Komplikation av sutur

Corax

Trådstartare
Jag börjar med att fråga det jag främst vill ha reda på.
Syns suturer på ultraljud? Tänkte om det finns kvar som inte har resorberats.

Bakgrund till frågan;

Min häst opererades för griffelbensfraktur för över sex veckor sedan. Hon har hela tiden pendlat mellan kall/varm och mer eller mindre svullen (inget anmärkningsvärt), vid återbesök såg allt bra ut.
För en vecka sedan blev hon plötsligt stolptjock och hon hade ett litet sår i slutet av op.ärret. Det kom var ur.
Mitt i allt klegg hittade jag en suturknut som jag drog loss.
Hon fick penicillin i fem dagar och ett par dagar senare en Finadynkur som skulle vara i sju dagar. Dvs avslutas egentligen i morgon men jag valde att avbryta den redan i förrgår efter fem dagar för att se vad som hände (med tanke på den förestundande storhelgen).
Idag står hon med Ännu tjockare ben än första gången och är väldigt olycklig.
Det lilla såret har hela tiden hållt sig som öppet även fast det inte kommer särskilt mycket ur det. Fistelgång?

Självklart sa jag åt min tränare som hade hand om hästen i dag att trycka i henne Finadyne igen men det känns som att det inte kommer att hjälpa mer än mot svullnaden och smärtan hon känner därav.
Alltså det tar inte bort orsaken.


Min veterinär sa vid första kontakten att det händer att hästens kropp inte kan ta hand om suturer utan stöter bort dem. Det kan ta upp till ett halvår innan allt är ute. Det köper jag. Absolut.
Men det här... det är ju inte hållbart? Jag kan ju inte ha en häst som är så tjock i benet att hon blir halt i ett halvår? Efter en rutinoperation. Eller?

Självklart ska jag prata med kliniken i morgon och se vad de säger.
Känner mig bara väldigt rådvill just nu.

Min tränare berättade om en elevs häst som fick ett litet sår ovanför carpus. När de sedan åkte in till klinik visade det sig vara fullt med fistelgångar som hade grävt sig fram till leden och för den hästen var det godnatt. :crazy:
 
Sv: Komplikation av sutur

Puttar upp min tråd...

Hästen ultraljudades förra veckan och det kunde konstatera att det finns vätska och främmande föremål kvar i benet (sutur?).
Hon går på 'Finadyne' im sedan dess (sista dagen i dag)och hade spritbandage i fyra dagar (fanns pyttelite spår av vätska/var i bomullen när jag tog av det).
Benet är väldigt varmt och fortfarande svullet och tjockt.
Jag är övertygad om att det kommer att svälla till absurdum när Finadynet går ur kroppen så som det ser ut nu Med Finadyne.

Hur länge kan en häst gå på Finadyne??
Och varför kan man inte gå in och rota ut det som finns där?
(ja jag ska prata med min veterinär Igen i morgon...)

Jag är grymt deppig som måste se min helt ohalta häst pumpas full av medicin bara för att en sutur måste komma ut av sig själv. Vilket den inte verkar ha lust med.
 
Sv: Komplikation av sutur

Usch och fy vilken tråkig situation. Jag kan tyvärr inte bidraga med någon förklaring, men jag tycker det verkar lite märkligt att man inte kan gå in och plocka bort det som orsakar problemen.
Håller tummen att det går bra med din häst och att det inte blir några komplikationer.
 
Sv: Komplikation av sutur

Tack för sympatin!
Jag förstår inte heller varför man inte kan gå in och rensa bort det som stör...
Försökte få tag på annan veterinär för 'second opinion' men gick bet. Hoppas på bättre lycka i morgon.
 
Sv: Komplikation av sutur

Oj va jobbigt. Lider med dig och pållen.
Kan inte heller komma med ngt bra svar men kan säga att min förra häst fick Finadyne i över en månad.
 
Sv: Komplikation av sutur

Hon fick sin sista dos Finadyne i tisdags och helt otroligt men än så länge verkar benet hålla sig från att svälla upp till stolpe.
Hon fick skritta igång uppsuttet i går så får vi se hur länge det funkar.
Kanske hennes kropp kan ta hand om det som är kvar av suturen nu?
Hon är fortfarande lokalt svullen och väldigt varm så än kan jag inte andas ut.

Charlotte;
Tack! :)
Vad hade din häst gjort som gjorde att den fick en så lång kur?

Pratade förresten med en kirurg på annan klinik i veckan och han sa att man självklart kan gå in och snoka reda på det 'elaka' om man ändå har lokaliserat det. Men jag hoppas att det inte ska behövas nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 880
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp