Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Du har fått sjutusen tips ungefär. Säkert.

Allt ifrån "bjud inte hem dem" till "sätt upp kompostgaller" till "täck soffan med ett lakan" till "stäng in er i köket" till "ta bort saker som du är rädd om" till "byt vänner" till jag vet inte vad.

Och jag har tagit till mig råd och tips ni gett ( hur många gånger ska jag skriva det?). Vad vill du jag ska svara mer för att få dig nöjd med tråden?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Frågan är väl snarare vad mer någon ska svara för att få dig nöjd med tråden.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Frågan är väl snarare vad mer någon ska svara för att få dig nöjd med tråden.

Men snälla.... Jag har bett om råd och fått det. VAR har jag bett om mer? " Ni" fortsätter förklara för mig vad som är rätt och fel i mitt umgänge och vad jag har för fel möbler, fel skålar framme , vad jag inte gjort för att säkra hemmet mm.. Nöjd med tråden? förklara gärna hur du menar?!
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag laser vad du skriver, men upplever valdigt starkt att du inte laser nagot annat an medhall. Du har fatt massor med rad och tips, men allt svarar du pa med "det gar inte" och ifragasatter om andra vill ha sina hem forstorda.
Antingen far du saga till dina gaster, eller sa far du leva med att de inte behandlar ditt hem som du vill att det ska behandlas.

Vaa? Jag tar till mig råden och du skriver att jag inte gör det?! VAR har jag skrivit att det inte går? Trött på att fok hittar på......Ja, jag ifrågasätter vissa saker. Jag undrar (eftersom jag inte har barn själv) om beteendet är normalt..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Innan man bjuder in barn kanske man ska tänka på man har sin vita soffa och antika möbler o mattor spridda över 110 kvadrat eller 50 kvadrat och om man har vita kakor och ännu hellre bulle på stort soffbord eller chokladbitar, godis o Ballerinakex på minibord i näshöjd. Serverar röd saft eller vatten osv. I alla fall om man bjöd in barnet för att prata med föräldrarna.
Fast det är sällan jag bjuder in folk med barn. De dyker upp ändå, på ren automatik verkar det som. Vi bor centralt och eftersom jag pluggat och jobbat på kvällarna så är det chans att jag är hemma på dagen. Det vet alla mina föräldralediga kompisar så när de varit ute med latte-maffian på stan ringer de och frågar ifall jag är hemma och så kommer de upp en sväng och snackar och fikar lite till. Vilket är jätteroligt! Man är alltid välkommen hit hem ifall vi är hemma. :)

Men det är ju oftast inte så planerat från min sida och med tanke på att vi bor på en tvärgata till Kungsgatan så är ju folk här på ett par minuter. Man hinner liksom inte städa i ordning och plocka bort saker.

Och i ärlighetens namn, jag får ha vad fan jag vill i min bostad utan att folk ska kladda ner grejerna. Man får ha lite pli på sig själv och på sina barn ifall man har några. Min persiska matta ska ligga precis där den ligger, samma sak med mina antika möbler. Jag bor ju här och jag måste ju trivas där jag bor. Vill folk göra om sina hem för andra människor får de väl göra det, men det gör inte jag. Jag förväntar mig att människor klarar av att bete sig på en rimlig nivå.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Kan det vara så att du med ditt kroppspråk och ditt minspel, döljer det du egentligen känner, när det blir uppprepade övertramp, såsom du upplever det?
Jag tänker att du är artig, och att du vill vara generös, men det börjar tryta i generositeten när helheten av allt ger dig känslan av att kanske utnytjas eller inte respekteras i tillräcklig grad? Att gästerna kanske får mixade meddelanden, i vad du säger från gång till en annan (första snedsprången, kanske du är överslätande, andra gången likaså, men när tiden går och helheten får dig att känna att gästerna är otacksamma, kanske du nämner lite ironiskt något, hintar lite, och tycker de borde begripa, men meddelandet tycks inte gå fram). Är det lite så som jag beskriver, så är du kanske inte tydlig nog, när du pratar med dem? Både i kroppspråk och mimik.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Vad är problemet med barnen och hemmet om det funkar?

Jag försökte förklara för dig varför vissa hem som inte är barnsäkrade är väldigt stressande och andra helt lätthanterliga. Att ditt hem fungerade utan problem hade jag redan förstått.

(Liksom jag tydligt förklarade att min mammas äkta mattor och soffor står kvar helt oantastade med instabila bokhögar, sköra ljusstakar och allt. Trots att barnet inte bara är på besök utan dessutom ibland bor över.)

Faktum är att ändringarna jag gjort i mitt hem när jag gick från barnlös till att ha barn är extremt minimala. Jag har flyttat upp två föremål som var vassa (tex yxan som kanske borde vara på landet egentligen) från nära golvhöjd till bokhyllehöjd.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Att ditt hem fungerade utan problem hade jag redan förstått.
Fast då har du förstått fel. Mitt hem är inte ett dugg barnsäkrat och det har jag redan skrivit i tråden. Dessutom är vårt hem rätt så trist för barn.

Men jag förväntar mig att de som har barn tar hand om barnen. Min älskade persiska matta under soffbordet ska inte ta stryk bara för att föräldrar inte kan ta hand om sina barn. Samma sak med våra ljusa soffor, eller vad det nu kan tänkas vara.

Det är inte mitt ansvar att se till så att barn till gäster uppför sig.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men precis.

Och denna levnadsregel gör att våra hundar aldrig följer med någonstans, utom på de aktiviteter som är särskilt för dem (veterinärbesök, skogspromenader etc). Jag är för lat och bekväm för att hela tiden hålla ögonen på dem, och de har det dessutom mycket trevligare hemma, hellre än att vara ständigt påpassade och/eller få ligga platt bredvid (självklart beroende på individ, våra är inte av en ras som tycker det är kul att betrakta).

Förväntar mig samma av de som tar med bihang hem till oss, vare sig det gäller husdjur eller barn. Den man tar in, ansvarar man för. Vårt hem är inte heller barnsäkrat, långt därifrån. Och den förälder som tar med sitt barn hit, kommer att bli rejält motionerad. Inte bara för att massor av ömtåliga saker står i barnhöjd, men det är höjdskillnader i huset, hårda golvmaterial, höga terrasser, trappor utomhus, dammen - ja, vill man ta hit sina barn måste man helt enkelt ha god kondition och ögon i nacken.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

*kl*

Den här tråden får mig att tänka på när vi för en tid sedan hade barnbesök (ca 3 år gammalt)i vår nya lägenhet.

Jag har inte haft ork eller lust eller tid att fålla gardinerna utan har klippt av dom och "fållat upp" dom med knappnålar så länge. Så har dom hängt i x antal veckor och jag hade inte en tanke på att det var nålar i dom till ungen börjar leka med en av gardinerna, gömmer sig bakom den och sedan rusar ut i rummet så att gardinerna far upp över ansiktet på hen.
En av knappnålarna missar ögat med millimetrar och hen klarar sig med en blodig rispa i ögonlocket. Men jäklar vilken ångest jag fick och hur skyldig jag kände mig :crazy:
Men är det verkligen min skyldighet att barnsäkra mitt hem innan besök, jag kom inte ens ihåg att det var knappnålar i gardinerna?

Sen i ett obevakat ögonblick hade barnet varit på toaletten och öppnat min hårolja. Ett tag trodde vi hen druckit av den men som tur var såg det ut som att allt var kvar i den.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men är det verkligen min skyldighet att barnsäkra mitt hem innan besök, jag kom inte ens ihåg att det var knappnålar i gardinerna?
Om ja, hur långt ska man gå för att barnsäkra? Jag har höga, tunga möbler utan tippskydd - förväntas jag montera tippskydd? Jag har vassa kanter i barnhöjd - förväntas jag klistra på hörnskydd? Jag förvarar kemikalier både högt och lågt - förväntas jag låsa in dem/ställa dem högt upp/låsa in dem högt upp?

O.s.v. o.s.v. o.s.v.

En del saker är ju snabbt och lätt gjort - gömma godisskålen, flytta favoritvasen - men var jag för tillfället har ställt tvättmedlet eller att diskmaskinstabletterna står i barnhöjd i skafferiet är kanske ingenting jag tänker på omedelbart.

I mitt fall har det inte heller behövts. Har inte barn här så ofta och de gånger jag haft det vet föräldrarna att mitt hem är ganska barnovänligt (och de är inte alls av typen "du-kollar-efter-min-unge-medan-jag-leker-med-mobilen"), men det kan ju vara intressant att veta hur långt man förväntas gå.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast alltså jag begriper mig inte på den här tråden? "Skyldighet"? Det låter på alla här som att de bara umgås utifrån något form av regelverk som de sedan checkar sig emot för att se om de uppfyller minimikraven eller ej.

Hade det där hänt hos mig hade vi mest konstaterat att en olycka skett och att det var tur att det inte blev värre. Vems fel det var hade vi överhuvudtaget inte diskuterat alls, inte heller vems skyldighet det var att se till att det inte händer igen. Båda hade dock varit som hökar efteråt och inte alls kunnat slappna av. Med största sannolikhet.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast alltså jag begriper mig inte på den här tråden? "Skyldighet"? Det låter på alla här som att de bara umgås utifrån något form av regelverk som de sedan checkar sig emot för att se om de uppfyller minimikraven eller ej.

Hade det där hänt hos mig hade vi mest konstaterat att en olycka skett och att det var tur att det inte blev värre. Vems fel det var hade vi överhuvudtaget inte diskuterat alls, inte heller vems skyldighet det var att se till att det inte händer igen. Båda hade dock varit som hökar efteråt och inte alls kunnat slappna av. Med största sannolikhet.

Tack, nu slapp jag skriva det där...

Jag fattar heller inte skyldigheter. Barnet som rispade sig i ansiktet - det var ju en olycka, det var otur. Ska två goda vänner genast påbörja en gemensam ansvarsutredning, är det det viktiga i sammanhanget? Eller om Ramonas matta får en fläck, är ansvaret det viktiga då? (Vilket ansvar, för övrigt, leder varje missöde i hemmet till domstol och försäkringsbolag?).

Styr ett barn mot en persisk matta med en glass i näven så tar jag för givet att den som råkar befinna sig närmast ungen avstyr. Istället för att tillkalla föräldern "för det är din unge och ditt ansvar"

Det är ju relationer vi pratar om, för bövelen, ingen jävla domstol.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det är ju relationer vi pratar om, för bövelen, ingen jävla domstol.
Jag får känslan i den här tråden att det är viktigare att få rätt och ha rätt än att saker och ting faktiskt funkar. Jag ställer mig väldigt frågande till det mesta jag läser, och tackar gud att mina vänner resonerar som du och jag gör och inte som många andra i tråden.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

När en kollega skulle åka till Thailand för ett par år sedan frågade hon mig hur det funkade med thailändskt kontantkort, eftersom hon visste att jag haft ett sådant. Hon sa också att hennes mobil kanske var operatörslåst men när jag frågat lite mer om mobilen sa jag säkert att den inte kunde vara låst.

Jag hade fel, visade det sig när hon kom till Thailand. Hon kunde fått den upplåst men en ny, thailändsk kontantkortsmobil kostade inte mycket mer än upplåsningen så hon köpte en istället.

Jag fick ågren eftersom jag rått henne fel så jag erbjöd mig att betala thaimobilen, det var ju mitt fel. Men hon tittade på mig som om jag var en idiot, det kom inte på fråga att jag skulle betala.

Hon var inte så intresserad av ansvar och skyldigheter, uppenbarligen:D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Tack, nu slapp jag skriva det där...

Jag fattar heller inte skyldigheter. Barnet som rispade sig i ansiktet - det var ju en olycka, det var otur. Ska två goda vänner genast påbörja en gemensam ansvarsutredning, är det det viktiga i sammanhanget? Eller om Ramonas matta får en fläck, är ansvaret det viktiga då? (Vilket ansvar, för övrigt, leder varje missöde i hemmet till domstol och försäkringsbolag?).

Styr ett barn mot en persisk matta med en glass i näven så tar jag för givet att den som råkar befinna sig närmast ungen avstyr. Istället för att tillkalla föräldern "för det är din unge och ditt ansvar"

Det är ju relationer vi pratar om, för bövelen, ingen jävla domstol.

I min värld handlar det mycket om just skyldigheter och ansvar. Lånar jag en pryl av någon och den går sönder/ förstörs ( oavsett om det är en olycka eller av ren klantighet), så har jag både ansvar och skyldighet att se till att antingen personen jag lånat av får en ny, eller ersätts för den "skada" jag gjort på den lånade prylen. Jag anser det vara hyfs och att ha lite empati för den jag förstört prylen för.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Tipsa henne om Buke så hon till nästa gång lär sig att undersöka just skyldighet och på så vis kan KRÄVA det hon har rätt till av vänner ;)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast alltså, jag skulle absolut ersätta en väns sak om jag förstört den. Inte så mycket för att jag såg det som min skyldighet utan mer för att vara schysst mot kompisen. Jag vill ju göra det och det är därför jag gör det, inte för att jag på nåt vis känner att jag måste.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jaså, nu handlar tråden om lånade prylar?:D

Självklart ersätter man skador på dem. Av min historia om den låsta mobilen ovan förstår du säkert att även jag är noga med att ersätta när jag ställt till med något. Dock anser jag det inte handla om empati men det är väl lite vid sidan om saken.

Mer jämförbart med trådämnet än lånade prylar är väl om jag t ex välter ut ett rödvinsglas på värdens duk. Du får gärna skjuta mig men jag har aldrig erbjudit mig att köpa en ny duk eller ens att ta hem den och lämna in den på kemtvätt. Men: jag skulle heller aldrig kräva att en gäst hos mig gjorde motsvarande. Mina vänner och jag tycker nog helt enkelt att sånt händer.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 078
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp