Kommentarer från omgivningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Magdalena

Jag håller på att bli tokig! Mina barn är verkligen olika i temperamentet. Lucas är lugn och snäll (ehm, allt är ju relativt, men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar) och Nathalie är ljudlig och säger ifrån när något inte passar. Det var skillnad redan på BB.

Jag får kommentarer från olika folk, mest släkt faktiskt, som tycker N är så "jobbig". Senast idag så fick jag frågan om jag pratat med BVC om att hon skriker så mycket... Men hallå! Hon skriker för att hon kommunicerar på det viset, hon har kort tålamod och vill att saker ska hända NU (precis som mor sin :angel: ). Dessutom vet jag nästan alltid varför hon skriker, och skulle jag inte veta det så kommer jag på det lite senare (när det är uppenbart, som t.ex röd i rumpan och får sitta i bilstol med kissig blöja).

JAG lider inte av att hon skriker när hon kommunicerar, jag får väl se till att vara snabbare på att tolka henne i så fall. Men andra verkar tycka att hon ska lära sig att man inte får allt genom att skrika, dvs strunta i henne och låta henne skrika sig hes ungefär. Döva henne så hon inte tycker det är nån mening att skrika. Är det bara jag som kopplar detta till knäpptysta barnhusbarn som slutat gråta och skrika för ingen bryr sig?

Dessutom görs dessa kommentarer av folk som träffar mina barn i typ några timmar då och då, och dessutom oftast i ny miljö. De har ju ingen aning om hur hon är annars. Samma personer har också lyckats förtränga hur Lucas skrek första sommaren när jag försvann med hästen en timma eller så och ingen verkade förstå vad han behövde.

DESSUTOM så kommer det kommentarer om amningen! GAAAAH vad störd jag blir på det. INGEN utom jag och Nathalie har väl att göra med om jag ammar och hur länge vi tänkt hålla på med det. Värst är faktiskt min mamma som senast idag sa att "hon håller väl på att tröttna" när jag kommenterade dagens matintag, vilket var litet oavsett vad jag provade. Observera att det inte var "vanlig mat" hon tröttnat på, utan bara amningen kommenterades med det.

Det hjälper inte ens att jag upprepar varje gång att "ni ser ju bara några timmar av vårt liv, hon är inte så som ni ser henne jämt". Det är lite som att tycka att en bekant är ett fyllo för att h*n alltid är dyngrak när man träffas. Sen att de gånger man träffas enbart är på fyllefester är tydligen ointressant, för SÅ ÄR DET.

Behövde bara vräka ur mig lite...

Visst kan jag tycka det är jobbigt när hon gastar och jag är helt slutkörd, men jag känner ändå tacksamhet över att ha en unge som vågar säga ifrån och göra sin röst hörd! Hoppas verkligen hon får behålla det.
 
Sv: Kommentarer från omgivningen

Jag slipper förvisso kommentarerna än så länge, men jag ser lite samma beteende hos Signe (illasyster). Hon är betydligt mer högljudd i sitt babblande än vad Selma någonsin var. Dessutom verkar det som att hon litegrann lyckats klura ut, redan vid 10 månaders ålder, att om man piper lite extra så får man mer uppmärksamhet... :smirk: Så just nu håller jag faktiskt på att testa om det ÄR så eller om hon faktiskt piper för att något ÄR jobbigt.. Och än så länge håller min teori.. :p
(Hon får pipa i en kort stund utan att jag åtgärdar det, så ser jag hur pipet uvecklas.)
I min teori är dessutom inbakat att jag tror att msåsyskon lättare får detta beteende, för att de redan från början behöver "kämpa" (nåja :p ) om uppmärksamheten. Ser jag på min grannes barn så är grabben förvisso jobbig, men f*n vet om inte lillasyster är ännu ett strå vassare när det gälelr att ta för sig...
 
Sv: Kommentarer från omgivningen

Sluta umgås med dem som gör dig vansinnig.


Man behöver sitt tålamod till sina viljestarka barn :cool:
 
Sv: Kommentarer från omgivningen

Jomen, så gör jag med. Alltså lyssnar hur skriket utvecklas liksom. HOn reagerar ju på 0,01 sekunder, så väntar man ett par andetag så hör man om det bara är för att hon kanske råkade sätta sig på en dum leksak som var i vägen, eller om brorsan bråkar, eller om det är läge för mamma att rycka in.

Faktiskt har Nathalie lärt sig att det är klurigare att krypa runt och leta efter mig FÖRST och börja gnälla när hon ser mig, än att sitta på rumpan för sig själv och skrika!
 
Sv: Kommentarer från omgivningen

Eftersom det är en stor del släktingar som jag gärna i övrigt gillar så är det lite svårt att sluta umgås...
 
Sv: Kommentarer från omgivningen

DÅ är det väl bara att ryta i ordentligt en gång och tala om för dem att du sköter ditt barn på ditt sätt . PUNKT! ;)
 
Sv: Kommentarer från omgivningen

Jag har lärt mig att stänga öronen, ibland känner jag mig som den där reklamen "Bingo bingo" Om det är någon som kommer ihåg. Elin är ju än så länge vårat enda barn men redan från början har jag fått höra att hon är för smal, hon skriker för mycket, jag skämmer bort henne, ska hon verkligen äta det, får hon inte äta det, får hon alltid göra som hon vill, låt barnet göra som hon vill osv. Jag stänger av fullständigt, svara något kort och byter samtalsämne...
Missförstå mig inte nu, jag diskuterar gärna elin med andra men tar inte enbart kritik, jag vet för det mesta betydligt mycket mer än den som gnäller så varför bry sig? Tex så om jag vet att elin är övertrött och vi ändå måste hem till svärmor och äta mat, hon äter lite och vill sen göra något annat eller sitta i mitt knä en stund så får hon göra det. Jag tar inte strid där och då, utan det gör jag när förutsättningarna är bättre. Men vet jag att hon är utvilad, borde äta och bara testar gränser, ja då är det mat eller sitta still och vänta tills hon får gå som gäller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 893
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp