Komma till en i hagen?

Lenis

Trådstartare
Ska man enligt er NH:are se det som ett misslyckande om hösten inte kommer galopperande när man kommer i hagen?

Ibland gör hästen det, men som idag, då fick jag vackert gå bort genom hela hagen själv. Har ju läst texter av erkända NH:are som dissar människor som har hästar som inte kommer direkt. Men, tidigare erfarenheter då? Kan det inte "sitta i" att inte vilja komma? Och vore det inte naturligare att hästen trivs bättre med kompisarna i hagen vissa dagar? Nu när det är bete och stora hagar och varmt ute, är det svårare märker jag. När hagen krymper är man mkt intressantare :smirk: Man känner ju sig lite grinig över åsikten att man gjort "saker mot sin häst den tycker illa om" medan de som har hästar som kommer automatiskt är gudar.. Min förre häst ville gärna gå in, men bara om hans bästa kompis, en tjurig ponny, också gick. När ponnyn inte gick stannade han halvvägs och tittade.. Är jag fortfarande en dålig matte då, fast det uppenbart var, till viss del, ponnyns handlingar som påverkade viljan att komma i hagen?

Krångligt inlägg men hoppas ni förstår..
 
ibland kommer våra hästar uppgalopperande så fort de ser oss, ibland får man ropa lite på dem innan de masar sig upp, och ibland får man gå och hämta dem.
När man kommer fram till det som tittar de upp med förvånad min som om de sa "oj, nämen hej, är du här!"

det viktiga är att hästen inte vänder rumpan till och går sin väg när du kommer.

men jag vill inte ens se det som ett misslyckande. Inget är misslyckande enligt mig. För hästen finns inga rätt eller fel, så som vi människor ser det. Det är bara olika beteenden, som de har sin fulla rätt och frihet att utöva. Vi måste istället acceptera varje ny situation/individ/beteende och jobba utifrån det, inte utifrån hur det "borde vara".

så, skulle din häst gå ifrån dig någon dag, ska du inte tänka "å nej, h*n tycker inte om mig längre, jag är en dålig hästägare/nh-are/whatever!"
försök istället behålla en objektiv syn, och jobba effektivt. Acceptera situationen och använd en metod som bryter den. (en del hästar fattar vinken om man börjar driva dem = det blir jobbigt i längden, en del har lättare för att stressa upp dem och dem bör man bara följa efter lugnt och nonchalant, etc)

Viktigt i all hantering/träning är att inte lägga in mänskligt känslospel. Den biten får vi hålla för oss själva. Hästar handlar rakt och konkret.
 
Ska man enligt er NH:are se det som ett misslyckande om hösten inte kommer galopperande när man kommer i hagen?

Ibland gör hästen det, men som idag, då fick jag vackert gå bort genom hela hagen själv. Har ju läst texter av erkända NH:are som dissar människor som har hästar som inte kommer direkt.

Nej Lenis!
Du är inte misslyckad!!
Ibland är det si och ibland är det så.
Jag trodde NH var något bra...och det är det säkert i
grunden...men ..man blir trött på vissa människor som
har färdiga mallar för allting. En människa som överhuvud-
taget "dissar" en annan människa för en sådan sak som att
hästen inte kommer till en i hagen är väl ingen
kunnig människa som man ska lyssna till.

NH ska väl vara ett Naturligt förhållande till hästen
och det är väl naturligt för din häst att komma ibland
när han känner för det. Nu är det dessutom litet grönt i hagen som du säger.
Jag tycker att man får vara glad att hästen har litet andra
intressen å slipper komma å hälsa varje gång
man kommer till hagen.
Det känns väl mer naturligt om något!
 
Ska man enligt er NH:are se det som ett misslyckande om hösten inte kommer galopperande när man kommer i hagen?
Hej igen och Förlåt! Kan inte låta bli, he, he.
Älskar felstavningar!
Nej det om något är absolut inget misslyckande, ho,ho.
Jag skulle vilja se den NH:are som får hösten att galoppera
mot en i hagen, ha, ha.
Fast nu tycker jag att Sommaren kommer galopperandes
emot mig när jag kommer till hagen. :love: Härligt!
 
Jag skulle nog bli orolig om min häst kom galopperandes mot mig varje gång jag kom till hagen. Skulle ta mig en funderare på hur han egentligen trivdes i hagen om han var så desperat på att komma därifrån.
 
Nej, det är inget misslyckande om hästen inte kommer dundrande varenda dag. Däremot om man ALLTID måste hämta/jaga hästen, då kanske man bör ta sig en funderare.
 
det viktiga är att hästen inte vänder rumpan till och går sin väg när du kommer

:rofl: :rofl: Säg det till min Gammelhingst....han vänder rumpan o knallar iväg ibland...och det är inte för att vi inte har bra kontakt...utan för att han har kanske inte lust JUST DÅ... :rofl:..men följer jag och övertalar honom så stannar han tillslut.....Hästarär inte dmma , och bara för att dom kanske inte vill in just då så betyder det inte att man har misslyckats i sin hantering...hästar har cykler i sitt vilande och ätande..och du kanske stör mitt i en vilocykel....nåt att tänka på kanske...

Men som Tasse sa...blir det så varenda gång du ska hämta så är det nog nåt man bör förändra.
 
Äsch, vadå misslyckande?

De enda gånger min häst ALLTID kom och mötte mig var hon stod ensam i sjukhage. Hon hade alltså urtråkigt. Mysigt för mig att hon mötte mig, dödstrist för henne.

Går hon med andra hästar skulle jag enkelt kunna få henne att komma rusande om jag bara gav henne en godisbit. Det gör jag inte, jag är ingen godisautomat.

Men jag ser mig heller inte som misslyckad för att hon inte kastar sig om halsen på mig när jag kommer. Hon har heller aldrig försökt slippa att bli hämtad, det är viktigare.

mandalaki
 
Jag tror att många unga hästmänniskor (menar inte dig) blir ledsna, förtvivlade och tappar allt sitt självförtroende när de läser vad vissa fanatiker skriver om NH. Har man inte en öppen, frisk, sprudlande glad häst som följer sin ledare i vått och torrt är man en usel människa som hästen inte har förtroende för.......något överdrivet, men vissa diskussioner här på buke kan tolkas så.

I just den här tråden har du ju fått svar från "rätt" NH människor.......alltså de som kan sin sak och inte de som lever i en drömvärld :)

Hästar är olika helt enkelt...en del är lite tillbakadragna och andra är mer öppna i sin personlighet....det ena är inte bättre än det andra (alla är unika precis som vi människor)

Svar på din fråga: NEJ det är inget misslyckande om hästen inte kommer galopperande varje dag........mina travar för det mesta :p :angel:
 
Okej, det är alltså accepterbart att de bara travar in? ;) Skönt att läsa era åsikter allihop! Som jag skrev, det är inget "varje-dag"-problem, så så är det nog ingen fara. Håller med om att många blir ledsna och känner att Nh är för fanatiker när de läser sånt som det jag läst (och det var ingen lokal by-gåpåare utan en stoor artikel i Hästfynd/Hästmagazinet, vilket det nu var).

Sen är det klart att jag skulle gärna se att min häst betraktade mig som ett vandrande Liseberg, hur rolig som helst :angel:, men då skulle vi ju inte kunna arbeta heller. Och hur gärna man än vill gör man ju en del saker fel..
 
Om man har en häst som aldrig kommer till en när man ropar då? Jag rider en häst som när man ska hämta honom kollar upp och liksom "säger" "jasså, nu kommer du?" och sedan fortsätter med sitt. Han springer aldrig ifrån mig eller vänder rumpan till... Ibland vill han inte riktigt lämna hagen och tycks "säga" "nej, måste jag, jag är ju så trött"
men han lunkar alltid med mig till stallet ändå...
Jag diggar honom ändå :love:, hoppas att han diggar mig :smirk:

:bump:
 
Tror att du kanske har läst en artikel av Leslie Desmond? Har inte läst den själv, men läst OM den här på Buke.

I så fall: såna artiklar ska du inte ta som tvingande regler. Hon och andra NH-kändisar beskriver SIN filosofi och den kan alltså variera ganska kraftigt mellan olika personer. Som läsare gör man bäst i att ta ställning till HELA filosofin en person presenterar i stället för att hänga upp sig på detaljer som ifall hästen kommer springande i hagen eller inte. Som en del i LD:s filosofi är den detaljen kanske fullt rimlig - som enskildhet kanske den låter tramsig.

mandalaki
 
haha..min häst har då ALDRIG kommit till mej när ja ska hämta honom :D men han här heller aldrig gått ifrån mej.. ;)
 
Kommer aldrig

Jag ser det inte som vare sig ett problem eller ett misslyckande. :smirk:
Men om hästen alltid går ifrån mig, DÅ har jag problem.

Jag vill ha en häst med egen vilja och inte en dresserad robot. :crazy:
 
Jag vill absolut inte ha hästar som kommer galoperande så fort man går in i hagen. Det är väldigt jobbigt när man har många hästar i en hage och alla vill ha uppmärksamhet. Jag vill att de ska stå kvar där de är och låta mig hämta den utvalda men jag vill att alla ska titta upp och nyfiket titta på mig och det gör de, hästar är nyfikna varelser av naturen.
 
Jag håller faktiskt med dig. Ska jag hämta EN häst och andra kommer fram och "hälsar" så nonchalerar jag dem eller viftar bort dem. Den här "hälsningen" betyder nog oftast att hästen förväxlat mig med en godisautomat. Det finns ju många tvåbenta såna. Men jag är inte en av dem.

Tycker att jag oftast märker det här ivriga "hälsandet" bland hästar som får godis i tid och otid.

mandalaki
 
Mins med vånda min tid i inackorderingsstall med gigantiska halvblod som blockerde grinden så att du knappt kom in och följde med en bort till min häst och försökte hoppa in i grimman och var totalt oförstående hur mkt man än vifftade och bad dem flytta sig, de mejade rakt över en och släppte inte ut en ur hagen.
Jag tycker att det är jobbigt med hästar som är så avtrubbade att de inte förstår att en vifft mot ansiktet på den betyder backa undan.
 
Ibland....vänder min häst rumpan och går iväg...alltså helt misslyckat men vad ska man göra åt det då?!.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 855
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 100
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp