Kommer vi att lösa klimatkrisen?

Kommer vi att lösa klimatkrisen?

  • Ja, absolut!

    Röster: 1 1,4%
  • Till viss del, och det är tillräckligt.

    Röster: 4 5,8%
  • Till viss del, men inte tillräckligt.

    Röster: 31 44,9%
  • Inte alls, det är kört!

    Röster: 33 47,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    69
För oss tvåbenta är ändrade livsmöjligheter det minsta bekymret då jag inte tror vi finns kvar.

Tror inte vi kan förhindra en ny massdöd men vi kan påverka så det händer tidigare.
Ja, den vi är inne i nu är antropogen. Ändrade förutsättningar börjar ju nu/nyss: torka, stormar, eldar, grödor som inte blir pollinerade... Osv.
 
Covid pandemin är ett bevis på varför homo sapiens inte kommer att överleva, särskilt i västvärlden. Det har gått mindre än ett år, den är påtaglig, människor dör och ändå har alltför många människor tröttnat och bryter mot regler och rekommendationer.

Klimatförändringar kommer, och de som klarar sig bäst är småjordbrukarna i tex Somalia. De lever redan utan moderna hjälpmedel och försörjer sig på vad de odlar. De dör när klimatet slår fel och det blir torka, så det är inget nytt. Om/när området de brukar blir obeboeligt kommer folkvandringar att ske, vilket det gjort sedan homo sapiens utvandrade från Afrika. De som kommer klara sig sämst och dö först är vi i västvärlden med villa, vovve, volvo.

Jag vet alla trådar här på buke om att de som bor på landsbygden klarar sig längre, men tittar vi på sista isåldern kommer Sverige att bli obeboeligt och svenskar kommer behöva folkvandra söderut först för att sedan fortsätta till andra områden. Har vi tur hamnar vi tillbaka på brons/sten/järnåldern med en betydligt minskad befolkning som också är isolerade från varandra.
Till en början ja, men när västvärldens överflöd är slut så är den slut.
Nja, hänger ändå inte riktigt med på dina slutsatser faktiskt.
 
Nja, hänger ändå inte riktigt med på dina slutsatser faktiskt.

I början kommer västvärlden absolut klara sig bäst. Men ser vi långsiktigt har inte befolkningen i västvärlden den kunskap som behövs för att överleva på den basala nivå som kommer att krävas. Och de/vi kommer att klänga oss fast vid levnadsstandarden tills det är försent. Småbonden i Somalia vet redan hur man överlever på den nivån och är därför bäst rustad inför framtiden.
 
O
I början kommer västvärlden absolut klara sig bäst. Men ser vi långsiktigt har inte befolkningen i västvärlden den kunskap som behövs för att överleva på den basala nivå som kommer att krävas. Och de/vi kommer att klänga oss fast vid levnadsstandarden tills det är försent. Småbonden i Somalia vet redan hur man överlever på den nivån och är därför bäst rustad inför framtiden.
Okej, då förstår jag hur du tänker. Vi får ta hjälp av klimatflyktingarnas kunskap.
 
tittar vi på sista isåldern kommer Sverige att bli obeboeligt och svenskar kommer behöva folkvandra söderut först för att sedan fortsätta till andra områden. Har vi tur hamnar vi tillbaka på brons/sten/järnåldern med en betydligt minskad befolkning som också är isolerade från varandra.
Om jag förstår dig rätt ser du alltså ett scenario där vi på grund av klimatkrisen får en ny istid?
 
Bara under min egen livstid har det ändrats enormt och det går snabbare och snabbare. Utrotningen av växter, djur och insekter går i en rasande takt, fortare än dinosaurierna.
Jag håller med men det bör sägas att de arter som försvunnit till allra största delen gjort det av orsaker som inte är direkt relaterade till klimatförändringar.
 
Mmm, tills svenskar blir klimatflyktingar
Med +38 i Sibirien, stigande havsnivå, smältande metan, stigande temperaturer globalt och ett Arktis som håller på bryta sönder så tror jag ingen människa kommer uppleva en ny istid. Bonden i Somalia dog pga torkan, asätarna dör ut redan nu så sjukdomar och farsoter kommer explodera och de som redan nu bor i torra områden kommer drivas på flykt av torkan, krig om vatten blir vanligt när inte konstbevattningen hjälper längre, jordarna förgiftas och dör med hjälp av Bayer Monsanto så inga fler stora skördar.
 
Jag är pessimistisk när der gäller mänsklighetens långsiktiga överlevnad. Jag tror helt enkelt att bollen är så pass i rullning och att vi kollektivt inte kan/vill anpassa oss tillräckligt. Jag har hört forskare på området (i poddar, bla P3 Dystopia) jämföra det med en spisplatta som fortsätter att värma även om en stänger av spisen - att det inte är särskilt långt kvar tills dess att planeten helt enkelt värmer upp sig själv. Att vi nog hamnar där även om vi skulle stoppa precis alla våra utsläpp här och nu. Den jämförelsen fastnade lite hos mig, även om jag var pessimistisk även innan. Med reservation för att jag verkligen inte är utbildad på området och inte själv har grottat ner mig i studierna.
Jag tror att vi under min livstid kommer att anpassa oss, att vi kommer att tvingas till det om inte annat, till nya förutsättningar. Vi kommer att lösa en del, ändra på en del osv. Jag tror bara inte att det kommer att räcka på lång sikt.

Jorden, planeten kommer absolut att överleva det här - långt, långt efter att vi "lämnat".
 
Jag håller med men det bör sägas att de arter som försvunnit till allra största delen gjort det av orsaker som inte är direkt relaterade till klimatförändringar.
Ja, men det är fortfarande kopplat till människan (och klimatförändringar kommer bli en allt större faktor även i artutrotningen).

Tillägg: och förlusten av biologisk mångfald försämrar i sin tur resiliensen för att hantera klimatförändringen.
 
Senast ändrad:
Jag är pessimistisk när der gäller mänsklighetens långsiktiga överlevnad. Jag tror helt enkelt att bollen är så pass i rullning och att vi kollektivt inte kan/vill anpassa oss tillräckligt. Jag har hört forskare på området (i poddar, bla P3 Dystopia) jämföra det med en spisplatta som fortsätter att värma även om en stänger av spisen - att det inte är särskilt långt kvar tills dess att planeten helt enkelt värmer upp sig själv. Att vi nog hamnar där även om vi skulle stoppa precis alla våra utsläpp här och nu. Den jämförelsen fastnade lite hos mig, även om jag var pessimistisk även innan. Med reservation för att jag verkligen inte är utbildad på området och inte själv har grottat ner mig i studierna.
Jag tror att vi under min livstid kommer att anpassa oss, att vi kommer att tvingas till det om inte annat, till nya förutsättningar. Vi kommer att lösa en del, ändra på en del osv. Jag tror bara inte att det kommer att räcka på lång sikt.

Jorden, planeten kommer absolut att överleva det här - långt, långt efter att vi "lämnat".
Ja, vi närmar oss läskigt många tipping points.
 
Om jag förstår dig rätt ser du alltså ett scenario där vi på grund av klimatkrisen får en ny istid?

Det naturliga vore en ny istid men människan har värmt upp jorden så det är mycket mindre möjligt. Frågan är nu hur uppvärmningen påverkar klimatet i olika regioner. Det kommer att bli mer extremväder, orkaner, sötvattensbrist, torka och översvämningar. Haven kommer att stiga och lägga delar av jorden under vatten (händer redan). Ytan av bördig mark minskar, allvarliga sjukdomar (som covid) kommer öka. Människor och länder kommer att desperat slåss om de naturresurser som finns kvar. Och återigen småbönderna kommer klara sig bäst eftersom de redan i mångt och mycket lever på den nivån resten av jordens befolkning kommer behöva för att överleva.
 
Det naturliga vore en ny istid men människan har värmt upp jorden så det är mycket mindre möjligt. Frågan är nu hur uppvärmningen påverkar klimatet i olika regioner. Det kommer att bli mer extremväder, orkaner, sötvattensbrist, torka och översvämningar. Haven kommer att stiga och lägga delar av jorden under vatten (händer redan). Ytan av bördig mark minskar, allvarliga sjukdomar (som covid) kommer öka. Människor och länder kommer att desperat slåss om de naturresurser som finns kvar. Och återigen småbönderna kommer klara sig bäst eftersom de redan i mångt och mycket lever på den nivån resten av jordens befolkning kommer behöva för att överleva.
Men vad menade du med det stycket jag citerade då? "tittar vi på sista isåldern kommer Sverige bli obeboeligt" etc?
 
Men vad menade du med det stycket jag citerade då? "tittar vi på sista isåldern kommer Sverige bli obeboeligt" etc?

Jag var lite otydlig, ber om ursäkt. Alltså, om det var 'som vanligt' skulle Sverige bli obeboeligt pga istid, nu kommer det bli obeboeligt av andra orsaker. Det trillade bort lite.
 
Jag var lite otydlig, ber om ursäkt. Alltså, om det var 'som vanligt' skulle Sverige bli obeboeligt pga istid, nu kommer det bli obeboeligt av andra orsaker. Det trillade bort lite.
Då hänger jag med. Men istid hade det ju ändå inte blivit under vår livstid. Jag är helt beredd på att klimatkrisen sabbar för mig personligen under min livstid, ganska så drastisk.
 
Jag tänkte mig frågan utifrån klimatkrisen=klimatförändringar på grund av mänsklig aktivitet. Såklart går inte planeten under men effekterna på ekosystemen är ju redan nu tydliga.

Eftersom det ingick litegrann i min utbildning vet jag tillräckligt för att kunna svara "vet inte" på den frågeställningen. Det är för många parametrar helt enkelt och jag har för lite kunskap.

Men visst, det jag TROR är att det gått för långt för att hejda och att det är anpassning som gäller, inte en bot.
 
Frågan jag ställer mig är vad jag kan göra för att anpassa mig till kommande förändringar. Vad kommer ske i vår vardag?
(Förutom önska sig bok om självhushållning i julklapp)
 
Eftersom det ingick litegrann i min utbildning vet jag tillräckligt för att kunna svara "vet inte" på den frågeställningen. Det är för många parametrar helt enkelt och jag har för lite kunskap.

Men visst, det jag TROR är att det gått för långt för att hejda och att det är anpassning som gäller, inte en bot.
Ja, jag tror inte att någon vet 100% oavsett vad vi svarar i omröstningen. Förutsätter inte att någon gör mer än gissar/tror.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 631
Senast: Badtz Maru
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 105
Senast: Wingates
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp