Kommentarer till foderstater

G

Gargamella

Info om min häst: Halvblodssto, 8 år, straxt över 170 cm hög, väger nästan 700 kg (hon är STOR!) Medelhård träning. Tränas ordentligt så gott som varje dag, tävlar en del lätta klasser i hopp & dressyr.
Här är hö-analysen (urdåligt m protein...):

TS 84.0%
Protein 56 g/kg TS
Smb.protein häst 18 g/kg
Energi till häst 7.3 MJ/kg
Aska 46.2 g/kg TS
Ca 2.6 g/kg TS
P 1.8 g/kg TS

Här är två förslag jag fått (inte från denna sida):

Foderstatsförslag

8,5 kg hö
3 kg KRAFFT Lusern
2-2,5 kg KRAFFT Sport, beroende på hur hårt du tränar

eller

8,5 kg hö
3 kg KRAFFT Lusern
2-2,5 kg havre
0,2 kg betfor
75 g KRAFFT Miner Vit- mineral foder anpassat till lusernprodukter, mer fosfor än kalcium.

NU undrar jag vad ni på denna sida som har koll på foderstater har för kommentarer till dessa!
Stort tack på förhand! :rofl:
 
Behöver hästen verkligen över 120 MJ per dag? Har du varit och vägt hästen så du vet att hon väger så mycket? De två bautahästar jag träffat på och som vi vet vikten på vägde bara lite över 600, trots en mankhöjd på 172-174 cm och grova.

Mineraler är helt onödigt. Behovet täcks, och kvoten är helt ok.

Vem räknar åt dig med halvkilon i hö?! Nåja.

9 kg hö
2 kg lusern
2,5 kg havre
200g soja

ger i stort sätt samma värden, men du sparar mycket pengar!

Eller
10 kg hö
1 kg lusern
2,5 kg havre
420g soja

Blir bättre för mineralerna också.

Jag har då räknat med att hästen behöver runt 110 MJ per dag.
 
Jag har skickat foderstatsfrågan till flera olika människor och platser. Just dessa förslag kom från en foderstatsrådgivare på KRAFFT. Hur kan hon klämma in mineraler om det inte behövs... *suck*

Foderstaten min häst går på just nu ser ut såhär/dag:

9 kg hö
1 kg lusern
0,9 kg krafft groov
0,6 kg krafft breed
0,3 kg krafft protein
1 liter betfo (blöt)
 
Självklart vill de sälja så mycket som möjligt! Därav de väldigt dyra förslagen också kan jag tänka.
 
Du ligger i dagsläget på ca 95 MJ, så varför i hela friden la hon upp dig till 120?!?! Snacka om noll koll.

9 kg hö
1 kg lusern
1,5 kg Groov
0,5 kg Protein ELLER 0,4 kg soja
200g betfor (ca vad du ger nu)

Ger du soja blir det ju väldigt mycket billigare (ca 4 kr/kg mot Proteins 12 kr/kg).
 
Nuvarande foderstat har en här på Buke räknat åt mig. Min häst har gått på den rakt igenom nu i 2-3 veckor och jag tycker det funkar bra. Hon började bli lite bukig innan, men jag tror det kommer bli bättre nu.
KRAFFT-människan tog typ den foderstaten jag hade innan och räknade på den, fast m mer protein bara. Och foderstaten jag hade innan var INTE alls bra har jag hajjat nu... :crazy:

Soja vill jag inte ge (orkar inte diskutera det igen, hehe) fast jag vet att det blir dyrare m protein. Är det ngn skillnan eg på ditt förslag nedan och den stat jag har nu? Kostaden?
 
Skillnaden näringsmässigt är inte så stor, mer att det blev enklare med färre sorter. Aningens billigare också, men jag räknade inte aktivt på kostnaden.
 
Hejsan!
Det har jag inte sagt att jag vill. Jag vill som sagt ha kommentarer från foderkunniga på denna sida, på de olika foderstats-förslag jag fått från diverse håll! Jag är nöjd m hennes foderstat, fast det är lite pyssligt med både breed, groov, protein & lusern... :smirk:
 
Det kan jag förstå, men det kanske går att förenkla foderstaten om du vill?

mvh Jessica
 
Varför inte räkna med halvkilon i höt? Jag vill inte ge mindre än 8,5 kg till min pålla, och räknar jag med 9 kg blir kvoterna fel, räknar jag med 8,5 kg blir det kanonbra!
Är det för att det är svårt att få exakt rätt på halvkilot, eller finns det någon annan anledning?
 
Hur exakt väger du? Hur exakt äter hästen upp varje strå och blad? Det går visst att få kvoterna rätt med helkilon, och dessutom får du inte glömma att analysen är ett MEDELVÄRDE, ingen exakt sanning. Det finns absolut ingen mening att räkna halvkilon om man inte har en yttepyttig ponny.
 
Fast visst kan man räkna på halvkilon! Ponnyerna i vårt stall äter 6,5 kg hö om dagen. Det är ju inte svårare att väga upp än 6 eller 7 kilo. Vi använder en hängande hövåg (med 250 g-markeringar) och IKEA-påsar.
 
Frågan är vad det är för mening att räkna halvkilon till stora hästar när det gäller hö.
 
Där är du ju!

Gjorde jag verkligen en sån krånglig foderstat till dig? :o

Eller du kanske använder någon annans förslag?
 
Varför inte? Du kan ha ett lite sämre hö som du vill ge så mkt som möjligt av. Med 1 kg blir det för mkt energi för att få ihop det på ett vettigt sätt med både lucern och krafftfoder t.ex., men med 0.5 kg blir båe strågivan täckt samt proteinet.

Jag räknar väl inte ofta med halva kg:n, men jag vill gärna göra foderstater där det kan bli så mkt hö som möjligt när det är ett sämre hö. Då är halva kg:n bra. Det är ju lite fånigt att säga att man inte "ska" räkna med halva kg:n?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 301
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 590
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp