Kommer ihåg smärtan

EAN

Trådstartare
Hej!

Har en 10 årig islandshäst som en gång tidigare fått ont av sadeljorden.
Han har blivit kollad av veterinären, sadelprovning osv. Så det är inget fel på häst, sadel eller sadeljord nu. Problemet nu är att han fortfarande TROR att han kommer få ont. Det sitter alltså i huvudet. Det fungerar att ställa sig på ett annat ställe och sadla, att han får slicka på saltsten osv. Att distrahera honom alltså. Men skulle vilja komma tillbaka till där vi var från början. Ös på med tips vilka små steg jag kan ta för att han ska släppa dom tankarna han har om att det ska göra ont igen. Tack!
 
Fortsätt sadla honom där och på det sätt som funkar. Och som alltid med hästar som tycker att sadling och spännande av sadelgjord är jobbigt: lugnt, först löst, sen leda hästen lite, sen ett hål till osv.
 
Glömde nämna i inlägget att han vid vissa tillfällen blivit väldigt stirrig och kastat sig bakåt och försökt komma loss, resultat att han ogillar situationen ännu mer. Jag tänker, hur små steg måste man ta? Klickerträning låter ju som en bra idé!
 
Lite sadeltvång kanske? Promenera ett varv mellan varje håls åtdragning av sadelgjorden. Byt sadelgjord till en av de där bästa mot sadltvång, dyra! De dyraste.
 
  • Gilla
Reactions: EAN
Glömde nämna i inlägget att han vid vissa tillfällen blivit väldigt stirrig och kastat sig bakåt och försökt komma loss, resultat att han ogillar situationen ännu mer. Jag tänker, hur små steg måste man ta? Klickerträning låter ju som en bra idé!
Jag hade nog utgått från sadeltvång och sadlar efter konstens alla regler.
Dra ett hål i taget, gå/longera däremellan. Sadla inte det sista du gör innan du går ut, longera innan uppsittning, BRA sadelgjord som tipsades om. Osv
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 909
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp