Kommer vi att lösa klimatkrisen?

Kommer vi att lösa klimatkrisen?

  • Ja, absolut!

    Röster: 1 1,4%
  • Till viss del, och det är tillräckligt.

    Röster: 4 5,8%
  • Till viss del, men inte tillräckligt.

    Röster: 31 44,9%
  • Inte alls, det är kört!

    Röster: 33 47,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    69

Nahar

Trådstartare
Det är mycket snack om klimatkrisen och vad som skall göras för att stoppa den, men tror ni innerst inne att det kommer att gå vägen?
 
Beror på hur man ser det... planeten och många av dess innevånare kommer att klara sig. Homo sapiens? Not so much.

Dvs jag tror mycket på planetens förmåga att läka/anpassa sig och rätt lite på människans vilja och förmåga att anpassa sig (om vi inte blir tvingande efter en stor och plötslig katastrof a la meteoritnedslag).
 
Nja, kanse, beror på.

Om det kommer en större kris än corona som gör att vi måste dra ner på olika saker för att samhället har kollapsat totalt. Tror helt enkelt vi (vi som i alla vi på planen) är för bekväma och vill inte avstå för att göra något som gör skillnad.

Inte hoppfull här.
 
Nja, kanse, beror på.

Om det kommer en större kris än corona som gör att vi måste dra ner på olika saker för att samhället har kollapsat totalt. Tror helt enkelt vi (vi som i alla vi på planen) är för bekväma och vill inte avstå för att göra något som gör skillnad.

Inte hoppfull här.
Vi tvåbenta menar jag nu, planen fans innan oss och kommer finnas kvar efter vi lämnat, om vi nu inte spränger den i bitar.
 
Beror på hur man ser det... planeten och många av dess innevånare kommer att klara sig. Homo sapiens? Not so much.

Dvs jag tror mycket på planetens förmåga att läka/anpassa sig och rätt lite på människans vilja och förmåga att anpassa sig (om vi inte blir tvingande efter en stor och plötslig katastrof a la meteoritnedslag).
Jag tänkte mig frågan utifrån klimatkrisen=klimatförändringar på grund av mänsklig aktivitet. Såklart går inte planeten under men effekterna på ekosystemen är ju redan nu tydliga.
 
Nej, homo sapiens eller någon variant kommer överleva, men världen som den ser ut idag, nope. Ironiskt nog är det antagligen de rikare länderna med högre levnadsstandard som kommer drabbas hårdast först eftersom vi är importberoende av basvaror och annat som krävs för att samhället ska fungera och vi faller längre från nuvarande nivå.
 
Jag tänkte mig frågan utifrån klimatkrisen=klimatförändringar på grund av mänsklig aktivitet. Såklart går inte planeten under men effekterna på ekosystemen är ju redan nu tydliga.
Planeten har klarat av stora förändringar i ekosystemet förr och bildat "nytt" ekosystem.

Den största och snabbare förändringen är nog när dinosaurierna dog ut men även i närmare tid och mindre skala är ju se hur det anpassat sig vid Tjernobyl.
 
Håller med föregående talare. Vår art kommer nog dö ut inom en relativt snar framtid. Däremot tror jag absolut på att vissa andra arter kommer att överleva och många nya kommer att uppstå. Jag tänker mig något som liknar då dinosaurierna och många andra arter dog ut. Det är ju tack vare det som de flesta däggdjuren finns idag. Liv på jorden kommer det med all sannolikhet finnas tills dess att solen börjar svälla om några miljarder år.
 
Planeten har klarat av stora förändringar i ekosystemet förr och bildat "nytt" ekosystem.

Den största och snabbare förändringen är nog när dinosaurierna dog ut men även i närmare tid och mindre skala är ju se hur det anpassat sig vid Tjernobyl.
Jag är fullt medveten om detta. Tycker inte det är att ta så lätt på att vi är inne i ett massutdöende. Ja, livet på jorden dör inte ut men det gör det varken trevligt, roligt, eller särskilt lätt för oss att anpassa oss till. Jag känner en enorm sorg för allt som redan gått förlorat och allt som kommer att försvinna under min livstid. För att inte tala om effekterna på vårt samhälle i stort.
 
Jag är fullt medveten om detta. Tycker inte det är att ta så lätt på att vi är inne i ett massutdöende. Ja, livet på jorden dör inte ut men det gör det varken trevligt, roligt, eller särskilt lätt för oss att anpassa oss till. Jag känner en enorm sorg för allt som redan gått förlorat och allt som kommer att försvinna under min livstid. För att inte tala om effekterna på vårt samhälle i stort.
Tar inte lätt på det men har nog accepterat det så som jag accepterat döden rent allmänt.
 
Eftersom klimatkrisen inte bara beror på att vi förbrukar mer energi än vad planeten kan förse oss med utan till stor del på att antalet människor är på tok för stort och vi inte visar något intresse för att vidta åtgärder för att få ner populationen snabbt utan fortsätter att föröka oss som kaniner, ja jag vet att antalet barn per kvinna sjunkit, så lär vi inte ha en chans att nå någonting som ens kan liknas vid att lösa klimatkrisen. Att vi dessutom är en extremt korkad art som tänker väldigt kortsiktigt så försämras möjligheterna ytterligare.
 
Nej. Människan är för egoistisk för att göra de åtgärder som krävs. Det kommer bli stadigt värre. Jag är glad över att jag inte ska ha några barn, skulle inte kännas bra att lämna någon efter mig. Dels bidraget till mer miljöförstöring och dels livet i den förstörelse denna generation bidragit med.
 
Tyvärr börjar jag känna allt mer att det inte lär gå vägen.
Jag tror mänskligheten kommer klara sig, men livet/världen kommer inte vara som vi är vana vid. Till det sämre.
 
Nja, kanse, beror på.

Om det kommer en större kris än corona som gör att vi måste dra ner på olika saker för att samhället har kollapsat totalt. Tror helt enkelt vi (vi som i alla vi på planen) är för bekväma och vill inte avstå för att göra något som gör skillnad.

Inte hoppfull här.
Ja krisen kommer men då är det försent. (Klimatkrisen alltså, och biodiversiteten).
 
Nej, homo sapiens eller någon variant kommer överleva, men världen som den ser ut idag, nope. Ironiskt nog är det antagligen de rikare länderna med högre levnadsstandard som kommer drabbas hårdast först eftersom vi är importberoende av basvaror och annat som krävs för att samhället ska fungera och vi faller längre från nuvarande nivå.
Nja, visst är vi importberoende men väldigt få modeller visar väl på det du förutspår? Tvärtom- fattiga områden drabbas hårdast, pga de rika länderna.
 
Planeten har klarat av stora förändringar i ekosystemet förr och bildat "nytt" ekosystem.

Den största och snabbare förändringen är nog när dinosaurierna dog ut men även i närmare tid och mindre skala är ju se hur det anpassat sig vid Tjernobyl.
Kan inte hålla mig ifrån att kommentera.
Ja, vi har haft 5 massutdöenden tidigare och är nu i det sjätte. Att arter dött ut förr verkar ofta anges som skäl för att ursäkta läget nu (säger inte att du gör det), istället för att inse hur mycket världen förändras av ett sådant. Från dinosaurier till däggdjur osv, vad säger inte det om ändrade livsmöjligheter?
 
Nej, jag tror vi passerat point of no return redan. När nu metanet smälter i norr kommer det att skena än värre, Arktis håller redan på brytas sönder, orkanerna blir fler och kraftigare samt färdas långsammare så de förstör mer, extremtorka, brinnande regnskogar och kontinenter, översvämningar, sjukdomar ...

Bara under min egen livstid har det ändrats enormt och det går snabbare och snabbare. Utrotningen av växter, djur och insekter går i en rasande takt, fortare än dinosaurierna.
 
Covid pandemin är ett bevis på varför homo sapiens inte kommer att överleva, särskilt i västvärlden. Det har gått mindre än ett år, den är påtaglig, människor dör och ändå har alltför många människor tröttnat och bryter mot regler och rekommendationer.

Klimatförändringar kommer, och de som klarar sig bäst är småjordbrukarna i tex Somalia. De lever redan utan moderna hjälpmedel och försörjer sig på vad de odlar. De dör när klimatet slår fel och det blir torka, så det är inget nytt. Om/när området de brukar blir obeboeligt kommer folkvandringar att ske, vilket det gjort sedan homo sapiens utvandrade från Afrika. De som kommer klara sig sämst och dö först är vi i västvärlden med villa, vovve, volvo.

Jag vet alla trådar här på buke om att de som bor på landsbygden klarar sig längre, men tittar vi på sista isåldern kommer Sverige att bli obeboeligt och svenskar kommer behöva folkvandra söderut först för att sedan fortsätta till andra områden. Har vi tur hamnar vi tillbaka på brons/sten/järnåldern med en betydligt minskad befolkning som också är isolerade från varandra.
 
Kan inte hålla mig ifrån att kommentera.
Ja, vi har haft 5 massutdöenden tidigare och är nu i det sjätte. Att arter dött ut förr verkar ofta anges som skäl för att ursäkta läget nu (säger inte att du gör det), istället för att inse hur mycket världen förändras av ett sådant. Från dinosaurier till däggdjur osv, vad säger inte det om ändrade livsmöjligheter?
För oss tvåbenta är ändrade livsmöjligheter det minsta bekymret då jag inte tror vi finns kvar.

Tror inte vi kan förhindra en ny massdöd men vi kan påverka så det händer tidigare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 031
Senast: Wingates
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har nog undermedvetet trott på någon sorts rättvisa - att det i stuländan går bra för "goda" människor och att de som medvetet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 484
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp