Kommer han växa mer?

Karolajna

Trådstartare
Hittade en liknande tråd på Avel men tänkte fråga här eftersom hästen i fråga är ett varmblod.
Hästen är någonstans mellan 155-160 cm nu, jämfört med stallkompisen som är mätt till 155 så är han mest flera cm högre.
Hans mamma (e. Utah Bulwark om det har ngn betydelse :p) är nog närmare 165 cm men jag har fått för mig att pappan (Ideal Sund) inte var speciellt hög.
Eftersom han bara är tre år så lär han ju säkert växa lite till, hoppas jag i alla fall, eftersom jag själv är ganska lång, och hästen är rätt så kort i kroppen i övrigt. Vilket gör att jag känner mig stor på honom.
Vet inte egentligen vad jag funderade på med den här tråden, mest kanske för att höra om någon har nån koll på det här med hur mkt/hur länge dom växer?

Känner nu när jag läser igen detta att det nog blev ganska flummigt, men hoppas att någon har funderingar om detta?
Hur mkt växte era hästar efter 3 års ålder?
Brås hästar mer på moderns eller faderns mankhöjd? Han har säkert redan vuxit om pappan...
 
Sv: Kommer han växa mer?

Hittade en liknande tråd på Avel men tänkte fråga här eftersom hästen i fråga är ett varmblod.
Hästen är någonstans mellan 155-160 cm nu, jämfört med stallkompisen som är mätt till 155 så är han mest flera cm högre.
Hans mamma (e. Utah Bulwark om det har ngn betydelse :p) är nog närmare 165 cm men jag har fått för mig att pappan (Ideal Sund) inte var speciellt hög.
Eftersom han bara är tre år så lär han ju säkert växa lite till, hoppas jag i alla fall, eftersom jag själv är ganska lång, och hästen är rätt så kort i kroppen i övrigt. Vilket gör att jag känner mig stor på honom.
Vet inte egentligen vad jag funderade på med den här tråden, mest kanske för att höra om någon har nån koll på det här med hur mkt/hur länge dom växer?

Känner nu när jag läser igen detta att det nog blev ganska flummigt, men hoppas att någon har funderingar om detta?
Hur mkt växte era hästar efter 3 års ålder?
Brås hästar mer på moderns eller faderns mankhöjd? Han har säkert redan vuxit om pappan...

Är din häst tre år nu så lär den inte växa så mycket mer på höjden, ett par cm kanske. Lite till ifall den är sent utvecklad.
Travarna brukar oftast ha vuxit det mesta färdigt på höjden det år de är tre för att sedan bredda på sig ytterligare. De upplevs ju i regel större när de musklat sig så du får hoppas på det istället kanske...
Jag vet inte hur hög Ideal Sund var men jag har haft en helbror till honom, han var 170 cm så storlek finns nog även på pappas sida.
 
Sv: Kommer han växa mer?

Håller med Oki.

Min fyraåring har växt 4,5 cm sedan januari det år han var tre men det mesta växte han förr året. Din blir väl snart fyra så då borde han ha vuxit nästan klart.
 
Sv: Kommer han växa mer?

Håller med Oki.

Min fyraåring har växt 4,5 cm sedan januari det år han var tre men det mesta växte han förr året. Din blir väl snart fyra så då borde han ha vuxit nästan klart.
 
Sv: Kommer han växa mer?

Jag hoppas att min ettåring (blivande tvååring) har växt klart. Men det är ju bara önsketänkande. Han är stort som ett hus. 162 över manken och 166 över korset. :eek: :eek: :crazy:
 
Sv: Kommer han växa mer?

Gah, vilken stam?

Min ettåring är lika stor som tvååringen, ca 154-155 cm... :idea:
 
Sv: Kommer han växa mer?

Ja, Diamond Way är ju rätt lagom själv. Men mamman till den här är som ett hus och jag har två ungar till henne och hennes fölunge verkar bli lika stor som sin bror. Hon är redan nu modell gigantisk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 990
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 406
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp