Kommunikation mellan raser

iNHALE

Trådstartare
En sak jag återkommer till gång på gång är reflektionen över hur olika raser uppfattar varandra. Hundar ser ju väldigt olika ut, både i färg, päls, storlek och fysik. Det finns en generell förståelse för hur det genomsnittliga hundspråket fungerar och hur hundar generellt beter sig och rör kroppen vid olika sinnesstämningar, tex spänd, svansen styv och upprätt osv. Men sen finns det ju hundar som ser ut så hela tiden pga att vi människor har avlat dem på det sättet. Har ni upplevt någon gång att en hund blivit missförstådd konstant av andra hundar pga att hunden genom sin ras har vissa fysiska drag som gör att dess kroppsspråk misstolkas oftare än hos andra?
 
En sak jag återkommer till gång på gång är reflektionen över hur olika raser uppfattar varandra. Hundar ser ju väldigt olika ut, både i färg, päls, storlek och fysik. Det finns en generell förståelse för hur det genomsnittliga hundspråket fungerar och hur hundar generellt beter sig och rör kroppen vid olika sinnesstämningar, tex spänd, svansen styv och upprätt osv. Men sen finns det ju hundar som ser ut så hela tiden pga att vi människor har avlat dem på det sättet. Har ni upplevt någon gång att en hund blivit missförstådd konstant av andra hundar pga att hunden genom sin ras har vissa fysiska drag som gör att dess kroppsspråk misstolkas oftare än hos andra?
Jag vet att Aysu reagerar mycket kraftigare på hundar med "uppåtsvans" än om hundarna har mer neutral svans. Det gör att hon har svårare att slappna av vid hundmöten med tex olika terriers. Även Ebrah reagerar mer på sådant, men eftersom hon är tryggare med andra hundar än vad Aysu är så märks det inte lika mycket på henne.

Mina hundar blir aldrig direkt missförstådda av andra, däremot är det inte ovanligt att andra hundar helt missar vad mina säger eftersom de inte är så "stora" i sina signaler. När mina tex blänger argt eller spänner läpparna så märker ju jag att de inte är glada, men många går bara rakt på ändå och framstår som totalt socialt inkompetenta.
 
Mina hundar blir aldrig direkt missförstådda av andra, däremot är det inte ovanligt att andra hundar helt missar vad mina säger eftersom de inte är så "stora" i sina signaler. När mina tex blänger argt eller spänner läpparna så märker ju jag att de inte är glada, men många går bara rakt på ändå och framstår som totalt socialt inkompetenta.
Detta!
Tinja är oerhört tydlig i sitt hundspråk, jag kan hinna se typ 20 signaler av "jag vill att du ger mig space" innan hon säger ifrån på skarpen, men majoriteten av hundar har verkligen noll koll på hundspråk. Inte ens när hon viker sig som en fällkniv för att stirra argt och rycka på läpparna åt en hund som är i baken på henne så har de någon som helst uppfattning om att hon försöker kommunicera. Nu för tiden är jag oerhört noga på att sköta andra hundars hundspråk åt dem och motar helt enkelt bort dem vid första missnöjda signalen från Tinja.

Det är en sån oerhörd skillnad när jag tittar på Asni och Tinja ihop, de kommunicerar i princip helt med blickar. De behöver sällan mer än så för att förstå varandra.
 
Detta!
Tinja är oerhört tydlig i sitt hundspråk, jag kan hinna se typ 20 signaler av "jag vill att du ger mig space" innan hon säger ifrån på skarpen, men majoriteten av hundar har verkligen noll koll på hundspråk. Inte ens när hon viker sig som en fällkniv för att stirra argt och rycka på läpparna åt en hund som är i baken på henne så har de någon som helst uppfattning om att hon försöker kommunicera. Nu för tiden är jag oerhört noga på att sköta andra hundars hundspråk åt dem och motar helt enkelt bort dem vid första missnöjda signalen från Tinja.

Det är en sån oerhörd skillnad när jag tittar på Asni och Tinja ihop, de kommunicerar i princip helt med blickar. De behöver sällan mer än så för att förstå varandra.
Samma här. Jag släpper ju väldigt sällan ihop mina hundar med andra just pga det, och jag är övertygad om att just tydligheten i kommunikationen är anledningen till att mina damer trivs med dina. De behöver ju inte "skrika" för att det ska bli bra.
 
Min har väldigt svårt för Bordercollies som stirrar/fixerar blicken på henne samt för buffliga, påstridiga hundar som inte lyssnar på hennes signaler.

Jag märker att hon även blir osäker av stora, mörka, fluffiga hundar, t. ex. träffade vi en svart chowchow en gång som hon tyckte var extremt obehaglig.

Hundar som visar artighet och respekt gillar hon på en gång. Äldre erfarna tikar och hanhundar av språksäkra raser brukar gå bäst.
 
Jag har upplevt att mina tenderar att reagera på spetsar med krullsvans, i synnerhet om den är väl hoprullad. Små dammvippor är tydligen rätt provocerande i vissa lägen. Rottweiler kan också vara triggande, samt bc om de smyger/stirrar. Annars brukar hundar av liknande raser samt vinthundar vara de som mina verkar kommunicera bäst med.

I övrigt har flera labradorer vi träffat varit rätt buffliga och ignorerat/missat små signaler.

Bentley är oerhört artig när han umgås lös med hundar men pratar med små signaler, så det är bäst om de andra talar samma språk. Det gick t ex utmärkt att släppa in honom i en trädgård där en annan hane bor tillsammans med flera tikar varav en med valpar och en på väg in i löp eftersom den andra hanen förstod att Bentley inte behövde tryckas ner eller jagas bort för att respektera gränserna.
Healey är också artig men kan vara mycket flamsigare eftersom hon, så fort en spänd situation släppt lite, försöker bjuda upp till lek. Dock respekterar hon kroppslig integritet och accepterar om den andra hunden inte är intresserad(förutsatt att den andra hunden inte är Bentley...).
 
Jag märker ganska stor skillnad och kan förutse hur mina hundar kommer att reagera på andra hundar enbart på utseende. Framför allt hos Athos som är osäker och dålig på att möta hundar kopplade. Stora svarta hundar med lång päls får nästan alltid en reaktion och även muskelhundar reagerar han på.
Men även Border Collies reagerar de på. I alla fall de som liksom hukar sig när vi möter dem och stirrar intensivt. Det har ju egentligen inte med utseendet att göra utan beteendet, för möter vi BCs som inte beter sig på det viset så uteblir reaktionen från min hund.
Sky har ju en knorr på svansen, jag upplever inte att andra hundar reagerar mer eller mindre på grund av det. Eller att han har några problem med att kommunicera med andra hundar.

Jag tror definitivt att en del hundar har ordentliga problem att kommunicera eller blir missförstådda på grund av deras utseende. Lite tragiskt är det egentligen.
 
Gissa är väldigt språksäker både med sig själv o andra. Medans trubbnosarna ofta missuppfattas av andra hundar.
 
En sak jag återkommer till gång på gång är reflektionen över hur olika raser uppfattar varandra. Hundar ser ju väldigt olika ut, både i färg, päls, storlek och fysik. Det finns en generell förståelse för hur det genomsnittliga hundspråket fungerar och hur hundar generellt beter sig och rör kroppen vid olika sinnesstämningar, tex spänd, svansen styv och upprätt osv. Men sen finns det ju hundar som ser ut så hela tiden pga att vi människor har avlat dem på det sättet. Har ni upplevt någon gång att en hund blivit missförstådd konstant av andra hundar pga att hunden genom sin ras har vissa fysiska drag som gör att dess kroppsspråk misstolkas oftare än hos andra?

Jag har läst "någonstans" att utseende kan både hjälpa och stjälpa. T ex en svart hund kan vara svårare att upptäcka ansiktsuttryck jämfört med en hund med ljust ansikte och/eller färgmarkeringar runt ögonbryn osv.

Min hund har sedan valp umgåtts med många olika raser av varierande ålder och storlek. Jag vill påstå att han fungerar väldigt bra med de flesta hundar. Sen om det är pga hans erfarenhet eller om det "bara" är han, det vet jag inte.

Jag kan se att han leker buffligt med de som gillar det, att han leker försiktigt utan att röras vid med de som gillar det.
 
Vår franska bulldog hade väldigt svårt att bli förstådd, skedde många missförstånd. Han var svart, ingen svans och för glad. Blev många arga tillsägelser från andra hundar. Dels hoppade han mot andra hundar för att nå deras mungipor som han ville slicka - inte alls populärt. Många trodde att hans andningssvårigheter (grymtande ljud) var hotfullt och agerade på det.
Aldrig några problem med andra frallor!

Nuvarande Broholmer funkar med alla hundar, från lite chihuahua till stor huskey. Han har ett väldigt tydligt kroppsspråk och är duktig på att läsa av andra hundar.
 
Min fralla är typ världens ballaste hund när det kommer till att interagera med andra. Hon borde ju verkligen ha svårt för att kommunicera, liten, svart, trubbig näsa och ingen svans.
Men hon kan fanimej umgås med vem som helst. Hundar med taskig energi ignorerar hon eller sätter bestämt på plats om de inte uppför sig och hittills har alla fogat sig direkt.
Hundar som är avvaktande låter hon alltid ta första steget och är det någon som artigt bjuder upp till bus är hon inte sen att haka på.
 
Min BC reagerar på alla hundar som inte är BC. :rofl: Om det är en BC så är den familj, är det inte en BC så åker raggen upp. :laugh:

Men alla tre reagerar alltid på mopsar/frallor/boxrar.

Finns ganska många hundar som stirrar lite extra på vår Dalmatiner!
Precis som våra. Såna jäkla rasister! Möter vinthund=våra fem går med slakt koppel, kanske viftar lite på svansen. Möter annan ras och 2/5 blir totalt rabiata
 
Min golden och min kompis tervar har precis börjat fatta hur motparten kommunicera. Tervarna är väldigt verbala när de busar och min hund har tolkat det som att han ska backa undan men numera fattar han att det är lek :)
 
Hanen blir osäker på framfusiga hundar. Han gillar lugna hundar som lyssnar på när han vill ha space.

Tiken gillar jaktlekar men kan även tänka sig att brottas med rätt hundar som lyssnar på hennes signaler. Hon har lekt bäst med vinthund och annan schäfer :D

Generellt funkar de bra med hundar med bra hundspråk. De är ganska signalkänsliga bägge två och det är sällan de behöver ge varann mer än en blick eller liknande här hemma för att visa missnöje mot varann och då går den andra undan. Tycker det är ganska intressant att kolla på dom ibland :)
 
Juste, i koppel så kan hanen bli osäker och skälla, speciellt på större hundar. Tiken reagerar i princip aldrig på hundar vare sig dom skäller eller stirrar. Eller jo, lite nyfiken kan hon bli men sällan (läs typ aldrig) mer än så.
 
Corinne, min whippet tycker alla hundar som inte är vinthundar eller bruna flattetikar är inte ens värda att titta på. 🤣

Fenna är ok med alla hundar så länge dom inte är bökiga eller kastar sig fram till henne, ras spelar ingen roll men vett och etikett är väldigt viktigt för henne.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 654
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 610
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 083
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp