Kommentera utseende

Monkie

Trådstartare
Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen.
Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte det inte heller är ok att kommentera viktnedgång till exempel.

Jag tycker inte att det är okej att kommentera människors kroppar eller utseende negativt. Positiva kommentarer ser jag dock gärna, som om jag tex piffat håret, köpt nya kläder eller får kommentar om att jag gått ner i vikt. Jag tolkar det inte som att jag var sämre innan. Men kan bli ledsen om jag byter hårfärg eller har nya kläder och ingen kommenterar, då tänker jag att det nog inte blev så bra.

Hur funkar ni, vill ni få kommentarer, eller inte?
 
Ifall jag gjort mig fin för att t ex gå ut och äta med vänner så blir jag lite ledsen ifall ingen säger något om det. Det tycker jag man kan göra och det säger jag själv. Även t ex en vanlig dag på jobbet eller så om en kollega är extra fin så säger jag det.

Kommentarer om vikt undviker jag och vill inte ha heller.
 
Vill inte ha oombedda kommentarer nånsin. Jag lägger å andra sidan aldrig upp bilder på mig själv heller.
Jag tänkte nog mest på situationer i verkligheten. Som att komma till jobbet med helt ny hårfärg och frisyr tillexempel.
 
Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen.
Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte det inte heller är ok att kommentera viktnedgång till exempel.

Jag tycker inte att det är okej att kommentera människors kroppar eller utseende negativt. Positiva kommentarer ser jag dock gärna, som om jag tex piffat håret, köpt nya kläder eller får kommentar om att jag gått ner i vikt. Jag tolkar det inte som att jag var sämre innan. Men kan bli ledsen om jag byter hårfärg eller har nya kläder och ingen kommenterar, då tänker jag att det nog inte blev så bra.

Hur funkar ni, vill ni få kommentarer, eller inte?

Så det är bara
Ifall jag gjort mig fin för att t ex gå ut och äta med vänner så blir jag lite ledsen ifall ingen säger något om det. Det tycker jag man kan göra och det säger jag själv. Även t ex en vanlig dag på jobbet eller så om en kollega är extra fin så säger jag det.

Kommentarer om vikt undviker jag och vill inte ha heller.

Det där är svårt tycker jag och hör mycket ihop med stilen man har!
Jag har många gånger varit ute med folk som man i efterhand har fått veta att dom verkligen klätt upp sig ”för att vara sig” medan jag satt hela kvällen och funderade på varför människan inte fixat sig för kvällen. 😬😬

Men visst är det roligt att få höra att man är fin! Jag får alltid mindre av den kommentaren än vad jag skulle vilja men det är också för att ingen förväntar sig att jag inte skulle vara fin så det blir liksom ”ingen överraskning”.
Säger mina vänner ”och du är lika snygg som alltid, vart är örhängena ifrån” kommentarer mer :)
 
Jag blir glad om någon säger att jag har t.ex. fina kläder, då känns det mer som en kommentar om min smak. I övrigt så klarar jag mig utan kommentarer men blir glad om någon kommenterar i positiva ordalag om jag t.ex. klätt upp mig extra mycket eller liknande. Men blir inte ledsen om ingen säger något. Rena kommentarer om min kropp kan jag klara mig utan oavsett om de är positiva eller negativa.
 
Jag vill inte ha kommentarer om hur jag ser ut, vare sig positiva eller negativa. Jag avskyr att bli påmind om att andra lägger märke till sånt. Dessutom har jag alltför många gånger upplevt att positiva kommentarer haglar när jag gjort vissa saker med utseendet (t ex gjort kvinnlighet på 'rätt sätt' genom smink och klädsel), men annars uteblir, och det ger en tydlig känsla av att det egentligen inte är helt accepterat att vara som jag är.

Angående hårfärg eller nya kläder så bryr jag mig faktiskt inte om andra märker det eller inte, så länge jag själv känner mig nöjd. Så så långt har jag tydligen kommit med självkänslan ändå, trots ovanstående negativ feedback från omgivningen...
 
Ifall jag gjort mig fin för att t ex gå ut och äta med vänner så blir jag lite ledsen ifall ingen säger något om det. Det tycker jag man kan göra och det säger jag själv. Även t ex en vanlig dag på jobbet eller så om en kollega är extra fin så säger jag det.

Kommentarer om vikt undviker jag och vill inte ha heller.
Jag märker direkt om en kollega har nya kläder eller har fixat till sig. Då brukar jag säga det "du är så fin idag, vad du passar bra i den färgen, jag ser att du har en ny frisyr vad snyggt det är". Jag har aldrig märkt att någon tar illa upp, däremot har jag fått kommentaren "ingen har sagt något så jag trodde ingen märkte det"
 
Vi bär ju uniform på jobbet så en behöver tack och lov inte tänka på det, men om jag ser att någon gjort något läckert med håret säger jag nog det! Har ingenting emot om någon kommenterar byte av hårfärg eller så på mig heller, det är helt okej särskilt då det kan vara rätt dramatisk förändring ibland. :)
Skulle aldrig påpeka vikt eller någonting liknande. Ser jag en vän ute utbrister jag lätt ett "vad fin du är!" men det är rent generellt.

Jag tycker att det brukar kännas lite i fingertopparna när det passar sig, och med vem.
 
Jag tillhör dem som anstränger mig när det gäller hur jag ser ut och lägger både tid och pengar på smink och kläder. Jag uppskattar mycket när jag får positiva kommentarer och får det ganska ofta från kvinnor i synnerhet. Kan inte minnas att jag fått ngn negativ kommentar i vuxen ålder. Ger ofta positiva kommentarer själv och upplever att den som får den den blir glad. Det är sådant som jag tycker är snyggt eller fräckt jag ger komplimanger för ex ett vackert rosa hår, en ovanligt välgjord tatuering eller ett fräckt klädesplagg. Till de jag känner kan jag vara lite mer personlig och kommentera t ex viktnedgång om jag vet att personen vill gå ner i vikt - annars inte.
Jag tycket att vi ska vara generösa med att ge varandra ärliga och snälla komplimanger!
 
Vikt tycker jag inte man ska kommentera åt något håll. Jag har varit väldigt smal och det är inte heller kul att få kommenterat. Om någon piffat sig extra eller har en fin klänning säger jag det och jag uppskattar själv att få den typen av komplimanger, men tar inte heller illa upp om ingen kommenterar min nya frisyr eller mina kläder. Jag fattar att alla inte delar min smak eller att de är fullt upptagna med sitt egna för att märka att jag bytt frisyr.
 
Jag vill inte ha kommentarer om hur jag ser ut, vare sig positiva eller negativa. Jag avskyr att bli påmind om att andra lägger märke till sånt. Dessutom har jag alltför många gånger upplevt att positiva kommentarer haglar när jag gjort vissa saker med utseendet (t ex gjort kvinnlighet på 'rätt sätt' genom smink och klädsel), men annars uteblir, och det ger en tydlig känsla av att det egentligen inte är helt accepterat att vara som jag är.

Angående hårfärg eller nya kläder så bryr jag mig faktiskt inte om andra märker det eller inte, så länge jag själv känner mig nöjd. Så så långt har jag tydligen kommit med självkänslan ändå, trots ovanstående negativ feedback från omgivningen...
Tänkte skriva något, men du beskrev i princip exakt hur jag känner, så är lat och bara citerar och håller med :D
 
Jag kan inte påstå att jag tar illa vid mig eller blir "kränkt" över att någon tycker jag ser bra ut, passar i min frisyr, köpte snygga glasögon, kommenterar att jag har fina/fräsiga kläder, berömmer mig för att jag tapetserat köket, snickrat något eller renoverat en möbel.

Tvärtom så blir jag glad när någon reagerar positivt på något jag gjort, eller bara på mig som person.

Därmed inte sagt att jag på något vis behöver andras bekräftelse för att veta att jag är duktig eller för att trivas med mitt utseende. Mitt egenvärde står inte och faller med sådant, det sitter ju helt i mig själv och jag råkar gilla den jag är :love:
 
Vikt kommenterar jag endast (positivt) om det är någon jag vet ansträngt sig för att gå upp/ned i vikt (dvs personen talat om det för mig). Då inbillar jag mig att det blir lite mer av en komplimang för lyckad bedrift än utseendet i sig också.

Annars är jag nog generellt sett rätt dålig på att ge komplimanger, hår är jag rätt intresserad av så nya frisyrer (efter frisörbesök) brukar jag nog uppmärksamma, om det inte är nån som klipper/färgar väldigt ofta.

Själv upplever jag nog de flesta "utseendekomplimangerna" jag får som länkade till min personlighet, om det är begripligt, och då ser jag inga som helst problem med dem. Rent utseende/uppmärksamma nåt nytt kommer väl främst från vänner, men då är det nog snarare något som avviker från det normala eller fin färg på läppstift, typ.

Ofta är det väl i såna lägen komplimanger kommer, också, när något är annorlunda. Jag tänker att det inte nödvändigtvis måste innebära att man tycker det är bättre/finare, utan mer bara uppmärksammat. Det blir ju lite mer naturligt att kommentera "åh, du har läppstift, vad fint!" om en person har läppstift en dag om året än att kommentera "vilken fin läppfärg du har" de övriga 364 dagarna. Det behöver ju inte betyda att man tycker att personen är finare med läppstift än utan.
 
Jag ogillar de flesta kommentarer om utseende av ren principsak. Jag tar inte illa upp men skulle inte heller säga att positiva kommentarer är särskilt betydelsefulla. Jag tycker att det vore bättre om alla slutade kommentera kroppar och utseende och då också bättre om vi lär oss att känna oss uppskattade på andra sätt.

Vikt skulle jag aldrig någonsin kommentera vare sig det gäller uppgång eller nedgång. Lägger oftast inte ens märke till sånt heller.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: Buzzter
·
Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
23 133
Senast: MiniLi
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 708
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp