Bukefalos 28 år!

Kompetent??

Bakam

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om ni har några tips på hur man ska veta/ta reda på att en tränare är kompetent och seriös? Jag menar att om man som jag inte känner till så många tränare måste man ju svara på annonser eller kolla på internet om vad som erbjuds, men hur vet jag att de är ok? Det finns ju "hästexperter" som, enligt mitt tycke, är allt annat än just experter/kompetenta. Hemsidorna ser ju ofta väldigt tjusiga ut ;)
 
Sv: Kompetent??

Kompetens - Utbildningsbevis, referenser, rykte och genom att testa.
Seriös - Referenser, testa, f-skattsedel, rykte vit betalning.

Det finns gott om folk som har väldigt tveksamma utbildningar, jag tycker du ska satsa på någon som har en erkänd utbildning inom din(a) gren(ar) och alla andra extra kurser/utbildningar är en bonus. De som bara har en massa konstiga kurser eller inget alls kan mycket väl vara mycket bra men chansen är lägre enligt min erfarenhet.

Se också upp att de verkligen har examen för den utbildning de hävdar, en instruktör som jag hade stoltserade med att ha gått B-instruktörsutbildning för islandshäst, det hade hon säkert gjort, men hon var inte godkänd (det finns listor). Då jag gång på gång (för mig själv) ifrågasatte hennes undervisning så kollade jag upp. Jag slutade rida där när mina förhandsbetalda lektioner var slut, det var trevlig social samvaro men inte lärde jag mig ett dyft, snarare så var det tvärt om förvirrande.
 
Sv: Kompetent??

Tävlingsresultat är en stor del! En dressyr/hopptränare som varken själv tävlat högre än LB eller har tagit upp elever förbi det är ju sällan något vidare duktig...

En tränare som själv ridit höga klasser behöver inte nödvändigtvis ha elever på hög nivå, för att dom saknar 'ögat' för tränandet (men har känslan för att rida de själv). Tvärtom finns det tränare utan större tävlingsmeriter, men som plockat upp och utbildat många ekipage, dom är bra! Dom som har gjort båda är givetvis bäst ur den synpunkten : P

Det är också mycket meriterande vilka man själv har tränat för ffa varit lärling hos/jobbat med. Hur länge varade detta? Vissa kan ju skryta om att dom minsann jobbat för den och den, men i själva verket blev sparkade efter några veckor...

Har denna visat unghäst? Bruksprov?

Kanske är svårare för dom som rider AR exempelvis där man ju inte tävlar, men då får man gå på ryktet, googla namnet, vad har denna gjort, har den hållt clinics, har den tränat andra halvkända personer (kan ju vara kända inom sitt län menar jag), finns det youtube-klipp, vilka tränar då, är det bara nybörjare eller gör man avancerade saker? Hur är fack-språket? (Är det påhittat nonsens som låter fint för den okunniga?)

Hur mycket jobb har dom redan? Är det bara en eller två elever till... ungefär som man kollar in restaurangen, är det nästan tomt finns det nog en anledning.. en nästan full, åh det måste vara bra och så får man testa om så var fallet.

Hemsidor ska man nästan se på som att, ju finare och flashigare dom är... desto lägre kvalité på lektionerna. Istället för att få elever ryktesvägen... ja, du fattar.

Nej, jag skulle inte gå så mycket efter annonser utan kolla vilka folk redan rider för och själv ta kontakt.
 
Sv: Kompetent??

KL

Nu har du redan fått utmärkta svar, men jag kan inte låta bli att lägga mig i ändå. :)

* Kolla upp utbildningen/arna. Jag skulle inte betala för någon buskisryttare som aldrig varit i närheten av ett större stall. Vilka relevanta examina har tränaren? Däremot behöver en A-tränare inte alltid vara bättre än en C-tränare, det beror på din utgångspunkt och vad du vill.

Jag tittar på kända utbildningar - en egenpåhittad tränare som enbart gått ett par olika "kurser i XXX" går bort.

* Meriter utöver examina. Tävlingsmeriter, erfarenhet av olika typer av hästhantering och träning. För min del är det viktigt att tränaren faktiskt har tävlat och utbildat hästar - det är lika viktigt som att denne kan utbilda ryttare. Tränaren ska kunna se den röda linjen i utvecklingen hela tiden.

* Elever - vilka elever har tränaren, är dessa nöjda, hur långt har de kommit? Är det enbart dressyrinriktade halvblodsryttare så (kanske) tränaren har svårt att anpassa sin pedagodik till hästar/ryttare med andra förutsättningar/intressen?

* Fråga runt bland folk du respekterar. Jag blev precis rekommenderad en massör som "är så trevlig", men även om jag tycker om personen som gav rekommendationen har jag svagt förtroende för dennes praktiska hästkunnande = jag söker efter en annan.

* Vitt företag? Tränaren jobbar vitt, ger kvitto. Har tränaren ett företag som går runt kan man ju anta att personen har ett större antal elever som trivs, utvecklas, och kommer tillbaka.

* Åk och titta på en träning eller två. Då ser du ungefär hur pedagodiken fungerar. Jag var ute och tittade på en hopptränare rätt nyss - personen satt tre timmar i ett manegehörn och ropade ibland något till eleverna. Då vet jag att det inte är något att lägga pengar på.

* Kolla referenserna, tala med eleverna, snoka runt lite. :)

* Provrid. Ge det två tre lektioner. Då har du en relativt ärlig bild av hur träningarna kommer att fungera, hur upplägget ser ut, och hur du, tränaren, och hästen fungerar ihop.


Sedan har vi väl alla våra ticks... ;)
Så fort en tränare kommer med negativa, nedlåtande kommentarer om en häst drar jag öronen åt mig. Sådant provocerar mig väldigt. Det är att skylla ifrån sig på ett djur som inte kan försvara sig. Däremot att säga att olika hästar har olika förutsättningar är en annan sak. Har precis slutat rida för en tränare som kallade en inhysing för idiothästen jämt och ständigt - mitt framför sina elever. Det var en duktig tränare, men hela inställningen störde mig enormt.
 
Sv: Kompetent??

Fast för att synas på tränarportalen så måste tränaren själv registrera sig och betala en avgift...

Mer troligt att man hittar alla tränare på SvRF hemsida...
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 486
Senast: Fazeem
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 329
Senast: Badger
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 288
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp