Kommun fan....

Pigalle

Trådstartare
Ok, här kommer ett riktigt gnälligt inlägg!:meh: Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten i kommunen och den senaste tiden har det skett så mycket försämringar här att man börjar känna sig riktigt ledsen.
Det känns som att vi ska ställa upp och acceptera allt som sker. Lite kort sammanfattat har dessa förändringar/försämringar gjort att många mått dåligt:

Eftersom att rätten till heltid efter mååånga års snack faktiskt har gått igenom( inte 100% tjänst, men 90%) innebar det att vi fick sk.resurspass på 10% varje månad. Detta för att minska ner bemanningspoolen som funnit och som tidigare täckt upp vid all personalfrånvaro som sjukdom, semester, möten osv.
Detta innebär att vi täcker upp från frånvaron i den egna gruppen men även i det team vi ingår i. I detta fall fem andra grupper-hemtjänst och boende.
I början var kritiken mot dessa resurspass hög. Skriverier i tidningen ofta hur personalen mådde dåligt att detta. Alla som har en tjänst på över 50% har resurspass.
Nu har det gått en tid och det har lugnat ner sig.

Samtidigt sitter cheferna och tjatar hur viktigt det är med kontinuitet:banghead: och vi får gå på möten om värdegrund där vi ska prata om hur vi ska arbeta för att ge den perfekta vården.

Delade turer om helger är tillbaka. De helger man jobbar betyder oftast en 6-dagarsvecka, med en ledig dag. Jag jobbar 85% men de veckorna är tuffa och känns som 120%...

Nu till det som gjort att jag sovit dåligt inatt och tankarna bara surrat kring detta.
Eftersom ett boende ska läggas ner och ett annat minskas kraftigt blir det en övertalighet i vissa av grupperna. Vi fick skriva på ett papper om tre önskemål där det första var där vi ville arbeta eller byta grupp. På mitt jobb önskade alla att vara kvar på egna platsen.