Kommun fan....

Pigalle

Trådstartare
Ok, här kommer ett riktigt gnälligt inlägg!:meh: Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten i kommunen och den senaste tiden har det skett så mycket försämringar här att man börjar känna sig riktigt ledsen.
Det känns som att vi ska ställa upp och acceptera allt som sker. Lite kort sammanfattat har dessa förändringar/försämringar gjort att många mått dåligt:

Eftersom att rätten till heltid efter mååånga års snack faktiskt har gått igenom( inte 100% tjänst, men 90%) innebar det att vi fick sk.resurspass på 10% varje månad. Detta för att minska ner bemanningspoolen som funnit och som tidigare täckt upp vid all personalfrånvaro som sjukdom, semester, möten osv.
Detta innebär att vi täcker upp från frånvaron i den egna gruppen men även i det team vi ingår i. I detta fall fem andra grupper-hemtjänst och boende.
I början var kritiken mot dessa resurspass hög. Skriverier i tidningen ofta hur personalen mådde dåligt att detta. Alla som har en tjänst på över 50% har resurspass.
Nu har det gått en tid och det har lugnat ner sig.

Samtidigt sitter cheferna och tjatar hur viktigt det är med kontinuitet:banghead: och vi får gå på möten om värdegrund där vi ska prata om hur vi ska arbeta för att ge den perfekta vården.

Delade turer om helger är tillbaka. De helger man jobbar betyder oftast en 6-dagarsvecka, med en ledig dag. Jag jobbar 85% men de veckorna är tuffa och känns som 120%...

Nu till det som gjort att jag sovit dåligt inatt och tankarna bara surrat kring detta.
Eftersom ett boende ska läggas ner och ett annat minskas kraftigt blir det en övertalighet i vissa av grupperna. Vi fick skriva på ett papper om tre önskemål där det första var där vi ville arbeta eller byta grupp. På mitt jobb önskade alla att vara kvar på egna platsen.
De som inte får förstahandsvalet blir kallade till möte med chefen. Igår fick jag av misstag reda på att jag skulle bli kallad. Först på måndag går de ut med det. Det betyder att jag blir tvingad att byta arbetsplats:cry:
75% i gruppen har fått första handsvalet. Vi är 13 personer i gruppen vilket innebär att totalt tre stycken fått andra eller tredjevalet.
Det som stör mig är att de i ena stunden (enhetscheferna) gått igenom och sett över personalen antalet sjukskrivna vid helg osv. För att i nästa stund säga att uttaget bara varit slumpen. Tror inte heller de brytt sig om att ens titta på valen, då jag hörde att en som önskade jobba på nytt ställe inte fick det och de flyttade på de som ville vara kvar istället.
I tvillinggruppen blev två personer flyttade till nytt ställe. Där blev det protester och gråt hos den ene som skrev till högste chefen osv.

Förra chefen vi hade var en riktig idiot ...är övertygad om att hon ligger bakom mycket av detta. Hon gjorde sig impopulär hos många. Borde inte jobba med människor överhuvudtaget.

Men nu funderar jag på hur jag ska göra. Vill egentligen inte jobba i nån av de grupperna som kommer erbjudas. Tänker isf begära arbetsrotation och jobba i hemtjänsten där jag bor.
Usch, vilken soppa!!:arghh::(
 
Har själv jobbat i hemtjänsten och vet hur slitigt det är med delade turer och annat skit som arbetsgivaren hittar på. Sista åren, innan jag fick chansen att byta jobb, var det mycket prat om rätt till heltid. Det har ännu inte inträffat.

Mycket förändringar med bl.a. varannan helg och fler delade turer.

Skickar ett helt gäng med styrkekramar till dej och hoppas att inte du också går in i väggen!
 
Delade turer är ett oskick. Men i övrigt så det är inte lätt vara AG heller och försöka tillgodose allas vilja och tillmötesgå allas önskemål osv.

Samtidigt vill de flesta chefer väl, att det ska vara kvalitet, kontinuitet och glad personal. Men de chefer vi möter på mellannivå är hårt pressade, särskilt ekonomiskt, från högre nivå. Så vad de vill och vad de kan (får) är inte alltid samma sak osv :/
 
Tack:)
Jag skulle vilja byta jobb, men vad kan man få utan utbildning?
Saken blir inte bättre att jag precis fått veta att jag har hypertyreos- överproduktion av sköldkörteln.
Är redan stressad i kroppen och det blir ännu värre nu.O_o
 
@Alexandra_W

Jag vet att mellancheferna ofta har en rätt obekväm sits mellan krav uppifrån och sur personal.
Vår förra var duktig med ekonomin och hålla resurserna nere. Dock inte populär bland personalen pga en del händelser.
Osympatisk skulle jag säga. Hon fick ett nytt jobb på ett boende som öppnar i höst.
Av 35 platser är det bara 15 som fått jobbet internt. Resten är nytt folk utifrån. Dvs det var inte många sökande av de som känner till henne.
 
Fundera på att jobba en period som personlig assistent? Det är ju en helt annan arbetssituation (oftast) och ett helt annat tempo. Och då är du ju på samma arbetsplats hela tiden. I rätt uppdrag är det bra betalt i förhållande till underskötersketjänster inom kommunen.
 
Mitt råd är: utbilda dig. Utbildning är aldrig fel. Du kan fortsätta inom vården, men kanske inom LSS istället? LSS håller ofta ett behagligare tempo. Igår hade vi bakning för förmiddagen och tipsrunda på eftermiddagen på mitt jobb inom LSS :)
 
@Lovisaleonora
@Shetlandskusk

Jo det är möjligt:)
Fast ska jag göra nåt annat/utbilda mig blir det nog inte med något som har med omsorgsarbete att göra.

Nu går och jag och funderar på vilka de andra två(?) på jobbet som blir flyttade. Några av mina arbetskamrater vet redan om att jag blir flyttad. Men de säger ju inget.
 
Jag tänker mer att flytta dig snabbt (till något bättre lön) och sedan fundera vidare på om du ska plugga eller vad du vill göra. Det finns ju ingen anledning att gå kvar och lida en dag längre än nödvändigt, eftersom du ändå vantrivts ett tag.
 
Ja alternativet är ju rotation till hemtjänsten där jag bor. Jag vantrivs inte på jobbet där jag är nu. Har bra kollegor, området är bra och lokalen är fin.
Det är utplaceringen till en annan grupp jag är tveksam till. Känner till båda ställen ( varit på resurs där)
 
Jag jobbar inom LSS och känner igen mycket av det TS skriver. Dock blir det inte samma slags stress. Jag jobbar på boende, PA blir lite annorlunda men jag skulle hellre hugga av mig armen än gå tillbaka som det. Och håller ju på att utbilda mig bort från vården (12 år räcker..)
 
Jag har jobbat i 14 år:crazy: Får man fråga vad du läser till?

Usch vad det känns jobbigt!:arghh:
Kommer sakna några av kollegorna mycket..:cry:
 
Kommunen är inte en ond institution. Den drivs av folkvalda. Ett starkt fack kan också göra nytta.
Röstar du och dina kollegor? Är ni med i facket?
I en liten kommun kan definitivt ett gäng uppretade vårdarbetare påverka sin lokala politik genom kryssning.
 
Tack:)
Jag skulle vilja byta jobb, men vad kan man få utan utbildning?
Saken blir inte bättre att jag precis fått veta att jag har hypertyreos- överproduktion av sköldkörteln.
Är redan stressad i kroppen och det blir ännu värre nu.O_o

Kan du inte få den typen av jobb som du vill ha utan utbildning, så får du utbilda dig helt enkelt! Jag vill påstå att det aldrig är för sent att börja plugga eller skola om sig. Sen behöver ju inte heller "utbildning" innebära tre år av universitetsstudier, en "utbildning" kan vara att införskaffa CE-kort och börja köra lastbil:)
 
@Luff

Det har varit vilda protester från arbetarna sen det här började. Jag är med i facket. Det enda de förhandlade till och var hårda med var att det inte skulle bli mer än 10% resurspass. Dvs Max 3 pass per månad eller mindre än månad och fler än. Egentligen kan jag tänka mig att de vill ha fler resurspass, men än så länge är det så.
Just nu känns det som de är onda:cautious:
( förra chefen var garanterat ond...:devil:)

@Lillkumpula
Ja får kolla upp det:up:
 
När jag läser här är jag glad både att jag har världens bästa chef och jobbar på "privat" omsorg som PA
Jag jobba typ 15-16 nätter i månaden 10 timmarspass och det har jag o min andra nattkollega förhandlat mig till själv att få göra
men dessa delade turer suger ju verkligen ( fast det har vi inte där jag jobbar men det finns ju såna ställen)
 
Vad innebär delade turer, undrar en nyfiken rtf?

Att man jobbar två pass på en enda dag. Dvs man kanske öppnar på morgonen och jobbar 7-11.30, sedan är man ledig på dagen och sedan kör man kvällspass 17-20.30. Total arbetstid är bara 8 timmar men det spänner över 13.5 timme. Det är ett otyg och ogillas av de allra flesta. Jag tycker att man skulle kunna avtala om att man ska ha betalt även för timmarna emellan (typ någon form av mindre jourersättning) och därmed fördyra lösningen för arbetsgivarna rejält. Då kanske vi får fram nya lösningar.
 
Jag tror inte ett ögonblick på att kommunen eller cheferna är onda. Inte heller att hon som var obekväm men höll budgeten inte borde jobba med människor. Det jag tror efter 18 mån som chef med hela budgetansvaret samt personalansvaret plus utveckligsansvar och fastighetsansvar etc etc är att många inte har klart för sig vad som gäller. De som har sämst koll i vår kommun är de som jobbar heltid på kommunal men som inte är ombudsmän. Det finns liksom ingen hejd på vad mina arbetstagare/deras medlemmar kan ringa och förfasa sig över och få deras fulla stöd i första instansen. De eldar upp dem och strider och faller totalt platt gång på gång. Det finns aldrig något i lagar avtal som säger att jag som arbetsgivare gjort fel utan man tycker en massa hit och dit istället för att arbeta. Eller arbeta med frågor som leder någonstans. Som det är nu så luras medlemmarna att de kommer att nå framgång eftersom kommunal säger att detta är inte klokt. Sedan bakom ryggen på mig så säger de att de ska kolla upp detta men om det är okej enligt avtalet så kan de ju inget göra. Och att gruppen är splittrad och besvärlig?!?! Nääääähä menar ni det????
Jag vill inte bråka men jag har arbetsledningsrätt och jag följer avtal och lagar. Jag kräver att människor är lojala och följer det anställningsavtalet de själva skrivit på.

Till ts. Vad är ditt problem? Du ska såklart arbeta där din arbetsgivare tycker du ska arbeta. Finns det arbetsplatser du inte vill vara på ska du naturligtvis inte arbeta där. Är det i samma stad så förstår jag faktiskt inte vad du menar.

Jag har en anställd som jobbar ensam på natten med fulla gapiga missbrukare. Det har framkommit att hon vill inte ens jobba i staden hon jobbar i?!? Inte heller natt och inte ensam och hon tycker fulla gubbar är läskiga. Ska jag ta en person på allvar som de facto skriver på anställningsavtal som inte ens passar henne. Inte ens geografiskt. Jag menar jag söker inte bankjobb i Luleå av den enkla orsaken att jag inte skulle vilja jobb varken på bank eller i Luleå.

Liksom hur svårt kan det vara??
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: Emine
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 440
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har 7,5 månad gått på jobbet där jag är och jag håller på och avslutar. Det är de snabbaste månaderna i mitt liv, herregud vad fort...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp