Kommunal varslar ridskola

Sv: Kommunal varslar ridskola

Jag har lite svårt att förstå vad det varslet skulle få för konsekvenser i den här branschen om man inte har som mål att anställa en som är organiserad, för jag tror ju inte foderleverantörer m m rör sig inom LO sektorn
 
Sv: Kommunal varslar ridskola

Kommunal är ett gangsterpack som kan liknas vid en aggressiv amöba -det finns inte en sfär av samhället som de vill tränga in i och sabba.

Anledningen till att det finns svartarbeten (eller snarare att arbetsgivaren inte är intresserad att betala skatt) är för att lönekostnaderna är artificiellt höga. Det finns många stall som skulle må bra av att kunna ha några riktiga starka stalldrängar istället för att det är som idag: Ett par utslitna kvinnor i 30-40 års åldern och deras adepter i 20-årsåldern. Och så en hord småtjejer som har stallet som fritidsgård. Hur seriöst är det på en skala?

MVH
/D
 
Sv: Kommunal varslar ridskola

Jaha, och stalldrängen skulle det vara du då kanske? Jag tror inte man bygger så mycket muskler av att lyfta drinkglas på Stockholmskrogar... iklädd rosa body och lackstövlar.
 
Sv: Kommunal varslar ridskola

Ha-ha! Jättekul.

För er som föredrar empiri framför överambitiöst språkbruk så är det så att skatterna på arbete är väldigt kvävande. Hur många känner ni som har anlitat "svart" städhjälp? Ganska många, antar jag. Det är för att om du anser att den som utför ditt arbete är värd 100:- efter skatt så måste du betala ut 300:-. Och för de 200:- kan man hitta på många roliga saker. Att låta den man anlitar få en femtilapp extra.

Däremot är det liksom svårare att ha svartanställda stalldrängar. För det är ju ett heltidsarbete på en plats, dvs mycket lättare att sätta dit.

Kommunal är rätt och slätt ett gangsterpack. För några år sedan skulle det vara en stor tävlig i speedway på Stadion i Stockholm. Men det blev inställt, för Kommunals fackförening hade sin strejk då. Och man kan ju fråga sig vad som är så viktigt att strejka för att t.o.m. biljettrivarna måste tas ur arbete.
 
Sv: Kommunal varslar ridskola

Daidalos skrev:
Kommunal är ett gangsterpack som kan liknas vid en aggressiv amöba -det finns inte en sfär av samhället som de vill tränga in i och sabba.

Anledningen till att det finns svartarbeten (eller snarare att arbetsgivaren inte är intresserad att betala skatt) är för att lönekostnaderna är artificiellt höga. Det finns många stall som skulle må bra av att kunna ha några riktiga starka stalldrängar istället för att det är som idag: Ett par utslitna kvinnor i 30-40 års åldern och deras adepter i 20-årsåldern. Och så en hord småtjejer som har stallet som fritidsgård. Hur seriöst är det på en skala?

MVH
/D

SKämtar du eller? Min sambo har arbetat ett flertal ggr både svart och vitt och man blir inte fet direkt som stallarbetare. Killar söker sig inte direkt till sporten eller arbetar med hästar eftersom attityden generellt sett är att hästar är tjejigt och oftast är dom rädda för hästar. Jovisst kan man ta in stalldrängar som du säger men då skall man banne mig kunna tjäna mer än 8000 SEK före skatt... Skärp till dig och prova att arbeta både svart och vitt som stallskötare så får vi nog se om du inte vill ha hjälp av kommunal i slutändan.

/För övrigt anser jag att varmblod är dom bästa hästarna och att Stockholm bör förstöras (för dom som inte vet vad jag menar med denna sig :) rekommenderar jag Cato (romersk författare och senator) )
 
Sv: Kommunal varslar ridskola

Hugh Dickson skrev:
SKämtar du eller? Min sambo har arbetat ett flertal ggr både svart och vitt och man blir inte fet direkt som stallarbetare. Killar söker sig inte direkt till sporten eller arbetar med hästar eftersom attityden generellt sett är att hästar är tjejigt och oftast är dom rädda för hästar.
Det har inte med saken att göra. Men om du vill att hästsport skall vara ett kvinnligt "privilegium" som männen på nåder släpps in på -sänk för all del inga skatter. För med ett högt skattetryck på arbete så kommer endast de värsta "freaksen" att slita ihjäl sig. Och det är ju bara på planeten Genusteori som den genomsnittliga kvinnan kan slita hårt i åratal utan att kollapsa. Sorry, den genomsnittlige mannen har större muskelfästen i överkroppen.

Hugh Dickson skrev:
Jovisst kan man ta in stalldrängar som du säger men då skall man banne mig kunna tjäna mer än 8000 SEK före skatt... Skärp till dig och prova att arbeta både svart och vitt som stallskötare så får vi nog se om du inte vill ha hjälp av kommunal i slutändan.
Vad skulle du föredra? Att ha ett jobb med hyfsad lön, eller att kanske få behålla jobbet med ökad lön, men med ett hetsigare tempo efterssom man dels var tvungen att sparka en av drängarna för att man inte hade råd (det var den yngste och starkaste drängen man sparkade, allt för LAS skull) och dels för att man har förbjudit övertid

Skulle man ta maffiakartellen Kommunal på allvar så skulle hästtjejerna knappt vara tillåtna att leda hästarna från och till stallet. Att ens rykta är bara att glömma!

Hugh Dickson skrev:
/För övrigt anser jag att varmblod är dom bästa hästarna och att Stockholm bör förstöras (för dom som inte vet vad jag menar med denna sig :) rekommenderar jag Cato (romersk författare och senator) )
Oj! Det är vad du använder din "klassiska skolning" till. Nå, för oss som vet lite mer så skämde Cato ut sig rejält med den käpphästen. Att man faktiskt förstörde Kartago är för att det var "oundvikligt", inte för gnällspiken Catos skull.

Nå, men jag tror att jag förstår vad du menar med det. Den gamla vanliga blagan om att Stockholm "suger ut" resten av Sverige. (Och det stämmer ju! I Stockholmsområdet finns det massor av stall, ridskolor och hästsportsaffärer som vi stockholmare har tagit från er i resten av landet.) Att det bara finns en kaka som vi alla måste dela på. Inte att man faktiskt kan göra kakan större. Så med den problemformuleringen är det inte så konstigt att du inte ser några lösningar som inte bygger på nollsummespelets perversa logik.

MVH
/D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aledals Ridcenter på Öland är snart helt kringbyggt av villor. I ett öppet brev till Mörbylånga kommun skriver ridskolans ägare att...
Svar
0
· Visningar
1 229
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång i tiden hängde jag här. Jag skrev massvis med blogginlägg under flera års tid, älskade det. Men det var ett tag sedan nu, så nu...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Det tog tid, men nu finns ett nytt avtal mellan Linköpings fältrittklubb och Linköpings ridskola. Krisen är...
Svar
0
· Visningar
1 103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Hälften av Östergötlands ridskolor riskerar att mista kommunala och statliga bidrag. Miljonbelopp står på...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp