Kommandon vid löslongering?

Z

Zoraya

Jag postar min fråga även här, då det under NH var så lite aktivitet och hoppas att någon här kan komma med sina funderingar.

Hästen jag håller på med har några kommandon inövade och dessa fungerar jättebra, men jag skulle vilja lägga till ett och när jag testade igår, så blev det inte riktigt så som jag tänkt...

Kommandona som är inövade är:
* Lyft hand riktad bakom honom får honom att gå ifrån den handen (= man "föser" honom framför handen. Fast så fort han börjar röra sig, så sänker jag ju handen). Röstkommandona "Skritt", "Trav" och "Galopp" bestämmer sedan gångart. Jag brukar dock också "hjälpa till" genom att skritta, trava och galoppera med honom i mitten.
* Röstkommandot "Whooo", samtidigt som man stannar, får honom att komma in till mitten och ställa sig framför mig.
* Röstkommandot "Backa", samtidigt som jag lyfter hakan, får honom att rygga steg för steg. (jag har honom mitt framför mig på ca 0,5 meters avstånd)

Jag har saknat kommandot att stanna kvar ute på spåret och därför testade jag igår genom att, sätta upp handen riktad framför nosen på honom, ta ett steg mot honom, samtidigt som jag sa STOPP! Och jag tog i lite mycket första gången, för stackarn tvärnitade! Nästa gång tog jag det lite försiktigare och han stannade mycket riktigt kvar på spåret, men han tog upp huvudet och vände det lite från mig. Inget i kroppen, men bara en antydan i huvudet. Kändes som han tyckte jag var lite väl brutal...

Problemet var när jag sedan skulle byta varv och gav kommandot för att han skulle komma in till mig, då vände han huvudet mot mig och tog ett steg från spåret mot mig, men stannade sedan....
Jag drev på honom igen och testade med att inte bara stanna utan även ta ett steg bakåt, men inte förrän jag sträckte fram handen, så som jag skulle ge honom godis (som jag dock aldrig gjort), så kom han in till mig...

Är kommandona för lika för honom, att stanna på spåret och komma in till mitten? Eller vad tror ni? För visst ska det gå att gå honom att förstå och göra båda sakerna?

Sedan funderar jag också på hur ni brukar byta varv med pållarna i löslongering. Vanligtvis så kallar jag ju in honom och därifrån går ut i andra varvet... men om man stannar honom på spåret, kan man då bara lyfta andra armen och få honom att vända eller är det att ge "fel" signaler? Jag testade det också igår och han vände på sig efter att ha gett mig en blick som undrade om jag verkligen visste vad jag pysslade med.... Men, då vände han med baken mot mig... skulle han ha vänt med huvudet mot mig?

Han är extremt lyhörd pållen, vilket gör att jag vill försöka göra så rätt som möjligt, så jag inte trubbar av honom...
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.. Måste bara skriva att jag är MYCKET imponerad av dig o din hästs samarbete. Jag får knappt min häst att röra på sig när det är dags för longering. Men han är bara barnet och har inte fattat vinken ännu!!
 
Vad jag tänkte först är att alla individer lär sig olika. Nu har han kanske nått en gräns och han måste tänka över vad han lärt sig och så funkar det plötsligt "av sig själv" när det har mognat.

Min andra tanke var att du använder väl inte samma kommando whooa (eller hur man skriver) när du rider och där betyder det helt enkelt stopp?
 
Låter som du har skoj med pollen :)

Om du börjar backa när hästen står på spåret borde han vända sig mot dig och gå mot dig, (din inbjudan) och då ställer du dig så att du kan driva ut honom på spåret igen.
Vill han inte gå till dig när du bjuder in honom till dig, så be honom gå framåt igen, tills han kommer på att det är shysstare att gå in till dig. Då kommer hästen att bytta varv med huvudet mot dig.

Om du vill att hästen ska bytta varv med huvudet mot spåret, så ställ dig "ivägen" för henne. alltså inte gå ut på spåret, Om vi säger att hästen går i höger varv, så bytter du varv till vänster så du kommer före hästen till er "tänkta" möttespunk ute på spåret, och hästen ska inte springa förbi linjen mellan dig och staketet, utan hästen ska stana, Ta ett litet steg framåt för att göra det tydligt att hon ska stanna och då är det bara att driva lite försiktigt så ska hon bytta varv..

hoppades att jag inte förklarade allt för knasigt,, känns som om jag knappt begriper själv :D
 
Jag kanner en tjej har i Kanada som loslongerar sina hastar med enbart rostkommandon. Hon haller vanligen en ledlina vikt dubbel i ena handen som hon anvander om hasten inte lyder rostkommandot; da svanger hon ut med linan i hojd med midjan. Hon anvander kommandot "walk" for skritt, "walk on" for okad skritt o.s.v. "Hooo" betyder sakta ned, "stand" sta still och "turn" for att byta spar. For att fa hasten att byta spar med enbart rostkommando borjar hon med att ga upp till hastens utsida, ta tag i grimman och vanda honom medans hon ger kommandot "turn". Detta gor hon om och om igen tills hon marker att hon inte behover leda hasten, enbart halla i grimman. Da ar det dags for nasta steg da hon staller sig nagon meter ifran hasten, redo att blockera om han gar at fel hall. Hon fortsatter pa detta viset (valdigt talmodig tjej!) tills hon star tillbaks i mitten av ringen och hasten lyder kommandot. Lycka till, det later som om du har gjort ett kanonjobb hittills!
 
Allt förklarade sig själv när jag i helgen hade tid att prata med hästens ägare. När jag i sommar inte varit ute hos honom, så har de ändrat kommandona. Med "Whoo" ska han nu stanna på spåret och det gjorde han ju!

Nu ska jag nästa gång testa hur jag bjuder in honom på ett sätt så han förstår.
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

hur har du lärt honom allt detta !
IMPONERAD ! det är vad jag är . snyggt jobbat .
min sköötis kan inte longeras alls typ :| vill lära han?
men HUR ?
du kanske kan pröva med " HALT " istället för "STOPP"
Stopp låter lite .. aa, vet inte hur jag ska förklara ,, :S
låter nog brutalt hur man än säger det.
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

hmm.. jag lös longer alltid min häst. Men jag föredrar tömkörning!
På så sätt tycker jag att hästen kan arbeta mer likvärdigt med båda sidor.

Men hur som helst.. jag står nästan helt stilla i mitten... ber hästen först att följa med mig runt på spåret, för att sedan "gå åt sidan" så han får gå mer å mer själv.. detta tar max 1 varv.

Sen säger jag "traaava" å då travar han så fint på volt utan lina.
"häpp" betyder galopp, å det fattar han omedelbart.
"wohh" eller " sakt´aaaav" går lite trögare, men han saktar av direkt, men halten tar kanske 2 varv.(från galopp)
När jag vill att han ska byta varv rör jag mig mot honom å rör ena armen.
å då byter han varv! :)

men det är väl dom enda kommandona jag använder....
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

okej , men shettisen jag sköter vill inte ens gå runt mig , när jag tömkör vill han inte gå frramåt liksom ,. vänder sig Mot mig :S
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

Hej!
Kul ska man ha med hästen... :)
Jag älskar att lösträna...Jag tycker du verkar ha en god kommunikation med hästen och därför finns väl inga direkta begränsningar vad du kan lära honom.
Eller rättare sagt - vad han kan lära dig.
Kolla lite vad som funkar - lyssna på honom förstår han så gör du rätt - förstår han inte så gör du fel, då får du hitta på nåt nytt.
Mina hästar brukar få (både med och utan lina) gå längs fyrkantspåret stanna, minska,öka, jobba mer aktivt, mer samling, slappare,jogga, smyga, gå med tysta steg. I galoppen lär jag dem kommandot "byt" som används både på volt och fyrkant för att byta galopp. Den använder jag också vid varvbyte. Sen hoppar vi lösa också, utan löshoppningsavspärrningar. Två gånnger åt ena hållet, byt varv två gånger åt andra. Kul!
Hd/Lena
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

Jag tror att var du befinner dig i förhållande till hästen är mycket viktigare än hur du viftar med händerna. Ska hästen röra sig måste du alltid befinna dig i höjd med skänkelläget eller bakom - men aldrig framför.

Jag löslongerar min häst genom att peka riktning och i övrigt använda min position. Hon fattar precis. Jag stannar henne genom att kliva fram ett steg som om jag skulle skära av hennes väg. Då stannar hon och vänder sig mot mig. Ska hon byta varv pekar jag i rätt riktning och flyttar mig åt sidan samtidigt som hon vänder, så att jag hamnar bakom skänkelläget på hennes insida igen. Ska hon stanna kvar på spåret håller jag upp händerna i höjd med hennes ögon. Ska hon komma in till mig vänder jag sidan mot henne, kryper ihop och gör mig liten.

(Det här gör att jag hittills bara löslongerat i rundpaddock. Har ännu inte testat om jag har samma kontakt med henne i en stor ridpaddock).
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

men han harnte blivit longerad förut av nån typ ..
han vet liksom inte :|
om jag gör fel . hur ska man göra , direkt när jag ber honom att gå runt mig , lägger till spöt lite ppå rumpan elr så , så stannar han och vänder sig mot mig :s
igår tränade jag lite kommandon , tror inte han kan dom kommandona jag använder , har heller ingen att prata med.
Han lyssnar väldigt bra iaf , blev väldigt nöjd igår :D
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

Min häst springer bara in mot mig och vill kela när jag försöker löslongera.... Jag har ingen pli på honom alls :)
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

Hej igen
och förlåt. Mitt svar var till Zoraya....
Men nu ft_lover :banana:
Du kanske inte kommit så långt men det är bara att kämpa på.
Ge dig inte så lätt... Om han inte lyssnar när du driver honom framåt så får du väl visa lite tydligare vad du vill. Du behöver ju inte slå på hästen med pisken, men snärta till lite bakom den så att den for lite fart.
Sen får du prova dig fram med alla gångarter, stanna, sakta av och så småningom gå in på lite andra grejer.
Ta en sak i taget.
Hälsn Lena
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

lev nu inspererad av att lära min polle rygga på komando. så som du gjorde.. han kan de nog redan.. han är jätte duktig att longera.. longerar precis som dej, samma komandon och jätte mycke kroppsspråk han är så känslig för olika positioner och och ja bara tittar på bogen så flyttar han den.. får honom stanna te på volten och sen ber ja honom komma till mej eller så går jag till honom.
fast såhär lätt har de inte alltid varit, i början så sprang han bara runt runt och sket totalt i allt och tillslut fick man korta linnan tills han sprang runt mej i mitten..

förra ägaren brukade ha honom i lina tre varv sen ta bort linan och longera utan lina.
 
Sv: Kommandon vid löslongering?

jaha :D okej , japp , jag håller på för fullt !
men hur ska jag få honom att fatta att han ska gå Runt mig :p?
han blir liksom så förrvirrad hehhe , ba " vaa " "vad menar du??"
tänker inte ge upp förren jag har lärt han helt ;) det får ta år om det vill !
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 221
Senast: Habina
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 872
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp