ju naturligtvis den andra hästen också av detta.
Jag var ganska nyligen och köpte nytt hö (småbalar) som jag hade planerat räcka för en viss tid. Men det kommer ta slut vilken dag som helst för att jag måste ha och fodra ute och ge båda hästarna.
Hur ska man ens gå tillväga när den andra inte bryr sig att hämta och troligtvis inte har ekonomin till att bidra med hö under sin ”egen period” ? Dela av hagen och bara fodra min egen? Här finns tyvärr ingen stallägare som lägger sig i hur vi gör utan det är något vi ska sköta själva.
Känner mig bara så stressad av situationen och vill inte börja tjafsa om saken, även om det kanske finns anledning att faktiskt säga ifrån. Någon som har något bra tips?
Just nu känner jag mig mest ensam i detta och undrar hur ”alla andra” löser sånt här?
Snacka med den andra djurägaren om att ni går 50/50 på ett parti storbalar hästarna delar på utomhus? Litar du inte på att denne betalar om du skickar kopia på fakturan så hon kan sätta över 50% så visa uträkning och be om pengarna i förväg. Går personen inte med på det kanske ni kan separera hästarna så du kan fodra din och hon sin? Det är inte bra att bli sittande med hästägare som inte har koll/pengar att föda sina hästar, och kan lätt bli struligt för dig trots att det inte är ditt ansvar. Går det inte att lösa bra och snabbt hade jag sett mig om efter annan stallplats.
 
Ni behöver nog i första hand hitta en struktur för hur ni fattar beslut som rör er gemensamma hästhållning och lära er att prata med varandra. Sen kanske ni kan komma fram till lösningar.

I vårt stall har vi bestämt oss för gemensamt inköp av grovfoder samt en grovfoderavgift som är lika för alla. Vi konstaterade att skillnaden i pris mellan de som förbrukar lite och de som förbrukar mycket är så liten att det är värt att det blir lite orättvist för att slippa tjafs och krångel. Det är fri mängd som gäller men man får inte slabba med foder eller lägga in så mycket att hästen inte äter upp utan förstör det. Det är jätteskönt att veta att ingen häst hamnar i kläm för att ägaren inte kan få fram foder.
 
Ni behöver nog i första hand hitta en struktur för hur ni fattar beslut som rör er gemensamma hästhållning och lära er att prata med varandra. Sen kanske ni kan komma fram till lösningar.

I vårt stall har vi bestämt oss för gemensamt inköp av grovfoder samt en grovfoderavgift som är lika för alla. Vi konstaterade att skillnaden i pris mellan de som förbrukar lite och de som förbrukar mycket är så liten att det är värt att det blir lite orättvist för att slippa tjafs och krångel. Det är fri mängd som gäller men man får inte slabba med foder eller lägga in så mycket att hästen inte äter upp utan förstör det. Det är jätteskönt att veta att ingen häst hamnar i kläm för att ägaren inte kan få fram foder.

Oj, vilket märkligt upplägg att alla betalar lika mycket oavsett hur mycket hästen äter! I mitt stall äter hästarna väldigt olika mängd! Just nu allt mellan 3 kg för den som äter minst och 12 kg för den som äter mest! Den vars häst bara äter 3 kg om dagen hade inte varit glad över att betala lika mycket som den vars häst äter 12 kg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 002
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp