Komplett hingst sökes :p

Jate Volim

Trådstartare
Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör sig mycket bra och hennes syskon presterar bra i dressyr upp till msv nivå. Stoet själv är av äldre modell och rejäl i typen. Taktmässiga gångarter med plus för galopp och minus för skritten. Utbildad MsvB dressyr men en skada har förhindrat tävlingskarriären och det är också därför hon nu sätts i avel. Hon hoppar fantastiskt trevligt med tryck och är modig.

En het häst med mycket nerv, energi och vilja. Inget för nybörjaren men oerhört snäll individ som är superkul att rida när man kan rikta energin och använda den till rätt saker. Alltid villig att arbeta och mycket lydig när hon är fokuserad.

Jag blir tokig på hingstvalet eftersom stammen är lite blandad. Jag kan inte välja om jag ska sikta på ren dressyr, dressyr med hopp eller hopphingst med gång :p Stoet är ca 165 men med mycket manke så jag vill ha en hingst med gott temperament som lämnar lite storlek och kanske lättar upp typen något. Jag vill inte ha en älg men runt 165 är lagom för mig.

Så här spretig är min lista just nu:

Canterbury: Verkar vara allsidig och bra i psyket. Rädd för att få en liten avkomma.
Skovens Rafael: Har lämnat avkommor som ser mycket trevliga ut och verkar ha ett fint temperament. Har en blodskombination som jag gillar och tror på. Kan kanske också lämna något mindre?
Kashmir: Trevlig gång och typ och ok hoppning. Osäker på stammen och inte helt på det klara med vad han har lämnat. Minus på skritten eftersom det också är stoets sämsta gångart.
Floré Star: Gillar Florestanblodet, bra gång och trevligt hopp. Ganska stor vilket kan vara ett plus.
Touchdown: Mycket fin och jag gillar Quaterback skarpt. Verkar ha någon slags hoppförmåga.
Armani Code: mångsidig men jag är inte jätteimpad.
Floricello: Storlek, gång, ridbarhet, typ.
Florencio I: ??
Zaladin MI: Storlek och ridbarhet.
Common Sense: Allsidig men risk för tax.
Donnerhallblod à bör passa blodet i mödernet väl. Har dock svårt med vilken hingst.

Hjälp mig att fylla på listan och att stryka hingstar som kanske inte passar!
 
10406981_898146490207516_6681708214677131629_n.jpg
11988708_997943403561157_2350279122353471770_n.jpg
10341671_753497931339040_3778136219518946809_n.jpg
385880_298442223511282_896054447_n.jpg
167084_188810441141128_427998_n.jpg
297438_248186488536856_790225_n.jpg
 
Floricello lär du inte få tag i - verkar som om många försökt, men det ser ut att vara svårt. Florencio är död, men det kan finnas fryst.
 
Floricello går nog bara på fryst, och har varit hart när omöjlig att få tag på, för mig iaf, står nere i Tyskland nu och de skickar inte hit. Tror att det ska finnas sperma i Danmark, men vet inte kvalitet på skicken.
Skovens är fin men det är mycket massa i honom, skulle inte räkna honom som en typförädlare personligen.
Florencio I är död och går bara på fryst, dyrt och onödigt krångligt på ett maiden-sto, kan jag tycka där man inte vet varken fertilitet eller vad hon lämnar. Annars top notch-hingst men hade kanske inte lagt honom på ett sto med blandstam.
Zaladin har jag hört mycket gott om, faller mig inte i smaken personligen, men han verkar lämna fina högställda ungar med trevlig attityd.
Har själv betäckt ett sto med Touchdown och väntar föl här i dagarna. Quaterback har lite hopp i stammen men skulle inte räkna med att ungarna kan hoppa, då finns det andra multihingstar.
Av dina kandidater hade jag valt Canterbury.
 
Florencio är avliden och Floricello exporterad till Tyskland så där gäller fryst och det kan vara dumt att lägga det på ett maidensto.

Japp, men dom tilltalar mig ändå och båda verkar gå att få tag på även om det kanske blir knöligt. Fryst är ju ett minus, helt klart...
 
Jättefint sto @Jate Volim - man ser verkligen hur det utstrålar energi, känslighet och tryck på ridbilderna. :love:

Tänker på nåt Sandro Hit blod kanske om du vill ha dressyrlinjer som kan hoppa skapligt? Har tyvärr ingen koll på vad som finnst tillgängligt i Sverige.

Annars brukar jag ju tjata om Crelido om man vill ha hoppstam som rör sig bra samt bra typ och temperament, de skickar färskt från DK men med förbehåll om att han börjar bli gammal så möjligtvis inte toppenkvalitè längre..? Han har dock en 3-årig son som ska visas i Herning i år, som även ser ut att ha lite dressyrblod på mödernet.
 
Japp, men dom tilltalar mig ändå och båda verkar gå att få tag på även om det kanske blir knöligt. Fryst är ju ett minus, helt klart...
Om du är sugen på det blodet och vill köra renodlat dressyr så visas två Floricello-söner nästa vecka under bruks. Båda med riktigt bra möderne, Di Lapponia som mormor, hon går själv GP med Paulinda. Det förutsätter givetvis att du är OK med att chansa på en (eventuellt) nygodkänd hingst.
 
Skovens Rafael har ju bevisligen lämnat mycket bra! Har träffat en avkomma som var ordentligt stor, ca 173+. Snäll och trevlig individ men mycket humör och dominant. Riktigt fin att rida och bra typ, kanske hade önskat lite mer modern typ för egen del.
 
Jag funderar på vad du vill? Vill du hoppa? Rida dressyr? Bägge? På vilken nivå? Eller sälja?

Om man ska kika på multitalanger så är väl Canterbury mest lättillgänglig o passar din häst bra. Man vet han lämnar normalstora hästar och i de flesta fall förädlar han.

Mr Vain GJ tror jag mkt på också. Men det är en helt annat typ av häst. O innan hans avkommor blivit bedömningsbara kanske det är klokare av avvakta att betäcka ett maidensto med en ovanlig kombination i stammen med en hingst man inte riktigt vet vad han lämnar.

Så i ditt fall skulle jag betäcka med det bästa jag skulle haft råd efter jag hade funderat på vad för avkomma jag vill ha
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej! Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ). Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig...
Svar
6
· Visningar
1 581
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 077
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp