Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Pancakes

Trådstartare
Klämde mitt finger i en bildörr i måndags kväll, fingret var svullet två-tre dagar och sen har jag bara varit lite blå vid nagelbandet. Trodde jag. Idag tog jag bort nagellacket och fick se det här:

image_zpsa52d5cec.jpg


Kommer jag tappa nageln? :nailbiting: Jag vill inte :arghh: Kan man göra något för att minska risken?

Ja, jag är vuxen men ack så barnslig.... :meh:
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Ser ut som en blödning under nageln. Naglar växer ju en bit inifrån. Även om den där delen skulle lossna så tror jag inte du behöver oroa dig för att det inte ska komma upp en ny.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Jag tror den kommer att lossna. Min stortånagel såg likadan ut efter att ha blivit stämplad av en häst som tyckte min fot var behaglig att stå på. Det tog ett tag innan den lossnade, under den fanns en ny, lite skrövlig variant som sen växte ut till en helt vanlig nagel :)
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Jag lyckades stoppa in mitt finger i en fläkt till ett datorskåp ("Oj, den här fläkten låter mer än vanligt. Den känns normalvarm på utsidan, hur känns den på insidan... AJFAN!" :p) för ett par veckor sedan. På mig var halva nageln lika blå som din, men det var den yttre biten sas. Jag tömde den på blod mha av en nål, vet inte om det minskar risken för att den lossnar men det slutade göra lika ont då iallafall. Jag kunde gå in uder nageln, men du kanske måste gå igenom den isf, det beror ju på om du fixar det. Min har än så länge inte lossnat, men det syns att den inte sitter fast precis där det var blått förut.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

+ 1 på den. Nu vet jag inte om "punkteringen" ska göras direkt när man gör sig illa (annars kanske det har koagulerat nu?). Min man gjorde det en gång, han eldade på en nål och "punkterade" sedan nageln - ut kom lite blod.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Jag gjorde det typ 5-6 h efter att jag gjort illa mig.

Kom på att jag skrev att min nagel inte lossnat än så länge utan att specificera hur länge sedan jag gjorde illa mig, men det var två veckor sedan lite drygt. :)
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Min stortå blev mos i våras och den såg ut ungefär sådär fast det var blod under i stort sett hela nageln och den satt kvar! Så tror att du kan vara lugn, det tog dock typ två månader innan den slutade göra ont vid minsta lilla stöt, nu har halva vuxit ut så snart syns det inte mer :)

Btw, jag hade plåster hela tiden i flera veckor. Annars hade jag nog inte lyckats ha kvar min nagel ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Ja risken är stor att du kommer tappa nageln. Du behöver inte tortera dig med att punktera nageln för det kommer inte att hjälpa dig. Bara göra ont.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Hm, återstår att se då. Jag är alldeles för barnslig för såna här saker :( Hur lång tid tar det för en nagel att växa ut igen?
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Klämde mig på ungefär samma sätt i somras....

Gjorde ingenting och den nya nageln växte ut under den gamla, förra veckan lossade det sista uppe vid fingertoppen. Utan nagel var jag aldrig;)
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Hm, återstår att se då. Jag är alldeles för barnslig för såna här saker :( Hur lång tid tar det för en nagel att växa ut igen?

Alltså det är inte så att den "PLOPP" faller av. Det tar flera veckor (gjorde så för mig iaf) och den nya nageln växer där under hela tiden medan det blå växer utåt. Det gör inte alls ont, utan den gamla lossnar då den nya tar över. Inget att oroa sig för.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Handlade om månader för min del.... Men som du skriver, ont gjorde det inte:)
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Hm, återstår att se då. Jag är alldeles för barnslig för såna här saker :( Hur lång tid tar det för en nagel att växa ut igen?

Lika lång tid som en sugga är dräktig ;)

Tre månader, tre veckor och 3 dagar tar det innan den släppt. det stämmer förvånansvärt bra.

Jag klämde min långfingernagel nere vid nagelbandet den 12 juli i år. I månadskiftet som var klippte jag bort det sista av det klämda och då vad den "nya" nageln utvuxen ungefär 5 mm från nagelbandet.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Min satt kvar helt till i månadsskiftet som var, men då klippte jag bort allt löst.

Jag har gelenaglar och har förnyat dessa var 4:e vecka hela tiden utan problem.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Ok, nu tycker jag det ser ännu värre ut...

 
Senast ändrad:
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Jag har haft blånagel både på tår och fingrar, har aldrig tappat naglarna :)
Däremot har det lett till att dessa naglar i sitt fortsatta växande har någon typ av "spår/märke" som bestående men.
 
Sv: Kommer jag tappa min nagel?! (med bild)

Du kommer kanske att tappa den, men det är faktiskt inte så farligt. :) Jag har tappat ett flertal tånaglar och det känns ingenting.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp