Kommunikationsproblem

Seabaz

Trådstartare
Visste inte om jag skulle skapa en tråd eller dagboksinlägg.. men jag behöver en vänlig input på detta.

Vi har en ny tjej på jobbet, hon är volontär via något internationellt företag och ska vara hos oss i 3 månader och hjälpa till med turridningar.

Hon har varit hos oss en vecka nu och det är helt klart en rar tjej, duktig ryttare, bra work ethic, vill lära sig osv... MEN. Hennes engelska förståelse är dålig. Riktigt dålig.
Vi har tidigare haft personer här som inte pratar den bästa engelska, det brukar bli bättre och bättre för varje dag men då har dessa en bra förståelse. De kan och förstår engelska men har inte använt det i daglugt tal förut.

Den här tjejen verkar inte förstå engelska alls. På sin höjd några glosor. Ordförråd är minimalt.

Det har nu hänt ett par gånger framför kunder en del jobbiga situationer då vårat jobb är att hjälpa kunderna.
Så tex om jag säger "wait for Crikey" (crikey är då hästen bakom henne med kund på) så händer inget.
Kunden hör ju allt och det blir ju konstigt när man säger något 4 gånger till en som är där med meningen att hjälpa dig som kund.

"Get up on your horse" fick jag säga 4 gånger också innan hon förstod att hon skulle sitta upp.

Jag känner att detta kan komma att bli en säkerhetsfråga om något skulle hända på en tur...

Jag ska ta upp med chefen idag med men samtidigt undrar jag om och hur jag kan prata med den här tjejen på ett bra sätt. Vet dock inte om det går att lösa snabbt då det känns som hon aldrig läst engelska i skolan..
 
Vi får också rätt ofta in personal som har mycket liten (eller så gott som ingen) kunskap i engelska och det är jättejobbigt, men kanske ta lite tid under morgonsysslorna till exempel och prata långsamt och varsamt och försök luska ut på vilken nivå kunskapen ligger.
Ibland kan talet gå lite för fort tror jag, och rätt ofta har de svårt med dialekter (jisses, det har jag också fortfarande. Kommer det bred Glasgowskotska blinkar jag ett par gånger, ler och ser dum ut. :D ) och även om du är svensk har du säkert lagt dig till med en hel del australienska. ;)

Var är volontären ifrån? Har ni någon som är bekant med hennes hemspråk alls?
 
Visste inte om jag skulle skapa en tråd eller dagboksinlägg.. men jag behöver en vänlig input på detta.

Vi har en ny tjej på jobbet, hon är volontär via något internationellt företag och ska vara hos oss i 3 månader och hjälpa till med turridningar.

Hon har varit hos oss en vecka nu och det är helt klart en rar tjej, duktig ryttare, bra work ethic, vill lära sig osv... MEN. Hennes engelska förståelse är dålig. Riktigt dålig.
Vi har tidigare haft personer här som inte pratar den bästa engelska, det brukar bli bättre och bättre för varje dag men då har dessa en bra förståelse. De kan och förstår engelska men har inte använt det i daglugt tal förut.

Den här tjejen verkar inte förstå engelska alls. På sin höjd några glosor. Ordförråd är minimalt.

Det har nu hänt ett par gånger framför kunder en del jobbiga situationer då vårat jobb är att hjälpa kunderna.
Så tex om jag säger "wait for Crikey" (crikey är då hästen bakom henne med kund på) så händer inget.
Kunden hör ju allt och det blir ju konstigt när man säger något 4 gånger till en som är där med meningen att hjälpa dig som kund.

"Get up on your horse" fick jag säga 4 gånger också innan hon förstod att hon skulle sitta upp.

Jag känner att detta kan komma att bli en säkerhetsfråga om något skulle hända på en tur...

Jag ska ta upp med chefen idag med men samtidigt undrar jag om och hur jag kan prata med den här tjejen på ett bra sätt. Vet dock inte om det går att lösa snabbt då det känns som hon aldrig läst engelska i skolan..
Som gammal sfi-lärare kanske jag kan bidra :D :D Jag har ju undervisat folk som knappt ens kunnat säja hej.

Använd kroppsspråk för att förstärka. Lite pantomim samtidigt som du pratar. Peka, vifta visa.
"Vänta på" kan kombineras med stopptecken och pekande på aktuell häst. T.ex.

I längden kanske det itne funkar. Men som akut nödlösning....
 
Visste inte om jag skulle skapa en tråd eller dagboksinlägg.. men jag behöver en vänlig input på detta.

Vi har en ny tjej på jobbet, hon är volontär via något internationellt företag och ska vara hos oss i 3 månader och hjälpa till med turridningar.

Hon har varit hos oss en vecka nu och det är helt klart en rar tjej, duktig ryttare, bra work ethic, vill lära sig osv... MEN. Hennes engelska förståelse är dålig. Riktigt dålig.
Vi har tidigare haft personer här som inte pratar den bästa engelska, det brukar bli bättre och bättre för varje dag men då har dessa en bra förståelse. De kan och förstår engelska men har inte använt det i daglugt tal förut.

Den här tjejen verkar inte förstå engelska alls. På sin höjd några glosor. Ordförråd är minimalt.

Det har nu hänt ett par gånger framför kunder en del jobbiga situationer då vårat jobb är att hjälpa kunderna.
Så tex om jag säger "wait for Crikey" (crikey är då hästen bakom henne med kund på) så händer inget.
Kunden hör ju allt och det blir ju konstigt när man säger något 4 gånger till en som är där med meningen att hjälpa dig som kund.

"Get up on your horse" fick jag säga 4 gånger också innan hon förstod att hon skulle sitta upp.

Jag känner att detta kan komma att bli en säkerhetsfråga om något skulle hända på en tur...

Jag ska ta upp med chefen idag med men samtidigt undrar jag om och hur jag kan prata med den här tjejen på ett bra sätt. Vet dock inte om det går att lösa snabbt då det känns som hon aldrig läst engelska i skolan..
Jag hade haft svårt att gå med på det. Blir fel gentemot kunderna och, som du säger, en säkerhetsrisk. Kan hon inte göra annat med hästarna tills hon lärt sig språket bättre?
 
Tack för bra tips! Pratar långsamt och tydligt gör vi redan (när vi kommer ihåg det :angel: ) och ja, jag har nog en konstig dialekt av swenglish med konstig aus accent :o

Ska verkligen försöka göra mer kroppsspråk samt prata mer med henne.

Det har nog ärligt blivit så att vi alla pratar mindre med henne pga att det är frustrerande. Men där känner jag att det är mitt ansvar att prata med de andra kollegorna med. Vill ju verkligen inte att det ska bli någon utfrysning på jobbet!
Ska tipsa dom om kroppsspråk med.

På ritterna kommer jag se till att hon är bakom mig. Då kan jag styra det mesta utan att lägga för mycket ansvar på den här tjejen.

När hon väl förstår något så gör hon ju det jättebra!

Tack igen. Uppdatering följer :)
 
Tror ni hon skulle ta illa upp om jag frågar henne hur mycket engelska hon läst innan och när samt om det är nåt jag kan göra för att hjälpa henne?

Jag vill inte att hon ska känna sig dum eller dålig.

Det tror jag inte! :) Föreställ dig själv hur det skulle kännas i hennes situation - om jag var i hennes skor skulle jag väldigt gärna vilja kommunicera i alla fall.
Det kan kanske underlätta att säga att du inte heller är en "native speaker", det brukar hjälpa mig mycket med ny personal. Som om folk andas ut lite.
 
Tror ni hon skulle ta illa upp om jag frågar henne hur mycket engelska hon läst innan och när samt om det är nåt jag kan göra för att hjälpa henne?

Jag vill inte att hon ska känna sig dum eller dålig.
Men att gå över huvudet på arbetaren och att prata med chefen om att hon är en säkerhetsrisk får henne inte att känna sig ”dum eller dålig”?
 
Visste inte om jag skulle skapa en tråd eller dagboksinlägg.. men jag behöver en vänlig input på detta.

Vi har en ny tjej på jobbet, hon är volontär via något internationellt företag och ska vara hos oss i 3 månader och hjälpa till med turridningar.

Hon har varit hos oss en vecka nu och det är helt klart en rar tjej, duktig ryttare, bra work ethic, vill lära sig osv... MEN. Hennes engelska förståelse är dålig. Riktigt dålig.
Vi har tidigare haft personer här som inte pratar den bästa engelska, det brukar bli bättre och bättre för varje dag men då har dessa en bra förståelse. De kan och förstår engelska men har inte använt det i daglugt tal förut.

Den här tjejen verkar inte förstå engelska alls. På sin höjd några glosor. Ordförråd är minimalt.

Det har nu hänt ett par gånger framför kunder en del jobbiga situationer då vårat jobb är att hjälpa kunderna.
Så tex om jag säger "wait for Crikey" (crikey är då hästen bakom henne med kund på) så händer inget.
Kunden hör ju allt och det blir ju konstigt när man säger något 4 gånger till en som är där med meningen att hjälpa dig som kund.

"Get up on your horse" fick jag säga 4 gånger också innan hon förstod att hon skulle sitta upp.

Jag känner att detta kan komma att bli en säkerhetsfråga om något skulle hända på en tur...

Jag ska ta upp med chefen idag med men samtidigt undrar jag om och hur jag kan prata med den här tjejen på ett bra sätt. Vet dock inte om det går att lösa snabbt då det känns som hon aldrig läst engelska i skolan..
Det borde ju kunna gå snabbt med termer som upprepas ofta och där man uppmärksammar henne med gester osv på vad som gäller? Tänker vag jämförelse att när jag var tonåring red jag någon gång om året på ett stall i Holland, och de kunde ju engelska men om man red lektion så körde de inte engelska om man inte såg bra förvirrad ut. Det tog bara ett försök innan man kunde trav och volt, sitt upp, sakt av, halt osv osv på holländska (dock med fördelen av direkt effekt och härma andra). Trots att man inte kunde ett spån holländska. Så det borde kunna lösa sig snabbt med enkla ord som upprepas ofta, som sitt upp, om de enkla glosorna är tydliga. Som wait for... och get up tex borde ju vara löst nästa tur?
 
Tror ni hon skulle ta illa upp om jag frågar henne hur mycket engelska hon läst innan och när samt om det är nåt jag kan göra för att hjälpa henne?

Jag vill inte att hon ska känna sig dum eller dålig.
Självklart är det bra! Tips var hon hon hitta information och glosor är säkert uppskattat. Det är ju omtanke!

Vilket land kommer hon ifrån?
 
Men att gå över huvudet på arbetaren och att prata med chefen om att hon är en säkerhetsrisk får henne inte att känna sig ”dum eller dålig”?

Det är ju ändå en viss hierarki inom alla jobb.
Min chef är ägaren till ranchen.
Min roll är manager/second in charge.
Sedan är det betald staff och volontärer under mig.
Jag är skyldig att rapportera allt "större" som berör företaget till min chef. Min chef är inte där och jobbar med oss dagligen (bara när jag har mina lediga dagar rider hon). Hon sköter allt "office work" för ranchen.
Jag rapporterar dagligen allt bra och dåligt men då är ingen annan kollega närvarande.

Man "klagar" alltid uppåt. De som är under mig, klagar till mig, och jag vidarebefordrar detta (eller klagar själv ibland) till min chef /ägaren för ranchen.

Till mina (under)-kollegor håller jag "god min" och hittar lösningar såsom "nästa gång detta inträffar, kanske gör såhär" osv....

Så att för mig att "gå till chefen att skvallra" är mer att jag vill ha någon att bolla problemet med och hitta en lösning, för hela gruppens sammanhållning :)
 
Kan du inte säga hennes namn innan så hon fattar att du pratar med henne, sen säger du att hon ska sitta upp och fattar hon inte kan du peka med händerna så hon förstår?

Detta gör vi redan. Och det fungerar hyfsat.

Idag på eftermiddagen pratade jag med henne med stora gester osv och jag upplever att det fungerade väldigt bra!!

Vill påpeka igen att hon är en jtterar tjej, kompetent ryttare och när hon väl förstår så utför hon vilket jobb somhelst utmärkt!

Det enda problemet är kvicka instruktioner om något oförutsett händer. Att förstå snabbt på en ritt och göra, kan förebygga en olycka.

Jag har ändå stort hopp för den här tjejen och jag vill att hon ska trivas och lära sig när hon är här! :)
 
Det är ju ändå en viss hierarki inom alla jobb.
Min chef är ägaren till ranchen.
Min roll är manager/second in charge.
Sedan är det betald staff och volontärer under mig.
Jag är skyldig att rapportera allt "större" som berör företaget till min chef. Min chef är inte där och jobbar med oss dagligen (bara när jag har mina lediga dagar rider hon). Hon sköter allt "office work" för ranchen.
Jag rapporterar dagligen allt bra och dåligt men då är ingen annan kollega närvarande.

Man "klagar" alltid uppåt. De som är under mig, klagar till mig, och jag vidarebefordrar detta (eller klagar själv ibland) till min chef /ägaren för ranchen.

Till mina (under)-kollegor håller jag "god min" och hittar lösningar såsom "nästa gång detta inträffar, kanske gör såhär" osv....

Så att för mig att "gå till chefen att skvallra" är mer att jag vill ha någon att bolla problemet med och hitta en lösning, för hela gruppens sammanhållning :)
Ok, jo då kanske hon behöver veta att engelskan inte är bra hos volontären.

Men att vänligt och rakt säga till tjejen att plugga lite engelska på kvällarna och det är dessa fraser och glosor hon måste se till att kunna tills ganska strax? är ju inte fel, utan kanske snarare rätt? Och att relatera det till vad hon kunde sedan innan också. Och att fråga innan vad hon kan är kanske smart. Hennes lärare kanske hade ett väldigt annat uttal, amerikanskt eller franskt eller ngt. Man kan ju ha tur och hon är en fena på att läsa böcker på engelska (jmf åka till Skottland och begripa ingenting)
 
Senast ändrad:
Det enda problemet är kvicka instruktioner om något oförutsett händer. Att förstå snabbt på en ritt och göra, kan förebygga en olycka.

Vill förklara mig själv lite i detta jag skrev.
Vi utsätter inte volontärer eller några nya arbetare här för för mycket ansvar.
Men som exempel detta kan innebära att just "wait for the horse behind you".
Om glappet mellan guide och kund blir för stor ökar risken tex att hästen väljer att "catch up" i ett högre tempo än kunden klarar av. Eller om hästen blir skrämd tex. Istället för att hoppa till på stället kanske den hoppar till och travar upp till nästa häst. Detta vill vi undvika med nybörjare-kunder

:)
 
Prata med henne! Hon kan själv ha idéer om hur ni ska lösa det här? Mer tecken osv tills hon förstår bättre är kanske en idé? OK, jag inser problemet med just pratandet om hon nu inte förstår engelska men det går kanske att lösa. Någon som förstår franska brukar gå att skaka fram som tolk.
 
Kan du ta dig tid att hålla en lektion med henne? Gå igenom o förklara de väsentligaste termerna o orden hon behöver kunna? Använd gester, rita på tavla/papper?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 279
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp