Bukefalos 28 år!

kommer ni ihåg kattungen?

I

Icebabe_1

några av er här kommer karnsje ihåg jag lade ut en tråd på min nya kattunge som blev ett problem,( hon skulle ersätta kompis åt min vuksna efter Nemouse sin död)
VELL,problemet finns fortfarande,hon är nu 16-17 veckor gammel,vi har haft henne sedan hon var 9 veckor.
men hon TUTTAR ennu på min hanes tuttar.och han bjuder henne till och med på det,men hans tuttar ser ut till att ramla av snart,så illa derav är dom.
Missy går ennu å skriker halsen av sig også,och jag har provat ALLT att få tyst på henne.dette enda som lugnar henne är mat,och inte vilken mat som helst,hon skall ha grönskaker så som kokta brysselkål och blomkål och ärtor.
DÅ är hon tyst,men så fort det är slut sätter hon igång igjen.jag har ringt veterinären,hon sa att det kom till å sluta själv efter ett tag.Hon är avmaskat.

NÅN som kan hjälpa mig?min mann och jag börjar tröttna så bra på dette och Blacky verkar tycka dette börjar bli jobbigt.ALLA råd mottages med så breda öppna armar. :bow:
 
antagligen är det så att hon blev tagen för tidigt från sin mamma och syskon.
det är inte helt mogna förens de är 12-14 veckor (ibland ännu äldre).
då har mamman avvant dem från att tutta. de klarar bättre olika nekanden eftersom mamman säger nej och stöter bort dem. det ju en process för dem när mamman stöter ifrån sej sina ungar och det är viktigt för dem. de behöver social träning och annat som de går igenom innan de blir 12v.
 
Undrar om jag inte hörde någonstans att man kan försöka vara substitut ett tag, dvs nappa ungen regelbundet ett par gånger om dagen så att den får sitt behov tillfredställt och sedan vänja den av med det precis som en mamma skulle gjort...? Inte helt säker, nån som hört nåt liknande?
 
vadå nappa ungen? :confused:
henger inte riktig med här.
kan du förklara det lite närmare?
 
jo jag har hört det også
att dom skall vara så gamla innan man tar dom,
men Missy var sista ungen kvar då vi kom dit och jag tog hem henne,då visste jag heller inte om ålder kravet tyvärr.
 
När ungar av nån anledning inte längre har sin mamma kvar, om hon dött eller ungarna blivit dumpade, finns det människor som satsar otroligt med tid och engagemang på att nappa upp ungarna, dvs mata dem med nappflaska. Jag har jobbat ideellt på ett katthem i Stockholm under en längre tid och fått se små små pyren som vid ca 4-5 veckors ålder dumpats i en sopkorg tas om hand och vuxit upp till friska och krya katter.

Det var bara en idé jag fick att om inte kattmamman haft möjlighet av själv avvänja ungen på ordentligt vis kanske du kan göra det själv? Din katt är ju så stor att hon äter ordentlig mat själv och hon behöver ju egentligen inte nappas för att klara sig, men nappar man henne kanske två-tre gånger om dagen och låter henne få utlopp för sitt behov av att "tutta" och sedan successivt drar ner på nappningen när man märker att intresset minskar kanske hon avvänjs och slutar "tutta" på din hane och allt annat hon kommer åt.


Om du vill testa så finns det små nappflaskor för sådan här ändamål att köpa hos veterinärer, de är inte alltför dyra. Det finns mjölkersättning (som tyvärr är väldigt kostsam) men det funkar lika bra med majsvälling som man då blandar rätt tunt så det flyter bra genom nappen.


Kolla gärna in på www.katthemmet.nu om du vill läsa mer om ideellt arbete med katter. :)
 
Vill bara hoppa in och säga att jag köpte en katt från Stockholms Katthem i september/oktober. Han heter Chleo och finns med på solkatter! Vet inte om du kommer ihåg han kanske? Han hade två syskon och hans mamma hittades på en soptipp.
Hoppas jag inte störde tråden alltför mycket! :o :D
 
har kommit underfund med skrikingen på missy,
jag hadde ju avmaskat henne,men gick till apoteket å rådhörde mig igjen,"men har du avmaskat mot spolmask?" frågar hon,jag visste inte,jag hadde avmskat henne med det dom hadde sagt tidligare,men köpte en sådan och avmaska henne på nytt.....oj,dagen efter i lådan såg jag den lnga vita masken.IDAG skriker hon inte lika illa lenger,och har lugnat ner sig med maten rätt bra.

när det gälder tuttingen,skall jag forsöke ditt tips med att nappa henne,skall köpe en nappflaska imorgon.
 
Skönt att höra om avmaskningen! :)

Hör av dig sen och berätta hur det funkar med nappningen, om det ger nåt resultat. Jag är minst lika nyfiken som du! Lycka till. :banana:
 
hon tog inte nappflaskan,
forsökte igår med ett mjölk prov från mitt gamla jobb och en flaska,men nej,hon vill inte,
hon vill ha blackys tutte.
jag ger upp,hon kan ju inte tutta hela livet heller???
nån gång måste hon vell sluta och blacky frånstöta henne. :confused:
 
Det kan vara klurigt att lära en unge ta flaskan, ge inte upp på första försöket! :bump:

Även smågrisar på bara ett par veckor som inte gör annat än tuttar, sover och skiter (ursäkta språket) behöver lite tid på sig att lära sig. :smirk:
 
sant nog,jag har nu hittils forsökt 3 gånger att få henne till å ta flaskan,men hon blir as tokig på mig och biter mig
så springer hon till blacky och blenger på mig....
till och med blacky ser surt på mig då.
katter är smartare än vad man tror har jag fått intryck av...och dom två verkar ha gaddat ihop sig mot mig
 
Lat henne snutta pa Blacky, han verkar ju itne lida speciellt mycket av det hela - eller? Han kommer inom sinom tid att saga ifran. Lat de skota det sjalva.

Det jag egentligen ville saga var att du nog bor skaffa dej en ny veterinar, da denne inte insag att det var nagonting fel med kattungen, utan helt enkelt gav svaret att hon kommer nog att sluta skrika tillslut!!

Vilken tur att de pa apoteket fattade. Tank vad ont och vilket obehag det maste varit for kattungen. Speciellt nar hon skrikigt SA mycket. Varm mat kandes sakert jattebra i magen!!
Vad bra att masken ar dod nu. Avmaska om ett par veckor igen, ifall masken lagt agg.
Lycka till!!
 
det är sant med veterinären..dom på apoteket fatta vell mera,och hon skall avmaskas igjen om en vecka nu för att ta död på eventuellt resten.hon har nestan helt å hållet slutat skrika.men fortfarande matvrak :Ddet gör inget,hon väkser ju.
när det gälder blacky sina tuttar så tar dom stryk av det,
dom är nu torra,hårda och skorpiga.men blacky bryr sig visst inte om det.och låter henne hålla på.

jag får henne inte att ta flaskan iallf,så hon får vell fortsätta,jag litar på att blacky avvänjer henne snart.
han är en klok katt.
 

Liknande trådar

I
Övr. Katt om några här kommer ihåg en tid tilbax,skrev jag om min nya kattunge som skulle ersätta Nemouse för blacky, jag tyckte inte om henne i...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: Sassy
·
I
Övr. Katt som några vet skaffade jag hem en kattunge hona åt min vuksna katt efter Nemouse död. Nu är det så att under dom her två veckorna går...
Svar
9
· Visningar
4 531
Senast: Icebabe_1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp