Komplettera överklagan till kommunen? Tidsspann?

Rosett

Trådstartare
Vore snällt om jag kunde få snabbt och korrekt svar. :)
Har försökt googla men hittar bara om hur man överklagar. Min hjärna är mos och huvet värker så orkar inte söka och läsa igenom en massa lagtexter. :sorry:

Man har ju tre veckor på sig att överklaga ett kommunalt beslut men visst har man även rätt att komplettera överklagan efter att man skickat in den och de tre veckorna gått?

Frågan: Hur lång tid har man på sig att skicka in kompletteringar efter att man överklagat?
 
Nja, ja om du har meddelat det inom de tre veckorna och fått ok på det, skulle jag säga. Särskilt mycket mer reglerat än så tror jag inte att det är.
 
Vore snällt om jag kunde få snabbt och korrekt svar. :)
Har försökt googla men hittar bara om hur man överklagar. Min hjärna är mos och huvet värker så orkar inte söka och läsa igenom en massa lagtexter. :sorry:

Man har ju tre veckor på sig att överklaga ett kommunalt beslut men visst har man även rätt att komplettera överklagan efter att man skickat in den och de tre veckorna gått?

Frågan: Hur lång tid har man på sig att skicka in kompletteringar efter att man överklagat?
Ring kommunens växel och be att få prata med nån som kan ge klart besked.
 
Hur menar du? Att man inte kan komplettera om man kommer på nåt nytt?
Kommer du på ytterligare saker efter att kommunen skickat iväg överklagandet till nästa instans får du kontakta denna instans för att lägga till ytterligare i ärendet. Hur länge du kan göra det beror nog på instansens handläggningstid. De kan ju inte ta hänsyn till sånt som inkommer efter att de börjat handlägga ärendet.

Jag jobbar med kommunala myndighetsfrågor. Våra beslut överklagas till länsstyrelsen och de har ofta 1-2 års handläggningstid.

Du kan också höra av dig till kommunen inom tre veckor och säga ”hej, jag kommer överklaga det här men jag behöver ytterligare någon vecka eller två för att få ihop överklagandet”. Då räknas beslutet som överklagat men skickas inte iväg förrän du inkommit med det formella överklagandet.
 
Kommer du på ytterligare saker efter att kommunen skickat iväg överklagandet till nästa instans får du kontakta denna instans för att lägga till ytterligare i ärendet. Hur länge du kan göra det beror nog på instansens handläggningstid. De kan ju inte ta hänsyn till sånt som inkommer efter att de börjat handlägga ärendet.

Jag jobbar med kommunala myndighetsfrågor. Våra beslut överklagas till länsstyrelsen och de har ofta 1-2 års handläggningstid.
:eek: 1-2 år?!
Det är till länsstyrelsen detta ska men jag ska skicka överklagan till kommunen.
Det är ett långdraget ärende, sen 2018. Så jag är rätt less men känner att jag måste för annars kommer jag störa mig på att jag inte försökte.
 
:eek: 1-2 år?!
Det är till länsstyrelsen detta ska men jag ska skicka överklagan till kommunen.
Det är ett långdraget ärende, sen 2018. Så jag är rätt less men känner att jag måste för annars kommer jag störa mig på att jag inte försökte.
Hos oss är det så, men det beror säkert på vilken fråga det är och hur det ser ut på din länsstyrelse. I våra frågor görs prövningen av en vanlig handläggare, och de är fruktansvärt sega. Dock händer det ibland i enkla ärenden att vi får tillbaka beslut inom 3 månader. Det känns inte riktigt som de prioriterar överklaganden hos oss.
 
På myndigheten jag jobbat på brukar man kunna skicka in kompletteringar om ärendet inte börjat hanteras än. Finns ju ingen rimlig anledning att neka. Med andra ord fråga helt enkelt om du kan skicka in kompletteringar till din redan inskickade överklagan.
 
Kommer du på ytterligare saker efter att kommunen skickat iväg överklagandet till nästa instans får du kontakta denna instans för att lägga till ytterligare i ärendet. Hur länge du kan göra det beror nog på instansens handläggningstid. De kan ju inte ta hänsyn till sånt som inkommer efter att de börjat handlägga ärendet.

Jag jobbar med kommunala myndighetsfrågor. Våra beslut överklagas till länsstyrelsen och de har ofta 1-2 års handläggningstid.

Du kan också höra av dig till kommunen inom tre veckor och säga ”hej, jag kommer överklaga det här men jag behöver ytterligare någon vecka eller två för att få ihop överklagandet”. Då räknas beslutet som överklagat men skickas inte iväg förrän du inkommit med det formella överklagandet.
Skulle vilja förtydliga att kommunen aldrig kan förlänga tiden för överklagande. Du måste ha inkommit med ett överklagande inom de tre veckorna. Överklagandet måste vara skriftligt. Men du kan i överklagandet skriva att du behöver längre tid för att kompletterande. Så det du skriver längst ner stämmer inte enligt förvaltningslagen.
 
Du kan också höra av dig till kommunen inom tre veckor och säga ”hej, jag kommer överklaga det här men jag behöver ytterligare någon vecka eller två för att få ihop överklagandet”. Då räknas beslutet som överklagat men skickas inte iväg förrän du inkommit med det formella överklagandet.

Handlar det t ex om ett ärende mellan två externa parter kan det ge otroligt tråkiga konsekvenser att tipsa om något sådant. Att din myndighet skiter i hur överklagan formellt ska genomföras innebär inte att en motpart i ärendet skiter i det lika mycket.

Hade jag fått "rätt" skulle jag absolut hävda beslutet som laga vunnet om en skriftlig överklagan inte inkommit inom tre veckor. Lycka till att få det ärendet överprövat säger jag bara.
 
Handlar det t ex om ett ärende mellan två externa parter kan det ge otroligt tråkiga konsekvenser att tipsa om något sådant. Att din myndighet skiter i hur överklagan formellt ska genomföras innebär inte att en motpart i ärendet skiter i det lika mycket.

Hade jag fått "rätt" skulle jag absolut hävda beslutet som laga vunnet om en skriftlig överklagan inte inkommit inom tre veckor. Lycka till att få det ärendet överprövat säger jag bara.
Det är vad jag fått till mig från våra kommunjurister att är ok enligt förvaltningslagen. Jag kanske uttryckte mig dåligt. Man måste självklart överklaga inom tre veckor, men precis som @athena skriver så kan man då begära mer tid för att skriva ihop alla handlingar. Vissa ärenden är så komplexa så att det inte är rimligt att hinna kontakta ex jurist och få ihop hela överklagandet inom 3 veckor. Då kan man få längre tid.
 
Jag jobbar med kommunala myndighetsfrågor. Våra beslut överklagas till länsstyrelsen och de har ofta 1-2 års handläggningstid.

Du kan också höra av dig till kommunen inom tre veckor och säga ”hej, jag kommer överklaga det här men jag behöver ytterligare någon vecka eller två för att få ihop överklagandet”. Då räknas beslutet som överklagat men skickas inte iväg förrän du inkommit med det formella överklagandet.
Mitt fetade. Det ska skickas iväg till nästa instans direkt när överklagandet inkommit, sedan är det dit den klagande parten ska lämna sin motivering. Den instansen kommer ge den klagande parten en deadline för sin motivering, sedan kan den parten begära mer tid men det godkänns bara rimlig tid. En klagande part får inte flera månader på sig utan det handlar om veckor.

På länsstyrelsen i mitt län är handläggningstiden 2 mån - 1 år beroende på hur komplext ärendet är.
 
Mitt fetade. Det ska skickas iväg till nästa instans direkt när överklagandet inkommit, sedan är det dit den klagande parten ska lämna sin motivering. Den instansen kommer ge den klagande parten en deadline för sin motivering, sedan kan den parten begära mer tid men det godkänns bara rimlig tid. En klagande part får inte flera månader på sig utan det handlar om veckor.

På länsstyrelsen i mitt län är handläggningstiden 2 mån - 1 år beroende på hur komplext ärendet är.
Du har säkert ett i att det är så det görs. Jag vet dock att den som överklagar ofta skickat sina motiveringar till oss ändå när det sker inom närtid från överklagandet. Så vi får skicka vidare det till nästa instans. Vi skickar ju alla handlingar i ärendet till överklagande instans. Det är dock inte vi handläggare som gör, så de gör det säkert snabbare. Jag tror bara att vi fått till oss att det ska göras ”skyndsamt”.
 
Du har säkert ett i att det är så det görs. Jag vet dock att den som överklagar ofta skickat sina motiveringar till oss ändå när det sker inom närtid från överklagandet. Så vi får skicka vidare det till nästa instans. Vi skickar ju alla handlingar i ärendet till överklagande instans. Det är dock inte vi handläggare som gör, så de gör det säkert snabbare. Jag tror bara att vi fått till oss att det ska göras ”skyndsamt”.
Men ni handläggare gör väl ändå rättidsprövningen innan ni skickar det vidare (till adm personal som sänder över handlingarna)?
 
Men ni handläggare gör väl ändå rättidsprövningen innan ni skickar det vidare (till adm personal som sänder över handlingarna)?

Kommuner är självständiga i utformning av delegationsordning. Hos oss är det avdelningschef som rättidsprövar.
 
Nej. Hos oss är det admin som gör även rättidsprövningen.
När jag jobbade i kommun ingick det också att titta på den klagandes argument (om den hade lämnat in sådana då). Om det var vettiga poänger får ju myndigheten ändra sitt beslut istället för att skicka det vidare för överprövan. Det gör inte ni alltså?

Förvaltningslagen:

När en myndighet ska ändra ett beslut​

38 § En myndighet ska ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om
1. den anser att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, och
2. beslutet kan ändras snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.



När en myndighet får ändra ett beslut som har överklagats​

39 § Ett beslut som har överklagats får ändras av den myndighet som har meddelat det som första instans enbart i sådana fall som avses i 38 § och bara om överklagandet och övriga handlingar i ärendet ännu inte har överlämnats till den högre instans som ska pröva överklagandet.
 
Kommuner är självständiga i utformning av delegationsordning. Hos oss är det avdelningschef som rättidsprövar.
Jovisst, men se FL 38 och 39 §§. Vem gör den bedömningen, handläggare eller chef eller administrativ personal utan relevant kompetens eller utbildning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukeoraklet! Jag har en vän som behöver er hjälp nu! (Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 130
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 696
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 648
Senast: Korven
·
Övr. Barn *börjar med att ropa på Görel* :o Jo alltså. Vid separationen för 2,5 år sedan så flyttade exet 45 mil ifrån orten där jag och barnen...
2
Svar
21
· Visningar
3 274
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp