Kommunen drar in vår dagmamma!

sassiball

Trådstartare
Ja vi har fått information om att vårt barn ska placeras ut på en förskola i kommunen. Hon har gått hos sin dagmamma sedan hon var drygt 1 år och i år blir hon 5. Det är ganska många barn som ska placeras om då det är två dagmammor som inte ska fortsätta. Utbildningschefen har sagt att indragningen beror på att för få föräldrar väljer dagmamma framför förskola. Samtidigt har barn blivit nekade plats hos dagmamman och fått söka plats på förskola.

Vi vill ha kvar vår dagmamma! Kan man göra något? vi ska träffas vi föräldrar och prata igenom det hela, och ska också träffa utbildningschefen för ett möte. Man har inte sagt något till dagmammorna om att barn har blivit nekade platser utan man har sagt att för få föräldrar väljer dagmamma. Men ändå har barn nekats plats hos dagmamman.
Jag försöker just nu lobba på Kommunens facebooksida för att Dagmammorna ska få vara kvar. Jag har inget emot förskolor alls, det finns många fina förskolor i kommunen. Men jag är för att man ska få välja. Nu finns det ju föräldrar som vill placera sina barn hos dagmammor, samt att dagmammorna gärna vill fortsätta sin verksamhet.
Varför gå emot både föräldrars önskan och dagmammornas önskan om att få finnas kvar?
 
Vad säger dagbarnvårdarna? Den enklaste är att dagbarnvårdarna blir privata, det kräver lite mer av dagbarnvårdarna som då måste driva företag men om de vill fortsätta så är det den enklaste vägen.
 
Vad säger dagbarnvårdarna? Den enklaste är att dagbarnvårdarna blir privata, det kräver lite mer av dagbarnvårdarna som då måste driva företag men om de vill fortsätta så är det den enklaste vägen.
Fast de kan väl inte bara bli privata? Det krävs väl ändå att kommunen godkänner, för deras största inkomst kommer ju att bli bidrag från kommunen, eftersom föräldrar betalar en bråkdel av vad barnomsorgen egentligen kostar.
 
Fast de kan väl inte bara bli privata? Det krävs väl ändå att kommunen godkänner, för deras största inkomst kommer ju att bli bidrag från kommunen, eftersom föräldrar betalar en bråkdel av vad barnomsorgen egentligen kostar.
Det börjar bli ganska vanligt, kommunerna vill inte ha "besväret " med kommunala dagbarnvårdare eftersom kommunen då är skyldig att se till att det finns vikarier och måste följa arbetstidslagen vilket gör att det kan bli krångligt. Om dagbarnvårdarenär privat så behövs det ingen vikarie eftersom föräldrarna då kan få ut vabb istället och dagbarnvårdaren sätter sina tider utan inblandning av kommunen.
Så ja komunen måste godkänna men de har hellre privata än komunala. ;)
 
Ja just problemet med sjuka dagbarnvårdare så kan jag säga att det har knappast hänt, vi har två dagbarnvårdare, vår ordinarie har kanske varit sjuk någon dag på flera år, då har barnen varit hos den andra dagbarnvårdaren. Ett jättebra samarbete! Så här har ingen tagit ut vabb för att dagmamman är sjuk.

Nej jag har inte hört något om att någon av dagbarnvårdarna har funderat på att starta privat. Jag ska föra fram förslaget.
 
Ja just problemet med sjuka dagbarnvårdare så kan jag säga att det har knappast hänt, vi har två dagbarnvårdare, vår ordinarie har kanske varit sjuk någon dag på flera år, då har barnen varit hos den andra dagbarnvårdaren. Ett jättebra samarbete! Så här har ingen tagit ut vabb för att dagmamman är sjuk.

Nej jag har inte hört något om att någon av dagbarnvårdarna har funderat på att starta privat. Jag ska föra fram förslaget.

Vår dagmamma driver sitt via c-företaget. Som jag förstår det sköter de den mesta kontakten med kommunen, hjälper till med löner och sånt. Värt att kolla upp.
 
Ja just problemet med sjuka dagbarnvårdare så kan jag säga att det har knappast hänt, vi har två dagbarnvårdare, vår ordinarie har kanske varit sjuk någon dag på flera år, då har barnen varit hos den andra dagbarnvårdaren. Ett jättebra samarbete! Så här har ingen tagit ut vabb för att dagmamman är sjuk.

Nej jag har inte hört något om att någon av dagbarnvårdarna har funderat på att starta privat. Jag ska föra fram förslaget.
Du missförstod mig, med kommunala dagmammor måste kommunen se till att det finns en backup plan om dagmamman blir sjuk, det kostar pengar. Det är inte optimalt att ha två barngrupper hos en dagmamma, det är betydligt fler än vad man finner lämpligt från början. Sen kan det fungera i praktiken, men i teorin är det inte okej. Men om dagmamman är privat så är det enligt lagstiftningen okej att säga att föräldrarna får lov att vabba istället, det får man inte göra om man har en kommunal dagmamma.
 
Du missförstod mig, med kommunala dagmammor måste kommunen se till att det finns en backup plan om dagmamman blir sjuk, det kostar pengar. Det är inte optimalt att ha två barngrupper hos en dagmamma, det är betydligt fler än vad man finner lämpligt från början. Sen kan det fungera i praktiken, men i teorin är det inte okej. Men om dagmamman är privat så är det enligt lagstiftningen okej att säga att föräldrarna får lov att vabba istället, det får man inte göra om man har en kommunal dagmamma.
ok :), ja det är inte två barngrupper tillsammans allt som allt utan det är så att de två dagmammorna har en varsin grupp, men skulle någon av dagmammorna bli sjuk så lämnar man hos en andra, alternativt ordnar barnomsorg själv. Så gruppen blir i praktiken aldrig för stor. Tycker jag själv, men det är klart enligt lagstiftningen så kanske gruppen ibland kan bli stor. Men lagstiftningen är ju till för att hjälpa barnen, men nu blir det ju tvärtom.
Pratade med dagmamman om att starta privat men hon sa att det var alldeles för mycket byråkrati för att det skulle fungera.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 168
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp