Kommande skattehöjningar

Kommer skatterna att behöva höjas pga corona-åtgärderna?

  • Ja, i de flesta former (kommun, landsting, statliga, men även t ex moms och punktskatter)

    Röster: 7 19,4%
  • Ja, i någon form

    Röster: 18 50,0%
  • Nej, det borde gå att lösa ekonomin på annat sätt

    Röster: 11 30,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    36

Thaliaste

Trådstartare
Är ni beredda på kommande skattehöjningar pga Corona-åtgärderna? Hur mycket höjning räknar ni med, och i vilken form?
 
En socialdemokratisk regering som vräker ut pengar, hundratals miljarder, till företag som gör miljardvinster med börskurser på all-time-high. Pengar som tas in genom ökade skatter som kommer läggas på låg- och lägre medelinkomsttagare. En socialdemokratisk regering som säger sig värna svaga i samhället men sänker skatten för dem med allra högst inkomst.
 
Ja, självklart ska skatten höjas. Vad annars? Hade det inte varit Corona så hade man hittat på någonting annat att höja skatten på. 🤷‍♀️
 
Tycker det inte borde det efter många år utan lågkonjunktur men hur det ser ut i kassan har jag ingen aning om.
 
Vilken skatt?
Kommunalskatten? Förmögenshetsskatten? Företagens skatt? Momsen?

Min egen kommun kommer med största sannolikthet inte röra skatten.
 
Tycker det inte borde det efter många år utan lågkonjunktur men hur det ser ut i kassan har jag ingen aning om.

Många kommuner har rejält dålig ekonomi och har hög kommunalskatt och även regionernas finanser är sådär. Finanstalibanen Magdalena Andersson la på hög under de feta åren trots attacker från både höger och vänster. Så statsfinanserna är starka och än så länge klarar Sverige den ökade statsskulden och beräknade ökade belastningar på socialförsäkringssystemet ok. Men staten kommer definitivt att behöva gå in med ökat stöd till de fattigaste kommunerna.

Jag tror även att en del mindre kommuner som är beroende av några få arbetsgivare/företag kommer att få det svårare att återhämta sig om de går omkull och det är de kommunerna som redan går med underskott. Den stora utmaningen blir i höst när vi ser hur många av varslen som ligger kvar och resulterar i öppet arbetslösa. Fack och a-kassor har redan flaggat för avgiftshöjningar pga den ökade arbetslösheten.

Sverige har upplevt en historiskt lång period av högkonjunktur, vi var redan på väg in i en lågkonjunktur och som ett litet exportberoende land är vi extra sårbara för svängningar i den globala ekonomin. Det är därför Sverige trots att vi tvingas bidra i alltför hög grad (tycker jag) till EU:s krispaket aldrig skulle kunna lämna EU. Jag tror svenskar allmänt får dra åt svångremmen några hål de nästa åren och acceptera höjda skatter och mindre disponibel inkomst. Någonstans måste pengar till socialförsäkringssystemet och arbetsmarknadspolitiska åtgärder komma från och det betyder skatter.
 
Är du ironisk, eller hur menar du? Tycker du att det är hittepå att skatten behöver höjas för att kompensera den försämrade ekonomin?

Hittepå och hittepå. Jag tycker frågan är felställd. Rimligtvis bör man först fråga sig VAD som behöver uppnås, och sen HUR man ska göra det och vilka åtgärder som då kan vara aktuella. Inte först välja åtgärd och sen fundera ut på vilket sätt man ska använda den. Alla delar av en försämrad ekonomi hjälps ju knappast av höjda skatter.

Jag är inte ett dugg främmande för skattehöjningar om det visar sig att det behövs. Och jag tror att det på vissa områden kommer att bli nödvändigt. Men jag får någon sorts allergisk reaktion av den här typen av retorik.
 
En av poängerna med åtgärderna har varit att minimera förlusten av skattebasen, så skattehöjningar bör genomföras med stor försiktighet och precision. Det kan bli extra svårt i en omvärld som gör allt för att rädda sina egna skinn med skattelättnader.
 
Är du ironisk, eller hur menar du? Tycker du att det är hittepå att skatten behöver höjas för att kompensera den försämrade ekonomin?
Fast de brukar ju komma en hel del nya skatter lite titt som tätt. Vet att det pratas om milskatt, som ej gått igenom ännu men kommer nog komma en vacker dag.
Plastskatten kan nog många anse vara hittepå, då det inte hindrar användandet av plast och slår hårt mot vissa mindre butiker, som måste höja priser och kanske förlorar kunder. Så i vissas ögon kan det nog anses som hittepå, har även hört det av folk runt omkring mig säga det också. Det är inte första skatten de "hittar på" på det sättet.
 
Jag tror att samhället kommer förändras mycket, inte bara i Sverige utan i världen, och jag tror att det inte kommer bli i närheten vad det är idag. Tror vi kommer ”gå tillbaka” och även den vanliga svensken kommer hamna i fattigdom, börja odla egen mat osv. Detta är liksom början på det. Sen blir det klimatflyktingar ganska snart i större mängder, kanske vi med?
Kommuner lär inte finnas som idag, utan jag tror det blir större ytor, samma med regioner.
Detta är det ett ”synligt” tecken på att vi är på väg mot en föränderlig värld.
 
Vilken skatt?
Kommunalskatten? Förmögenshetsskatten? Företagens skatt? Momsen?

Min egen kommun kommer med största sannolikthet inte röra skatten.

Jag la in två alternativ för skattehöjning, ett för att man tror att det kommer att höjas mer generellt (=många nivåer och typer av skatt) och ett för att man tror att det blir någon enstaka.

Hur har din kommuns ekonomi påverkats av pandemin? Kommer ni få några underskott, och hur planerar ni att få ekonomin i balans i så fall? Om ni inte fått sämre ekonomi pga pandemin så är det ju bara bra :)
 
Tycker det inte borde det efter många år utan lågkonjunktur men hur det ser ut i kassan har jag ingen aning om.

Jag tycker själv att det är svårt att hänga med i hur mycket det egentligen kostar med alla stödinsatser som görs, men det är också delvis därför jag startat tråden. Det finns många på Buke som kan mycket mer än jag om många saker så jag hoppas att tråden kan bli lite kunskapshöjande om hur Sveriges ekonomi fungerar och mår. Jag vill i alla fall lära mig mer, och hoppas det finns fler.

Men bara den sammanställning jag hittade från maj som SVT gjort visar att handlar om flera hundra miljarder kronor. Som jämförelse beräknades utgifterna för 2020 till 1025 miljarder kronor i budgetpropositionen 2019 (dvs innan kännedom om att en pandemin skulle komma) och den svenska statsskulden var 1129 miljarder i maj.

Så det är ett helt enormt underskott, som behöver hanteras. Dock är jag inte särskilt oroad över att det inte ska gå att hantera, Sverige har ju haft betydligt bättre ekonomi än många andra drabbade länder under många år, och vi har också en lägre statsskuld i förhållande till vår BNP än många andra länder. Men att det kommer att påverka även vår ekonomi är jag övertygad om, kostnaderna är alldeles för stora för att rymmas i stretchning av marginalerna.

Och sedan tillkommer regionerna och kommunernas ekonomiska påverkan, som ju såklart skiljer sig åt men också har påverkats stort på flera håll.
 
Hittepå och hittepå. Jag tycker frågan är felställd. Rimligtvis bör man först fråga sig VAD som behöver uppnås, och sen HUR man ska göra det och vilka åtgärder som då kan vara aktuella. Inte först välja åtgärd och sen fundera ut på vilket sätt man ska använda den. Alla delar av en försämrad ekonomi hjälps ju knappast av höjda skatter.

Jag är inte ett dugg främmande för skattehöjningar om det visar sig att det behövs. Och jag tror att det på vissa områden kommer att bli nödvändigt. Men jag får någon sorts allergisk reaktion av den här typen av retorik.

Det finns också ett alternativ "nej, det borde kunna gå att lösa ekonomin på annat sätt", och sedan får man gärna skriva en kommentar för att förklara hur.

Att konsekvenser av och åtgärder pga pandemin de facto har kostat pengar antog jag inte behövde verifieras, utan det intressant såg jag vara hur vi hanterar det. Men menar du att det inte är säkert än att det blir ett underskott i årets finanser?
 
Det finns också ett alternativ "nej, det borde kunna gå att lösa ekonomin på annat sätt", och sedan får man gärna skriva en kommentar för att förklara hur.

Att konsekvenser av och åtgärder pga pandemin de facto har kostat pengar antog jag inte behövde verifieras, utan det intressant såg jag vara hur vi hanterar det. Men menar du att det inte är säkert än att det blir ett underskott i årets finanser?

Jag syftade inte på frågan i TS utan den jag citerade.
 
Fast de brukar ju komma en hel del nya skatter lite titt som tätt. Vet att det pratas om milskatt, som ej gått igenom ännu men kommer nog komma en vacker dag.
Plastskatten kan nog många anse vara hittepå, då det inte hindrar användandet av plast och slår hårt mot vissa mindre butiker, som måste höja priser och kanske förlorar kunder. Så i vissas ögon kan det nog anses som hittepå, har även hört det av folk runt omkring mig säga det också. Det är inte första skatten de "hittar på" på det sättet.

Plastskatten tycker jag i sig är helt feltänkt, och blir väl lite dumt om just den skatten får avgöra om konceptet skatt är bra eller dåligt.

Men jag tror också att det behövs andra grepp än enskilda punktskatter för att hantera dessa stora summor det handlar om pga pandemin. Mer kombinationer av åtgärder, där helheten är väl avvägd. Det är ju viktigt också att svångremmen inte dras åt för hårt så att hela ekonomin istället avstannar pga att folk inte vågar spendera sina pengar.
 
Jag syftade inte på frågan i TS utan den jag citerade.

Ah, men det var bara ett önskemål om förtydligande eftersom jag tyckte det stod två motsägande saker i det inlägget. Och undrade då om det var tänkt så pga ironi, eller om skribenten menade det ena eller det andra. Vi läser ju in olika saker i det som skrivs, och då är det bättre att fråga först innan man själv antar saker, tycker jag.
 
Med tanke på hur vårt skattetryck ser ut i jämförelse med andra länder är det lite av ett skämt. Vi kanske skulle sluta vräka ut miljarder skattepengar på saker som att spela in hur malmö låter, eller skapa konst för insekter och så vidare in i absurdum innan vi beskattar folket ytterligare.
 
Avskaffa landstingen, alternativt slå ihop de 26 stycken vi har idag till 3 stycken.

Ren skär skattehöjning tror jag faktiskt inte är svaret. Vi måste bli bättre på att förvalta pengarna som kommer in. Så mycket bara rinner mellan fingrarna i onödigt dubbelarbete pga att vi har så många instanser som gör i mångt och mycket samma sak.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: Gnist
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 120
Senast: Cattis_E
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 168
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Dagbok Ja, så tänker jag nu. Vad skulle jag ens bli till för? Från att jag var väldigt liten har livet varit en uppförsbacke. Det blir bättre...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp