mian1

Trådstartare
Jag har haft tur att min häst alltid har haft det lätt med de andra i flocken i en ny hage. Det har aldrig varit slagsmål utan funkat på en gång. Hon är låg i rang.

Är det vanligt att hästar kommer överens? Vilken kombination funkar bäst? Vad hade passat bäst med en äldre, ranghög valack?
 
Sv: Kompisar

Hästar som är vana att gå med flera andra och som regelbundet träffar på nya hästar i hagen brukar inte bry sig speciellt tycker jag (undantag finns ju altid).

Däremot hästar som aldrig fått gå i flock och inte fått något riktigt hästbeteende tycker jag verkar ha svårt att anpassa sig med nya hästar.

Har själv en galoppör som innan jag köpte henne endast gått med sin mamma som föl och sen igen som 5-åring. Hon visste inte hur hon skulle bete sig när hon träffade shettisen och har fam till för ett halvår sen (köpte henne för 4 år sen) alltid varit väldigt ranglåg i hagen. Men nu har hon äntligen lärt sig vad det innebär att vara häst igen :)

Har man tillräckligt stor hage så brukar det inte bli bråk, annat än pip och skrik.
Såg i somras en häst som utan anledning pucklade på sin enda kompis, men så var den hästen lite udda också. Hon surade mot allt i hagen och bara om man satte sig i respekt hos henne så undgick man att själv riskera att bli sparkad. Tror inte att den hästen någonsin fått veta hur hon ska bete sig ordentligt.

Så jag röstar för stora flockar med unghästar så de lär sig hur de ska bete sig.
 
Sv: Kompisar

En äldre ranghög valack tror jag går bäst med ett sto med lite lagom självkänsla eller en unghäst med glimten i ögat.

Jag har haft hand om äldre unghästar som ej varit vana vid flock och det bästa för dom är några märrar med mammatendenser eller snälla valacker. Att börja med unghästflock kan bli lite väl mycket för en mammegris utan trygghet. Har sett individer stå förskrämt i ett hörn och riktigt mobbas av jämnåriga för att dom inte kan spelreglerna.
Det bästa är ju om sto m föl kan gå i flock, gärna med jämnåriga föl....
 
Sv: Kompisar

Tex två ranghöga ston brukar har svårt att komma överens men när de väl är överens så blir de som ler och långhalm... Vi har en liten "bitch" till märr som fungera bäst med ranglåga individer oavsett kön... Våran valack däremot försöker vara alla till lags i alla lägen... Stoet har en period som unghäst gått själv i en hage och sen gått på bete ihop med en stor sto flock, då var hon väldigt osäker men har numera tagit sin plats här i livet...
Valacken är uppfödd i stor flock, gått på lösdrift och flockbete och sedan gått ihop med andra hästar hela tiden. Men han har alltid varit ranglåg redan från början, även hans mamma var ranglåg... Medans vårat stos mamma var ranghög...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 907
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
964
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp