Kompletteringsfoder till pigg häst

Tilde o pompe

Trådstartare
Jag är medryttare/fodervärd för en en connemara som är 9 år. Han är relativt bra musklad och går på lösdrift året om, just nu efter varje ridpass så får han en halv dl havre och ungefär en halv dl mineraler. Vi har ett problem med att vi vill sluta ge havre för han blir bara för svår att hantera och vi kan inte bara ha mineraler för vi ger magnesium och vi behöver mer än mineraler för att han ska äta det. Är det någon som har tips på vad man kan ge istället? Jag har hört om granngårdens havrefria müsli, skulle den funka eller ger den lika mycket energi som havre?
 
En halv dl gör nog varken till eller från faktiskt, men ni skulle ju kunna prova mash (Kraffts är havrefri om jag inte minns helt fel), det blir som en soppa att blanda ner mineralerna i och de flesta hästar älskar det.
 
Behöver han verkligen inget annat så skulle jag ta rivna morötter eller en näve betfor.
 
Jag ger lite betfor i det syftet. Lucern funkar också. Vill man ha ngt torrt kanske en näve lucernhack?
Men vad som helst funkar nog i så små mängder 😊
 
Jag tror inte en halv dl havre är det som påverkar hans beteende, men skulle jag vilja ta bort havren hade jag antagligen bytt ut det till lite mash eller müsli utan havre och blandat mineralerna med. Rent intagsmässigt gör ju som sagt en halv dl varken från eller till i någon större utsträckning. Då är det ju mest ta något som hästen gillar. Mina brukar inte vara så förtjusta i lucern att det går att ge med mineraler, men där är ju hästar olika.
 
En halv dl havre är ju ingenting. Behöver hästen verkligen magnesium? Både för lite och för mkt magnesium har visat sig ha effekter på hästars beteende. Finns flera intressanta studier angående detta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 808
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
989
Senast: tuaphua
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 158
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp