Bukefalos 28 år!

kommentera eller inte?

B

beagle

har tänkt på det här ett tag då jag har haft lätt för att "lägga mig i" folks hästhållning och hamnat i lite blåsväder pga det :angel:

ska man kommentera på hur folks hästhållning(med hästhållning menar jag ALLT ridning, utrustning osv...) om man ser att den skadar hästen och faktiskt sätter ryttaren i "fara" eller inte?

läser man på ridsports.se så står det något i still med "ser man någon som behandlar sin häst på ett felaktigt sätt ska man säga till personen och visa hur man ska göra, detta är inte att "lägga sig i", det är vanligt gott horsemanship, om personen blir upprörd av att du korrigerar den är denna person långa vägar från gott horsemanship." OBS! detta är inte precis citerat! kommer bara ihåg att det stod någonting väldigt snarlikt men kunde nu inte ladda upp sidan och klippa och klistra.

Läser man horsemanship och westerntränaren Mark Rashids bok "mannen som tar hänsyn till hästar" sägs det mer åt detta håll:
"man kan inte hjälpa en människa om den inte vill bli hjälpt, alltså kan man aldrig komma någonstans genom att försöka föreläsa för folk som inte vill ha vill lära sig något, dessa kommer bara att ta det som en förolämpning och blocka ut det, det är väldigt känsligt att kommentera folks hästhållning." OBS detta är inte heller direkt citerat utan mer en sammanfattning.

vad säger ni? är det för känsligt att säga till tjejen som har en farligt fet häst som bockar av henne varje dag att hon kanske inte ska ge denne 4 kg havre mm om dagen? eller tjejen med araben med hårdagallor på alla ben att man inte ska trava av hästen på asfalt efter ridpasset som varit en timmes hårdkörning i samma varv på ridbanan? eller han som har en häst med ett bett som sticker ut 4 cm ur munnen på hästen och är tjock som ett gammalt militärbett och hopplöst försöker få sin häst att sluta dra och gapa med munnen med hjälp av alla världens remmar? får man inte kommentera den som har sin häst inne hela dagarna och sedan alltid är sur över att hästen är tokig?

e vi människor så trångsynta att vi inte kan ta kritik och därav hellre går runt i våra cirklar och låter hästen ta skiten från våra påhitt?

får man bara fiender som ändå inte ändrar på sin H.hantering om man kritiserar människor som inte vill ha lösningar?

eller visar man ett gott horsemanship om man ser till hästens bästa i situationen och iaf försöker hjälpa ekipaget?
 
Självklart ska man säga till om man anser att häster far rejält illa! Då är det faktiskt lite "skit samma" hur människan som har gett upphov till klagomålen tar det, djuret går ALLTID före människans "välbefinnande" eller behov av att visa sig duktigt.

MEN, det finns mååånga sätt att säga till, det är nog detta som Mark Rashid menar. Du kan lite fint föreslå och gärna ta gna exempel. Dvs säga det på ett vis som inte eg antyder att människan har fel utan mer att "så här gjorde jag och det fungerade bra även om jag var väldigt tveksam till det först". Vil jag hjälpa ågon som jag inte eg vill tillrättavisa "som person" ger jag exempel på hur jag/annan i min närhet har upplevt liknande situation och vad den försökt och vad som fungerar. Flummigt beskrivet, tar ett exempel ur din text:

"eller han som har en häst med ett bett som sticker ut 4 cm ur munnen på hästen och är tjock som ett gammalt militärbett och hopplöst försöker få sin häst att sluta dra och gapa med munnen med hjälp av alla världens remmar?"

Här kan du antingen likna dennes problem med något du har haft, hitta annars på en kompis som haft problemet (detta kallar jag en vit lögn, det finns ju många som har samma probem och är man ordenrligt insatt så behöver man inte upplevt EXAKT samma själv, basera dock inga sådana "lögner" på rent tycke/tro utan grund!!!). Berätta vilka jobbiga problem den hade osv och sedan att den blev tipsad om det/det och det inte fungerade. Ex hästen började stegra sig när man drog åt nosgrimman mera osv. Få gärna igång en diskusion så att killen du snackar om håller med och tänker/tycker/säger "sådan är ju min häst med". Då kan sedan lätt leda över samtalet till vad din (påhittade) kompis gjorde för att allt blev bra, nämn gärna att din kompis var tveksam i början eftersom killen säkert oxå är det (annars skulle han väl inte använt div remmar?!) men att efter ett tag så av det resultat.

Det är ett avvägande hur mycket man ska överdriva/släta över, i sådana här fall drar jag mig faktiskt inte fö att blanda olika sanningar, bara det leder till att ägaren GÖR NÅGOT åt saken! Att bli arg, klaga, tillrättavisa tydligt visa sig bättre hjälper oftast inte. Klaga hellre lite på dig själv o dina problem så du inte ställer dig som någon "övermänniska" får då får du bara skit tillbaka och inga hästar blir hjälpta.

Jag tycker det är helt sjukt och riktigt uselt av många hästmänniskor som inte ens vill ta till sig. Det är faktiskt ett krav att man ALLTID gör allt för att ens djur, ens ansvar, inte ska fara illa pga okunskap. Man kan ALDRIG skylla på "jag visste inte" och fortsätta som vanligt. Så försök häjlpa på ett vänligt trevligt vis så att det gör nytta för de stackars hästarna som inte mår så bra.
 
lägg dig i!!!
men på ett bra sätt. tex:
fet häst- det var allt en riktig rulta du har, svårt at få ner henne i vikt? sen drar du en riktig skräckhistoria om någon du "känner" och hennes häst dog minsann av övervikt. ;)

gallor-varför har hon så mycket gallor på benen? (hette det verkligen så?)

långt bett- varför har du så långt bett på henne? sen förklarar du lugnt och sakligt vad som händer i hästens mun med för långa bett.

vart jag vill komma med det här är att jag tycker inte att man ska vara nedlåtande mot andra hästmänniskor, det kan finnas en anledning till att beter sig som dom gör.
istället för att idiotförklara den andra på en gång (och göra den defensiv) så är det mycket bättre att fårga och diskutera fram det du vill ha sagt.
 
Tycker att en kurs i horsemanship kanske vore något för dina stallkompiar..Kanske du kan fixa en föreläsare och tipsa denne om de problem som hästarna i ditt stall har och be henne "glida in på de ämnena" under föreläsningens gång. Är ägarna där och lyssnar kan de ju få sig en tankeställare.

Annars är ju lite allmänna förhållningsregler uppsatta i stallet en hjälp för vissa. Där det då kan stå t ex hur stort ett bett ska vara, hur mycket mat en viss typ av häst bör ha etc..

Självklart är lite diskreta tips också bra, som en annan användare tipasde om. Historier om "min kompis" funkar!
 
Precis som någon annan skrivit tycker jag att det handlar om hur man lägger sig i. Och också hur ofta.

Jag vet en tjej som lägger sig i precis allt! Ingenting är för litet för henne! Tillslut så slutar man att bry sig, och då när hon kanske säger något vettigt för en gångs skull så lyssnar man förstås inte eftersom man är van vid att hon gnatar hela tiden!
 
kanske skrivit lite knasigt men när jag menar att man "lägger sig i" så menar jag inte att man ska "stå och föreläsa" "jag vet bäst - du är dum" osv. utan överhuvudtaget bara kommentera, även på ett pedagogiskt sätt.

funkar det verkligen om personen inte inser att den har ett problem och inte vill göra något åt det?

som med mark Rashid för att ta ett exempel( e inte rashid fanatiker men är inne på min andra bok av honom och fram ills nu har jag tyckt att det mesta som han säger är väldigt logiskt och bra) ur hans bok, han träffade två kvinnor som båda köpt nya hästar, nästa dag köpte de flotta sadlar som passade kvinnorna väldigt bra... snygga och bekväma för dom, han såg att de låg helt fel på hästarna, OTROLIGT FEL, punkttryck enbart på manken osv. hästarna gick småknasigt första gångerna, sen blev det värre och värre, 6 veckor senare har båda sålt häsarna pga deras olater som att bocka,vara ilska, motvilja att arbeta osv osv.

här sa han inget och tycker att visst han är den som lever på såna här fall(köper häsarna billigt "fixar" allt och säljer dem igen med förtjänst) och det är inget fel med det för ryttarna hade ändå inte tagit till sig av vad han skulle sagt då de inte "bad om hjälp"...
 
Nej man ska inte kommentera andras hästhållning. Om man blir tillfrågad så kan man svara men det betyder inte att det är fritt fram nästa gång. Lika lite som man ska säga till andra hur de ska sköta sina barn lika lite ska man säga hur de ska sköta sina hästar.

Är det något brottsligt så får man anmäla det hela annars så är det bara att knipa igen.
 
Otroligt bra inlägg..Jag funderar oxå mycket som du..
Och jag lägger mig.Ser jag nått som faktiskt lätt kan avhjälpas så säger jag till.Sen kan jag ju inte göra mer.Om personen i fråga inte vill ta åt sig av mina råd..så får det väl vara så.Men jag tycker det tyder på dåligt horsemanchip.Om man inte kan ta råd från andra som främjar hästens välbefinnande.. :smirk:
 
Jag brukar försöka att hjälpa till med råd när jag ser att någon gör fel.
Sen kan det vara oerhört känsligt i vissa lägen men man får lägga upp det på ett bra sätt :smirk:
 
Oj, det här kan vara känsligt.
Om du kommer i kontakt med någon av personerna du vill "kritisera" så kan du försöka läsa av hur människan är. Verkar han/hon osäker och gärna frågar om saker kan det vara lägligt att ge tips och råd. Men är det en självsäker typ tror jag inte att det hjälper. Och som sagt, det kan vara väldigt känsligt.

När jag skaffade min första häst som 15-åring hade jag inte särskilt stort självförstroende i början. Men jag hade en kompis med stor hästvana, som tävlade och gick på hästgymnasium. Hon ställde verkligen upp i början, hjälpte till med allt möjligt t.ex. prova ut träns, välja bra hovslagare, val av foder, träning osv.
Men eftersom tiden gick (och jag lärde känna hästen) så blev jag mer och mer säker. Jag skaffade mig egna uppfattningar om saker och ting, och allt stämde inte in med min kompis åsikter! T ex förespråkade hon en del hjälptyglar och liknande som jag (efter att ha blivit westernfrälst) inte alls ville använda.
Hon tog över mitt hästägande helt och hållet en period kan man säga. Bestämde över foderstat, träning mm. Det blev för mycket!
Jag flyttade sedan hästen till ett annat stall, längre bort, och började efterhand känna mig fri!

Min kompis (före detta ska jag tillägga) är en sådan som inte kan vara tyst. Hon lägger sig i allt och alla, har ingen gräns på det området. Jag har skräck för sådana människor!
Jag tycker att man ska sköta sitt och skita i andra, så länge inte personen ber om hjälp (på ett eller annat sätt).

Om någon i din närhet behandlar sin häst illa ska du ingripa, självklart! Men bara om det är allvarligt, tycker jag.
Jag stör mig ofta på folks djurhållning, och jag kan tycka att grannen lämnar sin hund ensam för mycket eller har för liten sadel på sin häst eller vad som helst. Men jag skulle inte säga det...
 
tack :D

jag lutar faktiskt också till att man bör "lägga sig i" men självklart på ett bra sätt, många fina förslag ovan t ex.

skulle faktiskt själv vilja att folk sa till mig om jag gjorde nåt som omedvetet skadade min häst!
 
som jag skrev ovan så skulle jag vilja att folk sa till mig, då jag inte vill att min häst ska råka illa ut pga min okunskap, och om människan man säger till(obs på ett bra sätt) tar illa upp ändå så kan man ju fundera över hur mkt den människan har i skallen om den inte ser till sin hästs bästa i alla situationer och istället tar det som självkritik.

då är det ju bättre att iaf ha försökt att göra ngt även om inte hästägaren vill lära sig osv. för argumenterar man väl för en logisk sak och på ett bra sätt så brukar man ju få bra respons. :smirk:

för att ta M. Rashid och sadeltanterna som ett exempel så tror jag att de skulle varit tacksamma om han sagt några väl valda ord om att sadelns inpassning är viktigt. tror inte att de skulle blivit sura över detta! då har man ju för att citera ridsport.se långa vägar kvar till gott horsemanship.

och att man eg. bara frågar en människa ex varför får din häst bara 3 kg hö om dagen? och de inte kan argumentera för det kanske man tänder en lampa hos dem iaf, med resultat att hästen får det bättre i slutändan, tycker att man ska kunna förklara/argumentera för sina val i hästhållningen.

man borde ju eg. se det som en tillgång att ha folk omkring sig som objektivt kan se allt man gör utifrån, många blir ju t ex hemmablinda och ser inte att de gör farliga överutfodringar osv.
 
Jag skulle oxå uppskatta om folk sa till mig om nått var galet...

Det värsta med hästfolk överlag är att man ofta får höra det av treje eller fjärde person i stället ..Folk snackar med varadra men inte med den det berör..Så typiskt kärringar å tjejer :smirk:
 
Om det finns nån instruktör eller likande som har utbildning inom hästhållning kanske man kan be han eller henne att säga till. Det är liksom mycket enklare att acceptera en tillsägning av nån som är utbildad på området. Problem med okunniga människor finns nog på alla stall och det är jättesvårt att säga till eftersom man inte vill ha bråk. Vi har en tjej på vårt stall som jag inte står ut att se rida. Jag vet att jag borde säga till men jag gör det inte för jag orkar inte bråka. Fegt? javisst är det det! Jag går och hoppas på att vår tränare i ett obevakat ögonblick ska råka se henne.
 
I den bästa av världar så skulle det säkert fungera men då skulle ju heller personerna inte behöva några tips...
Visst ser man ofta folk som inte verkar kunna något om hästar men att utse sig själv som felsökande robot och gå runt och "hjälpa till" fungerar nog inte så bra i praktiken. Du resonerar faktiskt lite naivt. Om du tror att du kan gå omkring och leverera oombedda tips och kritik på löpande band utan att få mycket surt efter dig så kommer du nog att bli förvånad.
Sedan så tror jag säkert att du vill väl och önskar alla hästar och hästägare gott men att leverera expertråd som ingen bett om kommer nog inte att fungera så bra, om man inte VILL bli ogillad och få en massa skit, som sagt.

Du klättrar ju även upp på ganska höga hästar om du tror att du vet och kan allt, vilket du ju faktiskt bör göra om du ska kunna ta dig rätten att föreläsa för andra.
 
Ett sätt att upplysa folk är att sätta upp artiklar i stallet.

Helst då inte väldigt vinklade artiklar utan allmänt, sakligt hållna som pekar på tydliga fakta.

Även om inte alla läser dem så kommer några göra det och sen kommer de säkert vilja diskutera det och vips så har man en diskussion i stallet om hur man bör göra olika saker.

Då kan även den som inte orkade bry sig tillräckligt för att läsa artikeln själv få ett hum om olika sätt att göra och kanske börjar reflektera lite mer över sin hästhållning.

I mitt stall har vi ett par artiklar om utehästar, hästars värmealstring, utfodring, avmaskning och dessutom några tidningar med intressanta artiklar i. Har man lite ledig tid sätter sig flera och bläddrar lite bland lektyren.
 
:smirk: Så har jag oxå gjort :angel: lämnade en massa foldrar om hästars vatten behov i vårat fikarum, eftersom vissa är dåliga på det i vårt stall :D
 
Ser man nåt som e fel ska man säga till på ett bra sätt-MEN du kommer aldrig att hjälpa dom om dom inte vill bli hjällpta,men du har iaf försökt
 
Det är ju alltid värt ett försök, för hästen skull, att råda och/eller kritisera hussen/matten. I bästa fall tar denne person verkligen till sig av de råd h*n får och en förbättring i hästens tillvaro sker. I värsta fall tar h*n det som en direkt förolämpning och så slår stoltheten till i sin värsta skepnad: h*n slår dövörat till och tar överväger inte ens de, förhoppningsvis, goda råd h*n fått.
Och visst är det ett mkt känsligt ämne. Ingen vill väl egentligen höra att man sköter sin/-a pållar på ett bristande vis. Men förhoppningsvis så är det fler av oss som är tillräckligt ödmjuka så att vi kan ta till oss av andras kunskap, istället för att blint hävda att man vet bäst och är en sjuhelvetes hejare på det där med kusar!
Som sagt var, jag tycker definitivt att det är värt ett försök när man stöter på en situation som ser risig ut för pållen. Man har mer att vinna på det än att förlora, enligt mig. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp