Komplett hingst sökes :p

Jag funderar på vad du vill? Vill du hoppa? Rida dressyr? Bägge? På vilken nivå? Eller sälja?

Om man ska kika på multitalanger så är väl Canterbury mest lättillgänglig o passar din häst bra. Man vet han lämnar normalstora hästar och i de flesta fall förädlar han.

Mr Vain GJ tror jag mkt på också. Men det är en helt annat typ av häst. O innan hans avkommor blivit bedömningsbara kanske det är klokare av avvakta att betäcka ett maidensto med en ovanlig kombination i stammen med en hingst man inte riktigt vet vad han lämnar.

Så i ditt fall skulle jag betäcka med det bästa jag skulle haft råd efter jag hade funderat på vad för avkomma jag vill ha

Problemet för mig är att jag med utgångspunkt i hennes stam inte vet vad jag vill ;) För att avkomman ska passa mig behöver den kunna prestera på MsvA-nivå i dressyr på sikt, stoet själv hade nog kunnat nå MsvA om hon fått vara frisk. Utbildningsmässigt kan hon nå längre men gångarterna räcker inte för att konkurrera i de högre klasserna. Eftersom jag inte vet hur hon nedärver sig känns det bäst att försöka bevara hennes hopptalang och förhoppningsvis få en trevlig allroundhäst som går att sälja. Risken med att lägga på en ren gångartshingst är ju att få en medioker gångartshäst som inte kan hoppa alls. Samtidigt har ju Majim lämnat lite dressyr också och helsystern till stoet tävlar på Msv nivå så kombinationen är nog inte helt fel trots allt. Jag kommer hinna ta många föl på detta sto så jag lär hinna testa olika linjer men vill börja med något som kan vara säljbart.

Stoet själv hade sannolikt kunnat passa fälttävlan (reglerbar och välbalanserad galopp som aldrig blir lång, tuff och orädd och jämn prestationsnivå i hopp/dressyr, kanske ngt bättre i hopp, rädd om sig och stannar aldrig) men jag är för feg för terräng ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej! Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ). Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig...
Svar
6
· Visningar
1 577
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 056
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp