Kommentarer på rygg och tips på sadel?!

annah94

Trådstartare
Jag letar dressyrsadel till min d-ponny vars rygg ni kan se på bifogad bild. Jag är inte ute efter någon värstingsadel då jag i huvudsak rider i hoppsadel, men behöver ha en till enstaka tränings- och tävlingstillfällen, utan bara en enkel variant som passar henne. Hur skulle ni beskriva hennes rygg, och vad hade ni tänkt på när ni kollade efter sadel? Och framförallt, är det någon som spontant tänker på någon sadelmodell som skulle kunna funka? 😀
0466DF02-8B78-4C7C-8417-7E7EFFBE0332.jpeg
 
Rak med relativ stor manke skulle jag beskriva den som. Skulle leta efter tex Kieffersadlar- går att hitta billiga begagnade och många modeller verkar passa mer raka ryggar (tex en Kieffer Wien) . Det enklaste (och klokaste) är att ta ut sadelutprovare dock ;)
 
Albion k2 och passier optumum hade jag testat. Ev tekna s line, bates isabell werth, och ngn amerigo

Rak rygg, medelstor lång manke, relativt kort i ryggen ser det ut som också. Ev takformad.
 
Tycker hästen utifrån de begränsade bilderna ser ganska okomplicerad ut. Normal manke och bogar och rakare rygg. Många, många dressyrsadlar passar en sådan profil.
 
Vill du ha en enklare typ av sadel så kan Tekna s-line vara värd att prova. Lätt att få tag på, lättskött tack vare materialet, bra sadel för inte så mycket pengar och praktiskt att kunna byta järn när det behövs.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: pajaztar
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 240
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp