Kommunikation med ridläraren och autism

Cookieswithmilk

Trådstartare
Hejsan!
Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar kommunikationen mellan mig och min ridlärare som jag har haft i ca. 8 år.

Jag har de senaste två åren gått runt på två olika lektionsponnyer (båda väldigt snälla som jag känner väl). Jag började för ett tag sen känna att jag ville testa någon ny, vilket jag nästan aldrig får göra, till skillnad från andra i min ridgrupp som ofta testar nya fyrbenta kompisar och "roterar" på 3-4 st. Jag är lite osäker om det kan vara så att min ridlärare uppfattat att jag gärna vill ha stabilitet och rutiner (hon vet om min diagnos och mina problem) och därför sällan sätter mig på andra hästar. Jag har f.ö. mycket erfarenhet av storhästar som jag red mycket för några år sedan.

Jag hörde andra elever fråga ridläraren om att få testa nya hästar, vilket de fick. Då tänkte jag att jag också kunde göra det. Min mycket väl genomtänkta plan var som sådan att jag hade placerat mig så att när lektionen var slut och vi skulle ställa oss på medellinjen att jag hamnade så att jag skulle gå ut sist och därmed inte ha några bakom mig. Min ridlärare hade dock en annan plan och jag hamnade istället förs och fick gå ut med alla andra bakom mig, vilket gjorde mig mycket stressad. Så jag stannade vid min ridlärare för att fråga ändå, och säger "finns det kanske någon möjlighet att jag nån gång kan få rida en häst jag inte haft förut", och hon svarar "ja, någon gång". Klart och jag går ut med min ponny. Tog kanske sju sekunder. Men så som frågan kom ut blev ju knasigt. Nu lät jag som ett bortskämt barn på ridlekis (min uppfattning iaf.). Jag är rädd att jag var elak och sa något dumt, att min ridlärare tog illa upp.

Någon som vet, är det vanligt att elever ber om att få testa en ny häst? Är det något som ridlärare tycker är dumt? Kanske respektlöst mot ridlärarens beslut? Vet ju att träningen för varje ridskolehäst måste planeras noga och sånt. Jag är bara så orolig att jag gjorde fel, det blev ju inte alls som jag planerat.

Ber om ursäkt för lång tråd, är ny här. Jag har som sagt väldigt svårt att kommunicera och tolka människor så skulle vara tacksam om någon kunnig person kunde ge lite "insight".
 
Hejsan!
Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar kommunikationen mellan mig och min ridlärare som jag har haft i ca. 8 år.

Jag har de senaste två åren gått runt på två olika lektionsponnyer (båda väldigt snälla som jag känner väl). Jag började för ett tag sen känna att jag ville testa någon ny, vilket jag nästan aldrig får göra, till skillnad från andra i min ridgrupp som ofta testar nya fyrbenta kompisar och "roterar" på 3-4 st. Jag är lite osäker om det kan vara så att min ridlärare uppfattat att jag gärna vill ha stabilitet och rutiner (hon vet om min diagnos och mina problem) och därför sällan sätter mig på andra hästar. Jag har f.ö. mycket erfarenhet av storhästar som jag red mycket för några år sedan.

Jag hörde andra elever fråga ridläraren om att få testa nya hästar, vilket de fick. Då tänkte jag att jag också kunde göra det. Min mycket väl genomtänkta plan var som sådan att jag hade placerat mig så att när lektionen var slut och vi skulle ställa oss på medellinjen att jag hamnade så att jag skulle gå ut sist och därmed inte ha några bakom mig. Min ridlärare hade dock en annan plan och jag hamnade istället förs och fick gå ut med alla andra bakom mig, vilket gjorde mig mycket stressad. Så jag stannade vid min ridlärare för att fråga ändå, och säger "finns det kanske någon möjlighet att jag nån gång kan få rida en häst jag inte haft förut", och hon svarar "ja, någon gång". Klart och jag går ut med min ponny. Tog kanske sju sekunder. Men så som frågan kom ut blev ju knasigt. Nu lät jag som ett bortskämt barn på ridlekis (min uppfattning iaf.). Jag är rädd att jag var elak och sa något dumt, att min ridlärare tog illa upp.

Någon som vet, är det vanligt att elever ber om att få testa en ny häst? Är det något som ridlärare tycker är dumt? Kanske respektlöst mot ridlärarens beslut? Vet ju att träningen för varje ridskolehäst måste planeras noga och sånt. Jag är bara så orolig att jag gjorde fel, det blev ju inte alls som jag planerat.

Ber om ursäkt för lång tråd, är ny här. Jag har som sagt väldigt svårt att kommunicera och tolka människor så skulle vara tacksam om någon kunnig person kunde ge lite "insight".
Du skriver riktigt bra och tydligt, kanske du kan skriva till läraren?
 
Hejsan!
Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar kommunikationen mellan mig och min ridlärare som jag har haft i ca. 8 år.

Jag har de senaste två åren gått runt på två olika lektionsponnyer (båda väldigt snälla som jag känner väl). Jag började för ett tag sen känna att jag ville testa någon ny, vilket jag nästan aldrig får göra, till skillnad från andra i min ridgrupp som ofta testar nya fyrbenta kompisar och "roterar" på 3-4 st. Jag är lite osäker om det kan vara så att min ridlärare uppfattat att jag gärna vill ha stabilitet och rutiner (hon vet om min diagnos och mina problem) och därför sällan sätter mig på andra hästar. Jag har f.ö. mycket erfarenhet av storhästar som jag red mycket för några år sedan.

Jag hörde andra elever fråga ridläraren om att få testa nya hästar, vilket de fick. Då tänkte jag att jag också kunde göra det. Min mycket väl genomtänkta plan var som sådan att jag hade placerat mig så att när lektionen var slut och vi skulle ställa oss på medellinjen att jag hamnade så att jag skulle gå ut sist och därmed inte ha några bakom mig. Min ridlärare hade dock en annan plan och jag hamnade istället förs och fick gå ut med alla andra bakom mig, vilket gjorde mig mycket stressad. Så jag stannade vid min ridlärare för att fråga ändå, och säger "finns det kanske någon möjlighet att jag nån gång kan få rida en häst jag inte haft förut", och hon svarar "ja, någon gång". Klart och jag går ut med min ponny. Tog kanske sju sekunder. Men så som frågan kom ut blev ju knasigt. Nu lät jag som ett bortskämt barn på ridlekis (min uppfattning iaf.). Jag är rädd att jag var elak och sa något dumt, att min ridlärare tog illa upp.

Någon som vet, är det vanligt att elever ber om att få testa en ny häst? Är det något som ridlärare tycker är dumt? Kanske respektlöst mot ridlärarens beslut? Vet ju att träningen för varje ridskolehäst måste planeras noga och sånt. Jag är bara så orolig att jag gjorde fel, det blev ju inte alls som jag planerat.

Ber om ursäkt för lång tråd, är ny här. Jag har som sagt väldigt svårt att kommunicera och tolka människor så skulle vara tacksam om någon kunnig person kunde ge lite "insight".
Jag har en fysisk funktionsnedsättning och blev också oftast satt på samma samma samma samma 2-3 hästar. Alla andra önskade hästar och bytte var fjärde gång... Jag skrev också önskehästar, för att få byta men det åtlyddes i stort sett aldrig. Så jag skrev ett brev och förklarade vad för typ av häst jag ville prova och varför. Och faktiskt åtlyddes det och det visade sig att det fungerade så bra, att jag därefter också fick byta häst var fjärde vecka och testa flera olika hästar och hästtyper.

Så prova att skriva ett brev, en lapp eller liknande och tala om vad du tror att du klarar av och vill prova för typ av häst. :heart

Lycka till.
 
Ofta kan det vara lite tight med tid och många saker att tänka på precis före och efter lektion, speciellt om läraren har fler grupper efter varandra. Du skulle kunna höra efter om det går att prata med läraren vid ett annat tillfälle när det är lite lugnare och ni båda kan fokusera bara på samtalet och inte ha tidpress.
Då skulle du också kunna fråga om det är något läraren har funderingar eller frågor om som hänger ihop med din diagnos, ifall du vill det.
 
Det normala på ridskolan jag ridit på är att alla byter häst varje eller varannan lektion och att man ska prova alla hästar.
Undantag brukar vara nya eller unga hästar som brukar ridas av de mest erfarna eleverna.
Tycker nog du kan vara lite mer på och fråga varför du inte fått rida fler hästar.
Om det är svårt att få fram det i tal kan du ju skriva ner det och ge lappen till ridläraren.
 
Så jag stannade vid min ridlärare för att fråga ändå, och säger "finns det kanske någon möjlighet att jag nån gång kan få rida en häst jag inte haft förut", och hon svarar "ja, någon gång". Klart och jag går ut med min ponny. Tog kanske sju sekunder. Men så som frågan kom ut blev ju knasigt. Nu lät jag som ett bortskämt barn på ridlekis (min uppfattning iaf.). Jag är rädd att jag var elak och sa något dumt, att min ridlärare tog illa upp.
Om du vill ha en tolkning på hur den konversationen kan upplevas av någon annan så skulle jag tro det är ungefär så här:
Läraren har uppfattat att du uttryckt ett önskemål (inte krav eller kritik). Hennes korta svar är mest en bekräftelse på att hon hört det du sagt. Mest troligt för att hon inte har möjlighet att direkt i den situationen hinna tänka och ge något riktigt genomtänkt svar. Tror inte alls det tas som något dåligt sätt att ställa frågan.
 
Maila läraren :).

Jag har också problem att formulera mig i ord spontant och med timing. För att inte tala om hur svårt det kan vara att förstå ridläraren ibland, när min auditory processing stänger av 😂🙈.
 
Någon som vet, är det vanligt att elever ber om att få testa en ny häst? Är det något som ridlärare tycker är dumt? Kanske respektlöst mot ridlärarens beslut? Vet ju att träningen för varje ridskolehäst måste planeras noga och sånt. Jag är bara så orolig att jag gjorde fel, det blev ju inte alls som jag planerat.
Jag skulle säga att det är vanligt att man ber att få byta häst.

Antingen för att man är orolig för den hästen man rider.
Eller för att man vill prova nya hästar om man fått samma hela tiden medan andra fått byta.

Tycker inte alls det lät barnsligt eller respektlöst. Men tänker om det är så att ridläraren senare glömmer bort att du frågade eftersom hon inte hade papper och penna just då tex, så kanske du kan fråga en gång till om du inte får ny häst snart. (eller skriva)

För just "ja någon gång" låter väldigt vagt och obestämt som svar. Jag skulle nog tolkat det som att det i alla fall inte kommer att hända de närmsta gångerna. Samtidigt kanske ni precis bytte och det är fyra veckor kvar till nästa byte.
 
Hos oss byter de flesta häst rätt ofta. Man har samma kanske tre gånger i rad (om den går den lektionen) och sedan en ny. Tycker att det är bra. Det fina med ridskola är att lära sig rida många olika typer av hästar! Tycker inte att det var ett dugg konstigt att du frågade.
 
Jag tycker inte du gjort fel på något sätt. Du uttryckte dig trevligt och artigt. Jag tycker du kan vara väldigt nöjd med din självinsikt, din självreflektion och din förmåga att be om vad du vill ha. Som andra nämnt tror jag att det är bra att mejla ridläraren och förklara igen i skrift vad du önskar.
 
Tycker inte du har gjort något konstigt alls eller att det du sa kan ha uppfattats på något negativt sätt :)
Ridläraren är ju där för din skull och i bland kanske det är svårt att hänga med i hur elever vill utvecklas och deras önskemål, och då är det ju bra att säga något.
Är själv ganska osäker på kommunikation i vissa miljöer och kommunikation med ridläraren, speciellt när det gäller att önska hästar eller vad jag vill/mål med min ridning. Men jag har övat lite på det och ridläraren har aldrig tyckt att jag är konstig eller krävande med mina funderingar. Däremot har ridläraren aldrig haft ett svar på studs just då.

Som exempel tog jag mod till mig och berättade för ridläraren att jag blir osäker på hästar med mycket energi och att jag ville jobba bort det. Jag fick svaret "Jag får fundera på det" vilket jag var lite osäker på vad sjutton hon menade med, och tänkte om det var ett tjurigt svar för att jag frågat något konstigt eller vad. Men två lektioner senare kom hon fram till mig när vi satt upp och berättade att hon satt mig på den hästen just pga vad jag sagt och att hon ville veta efter om det känts bra för då skulle jag få öva på den hästen några gånger innan jag fick gå över till andra.

Det är alltid lite stressande att försöka få till att prata med ridläraren också. Så jag förstår din stress där. Det är liksom så många som vill prata med hen. Dessutom kan man inte alltid bara dra med sig hästen förbi alla andra för att komma till läraren och inte heller alltid stanna med hästen när de andra går om den är flockbunden osv. :)
 
Som exempel tog jag mod till mig och berättade för ridläraren att jag blir osäker på hästar med mycket energi och att jag ville jobba bort det. Jag fick svaret "Jag får fundera på det" vilket jag var lite osäker på vad sjutton hon menade med, och tänkte om det var ett tjurigt svar för att jag frågat något konstigt eller vad. Men två lektioner senare kom hon fram till mig när vi satt upp och berättade att hon satt mig på den hästen just pga vad jag sagt och att hon ville veta efter om det känts bra för då skulle jag få öva på den hästen några gånger innan jag fick gå över till andra.
Men vilken bra ridlärare! När jag gick på ridskola i tonåren fick man den häst man fick, liksom. Aldrig samma häst mer än max två ggr i rad.
 
Men vilken bra ridlärare! När jag gick på ridskola i tonåren fick man den häst man fick, liksom. Aldrig samma häst mer än max två ggr i rad.
Det är annorlunda nu mot kanske 15 år sedan. Då var det lite tjurigare med sådant. Jag har lärt mig genom åren att det förutom att det var lite "hårdare" då, även är ganska svårt att planera vem som får rida vilken häst och att det är rätt så komplicerat, samt att ridläraren aldrig skulle sätta en på en häst man inte kan hantera.

Nu hade jag tur med att hästen med massa energi, stark och riktigt dåligt installerad broms (:angel:) inte direkt var poppis och att han inte kunde gå lättare lektioner eftersom han inte passade med oerfarna. Så jag fick rida nästan bara honom i ett helt år. Dundersnäll. Lärde mig så himla mycket och botade flera olika osäkerheter jag hade i en vända. :love:
 
När jag började med pararidning på 70-talet, skulle alla parahästar vara breda, sega och bara lyssna på ridlärarens röst... Det var ingen ridning...
Men det har på en del ridskolor gått framåt, även om det går sakta... Jag som längst i grupperna alltid fick skyskrapan till häst som var fruktansvärt lat i stort sett skänkeldöv och rak som en planka... När då ridläraren skrek att jag skulle spöa upp den rejält... slutade det ofta att jag gråtfärdig klev av hästen mitt under lektion och ledde ut den i stallet.

Att jag fick börja rida andra hästar, berodde på att jag växte upp på landet och i tonåren ofta var hos vänner och bekanta och fick möjlighet att rida privathästar och började hitta sköthästar, som utvecklade min ridning. Plötsligt upptäckte ridlärarna att även pararyttare behövde hästar med lite motor och känslighet, för att utvecklas i sin ridning och inte bara betala hundratals kronor i månaden för att "åka runt som en säck potatis" i en timme... Många pararyttare behöver och vill, komma vidare i sin ridning och är precis som vanliga friska personer till häst.

Jag har ridit i många "friska" grupper, där ryttarna "åker häst" i en timme, inte lyssnar på ridläraren utan bara ojar sig över att de vita ridhandskarna blir fläckiga och att ridbyxorna är skrynkliga och fnös... "vad ska en tonårsjänta kunna lära oss om ridning" (att "tonårsjäntan" utbildade sig till instruktör på Strömsholm under tiden och hade varit tävlingskötare hos ridlärarna i många år, var en helt annan femma)... Jag red ofta i såna grupper när jag tog med min sköthäst på lektionerna och fick då i stort sett privatlektion.

Så ridlärarna har ett stort ansvar över att se över sina elevers önskningar, både om hur lektionerna ska se ut och vilka hästar det kan vara aktuellt att få prova, för att ta trappsteget vidare, på ridkunskapsstegen. :heart
 
Senast ändrad:
Var på endagars töltkurs för ett par år sedan. Lånade en häst där då min häst inte var igång. Tänkte kul att testa annan häst.
var tydlig med att jag "kan" rida. Får en oskodd smällfet soffa som hade en mycket tråkig tölt på gränsen till grisepass. Vid trav skulle jag luta mig fram och länga tyglarna så att den hittade traven. Gallopp bristfällig med problem på kortsidorna.
Har aldrig ridit en så dåligt utbildad häst som denna stackare. Dyr lärdom att inte boka kurs där igen.
Red sedan kurs hos en annan tränare och fick då en underbar läromästare som dansade fram.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 240
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp