Kommer ni ihåg konstanskimmel diskutionen om mina småttingar ifjor ?

gylle

Trådstartare
Här kommer en uppföljning. Enligt en mkt insatt i färger som jag började diskutera med och sedan sände över bilder till råder det ingen tvekan om att de är konstantskimlar dock har troligen båda två även vanligt skimmelanlag som kommer att gömma detta så småningom tyvärr.

Den ljusa råder ju ingen tvekan att hon kommer skimla ur helt även om hon knepigt nog ännu inte har ett enda vitt strå varken i man eller svans dock gott om dom i ansiktet.

Den mörka har tyvärr även hon fått några enstaka vita strån i ansiktet nu och även ett fåtal i man och svans så tyvärr kommer nog även hon att skimla ur.

Dock som hon jag pratade med sa, de är ju inte homozygota skimlar någon av dem iom färgad mamma vilket innebär att de i sin tur kan nedärva ungar som blir och förblir konstantskimlar.

Det som jag mest funderar på är vem bakom i stammen som gömmer på detta det måste ju vara någon av skimmlarna som gömmer på det under vanligt skimmelanlag precis som deras far, men det är ju inte precis "oanvända" skimlar han har bakom sig och det borde ju iom det fötts någon annan som inte även fått det vanliga skimmelanlaget ovanpå och därmed avslöjat detta.

Här är för övrigt de nyare av bilderna jag sände över till henne. (hon fick även de bilder som vi hade uppe i tråden ifjor)

Jola i vintras (helt mörkbrun/svart med fåtal stickelhår på kroppen)
DSC_02482.jpg


Och så hände något drastiskt i våras och jag tänkte bara hjälp skall hon skimla ur så pang bom. Så alltså Jola i våras
DSC_01931.jpg


Capita i vintras (mörk stålgrå med en hel del vita stickelhår)
DSC_01421.jpg


Capita i våras
DSC_02121.jpg


Och så senaste bilderna så här ser de ut nu i sommarpäls, Jola är åter mörkbrun/svart med lite vita hår och Capita är mörkgrå igen dock ljusare än i vintras
DSC_01661.jpg


Så vad tror ni det lutar nog allt åt att vi var inne på rätt spår ifjor eller vad säger ni ?
 
Sv: Kommer ni ihåg konstanskimmel diskutionen om mina småttingar ifjor ?

De ser ju definitivt ut som konstantsimlar på vårbilderna, och det faktum att de nu är mörka igen lär väl vara bevis för detta. Tråkigt att de verkar skimla ur, för konstantskimmelanlaget är ju häftigt och ovanligt på halvblod.
Fina är de!
 
Sv: Kommer ni ihåg konstanskimmel diskutionen om mina småttingar ifjor ?

Ja tamejtusan ! Det ser verkligen ut som om de är två konstantskimlar under skimmelanlaget ! Vore jag dig (eftersom jag är lite färg-nördig) så skulle jag skicka prov för test hos SLU om de nu kan kolla det !

Och verkligen - VEM av alla skimlarna på pappsens sida har anlaget, för om ungarna har anlaget så har ju även pappa det ! (eftersom ingen av stona har det, right?)
 
Sv: Kommer ni ihåg konstanskimmel diskutionen om mina småttingar ifjor ?

Ja tamejtusan ! Det ser verkligen ut som om de är två konstantskimlar under skimmelanlaget ! Vore jag dig (eftersom jag är lite färg-nördig) så skulle jag skicka prov för test hos SLU om de nu kan kolla det !

Och verkligen - VEM av alla skimlarna på pappsens sida har anlaget, för om ungarna har anlaget så har ju även pappa det ! (eftersom ingen av stona har det, right?)

Jag tror jag fick napp direkt på vem som gömmer anlaget, tänkte att jag går in och kikar på bilder på avkommer till de som kan vara skyldiga Casir och Carano. Tänkte kolla efter om där var fler som precis som Joy gjort skimlat i "fel" ordning = kroppen först och huvudet sist.
Och vad hittar jag jo en 3 åring efter Casir som ser misstänkt ut som ungarna. Även den ser dock ut att skimla ur då den även har vitt i ansiktet. Hittade även en fölbild på ett annat ställe på en avk som på den bilden i alla fall ser ut att ha skimlat kroppen men inte huvudet.
3 åringen
20251stor1.jpg

20251stor2.jpg

20251stor3.jpg


Fölet
maserati.jpg
 
Sv: Kommer ni ihåg konstanskimmel diskutionen om mina småttingar ifjor ?

Mitt stos åring har också väldigt mörkt huvud och grå kropp.

Han var ljusare i ansiktet och även på kroppen innan fällning av vinterpäls. jag skall ta en ny bild och visa. Däremot tror jag inte att han har konstanskimmelanlag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 238
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 866
Senast: a1agnlju
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 771
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 797
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp