Kommer jag att få missfall =(

Hortensia

Trådstartare
Hej!

Jag är 36 år och är i min första graviditet. Jag har alltid varit inne på att jag inte ska ha barn men jag och sambon har diskuterat fram o tillbaka o kommit fram till att Jo vi vill ha barn =)
Jag har sjukhusskräck ( och min sambo men jag är nog värst), jag har ingen smärtgräns... ( vi snackar om att ta en citodon när jag bränt tungan) och såklart då förlossningsskräck MEN jag SKA ta mig igenom en graviditet....

Nu till min oro.... Jag kissade på stickan på julafton och den visade gravid v 2-3 =) jag fick ömma bröst, illamående och "mensvärk" därför kollade jag.
Nu en vecka senare fick jag för två dagar sedan bruna flytningar, inte alls mycket, bara lite och idag fick jag en mensblödning, rött blod, inte så jättemycket men dock lite klumpar ( ursäkta utförandet av berättelsen men vill få med så mycket som möjligt:o) , har jag fått missfall eller håller på pga "mensen"??? orolig!!!:cry:
Jag har fortfarande menssmärtor men inget illamående eller ömma bröst sen en vecka tillbaka.
Ska jag ta kontakt med någon eller låta det vara? Tänkte nyårsafton och röda dagar nu ju? Vet absolut inget om graviditet utan får läsa till mig allt...Hade liksom lagt allt sånt på hyllan;)
 
Det är omöjligt att säga. Vissa blöder under en graviditet utan att det betyder något. Andra får missfall.

Så här tidigt finns det ingenting vården kan göra för att förhindra ett eventuellt missfall. Har du jätteont ska du förstås ta kontakt med vården. Annars skulle jag (obs, ej sjukvårdsutbildad) säga att du kan vänta några dagar. Därefter är det väl vettigt att du kontaktar MVC oavsett.
 
Tack för ditt svar :bow:

Nej jag har absolut inte ont, bara lite mojnande "mensvärk" längst ner i magen.

Har det någon betydelse att bada i bubbelpool när man är gravid för det gjorde jag igår?
 
1177 har svarat på frågan såhär:

Fråga
Är det lämpligt att bada i bubbelpool när man gravid?

Svar
När det gäller att bada i bubbelpool under graviditet finns det inga vetenskapliga bevis för att det skulle vara direkt farligt, men man brukar ändå avråda från det. Bland annat på grund av att det kan finnas en hel del bakterier och annat i det varma vattnet. Som gravid är man mer känslig för både svamp och urinvägsinfektioner.

När det gäller att simma i en bassäng eller att bada hemma i sin egen jacuzzi är det en helt annan sak. Det är okej så länge man har en normal graviditet och inte vattnet har gått. Känner man sig ändå osäker kan man ta upp frågan med sin barnmorska.

Sofia Alsing, Samordnande Barnmorska

I början på min graviditet gick jag hela tiden omkring och trodde att jag skulle få mens (det höll på fram till vecka 13-14 tror jag ...). Det är mycket som håller på och växer därinne! Min barnmorska förklarade det som att livmodern får "växtvärk". Så även om det kan vara missfall så behöver det inte vara det.
 
Precis som övriga svarat så är det svårt att säga om det är missfall eller inte. Jag har haft jättemycket blödningar denna graviditeten men går in i v31 imorgon. Förra vintern fick jag störtblödningar vilket visade sig vara ett ma (missed abortion). När jag väntade dottern så hade jag som mens två månader på raken -när jag förväntade mig mens och inga andra symtom, men var gravid. Undvik att äta ipren eller liknande utan håll dig till paracetamol alt citodon om du behöver.

Att du badade i bubbelpool spelar inte in om det är ett missfall du har på g så det behöver du inte oroa dig för. Jag hoppas att det bara är kroppen som har svårt att förstå att den är gravid (vilket inte är ovanligt) och därför blöder lite nu i början.

Kramkram
 
Hej!

Jag är 36 år och är i min första graviditet. Jag har alltid varit inne på att jag inte ska ha barn men jag och sambon har diskuterat fram o tillbaka o kommit fram till att Jo vi vill ha barn =)
Jag har sjukhusskräck ( och min sambo men jag är nog värst), jag har ingen smärtgräns... ( vi snackar om att ta en citodon när jag bränt tungan) och såklart då förlossningsskräck MEN jag SKA ta mig igenom en graviditet....

Nu till min oro.... Jag kissade på stickan på julafton och den visade gravid v 2-3 =) jag fick ömma bröst, illamående och "mensvärk" därför kollade jag.
Nu en vecka senare fick jag för två dagar sedan bruna flytningar, inte alls mycket, bara lite och idag fick jag en mensblödning, rött blod, inte så jättemycket men dock lite klumpar ( ursäkta utförandet av berättelsen men vill få med så mycket som möjligt:o) , har jag fått missfall eller håller på pga "mensen"??? orolig!!!:cry:
Jag har fortfarande menssmärtor men inget illamående eller ömma bröst sen en vecka tillbaka.
Ska jag ta kontakt med någon eller låta det vara? Tänkte nyårsafton och röda dagar nu ju? Vet absolut inget om graviditet utan får läsa till mig allt...Hade liksom lagt allt sånt på hyllan;)
Precis som dom andra har skrivit så behöver du inte åka in akut om du inte blöder väldigt mycket eller har mycket ont.

Vad du kan göra är att avvakta några dagar och ta ett gravtest igen. Står det då icke gravid eller gravid 1-2 så är det ett missfall med största sannolikhet.

När alla helgdagar är över dvs nästa vecka eller så kan du ta kontakt med gyn. Ett tidigt ultraljud kan vara bra om man är osäker.
 
Men vad jobbigt! Alldeles oavsett utgång så är väntan och oron så jobbig. Jag vet tyvärr alldeles för väl hur det känns..

Jag har haft två missfall (vecka 6 och precis vid bim så väldigt tidiga båda två). De var ungefär precis som du beskriver. Ingen smärta, blod ungefär som vid mens och lite klumpar. Det hela var över på 5-6 dagar båda gångerna och jag testade negativt på gravtest en vecka efter. Jag behövde aldrig söka hjälp. (Ringer du gynakuten kommer de ändå med 99 % sannolikhet säga att det är bara att avvakta och det är inget de kan göra).

Men under dessa två missfall så hann Jag nog googla set mesta som går att googla om missfall och blödningar i tidig graviditet. Många är berättelserna om de som haft betydligt värre blödningar än mig och det du beskriver, och där det ändå gått bra. Precis som de andra skriver så är det tyvärr inte så mycket mer att göra än att vänta och se.

Efter mina missfall fick jag ägglossning direkt enligt "almanackan" två veckor efter "mens". Efter andra missfallet blev jag dessutom gravid direkt och är nu i vecka 23. Så kroppen kan repa sig mycket snabbt efter missfall även om det kanske är vanligare att det tar lite längre tid.

Jag ska hålla tummarna för att det inte är missfall och slutar på allra bästa sätt för dig!
 
Tack snälla för era svar :love:

Om jag tar kontakt med en barnmorska vad gör dom för att kolla om det är missfall eller bara en bödning?
 
Tack snälla för era svar :love:

Om jag tar kontakt med en barnmorska vad gör dom för att kolla om det är missfall eller bara en bödning?

Det man gör för att säkerställa missfall eller fortsatt graviditet är vaginalt ultraljud.

Men med största sannolikhet kommer du bara bli ombedd att avvakta om du ringer gynakuten nu.

Det är nog individuellt hur man helst vill göra, komma på kontroll så fort som möjligt eller avvakta. För mig gick det ju såpass bra (själva missfallen alltså) och snabbt tills jag testade negativt igen att varken jag eller gym såg någon anledning att jag kom på undersökning.

Men fortsätter man blöda länge och/eller har ont och/eller fortsätter testa positivt är det nog bra att göra ett ultraljud. Dels för att kontrollera om graviditeten fortgår. Och om det var missfall att säkerställa att allting har kommit ut som det ska.

Så oavsett bör du ringa och prata med Gun. Men om du inte har ont eller störtblöder (igenom bindor på direkten) kan du avvakta till efter helgen :)
 
Tack snälla för era svar :love:

Om jag tar kontakt med en barnmorska vad gör dom för att kolla om det är missfall eller bara en bödning?

I min erfarenhet så gör de inte så mycket alls, allt är normalt och man ska avvakta :grin:

Men träffar du på en trevlig blir det VUL.
 
I min erfarenhet så gör de inte så mycket alls, allt är normalt och man ska avvakta :grin:

Men träffar du på en trevlig blir det VUL.
Exakt. Det är standardsvaret. Tyvärr.

Ibland måste man vara extremt envis för att bli undersökt.

@Hortensia om du är minsta osäker på att du mår bra så skall du åka in.

Vi är några stycken som har varit på väg att råka riktigt illa ut bara för att man har fått höra "Det är normalt" utan att man gjort en undersökning.

Jag försöker inte skrämma upp dig och med största sannolikhet är allt okej (vare sig det är ett missfall eller inte) men börjar det kännas det minsta konstigt så är det bättre att du åker in.
 
Hej igen!

Natten var utan blödningar men idag så kom det igen, inte massor, ungf som en vanlig mensblödning men det jag reagerade på var att det kom ut en klump ungf 3 cm lång som var helt hård, kan det ha varit missfallet??? Mina blödningar har minskat avsevärt sen den klumpen.....
Känns faktiskt som om det är ett missafall jag har haft men jag ska ringa till Gun :p eller kanske Gyn nästa vecka för att höra hur jag ska göra.
Funkar det att kolla med ett gravtest, visas det direkt nu om jag är ej gravid i så fall?

Tack så hemskt mycket för era svar, det betydde mycket för mig :)
 
Ja det låter (utan att kunna säga säkert såklart) mycket väl som att det kan ha varit missfallet. Jag hade exakt samma när jag fick missfall i vecka 6.

Hur snabbt du testar negativt beror på hur snabbt hormonerna går ur kroppen, vilket kan vara väldigt olika från person till person. Du kan testa nu och är det negativt så var det missfall. Men även om det fortfarande positivt kan det ju fortfarande vara missfall men att hormonerna inte har försvunnit än. Om det är betydliget svagare än innan är det ju också ett tecken på missfall.
 
Jag fick MF någon månad innan min nya graviditet konstaterades. Jag hade en känsla ett par dagar innan blödningarna startade att det var tokigt och testade, av någon anledning, och såg att testerna blev svagare och svagare redan då. Då testade jag negativt redan samma dag som blödningarna slutade men som skrivits ovan testar vissa positivt länge. Tror att jag läste att man bör testa negativt 2 veckor efter blödningarna. Annars bör det kollas.
 
Hej igen!

Natten var utan blödningar men idag så kom det igen, inte massor, ungf som en vanlig mensblödning men det jag reagerade på var att det kom ut en klump ungf 3 cm lång som var helt hård, kan det ha varit missfallet??? Mina blödningar har minskat avsevärt sen den klumpen.....
Känns faktiskt som om det är ett missafall jag har haft men jag ska ringa till Gun :p eller kanske Gyn nästa vecka för att höra hur jag ska göra.
Funkar det att kolla med ett gravtest, visas det direkt nu om jag är ej gravid i så fall?

Tack så hemskt mycket för era svar, det betydde mycket för mig :)
En barnmorska gör ingenting för att kontrollera missfall tyvärr. Det enda du kan göra är att avvakta några dar och sen ta ett nytt test. Man brukar inte blöda stora mängder när man väntar barn, men det finns ju undantag. Så ta ett nytt test och se vad det säger.

Missfall är inte roligt, men man ska vara tacksam för att kroppen stöter bort foster som inte är friska, så att man slipper gå en hel graviditet och förlora ett sjukt barn sen istället. Lycka till!
 
Ringde en Barnmorska nu, hon var inte speciellt pratglad men hon sa att förmodligen var det missfall men behövde inte vara, sklle ta ett gavtes igen om två veckor o se. Var det fortfarande positivt så skulle jag höra av mig igen så dom fick göra ett ultraljud, precis som ni har sagt :).
Jag håller tummarna men det känns annorlunda i kroppen så jag misstänker fortfarande missfall tyvärr:cry:.

Vänta två långa veckor......
 
Ja det där att bara vänta är ju olidligt!

Men du behöver ju inte vänta två veckor innan du testar igen. Testa när du slutat blöda så får du ju en indikation och slipper gå med oro i onödan om det ändå är missfall.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 228
Senast: Sedna
·
Gravid - 1år Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av den här tråden. Stöd? Igenkänning? Jag har ett friskt barn och har under två år försökt få...
2
Svar
26
· Visningar
5 464
Senast: Milene
·
Gravid - 1år Jag har äntligen blivit gravid igen efter mitt MA och skrapning i november. Vilket jag är helt överlycklig för! Igår köpte jag mig ett...
Svar
7
· Visningar
1 626
Senast: Whirlie
·
Gravid - 1år För en vecka sedan fick jag ett tidigt missfall och det här har varit en fruktansvärd vecka. (Självklart är det som bonus kaos på jobbet...
Svar
19
· Visningar
2 231
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp