Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Tack, nu slapp jag skriva det där...

Jag fattar heller inte skyldigheter. Barnet som rispade sig i ansiktet - det var ju en olycka, det var otur. Ska två goda vänner genast påbörja en gemensam ansvarsutredning, är det det viktiga i sammanhanget? Eller om Ramonas matta får en fläck, är ansvaret det viktiga då? (Vilket ansvar, för övrigt, leder varje missöde i hemmet till domstol och försäkringsbolag?).

Styr ett barn mot en persisk matta med en glass i näven så tar jag för givet att den som råkar befinna sig närmast ungen avstyr. Istället för att tillkalla föräldern "för det är din unge och ditt ansvar"

Det är ju relationer vi pratar om, för bövelen, ingen jävla domstol.

Tack och bock :) :bow:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast alltså jag begriper mig inte på den här tråden? "Skyldighet"? Det låter på alla här som att de bara umgås utifrån något form av regelverk som de sedan checkar sig emot för att se om de uppfyller minimikraven eller ej.

Hade det där hänt hos mig hade vi mest konstaterat att en olycka skett och att det var tur att det inte blev värre. Vems fel det var hade vi överhuvudtaget inte diskuterat alls, inte heller vems skyldighet det var att se till att det inte händer igen. Båda hade dock varit som hökar efteråt och inte alls kunnat slappna av. Med största sannolikhet.

Tack och bock :):bow:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Tipsa henne om Buke så hon till nästa gång lär sig att undersöka just skyldighet och på så vis kan KRÄVA det hon har rätt till av vänner ;)

Vet inte om jag vågar... Hon kanske fakturerar mig. Vi har känt varann i många år så jag vågar inte tänka på hur mycket jag kan ha kostat henne:eek:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

:D

Åh gud, vill inte ens tänka på vad jag kan ha kostat vänner. Kräktes i en snubbes säng en gång och inte ens då erbjöd jag mig att pröjsa lakanen/sanering av madrass/minnesjustering så att han slapp ha bilden av mig spyendes i sin säng kvar i hjärnan.

Tur att jag har förlåtande vänner!
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast alltså, jag skulle absolut ersätta en väns sak om jag förstört den. Inte så mycket för att jag såg det som min skyldighet utan mer för att vara schysst mot kompisen. Jag vill ju göra det och det är därför jag gör det, inte för att jag på nåt vis känner att jag måste.

Fast kan man inte någonstans jämföra lånade prylar, med förstörda prylar i hemmet av att man är oförsiktig med dem?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jaså, nu handlar tråden om lånade prylar?:D

Självklart ersätter man skador på dem. Av min historia om den låsta mobilen ovan förstår du säkert att även jag är noga med att ersätta när jag ställt till med något. Dock anser jag det inte handla om empati men det är väl lite vid sidan om saken.

Mer jämförbart med trådämnet än lånade prylar är väl om jag t ex välter ut ett rödvinsglas på värdens duk. Du får gärna skjuta mig men jag har aldrig erbjudit mig att köpa en ny duk eller ens att ta hem den och lämna in den på kemtvätt. Men: jag skulle heller aldrig kräva att en gäst hos mig gjorde motsvarande. Mina vänner och jag tycker nog helt enkelt att sånt händer.

Det hade jag gjort däremot. Spiller jag ett glas rött på en fin duk som en kompis har, så erbjuder jag mig att betala för den, alternativt stoppar den i kallvatten och försöker få bort min skada. Jag sitter inte och tittar på när min polare blir ledsen över hennes nyinköpta duk utan att bry mig mer. Visst händer det olyckor, men det är skillnad på att bry sig och inte.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ingen aning faktiskt. Det som skrivs i tråden är liksom icke-frågor i mitt liv, nåt jag inte behöver ta ställning till eller fundera över. Jag hade ju mitt lilla bekymmer (nån enstaka vän vars djur/barn jag inte kunde slappna av med i hemmet) men jag löste det smidigt och har sen dess inte tänkt på det.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

fast jag tror inte att mandalaki menar att hon skrattar och pekar eller rycker nonchalant på axlarna medan vännen gråter i soffan.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

:D

Åh gud, vill inte ens tänka på vad jag kan ha kostat vänner. Kräktes i en snubbes säng en gång och inte ens då erbjöd jag mig att pröjsa lakanen/sanering av madrass/minnesjustering så att han slapp ha bilden av mig spyendes i sin säng kvar i hjärnan.

Tur att jag har förlåtande vänner!

Mysigt med vänner som kräks i ens säng:eek:.. Blir mer och mer fundersam om hur folk beter sig faktiskt. Jag hade åtminstone både bytt lakan och erbjudit mig att tvätta dem.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

fast jag tror inte att mandalaki menar att hon skrattar och pekar eller rycker nonchalant på axlarna medan vännen gråter i soffan.

Fast att inte ens komma med en ursäkt, inte ens erbjuda sig eller fråga, det är nonchalant enligt mig. Hon skriver ju att hon aldrig skulle erbjuda sig
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ingen aning faktiskt. Det som skrivs i tråden är liksom icke-frågor i mitt liv, nåt jag inte behöver ta ställning till eller fundera över. Jag hade ju mitt lilla bekymmer (nån enstaka vän vars djur/barn jag inte kunde slappna av med i hemmet) men jag löste det smidigt och har sen dess inte tänkt på det.

Men om det är ickefrågor som inte berör dig och du aldrig funderat på, varför är mitt tankesätt så fel om du inte ens har funderat på hur det kan vara för andra?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja du, du kanske aldrig har varit 20 something och gjort misstag? Det hade han som väl är och vi kan skratta gott åt det idag. Och nej, jag var inte i skick att byta lakan. Eller tvätta nåt. Och givetvis bäddade han rent på en gång, tror du att vi la oss i det eller? :cautious:

Ditt liv verkar vara så perfekt att inga fuck-ups eller roliga misstag får göras? Spontant låter det lite tråkigt faktiskt.

Ps. Få inte en hjärtattack nu: Det var på en dejt. Jag blev aspackad pga minimal vikt, lite mat och mycket god gin och tonic.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tycker att ditt tankesätt är galet, ja. Bara för att nåt är en icke-fråga i min värld betyder ju inte det att jag kan, efter att ha läst någons väldigt utförliga åsikter på ämnet, tycka att personen resonerar märkligt.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men bjud inte hem folk då! Träffa dem ute eller hemma hos dem. Din irritation över detta, berättigad eller ej, är ju så stor att det knappast är någon vits att du utsätter dig för att ha de här människorna (dina vänner) i ditt hem

Så gör faktiskt oftast jag med vänner som har småbarn. För jag blir irriterad på att det ska pillas och rivas i mitt hem där det inte längre är barnsäkert. Och sen ska det jagas efter hund och katt.

Nejtack.

Jag ser inget nöje i det alls, det går inte ens sitta och prata "vuxenvanligt" när barn är med och jag är för egoistiskt materialistisk för att vilja att mina saker ska gå sönder.

Däremot uppskattar jag att vara hemma hos familjen och umgås, ungar är alltid lättare att ha att göra med i sitt eget hem ;) Och där finns även alla barngrejer som gör att man kan ha kul med barnen på barnens nivå oxå.

Och när jag själv var småbarnsmamma hade jag inga problem med att ha andra familjer hemma. Bara trevligt, men då var det mer på barnens villkor och säkert från farliga saker i huset.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag håller med dig! Träffar allra helst mina vänner med barn hemma hos dem, så ungarna har sitt och kan få leka i fred utan nån anal niphredil som är hysterisk över flottiga händer som slår på platt-tvn ;)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja du, du kanske aldrig har varit 20 something och gjort misstag? Det hade han som väl är och vi kan skratta gott åt det idag. Och nej, jag var inte i skick att byta lakan. Eller tvätta nåt. Och givetvis bäddade han rent på en gång, tror du att vi la oss i det eller? :cautious:

Ditt liv verkar vara så perfekt att inga fuck-ups eller roliga misstag får göras? Spontant låter det lite tråkigt faktiskt.

Ps. Få inte en hjärtattack nu: Det var på en dejt. Jag blev aspackad pga minimal vikt, lite mat och mycket god gin och tonic.

Jo, jag har både vart 20 och kräkts på fyllan ( antar att det är det du snackar om). Skillnaden är att det inte handlar om 20-åringar, utan om det dubbla i ålder. Alltså vad man ska kunna räkna som vuxna med ansvar. Varför skulle jag tro ni la er i spyan? Känner att du mest är spydig mot mig nu.

Mitt liv är långt ifrån perfekt, och du får tycka mitt liv är hur tråkigt som helst eftersom du inte ingår i det. Jag bad om råd i tråden, inte höra en massa saker om hur jag lever mitt liv enligt påhittade saker.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Styr ett barn mot en persisk matta med en glass i näven så tar jag för givet att den som råkar befinna sig närmast ungen avstyr. Istället för att tillkalla föräldern "för det är din unge och ditt ansvar"

Det är ju relationer vi pratar om, för bövelen, ingen jävla domstol.

Ja men det är väl rätt självklart att man hjälps åt i en specifik situation, men det tråden handlar om är föräldrar som kommer in, lägger sig på soffan, pillar med mobilen och inte verkar bry sig alls om vilket håll ungen styr åt...

En gång, två gånger, tre gånger... När drar man gränsen och ryter i åt föräldern att ta sitt ansvar för sitt barn eller gå därifrån...?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tycker att ditt tankesätt är galet, ja. Bara för att nåt är en icke-fråga i min värld betyder ju inte det att jag kan, efter att ha läst någons väldigt utförliga åsikter på ämnet, tycka att personen resonerar märkligt.

Tycka får du absolut göra. Men det tillför inte så mycket i tråden att kasta ur sig saker till den som rådfrågar, med att man har ett "fucking perfekt liv" eller är tråkig. För mig blir det bara tråkigt och ledsamt att läsa.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det hade jag gjort däremot. Spiller jag ett glas rött på en fin duk som en kompis har, så erbjuder jag mig att betala för den, alternativt stoppar den i kallvatten och försöker få bort min skada. Jag sitter inte och tittar på när min polare blir ledsen över hennes nyinköpta duk utan att bry mig mer. Visst händer det olyckor, men det är skillnad på att bry sig och inte.

Jaha, nu var duken nyinköpt också. Varför inte unik, knypplad för hundra år sedan av en älskad farmors mor? Eftersom du ändå lägger till lite egna parametrar eller flyttar fokus lite grand för varje inlägg, menar jag;)

Mina vänner blir nog inte just ledsna om någon spiller på deras dukar. Om du blir ledsen av sådant är det väl bäst att inte lägga på duken eller inte bjuda hem folk.

Fast att inte ens komma med en ursäkt, inte ens erbjuda sig eller fråga, det är nonchalant enligt mig. Hon skriver ju att hon aldrig skulle erbjuda sig

Det är klart att jag ber om ursäkt. Och börjar hälla salt osv. Nu lägger du till eget igen.

Jag är lite förvånad över att du tycker att en duk är så märkvärdig, eftersom du själv skulle ta med din icke rumsrena valp när du går på besök. I min värld är hundkiss mindre önskvärt än vin på en duk. Du verkade väldigt belåten över att du skulle ta med en handduk för att torka upp efter hunden - men gällde det mina mattor och min soffa så skulle du få komma först när valpen blivit rumsren, faktiskt.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja men det är väl rätt självklart att man hjälps åt i en specifik situation, men det tråden handlar om är föräldrar som kommer in, lägger sig på soffan, pillar med mobilen och inte verkar bry sig alls om vilket håll ungen styr åt...

Föräldrar? I plural? Hur vanligt tycker du att det verkar vara?

Om jag var sysselsatt med t ex att fixa fika så skulle jag säga att Du får hålla koll på Putte själv nu, jag är upptagen - om jag trodde att det behövde sägas. Tror att det är effektivare än att samla på sig ilska och pysa ut den på internet, faktiskt.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 066
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp