Kommer katten bli semi lång hårig eller kort hårig ?

Vilmasellbrand

Trådstartare
Pappan är 100% ragdoll och långhårig
Mamman 50% ragdoll och 50 %bondkatt och är korthårig .
Blir ungen semi lång eller kort i pälsen?
 

Bifogade filer

  • 8965F383-618B-46F1-A514-AD1275D21482.jpeg
    8965F383-618B-46F1-A514-AD1275D21482.jpeg
    154,5 KB · Visningar: 53
Jag TROR att det är så att en katt behöver få långhårsanlaget från båda föräldrarna för att bli långhårig. Att långhårsanlaget är recessivt. Att pappan ger ungen ett långhårsanlag är ju klart. Men mamman är korthårig och har då ett korthårsanlag. Om hon gett korthårsanlag till ungen så blir den i så fall korthårig. Den ser inte så fluffig ut men jag är inte expert på hur långhårskattungar ser ut i den åldern.
 
Jag TROR att det är så att en katt behöver få långhårsanlaget från båda föräldrarna för att bli långhårig. Att långhårsanlaget är recessivt. Att pappan ger ungen ett långhårsanlag är ju klart. Men mamman är korthårig och har då ett korthårsanlag. Om hon gett korthårsanlag till ungen så blir den i så fall korthårig. Den ser inte så fluffig ut men jag är inte expert på hur långhårskattungar ser ut i den åldern.

Så är det.
 
Två exotic kan få perserungar, men då beror det på att bägge föräldrarna har Perser längre bak och anlag genom dem?

Exakt. Det är så brittiskt långhår kom till, man använde endel perser på 80-90-talet i britten. Man kan DNA-testa för långhår, vilket görs frekvent på britter. Framförallt sen långhåren blev godkända, då blev ju korthåriga långhårsbärare väldigt viktiga för avelsbasen
 
Exakt. Det är så brittiskt långhår kom till, man använde endel perser på 80-90-talet i britten. Man kan DNA-testa för långhår, vilket görs frekvent på britter. Framförallt sen långhåren blev godkända, då blev ju korthåriga långhårsbärare väldigt viktiga för avelsbasen

Då är jag med 😊
Tack för svar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nån som har huskatt Ragchilla 😻(Ragdoll/Chinchilla perser) katt och kan berätta lite om deras lynne, arbete med pälsen osv? Och om den...
Svar
14
· Visningar
2 403
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
946
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp