Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

nightcrawler

Trådstartare
jag håller på att bli tokig på infon om detta. hur ligger det till? :confused: behöver jag som hobbyryttare som tävlar på max regional nivå ha ett sådant? jag har inget företag och hästen ägs av mej som privatperson. kan någon hjälpa mej
har letat överallt men har inte riktigt hajat hur det ligger till, kan tillägga att jag har sökt på buketrådarna åxå men inget har kopplat.

är jag trög eller är det så luddigt och krångligt som jag tror?:crazy:
 
Sv: kompetensbevis

Nej, inte i Sverige om dina hobbyhästar ägs av dig privat behöver du ej något kompetensbevis, endast om de ingår i någon form av ekonomisk verksamhet som att de t ex står skrivna på en jordbruksverksamhet, företag, ridskola e d
 
Sv: kompetensbevis

då kan jag andas ut...
men hur funkar det sen då, jag fatta det som att om man har ekonomisk vinning på tävlingar så skulle man åxå ha kompetensbevis? när räknas det som ekonomisk vinning?
 
Sv: kompetensbevis

Det är väl inte riktigt klart hur det ska tolkas. Men om det är t ex en unghäst som du har och du tävlar den med sikte på att höja dess värde/ meritera för att kunna sälja den då har du även om det sker som hobby en ekonomisk vinnig av tävlingen.
Skulle även tro att om man är väldigt duktig och vinner pengar på sitt tävlande att räknas som ekonomisk vinnig. Då handlar det om att man vinner mer än att det kostar så att säga. Vilket väl inte så många hobbyryttare gör.
 
Sv: kompetensbevis

KL

Är det bara jag som ska ta det? Jag tycker det är rätt dyrt om jag ska vara ärlig.
Någon som har en aning om vad tya är? Stod att det var billigare om man var tya-ansluten....
 
Sv: kompetensbevis

Saxat från TYAs hemsida:TYA = Transportfackens Yrkes-och arbetsmiljönämnd, TYA är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn. Cirka 17 000 företag, med ungefär 100 000 anställda, är anslutna till TYA. Verksamheten bedrivs genom kurs- och projektverksamhet som tar sikte på yrkeskunskap och arbetsmiljö. Är företaget man tar kompetensbeviset för anslutet till TYA så är det reducerat pris på utbildningen som de håller i.
 
Sv: kompetensbevis

Ska gå på Bosön. Företaget betalar för det är företagets hästar jag kör.
 
Sv: kompetensbevis

Jag ska gå imorgon!
Så om det kan bli lite klarare om vad som gäller efter kursen så återkommer jag.
Fast jag ska inte gå hos TYA utan hos den andre godkände utbildaren. Som var något billigare än TYA för oss som inte är anslutna dit. Finns uppgifter på Jordbruksverkets hemsida om vilka som är godkända och länkar.
 
Sv: kompetensbevis

vore jättebra om du ville komma med mer info sen.

jag har sikte på att ta min nästa häst till Msv men inte sälja den. räknas det som ekonomisk vinning ändå?
 
Sv: kompetensbevis

Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara något annat än ren hobby. Så du lär klara dig utan bevis om du inte kommer att köra utomlands.
 
Sv: kompetensbevis

Nej, inte i Sverige om dina hobbyhästar ägs av dig privat behöver du ej något kompetensbevis, endast om de ingår i någon form av ekonomisk verksamhet som att de t ex står skrivna på en jordbruksverksamhet, företag, ridskola e d

då behöver jag alltså ta kompetensbevis och min sambo om han ska köra hästarna.. vi har hästarna i jordbruksverksamheten. Fast jag läste någonstans att man ska kunna visa upp att man har hästerfarenhet - antingen grönt kort, licens eller ett intyg från distriktet.. hur går det för sambon?! han har inget grönt kort, licens - hästerfarenheten han har är det jag har lärt honom efter 11 år tillsammans..
 
Sv: kompetensbevis

Prata med utbildaren, det är säkert inga problem om du visar ditt gröna kort eller vad du nu har :)

Jag har ett från 1996 tror jag det är, något av de första åren.

Det borde verkligen räknas ;)

(Och så har jag ett och ett halvt år som ridskolechef om de nu skulle gnälla. Men man betalar fakturan INNAN kursen så...)
 
Sv: kompetensbevis

En liten fråga...Måste man gå kursen? Vet inte om jag missuppfattat detta när jag läste på jordbruksverkets hemsida? jag tolkade det som att om jag bet in 800kr samt intyg från polisen att jag inte varit straffad för något djurskyddsärende de sista tre åren, samt fixat ett intyg på att mitt släp är godkänt för transportering av hästar från miljö och hälso skyddsnämden i den kommun jag tillhör. Är utbildad Hippolog/stallchef /C-Tränare så kunskap finns dokumenterat.
Har anställning på en riksanläggning sedan 12 år tillbaka, samt driver HB tillsammans med familjen.
 
Sv: kompetensbevis

seagirlM: läste du det här på jordbruksverkets hemsida? är ju bra mkt billigare än att gå kursen.. undrar om man kan göra detsamma i min kommun?!

lill-sis: har grönt kort från -96 jag med, dokumenterad tävlingserfarenhet plus är styrelseledamot i ridklubben, utbildningsansvarig etc - blir det aktuellt att sambon oxå ska gå kursen så hör jag med dem som anordnar kursen vad som måste visas upp för hans del..
 
Sv: kompetensbevis

Det du har läst är vad som gäller för att registrera sig som transportör. När man ska registreras som transportör kommer en inspektör från kommunen ut till dig och besiktigar det fordon som hästarna ska transporteras i. På blanketten som inspektören fyller i och som man ska skicka in till Jordbruksverket för att kunna registreras som transportör så finns en fråga om man har gått utbildning i transport av i det här fallet hästar. Det är genom den utbildningen man får ett sk kompetensbevis för att få transportera hästar och som man måste ha från den 5/1 2008. Inom Sverige har man dock gett dispens till de som är anmälda till en godkänd kurs under 2008.
 
Sv: kompetensbevis

Har nu varit i kontakt med alla instanser för att få något vettigt svar...
Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell. Om man sedan driver verksamhet Måste man gå kursen som TYA anordnar för att få det sk. kompetensbeviset, Samt komplettera handlingarna med utdrag ur Polisens belastningsregister och bifoga dessa billagor till Jordbruksverket i samband med ansökan för att bli godkänd transportör...
Ansökan till Jordbruksverket kostar 800kr, sen kostar kursen 2250+moms, kommunens inspektör vill ha en summa(vet inte hur mkt?), samt utdrag ur Polisens register, vet inte om det är gratis när det gäller en förfrågan om sig själv, annars kostar det ca 200kr. Det blir lite pengar om en hel familj ska göra detta!!!
 
Sv: kompetensbevis

Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell.

Nu förstår jag inte riktigt vad du skriver, alla som har transport måste inte anmäla sig till kommunen, men ska man registrera sig som transportör så behöver man anmäla det till kommunen. Ska man vara registrerad transportör ska man från den 5/1 2008 även ha ett kompetensbevis för att få transportera hästarna. Om man ska vara transportör ska alla fordon som man kör hästarna i vara besiktigade av kommunen oavsett hur gamla de är.
 
Sv: kompetensbevis

*kl*

Måste man skaffa kompetensbevis om man åker utomlands och tävlar max 2 ggr/år? Kommer knappast tjäna några stora pengar på det, tror inte ens att jag får igen bensinpengarna....
 
Sv: kompetensbevis

Kanske att jag missuppfattade damen på Lunds kommun...Men hon sa att det gällde alla hästtransporter oavsett om man behövde kompetensbevis eller Ej...Regeln kom förra året, Pga att hästtransporterna är inte godkända som hästtransporter automatiskt bara för att dom säljs som det. Besiktning av släpet skall göras med jämna mellanrum, hon kunde inte svara på om det var vartannat år eller vart 5:e år, hon återkommer till mig den 8/1 på telefon samt kommer ut och besiktigar mitt Umeå släp. Hon berättade att hon varit ute på Flyinge och besiktigat alla deras nya -08 släp, samt Peter Erikssons lastbil mm. Det föreligger en diskussion om att överlåta denna besiktning på den vanliga Bilprovningen så småningom i samband med vanlig och återkommande kontrollbesiktning. Damen i fråga var mkt trevlig samt tyckte själv att hon hade bättre och andra nödvändigare arbetsuppgifter ang djurskydd än att bes släp/lastbilar och att kolla att du har kniv, panikhakar på uppbindningarna i släpet etc...
 
Sv: kompetensbevis

Ja, Du kan råka ut för otrevligheter och böter Direkt du kör in i Danmark enl "Damen" på Lunds kommun, Mijlö-hälsoskydd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp